Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
claudia1973

claudia1973

04-03-2009 om 06:47

Wat heb je eigenlijk aan goed kunnen rekenen?

Mijn zoon doet momenteel het eerste jaar HAVO/VWO. Zijn advies van de basisschool was destijds ook HAVO/VWO maar ik heb soms mijn bedenkingen hierover. Het valt hem namelijk erg zwaar. Hij moet zo zijn best doen om goede cijfers te halen. Klasgenootjes besteden minder tijd aan huiswerk en halen evengoed hogere cijfers. Hij bereikt met veel leren, net aan zesjes. Goed beschouwd was hij op de basisschool een uitblinker in rekenen, daar haalde hij altijd hoge A's voor en hij heeft in groep 8 zelfs techniek mogen doen omdat hij klaar was met rekenen. Met taal en spelling scoorde hij gemiddeld en met begrijpend lezen zelfs matig. Nu vraag ik me werkelijk af of hem destijds wel een goed advies is gegeven op basis van deze resultaten? Zelf zei hij van de week ook nog, mama wat heb ik er eigenlijk aan dat ik zo goed kan rekenen? Aan taal heb je veel meer. Voordeel bij het leren van een andere taal.(Engels,Frans,Duits) Voordeel bij het goed begrijpen van teksten(geschiedenis, aardrijkskunde, biologie). Ik vraag me dus sterk af of we wel de juiste keuze hebben gemaakt, of is dit een typisch brugklas probleem? Uiteraard gaan we ook met zijn mentor hierover praten maar ik vroeg me af of er ouders zijn die dit herkennen.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Ik herken het wel andersom

hier hebben we 2 kinderen die echt niks met rekenen hebben. oudste had op de basisschool een D voor rekenen. taal kunnen ze wel (A,B, alleen woordenschat is wat minder w.s. omdat ze 2-talig zijn). advies voor oudste was (van leerkracht) B.L. maar omdat de cito wat meer uitwees werd het K.L. na 2 maand werd ze op vervolgonderwijs al 1 niveau hoger gezet omdat ze alleen maar 8-en en 9's haalde. zelfs voor wiskunde want dat was nu nét het enige rekenonderdeel dat ze wel door had en met een rekenmachine in de hand was dat ook geen probleem meer. ze doet nu T.L. en ook nog met 2 vingers in de neus. ze heeft (of doet) nóóit huiswerk. hoogstens een keer woordjes leren (engels/frans). voor werkelijk élk vak staat ze een 7,8 of 9. alleen voor engels heeft ze een 6,5....maar dat ligt (natuurlijk) aan de leraar. ze zou (gezien haar cijfers)naar de HAVO mogen....maar omdat ze al een niveau omhoog is gegaan zijn ze daar huiverig voor, en ze wil het zelf beslist niet. ook omdat ze het zo naar d'r zin heeft in deze klas én omdat ze voor het vervolgonderwijs dat ze zéker wil doen niet 'meer' nodig heeft dan T.L. dus ik herken wel dat er ergens een verschil ligt aan de 'waarde' die toegekend wordt aan rekenen. op de basisschool is het van groot belang. erna is enig inzicht en kunnen schatten handig en verder niet.
haar ex-leerkracht van de basisschool is nu leraar van jongste, hij weet dat oudste het zo veel beter doet dan zijn advies toendertijd en wijt dat aan 'het tot bloei' komen van haar....ja,ja. tuurlijk!
groeten albana

kaatje43

kaatje43

04-03-2009 om 09:02

Ik snap je vraag niet zo, claudia

Ben je bang dat hij te hoog is ingedeeld of wat? De wiskundeleraar van mijn zoon vertelde in de brugklas dat goed kunnen rekenen niet wil zeggen dat je ook goed in wiskunde bent. Wel kan ik mij voorstellen dat het je helpt om sneller berekeningen te maken met de exacte vakken en economie. Taal en begrijpend lezen komt inderdaad in alle vakken terug. Dus als dat zijn zwakke kant is kan ik mij voorstellen dat je je zorgen maakt.

