Carlotte
01-12-2010 om 18:16
Wat doet een ib'er eigenlijk? (kind plotseling vrij van school)
Vroeger, toen ik op de lagere school zat, stonden de leraren voor de klas, zelfs de directeur van de school.
Nu zijn er RT'ers, IB'ers en heeft onze school zelfs een heus managementteam.
Het is mij weleens opgevallen dat er een invaller kwam, terwijl de duo van degene waarvoor ingevallen werd gewoon op school was, maar bezig met IB/RT of MT taken.
Ik vind dat raar (want: de eigen leerkracht geeft natuurlijk altijd beter les dan een invaller die de klas helemaal niet kent).
Nu heeft mijn oudste (groep 8) morgen vrij, er was een invaller maar die heeft zich ziek gemeld. De vaste leerkracht is niet ziek, de duo ook niet. Ik stuur mijn oudste overigens gewoon naar school, ik hoorde het om half 1, dan heb ik geen tijd en zin meer om nog opvang te organiseren. Maar ik vraag me tegelijkertijd af: kan er dan echt niemand die klas overnemen? Kinderen naar huis sturen is toch wel het laatste wat je doet? Kunnen die IB taken niet wachten?
Fiorucci
01-12-2010 om 18:20
Hier wel
Mijn dochter heeft vorig jaar in groep zes vaak de IB'er als invaller gehad, die inderdaad haar IB taken weglegde daarvoor.
vlinder72
01-12-2010 om 18:28
Hier ook
Kinderen worden hier eigenlijk nooit naar huis gestuurd. Ze worden opgevangen door een andere leerkracht/IB'er of zelfs een moeder (wij hebben een paar moeders rondlopen die oorspronkelijk wel juf waren maar niet meer actief zijn). Best handig om die achter de hand te hebben als invaljuf.
En als het echt niet anders kan dan worden de kinderen verdeeld over andere klassen.
Alleen de kleuters worden nog wel eens naar huis gestuurd maar nooit halverwege een dag. Wel is het zo dat als je niets kan regelen dan mag het kind gewoon op school komen maar wordt het in een andere klas geplaatst.
Klinkt trouwens enger dan het is. Wij hebben een kleine school. Overal één klas van. Kinderen kennen elkaar bijna allemaal al en weten precies waar welke klas zit. Dus een keer als groep 1 kind in groep 2 erbij zitten is helemaal niet zo eng.
cqcq
01-12-2010 om 19:29
Hier ook
IB 'er is niet de eerste keus voor inval, maar als inval niet kan dan staat desnoods de concierge of de directeur voor de klas.
Carlotte
01-12-2010 om 20:23
Fijn om te lezen
Ik denk ook altijd: desnoods gaat de directeur toch voor de klas staan! Maar ik vroeg me af of je dat nog wel kunt zeggen tegenwoordig.
De ene leerkracht is trouwens op cursus, de ander moet vergaderen volgens mijn zoon. Dus er werken er twee, maar staat er geen een voor de klas! Bizar toch?
Ik ga er toch even een mailtje aan wagen.
Tango
01-12-2010 om 21:19
Heel vreemd hoor
De vergaderende leerkracht kan dan toch voor de klas zou je denken? Kan die vergadering niet worden uitgesteld. Maar goed, misschien wist je zoon het ook niet zo goed. Even bellen of mailen lijkt me verstandig.
Hier gaat het net zo als bij Vlinder, ook kleine school en als er echt niemand voor de klas kan staan wordt de klas verdeeld over andere klassen. We hebben het hier een keer gehad dat er tijdens een griepepidemie de kleuterklas tweemaal op woensdag thuis bleef. Toen was dus echt de helft van de leerkrachten afwezig en werkte de andere helft zich uit de naad. Verder is het hier dus meestal zo dat of de duopartner wordt opgetrommeld, of een andere juf die maar weinig dagen werkt. IB-er is hier ook juf, dus desnoods pakt zij een extra dagje voor de klas. De directrice heb ik nog nooit voor de klas zien staan, hooguit een paar uurtjes als een juf wat later kwam.
Geerke
01-12-2010 om 22:17
Zo werkt het op mijn school
Goed dat je er een mailtje aan wijdt, want afgaan op wat je kind zegt "leerkracht is aan het vergaderen" lijkt me raar. Misschien is het wat anders en heeft de leerkracht het zo naar de klas samengevat. In elk geval: check het voordat je er wat over zegt, zou ik denken.
