Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Zonnetje

Zonnetje

01-02-2010 om 15:42

Warme vwo-plus school regio utrecht gezocht

Inmiddels krijg ik aardig helder wat voor school onze gevoelige en intelligente en sociaal begaafde dochter nodig heeft om zich lekker te voelen: een school die haar extra cognitief uitdaagt èn waar de sfeer warm is en open is (niet streng en repressief) èn waar ze ook creatief wordt aangesproken èn waar ze niet volledig qua planning en keuzes maken aan haar lot wordt overgelaten. Bestaat dat in de buurt (oostkant) van Utrecht?
We hebben uit het verleden ervaringen met kiezen voor de warme sfeer, en dan breekt de verveling en de onderschatting van haar kunnen haar tot nog toe vreselijk op (en dat merken wij thuis want op school past ze zich aan aan wat er van haar verwacht wordt en gdraagt zich voorbeeldig).
Maar een school vol strenge regels en docenten die preventief uitgaan van het slechtste in de puber breekt haar nog veel meer op.
Wie heeft een tip van een echt kindvriendelijke middelbare school met structurele extra aandacht voor hele intelligente leergierige kinderen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
christientjo

christientjo

02-02-2010 om 08:29

Nee

Ik denk dat het CGU het dichtst bij komt bij wat jij zoekt. Maar dat ligt in Utrecht west.

Cynthia

Cynthia

02-02-2010 om 16:21

Oosterlicht

Het Oosterlicht heeft in klas 1 en 2 expressieklassen, met extra aandacht voor de creatieve vakken. Extra aandacht voor de slimmere is er niet heel concreet (beetje docent-afhankelijk), wel in de gymklas. Maar dat zoek je niet, zie ik!

Rafelkap

Rafelkap

02-02-2010 om 17:33

Ik ken alleen de werkplaats (Kees Boeke) in Bilthoven. Maar die ken ik van vroeger, het is nu heel anders. Nog wel crea en warm hoorde ik pas.

Jujube

Jujube

02-02-2010 om 21:21

Grc

Gerrit Rietveld College. Zij bieden het vak 'onderzoek en ontwerpen' (technasium) én een theaterkunstklas. Er heerst een open sfeer, het is een gemengde school (zowel qua afkomst als qua soort leerlingen) en er is een gedreven docententeam. Je kunt ook Spaans volgen.
Qua onderwijs is het een mengvorm tussen klassikaal en zelfstandig werken.
Oosterlicht N'gein: expressieklassen, sowieso drama t/m klas 3 op elk niveau, je kunt drama en beeldende vorming als eindexamenvak kiezen, gedreven docenten, je kunt als extra cambridge english volgen.
Het is wellicht handig om dochter een dagje mee te laten lopen op een aantal scholen.
Groet,
Jujube

Stenna

Stenna

03-02-2010 om 12:08

Nog een in zeist

De Breul scholengemeenschap in Zeist (net als hierboven genoemde Herman Jordan) heeft VWO-plus.

Breul ouder

Breul ouder

08-02-2010 om 00:48

Onze ervaring

Ik heb een kind in de brugklas VWO+ zitten op De Breul. Een hele fijne school, het zit niet voor niks vol. We zijn 2 keer op de open dag van het HJ geweest( groep 7 en 8) en beide keren ervaarde mijn kind het als druk en chaotisch. Op de Breul vond kind de sfeer prettig en ontspannend. Dat gevoel had ik als ouder ook. Blijft toch een persoonlijke keuze voor je kind. HJ staat goed bekend, alleen bieden ze geen latijn en grieks aan VWO leerlingen. En voor mijn kind was dat wel een eis. Kind krijg nu latijn en vanaf volgend jaar grieks. Kind geniet van de uitdaging die het te bieden heeft. Overigens vind kind de plus module ook erg leuk. Ze doen nu sterrenkunde, volgende periode egyptologie. De school komt misschien streng over, maar in het praktijk vereterd het de sfeer in de klas. Het is een moeilijke klas qua gedrag, maar wordt goed aangepakt en zijn er geen pesterijen.
Ik hoor in de omgeving dat het momenteel op het HJ niet zo lekker loopt, maar ja is alleen van "horen zeggen" Wel frappant vind ik dat er van de Montessori BS van kind maar eentje naar het HJ is gegaan.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.