annemies

annemies

04-03-2009 om 09:09

Goed kunnen rekenen

is bij veel vakken belangrijk. De 'b' kant zeg maar: wiskunde, natuurkunde, economie. Dat soort vakken is het heel handig om goed te kunnen rekenen. Ook bij een evt vervolgopleiding in de IT of architect, ingenieur, boekhouder/accountant (ik noem maar wat) is het belangrijk om goed te kunnen rekenen.
Misschien is het verstandig om wat extra aandacht te besteden aan (begrijpend)lezen en tekstverwerken, maar het goed kunnen rekenen is voor veel vakken echt een pre! (even een hart onder de riem van je zoon
Zoon hier is ook goed in rekenen. Lezen gaat ook goed, maar begrijpend lezen vindt ie niet zo boeiend. Dat gaan we proberen op te lossen door redactiesommen. Hoe gaan die jouw zoon af? Lukt dat wel?

brenda-34

brenda-34

04-03-2009 om 13:04

Vroeger...

School van nu is waarschijnlijk niet te vergelijken met school tegenwoordig, maar ik wou je toch het volgende vertellen: In 1978 zat ik in de brugklas HAVO/VWO, en er was bij elk proefwerk een duidelijk verschil tussen HAVO en VWO kinderen: de eersten haalden altijd een zesje, de tweede ruime 7,8 en hoger. Ik vond het altijd zó sneu de gespannen gezichten van mijn klasgenoten te zien die altijd op het randje van 6 balanceerden. Na de brugklas gingen ze naar HAVO, en ik neem aan dat ze goed terecht zijn gekomen. Ik vond het gewoon raar dat ze zo moesten ploeteren. Blijkbaar was niveau meer gericht op VWO dan op HAVO: ze leken gewoon dom! Ik weet niet hoe het in de brugklas van je zoon is. Misschien moet je eens met de mentor praten?

Hoe hoger het niveau, hoe meer wiskunde

Als het nu zwaar is met talen, dan blijft dat mogelijk tot de derde klas nog zo. Zelfs natuurkunde / scheikunde zijn in het begin redelijk talige vakken, pas als je wat verder komt gaat verbanden zien / beredeneren / berekenen een rol spelen.

Maar misschien dat de zwaarte nu ook zit in "leren leren" (woordjes stampen, leesstrategieen). Dan zou je met gerichte ondersteuning kunnen zorgen dat het na een tijdje wat makkelijker gaat.

Vanaf de vierde klas kun je een profiel kiezen en kun je naar verhouding een stuk meer exacte vakken krijgen.

En op mbo/hbo/universitair niveau zijn er natuurlijk heel veel technische opleidingen waarbij wiskunde inzicht zeer belangrijk is en waarbij talige vakken een niet al te groot deel van het programma vormen.

Ik heb de indruk dat juist bij de technische opleidingen het niveau-verschil tussen mbo en hbo behoorlijk groot is, en het verschil tussen hbo en universiteit redelijk klein. Als Claudia's zoon een technisch beroep wil gaan doen, dan is hbo zeer de moeite waard. Dat kan via havo/hbo (het snelste), of via vmbo/mbo/hbo.

@kaatje: de cito kijkt volgens mij behoorlijk goed naar inzicht bij het rekenen. Als Claudia's zoon dankzij het rekenonderdeel op de cito op havo/vwo niveau terecht is gekomen, dan zal het met wiskundig inzicht wel goed zitten.

Dropke

Dropke

04-03-2009 om 23:53

Rekenen / wiskunde

Je hebt er idd niets aan op het voortgezet onderwijs. Het is handig met Economie, misschien...want vaak mag de rekenmachine gebruikt worden. Wiskunde heeft helemaal niets met rekenen te maken. Dat is een inzicht dat je hebt...of niet. Ik had het half / half. Was het simpel, dan zag ik het niet. Was het iets dat de rest van de klas niet begreep, dan was het voor mij een fluitje van een cent. Heel frustrerend. In mijn vervolgopleiding had ik juist weer heel veel aan mijn "rekenknobbel".

gr Dropke

Claudia1973

Claudia1973

05-03-2009 om 07:43

Bedankt

Bedankt voor jullie reacties. Het is goed om te weten dat in zijn latere schooltijd zijn goede rekenen nog van pas zal komen. Gelukkig heeft hij weinig moeite met wiskunde, maar de meeste vakken vindt hij tot nu toe heel zwaar.
Zo heeft hij afgelopen zondag nog de hele dag besteed aan een proefwerk Engels, woordjes en grammatica.