Het is frappant dat je een oudste kind in groep 8 hebt en geen idee hebt wat de IB-er doet. Dat wordt misschien niet goed gecommuniceerd door de school. Want meestal kunnen IB-taken niet zomaar even wachten. Soms wel. Onze IB-er heeft altijd een volle agenda, en het één kan wel wachten en het ander niet. Oudergesprekken sowieso niet. Onze IB-er gaat meestal niet invallen, onze directeur ook niet, maar meestal wordt er door het bestuur een invaller geregeld. Als dat moeilijk is, en niet lukt, dan splitsen we de groep op over verschillende groepen. De kinderen werken dan verder aan hun eigen weektaak, sommige instructie wordt dan even uitgesteld, andere instructie doet de leerkracht van de betreffende groep erbij. Dat hangt ervan af (een leerkracht van groep 5 is niet zomaar ineens ingelezen in de rekenstof van groep 8). Maar.... er is altijd zat werk want veel dingen kunnen ze zelfstandig maken van de weektaak.
Is de opsplitsing op maandag (de dag waarop de weektaak wordt geintroduceerd) dan maken ze gewoon vast de dingen die ze kunnen doen.
Tenslotte is elke leerkracht bij ons verplicht een noodpakket voor de leerlingen te hebben klaarliggen, mocht er bijvoorbeeld nog geen weektaak zijn. In dat pakket zitten zelfstandige opdrachten van verschillende vakken. Dat pakket wordt regelmatig bijgesteld.
Onze groepen gaan dus ook bijna nooit naar huis, maar worden wel eens opgesplitst. Aangezien we één kleutergroep hebben, zijn die nog wel eens naar huis gegaan omdat die kinderen niet lekker op te splitsen zijn in de hogere groepen.
bibi63
02-12-2010 om 10:48
Daarbij
Zijn er diverse uitzendbureaus die leerkrachten adhoc kunnen inzetten. De ingeschreven leerkrachten weten dus dat ze 's ochtendsvroeg gebeld kunnen worden om ergens in te vallen. De kosten die de school hiervoor moet maken kunnen gedeclareerd worden bij het Vervangingsfonds. Ditzelfde geldt voor de kosten van parttime leerkrachten die extra uren draaien om in te vallen.
Gr. Bibi
mijk
02-12-2010 om 14:10
Hier gaan de ib-ers ook voor de groep hoor
Zoon zit nu in groep 5 we hebben met twee kinderen al vier keer met langdurige ziekte te maken gehad maar de kinderen zijn nog nooit naar huis gestuurd en vrijwel altijd is er vaste en bekende vervanging.
Ik vind trouwens dat er sowieso een heel duidelijke brief mee moet als dat zou gaan gebeuren. Zlefs als je moet opsplitsen kun je juist heel veel met groep 8 toch. Hier helpt groep 8 regelmatig in de onderbouw en dat vinden de grote en kleine kinderen geweldig..
Mijk
Geerke
02-12-2010 om 16:17
Ja maar bibi
Wij mogen als school niets zelf ondernemen op dat gebied. Wij moeten een bepaalde persoon van het bestuur bellen, zij gaat op zoek naar invallers. En dan krijgen we een telefoontje of het is gelukt of niet. Dat is echt alles. We mogen wel suggesties aandragen en vragen of een LIO-er een dag extra voor een groep mag. Parttimeleerkrachten die een extra dagje willen werken zal ongetwijfeld ook mogen.
We kunnen als school dus niet zomaar even een uitzendbureau bellen.
Tirza G.
02-12-2010 om 22:56
Beslissing van school
Het is ongetwijfeld ergens vastgelegd wat de beslis-procedure binnen school is. Als een school zegt: een klas naar huis sturen is het allerallerallerlaatste wat we doen, tja, dan zal het dus voorkomen dat de concierge voor de groep staat of dat kinderen worden verdeeld over de klassen. Heb je dus een dag niet zulk toponderwijs. Een school kan dus ook zeggen: of een goeie docent, of niks - dan maar naar huis met het grut. Het nettoresultaat is wat school betreft hetzelfde: de leerling krijg geen (goed) onderwijs die dag.
Ik vind het ergens ook weer raar dat je 'verlangt' dat een vergadering wordt uitgesteld of een IB-er invalt. Als de IB-er/directeur elke keer bij ziek en/of zeer invalt, komt h/zij dus niet meer aan zijn of haar eígen werk toe.