Ik hoop echt voor hem dat hij in de loop van de tijd zijn draai zal vinden. Hij wil heel graag HAVO blijven doen. Ik heb zelf af en toe het idee (alhoewel ik dat niet naar hem uit) dat hij inderdaad te hoog is ingedeeld. Zonder zijn hoge cijfer voor rekenen had hij waarschijnlijk VMBO advies gekregen. Gelukkig is zijn wil groot om op deze school te blijven. En het is inderdaad een positief vooruitzicht dat hij later voordeel heeft bij o.a. Economie.

Toch vraag ik mij wel eens af of het niet beter was geweest dat hij in groep 8 meer was bijgespijkerd op bijvoorbeeld begrijpend lezen, i.p.v de technieklessen die hij mocht doen. Maar dat is natuurlijk alleen maar achteraf praten.

In ieder geval heel verhelderend om jullie ideeën hierover te lezen, bedankt!

Engels/automatiseren

maar woordjes/grammatica is grotendeels een kwestie van automatiseren. zoals je de tafels in groep 4 automatiseerd. kon je zoon dat wel? is wél een onderdeel van rekenen trouwens. maar komt ook terug op de basisschool in b.v. topo. en juist dat automatiseren kunnen onze kinderen weer wél...tenminste als het maar regelmatig weer 'gebruikt' wordt.(anders zakt het op een gegeven moment weg) en dat is wel zo met talen.
en dropke,prettig om te weten dat niet alleen wij die rare 'afwijking' hebben van niet kunnen rekenen en goed in wiskunde/techniek/automatiseren. en inderdaad hoe ingewikkelder hoe simpeler. ik denk dat het andersom ook voorkomt. oudste heeft nu 3 jongens in haar klas die op de basisschool ook bij haar zaten en van het vwo, via de havo afgstroomd zijn. de supergoede reken-kinderen van toen. (niet dat dat écht wat wil zeggen, maar het bestaat dus wel.)
groeten albana

kaatje43

kaatje43

05-03-2009 om 09:09

Syboor

Volgens mij is dat toch geen 100% garantie hoor. Mijn zoon scoorde juist heel slecht op de reken/wiskundetoetsen van het cito. Terwijl hij nu in 2 Havo goed is in wiskunde en de andere exacte vakken. Maar wat ik ook al eerder zei, misschien heeft haar zoon wel niet geleerd om te leren.
groet,
Kaatje

kaatje43

kaatje43

05-03-2009 om 09:12

Ben nog niet helemaal wakker

IK haal 2 draadjes door elkaar. Wat dat leren leren betreft. Dit was de posting erboven.

Groep 7 ouder

Groep 7 ouder

05-03-2009 om 12:04

Precies zo'n zoon

Van de week eens naar de meester geweest, eigenlijk geen idee hoe zoon het doet op school. Rapport blijkt weinig te zeggen en komt niet overeen met cito-scores. Nu maar eens gevraagd de citoscores te mogen zien. Rekenen ook altijd een A, spellen altijd een C en begrijpend lezen meestal een B, maar nu opeens een D. Had mijn zoon ook altijd ingeschat op Havo/VWO, maar ik weet niet wat ik hiermee moet, als ik bovenstaande lees is de taalscore dus belangrijker dan de rekenen score? Zoon wil graag havo/vwo gaan doen en is gemotiveerd er aan te werken. Hij leest normaal alleen stripboeken en informatieve boeken over sport of sporters en delen uit de sportbijlage in de krant. Hij moet nou toch met fantasieverhalen aan de slag, want dat zijn de cito-opgaven ook. Hij is nu aan Harry Potter begonnen en hij vindt het nog leuk ook, kwam gisteravond naar beneden uit zijn bed om te vragen of hij nog een paar bladzijden mocht (stuk braver dan zijn moeder die dook gewoon met een zaklamp onder de dekens). Verder gaan we veel oefenen met de spelling om dat op te halen. Denk sowieso als je veel leest dat je dan ook beter gaat spellen, omdat je de woorden vaak tegen komt. Maar dan moet je helaas bepaalde kranten niet lezen, want die staan ook stikvol spelfouten.
Oh ik hoop zo dat hij nu door dit duwtje opeens plezier in lezen krijgt, heb er als kind ook zoveel plezier in gehad, dat gun ik hem ook. Hij zei van de week ook al dat als hij zich verveelde dat hij dan misschien ook wel kon gaan lezen, haha.

Sandra

Sandra

05-03-2009 om 13:11

Begrijpend lezen

Hier ook een zoon die goed kan leren en vorig jaar in groep 7 opeens slecht bleek te scoren met begrijpend lezen. Op de entreetoets had hij een percentielscore van 99 op rekenen (heel erg goed dus), en slechts 30 op begrijpend lezen. De leerkracht maakte zich geen zorgen, 'want de rest is toch goed'. Wij zijn ons er toch in gaan verdiepen en kwamen er achter dat het bij hem inderdaad met 'leesstrategieën' te maken had. Je kunt een tekst op verschillende manieren leren. Feiten eruit halen, dat kon zoon uitstekend (las ook altijd informatieve boeken). En met feiten uit een tekst halen, kom je heel lang heel ver. Maar zeker in groep 7 en 8 is dat niet meer voldoende. Dan moet je ook verbanden kunnen leggen, en begrijpen wat 'tussen de regels door' bedoeld wordt. De volgende stap is samenvatten. En verbanden leggen en samenvatten bleek onze zoon helemaal niet te kunnen. Veel kinderen leren zich dit zelf redelijk aan, maar sommigen moeten dit stapje voor stapje leren. Het is dus ook niet raar dat een kind pas in groep 7 of 8 gaat uitvallen op dit vlak, dan is hun 'feiten-aanpak' niet meer voldoende. Zoon zit nu in groep 8 en heeft dit hele schooljaar remedial teaching gehad voor begrijpend lezen. Hebben we zelf geregeld (en betaald), bij een huiswerk/bijlesinstituut. Het gaat nu een heel stuk beter, maar het blijft een wat zwakker punt bij hem.
Mijn advies: ga op zoek naar iemand die hier verstand van heeft en laat hem 'toetsen' (het was hier al in een half uurtje duidelijk wat het probleem was, dus geen zwaar onderzoek). Als je het begrijpend lezen niet goed onder de knie hebt, is niet alleen de HAVO te moeilijk, maar zal hij ook op het VMBO in de problemen komen. Het is immers voor vrijwel alle vakken nodig.

Groep 7 ouder

Groep 7 ouder

05-03-2009 om 13:58

Sandra

Wanneer doen ze die entreetoets? Bij ons doen ze hem helaas niet. De meeste ouders komen er bij ons dus pas in november in groep 8 achter dat hun kind anders scoort dan ze denken. Citoscores worden niet gecommuniceerd, rapporten zijn gebaseerd op de scores op de methodetoetsen. Gelukkig was ik gewaarschuwd door 1 jaar ouder neefje, waar moeder enorm geschrokken was door advies in november groep 8. Daarom heb ik inzage in de citoscores gevraagd.
Mijn gedachte was om nu eerst aan de slag te gaan met spelling oefenen thuis (veel oefenstof te vinden op pc) en hem veel te laten lezen. Dan wil ik in juni de citoscores weer zien en aan de hand daarvan besluiten of ik externe hulp inschakel. Of is dat te laat denk jij? Moet wel zeggen dat hij in de week dat de toetsen zijn afgenomen hij een slechte week had. De sterfdatum van zijn peetoom viel daarin en zijn stepje was gepikt en zijn map was weg. Hij is in die week ook een keer huilend naar beneden gekomen omdat alles van hem gepikt werd op school en de volgende nacht kwam hij bij ons in bed omdat hij een nachtmerrie had (die hij heeft hij altijd als hij veel met zijn oom bezig is), daarom zou ik ook nog even de score van juni willen afwachten om te kijken of het een eenmalige oprisping was of een trend die zich voortzet.

Vera*

Vera*

05-03-2009 om 14:09

Groep 7 ouder

Je kunt mijn inziens beter zo snel mogelijk iets aan hiaten in kennis en/of vaardigheden doen. Doordat mogelijke basiskennis ontbreekt, is het aanleren van 'gevorderde' kennis weer moeilijker. Als er bij de basis iets mis is zal iets altijd moeilijk blijven.
Daarbij zal het zo zijn dat hoe eerder je een achterstand aanpakt, hoe korter de bijles/rt-periode mogelijk zal zijn.
En, als het schooladvies erg belangrijk is voor het vo, is het helemaal verstandig om er op tijd mee te beginnen.