Tirza
Carlotte
03-12-2010 om 17:00
Tirza
Ik verlang niet dat de directeur elke keer invalt, ik verlang dat de directeur zorgt voor een goede en efficiente inzet van personeel. En is het nu zo raar om te verwachten dat je kind gewoon op de 5 afgesproken dagen naar school kan?
Jij zou toch ook raar staan de kijken als je op donderdagochtend bij de AH voor een dichte deur komt te staan omdat alle cassieres of ziek zijn, of op cursus of in vergadering zitten. Lesgeven aan kinderen is toch de kerntaak van een school, zonder die kinderen valt er ook weinig te vergaderen/managen/trainen.
En even voor alle duidelijkheid: het ging hier niet om ziekte, in ieder geval niet van de vaste leerkrachten. Vorig jaar tijdens de griepgolf zijn er ook klassen naar huis gestuurd, daar heb ik echt wel begrip voor. Van de 30 kinderen waren er soms wel 15 ziek, dus er was echt wel iets aan de hand. Maar nu: juf geeft 1 dag in de week les aan de klas, de rest van haar parttime aanstelling is ze RT'er. De meester geeft 4 dagen les, en heeft 1 dag voor het MT.
De juf moet op haar enige lesdag op cursus. Niet zo handig natuurlijk, maar dat kan gebeuren. Het lijkt mij dat je dan eerst probeert te ruilen met je duo: hij voor een keer op donderdag lesgeven, en een andere dag gebruiken voor zijn managementtaken. Maar dat gebeurt niet, er wordt een invaller ingehuurd. Daar is blijkbaar voldoende budget voor. En als de invaller niet komt worden er 30 kinderen naar huis gestuurd terwijl de meester gewoon op school is! Ik vind het heel vreemd, en Beemer, ik ga ook zeker een mailtje sturen naar MR.
En over dat toponderwijs: vanochtend surprises uitpakken, volgende week een ochtend schaatsen, is dat toponderwijs? Er wordt niet iedere dag toponderwijs gegeven, maar alle uren samen zorgen er voor dat een kind wat leert, van de leerkrachten, van elkaar, van dingen doen. En 1 dagje kunnen ze natuurlijk best missen. Maar ja, dan kunnen de ouders de kinderen natuurlijk ook een dag eerder van school halen om op vakantie te gaan.
Geerke: van een leerkracht heb ik begrepen dat een IB'er de andere leerkrachten ondersteund. Ik heb nooit met een IB'er te maken gehad, ook niet met een RT'er, maar daar kan ik me iets meer bij voorstellen.
ChrisH
06-12-2010 om 11:23
School is geen bedrijf
"Jij zou toch ook raar staan de kijken als je op donderdagochtend bij de AH voor een dichte deur komt te staan omdat alle cassieres of ziek zijn, of op cursus of in vergadering zitten."
Nou Carlotte, een school is geen bedrijf dat blijkt maar weer. En ook niet primair een opvanglocatie omdat jij moet werken. Lastig is het wel, dat snap ik wel.
Chris
M Lavell
06-12-2010 om 12:16
Juist daarom
Chris "Nou Carlotte, een school is geen bedrijf dat blijkt maar weer. "
Je stapelt een redenering op een verkeerde veronderstelling. Een bedrijf, albert heijn, mag de winkel sluiten als al het personeel ziek is. Dat gebeurt in de praktijk ook, al maken we het zelden mee met albert heijn, maar wel met de bakker of de fietsenmaker (wegens omstandigheden gesloten).
Een school heeft die vrijheid niet omdat het niet zomaar een bedrijf ten behoeve van eigen winst is, maar een organisatie met een door de maatschappij gefinancierde maatschappelijke taak.
De werkelijkheid is dus omgekeerd aan jouw veronderstelling: albert heijn mag klanten wel voor een gesloten deur laten staan (eigen bedrijfsrisico) een school niet (maatschappelijk risico).
Chris:"En ook niet primair een opvanglocatie omdat jij moet werken. "
En ook dat heb je mis. Scholen moeten onderwijs geven én zijn tijdens overblijf verantwoordelijk voor opvang. Die twee samen maken van school een opvanglokatie.
Scholen die kinderen naar huis sturen, zullen in hun urenverantwoording naar de inspectie compensatietijd moeten kunnen aanwijzen, anders worden ze gekort op hun subsidie.
De subsidiegever beschouwt 'zieke juf' niet als excuus voor lesuitval. Ik zou niet weten waarom ouders dat dan wel zouden moeten doen.
Groet,
Miriam Lavell