Sandra

Sandra

05-03-2009 om 14:55

Groep 7 ouder

Volgens mij is er geen vaste datum voor de entreetoets. Hier hebben ze 'm geloof ik in april/mei gedaan. Vlak voor de zomervakantie kregen we de uitslag. Waar ik mij nog steeds over een beetje over verbaas, is dat de leerkracht het niet in de gaten had. Sterker nog: hij had voor zowel rekenen als begrijpend lezen een ruim voldoende op zijn rapport. Terwijl hij op de cito extreem goed scoorde op rekenen, en begrijpend lezen erg laag.
Wij hebben nog voor de zomervakantie met dee leerkracht van groep 8 gesproken, de IB'er op school en zijn op zoek gegaan naar hulp buiten school. De laatste dag voor de zomervakantie heeft hij een intakegesprek/onderzoekje gehad bij de remedial teacher. En de eerste week na de vakantie is hij begonnen met de bijlessen. Wekelijks een uur + opdrachten voor thuis. Ook heeft hij in de klas wat extra oefenstof gekregen. Hij is doorgegaan met de bijlessen tot de cito-eindtoets vorige maand.

Tinus_p

Tinus_p

05-03-2009 om 16:29

Albana

albana:
"maar woordjes/grammatica is grotendeels een kwestie van automatiseren. zoals je de tafels in groep 4 automatiseerd. kon je zoon dat wel?"
Taalinzicht is toch wel iets anders dan rekeninzicht, en bovendien gaat het niet alleen om automatiseren.

Claudia1973

Claudia1973

05-03-2009 om 18:19

Albana en anderen

Met de tafels automatiseren heeft hij nooit moeite gehad. Het probleem met het leren van Engelse is dat hij de woordjes door elkaar haalt met Frans en Duits. Ik denk dat drie nieuwe talen ook een beetje te veel van het goede is voor hem. Helaas heeft hij op de basisschool te weinig Engels gehad. Het niveau van Engels ligt trouwens wel een stuk hoger dan die van Frans en Duits. Maar het grootste probleem is denk ik toch het begrijpend lezen. Dat merk ik vooral aan de lappen tekst die hij voor geschiedenis moet lezen, en waar hij hele verkeerde conclusies uit trekt. We hebben binnenkort een gesprek met zijn mentor en zijn benieuwd naar haar mening hierover. In ieder geval fijn dat jullie hier over meedenken.

Dropke

Dropke

05-03-2009 om 22:51

Begrijpend lezen

Onze zoon heeft ASS en is extreem goed in taal. Toch blijft begrijpend lezen enorm achter. Iets wat natuurlijk in ons geval wel te begrijpen is. Hij heeft idd moeite met hoofd- en bijzaken scheiden, verbanden leggen en dan ook nog met spreekwoorden en letterlijk nemen van tekst, maar dat hoort echt bij zijn autisme. Toch herken ik het wel uit mijn jeugd. Ik was overal goed in, alleen bij begrijpend lezen kon ik maar niet boven de 8 komen. Pas in de 3e klas van het VO zag ik het licht. Zou dat misschien ook een rijpingsproces zijn ?? Of kan het zijn dat je te moeilijk kunt denken ? Ik heb namelijk heel vaak gedacht als ik een vraag over de tekst kreeg : Zo makkelijk kan het antwoord niet zijn. Ik zag veel meer verbanden net als in wiskundige vragen. Hoe meer ik leerde hoe moeilijker het werd. Ik leerde vanaf de 3e op het VO niet meer voor wiskunde en natuurkunde en dat deed mijn cijfers enorm goed. Misschien dat het bij taal ook zo werkt..??

gr Dropke

Tirza G.

Tirza G.

06-03-2009 om 19:27

In het kader van wat heb je aan........

....vroeg mijn zoon zich van de week af wat je eigenlijk hebt aan de handstand (die hij zich met veel moeite eigen probeert te maken voor een cijfer). Hij hobbelt een beetje trouwhartig door school (3e klas VO) met de gedachte dat dingen "voor later" zijn, maar waar je nou toch de hándstand voor nodig hebt, dát kon hij niet verzinnen. Ik ook niet, maar ja, ik kan geen enkel argument voor LO verzinnen

Tirza

Tirza: balans

Met een handstand leer je je evenwicht te bewaren. Zolang dat je makkelijk af gaat denk je er niet bij na. Mensen die door ziekte of ouderdom moeite hebben met hun evenwicht blijken vaak baat te hebben bij het bewust oefenen van balans. Dat betekent dus dat het iets is dat je kunt oefenen en verbeteren.

De reden voor een gezond persoon die normaal geen last heeft van onbalans om toch zijn evenwicht te oefenen - tsja, het hangt er vanaf hoe je over dingen denkt en in het leven staat hoe je daar antwoord op zult geven. Je verbetert iets wat nog beter kan. Je leert gevoelig te worden voor je eigen zwaartepunt en je eigen lichaam. Je hebt een kans om uit je hoofd en in je lichaam te komen. Zo kan ik nog wel even doorgaan.

En wat de zin van LO betreft: Wij zijn nog geen hersenen op stokjes. Voorlopig is het lichaam je vaste begeleider van je eerste tot je laatste dag op deze planeet. Dat verdient wel wat aandacht.

Maylise

Maylise

07-03-2009 om 01:51

Waaaat?

Ik moest het even twee keer overlezen maar een handstand moeten kunnen en daarvoor oefenen? Wat afschuwelijk, dat was mij nooit gelukt. En krijg je daar een cijfer voor? Kan je blijven zitten als je de handstad niet kan? Moet je afstromen naar een lager typer onderwijs als het niet lukt?
Ik dacht dat ze hier op de school van mijn kinderen idiote dingen verzonnen maar het kan altijd nog erger

Maylise

Leg uit tinus

nou dat is voor mij helemaal niet zo. woordjes en grammatica uit je hoofd leren voor een goed cijfer is voor mij precies hetzelfde als een tafel kennen voor een tafeldiploma.en ik denk voor mijn kinderen ook. en idem topo. het maakt toch geen verschil of je een woordje= leert of een cijfer keer zoveel=? qua leren? dat de toepassing erna 'anders' á la.
maar juist met woordjes heeft hij moeite....
de uitkomst van tafels haal je toch ook niet door elkaar zoals de zoon claudia wel woordjes doorelkaar haalt? de uitkomst hoort gewoon bij dát rijtje (of het nu tafels of woordjes zijn).
of misschien is dat ons onbegrip voor rekenen? en leren wij rekenen wel altijd op een 'taalmanier' ofzo?
dus leg uit tinus...ik ben benieuwd en misschien helpt het claudia's zoon ook wel om het zó te zien(taal zien op een 'rekenmanier').
groeten albana

Logische plaats

albana:"de uitkomst van tafels haal je toch ook niet door elkaar zoals de zoon claudia wel woordjes doorelkaar haalt?"
Dat klopt, maar dat heeft een eenvoudige reden. Voordat de tafels geleerd moeten worden, heeft kind van geboorte tot groep 4/5 de tijd gehad om getalbesef te ontwikkelen, dat is de logische plaats van het getal in de getallenrij. Zo haal je 5x6 en 7x6 niet door elkaar, want 30 is kleiner dan 42 en 7 is groter dan 5. Dat zijn steunpilaren bij het onthouden.
Bij woordjes heb je die steunpilaren niet, althans niet als het niet je moedertaal is. Is het wel je moedertaal, dan helpt de context waarin je het geleerd hebt en de uitspraak. Voor Franse kinderen zit er jaren tussen het leren van het woord poisson (vis) en poison (gif). De klank van het woord verschilt in het gehoor net zoveel voor Fransen als voor ons het verschil tussen de woorden vis en gif. Omgekeerd: Zouden Fransen Nederlands via het leren van woordjes leren in gecomprimeerde tijd, dan zouden zij misschien niet zoveel moeite hebben met de betekenis van gif en vis als wij met poison en poisson. (of met uitdrukkingen als de hond uit laten of de beest uithangen en wat is dan een uitgelaten hond?).
De truc voor het leren van woordjes is dan ook het een context geven. Een bedachte plaats in een rij.
Dat helpt met topo ook: Maak er een treinreis van van Amsterdam naar Groningen, en de plaatsen onderweg krijgen een logische volgorde. Je kunt die treinreis ook maken langs woorden in een virtueel landschap, of door een huis, in een kast.
Je kunt dat op papier verzinnen en tekenen, je kunt het in gedachte doen, maar je kunt ook werkelijk in huis de woordjes op kaartjes verstoppen en iedere keer de woordenlijst letterlijk langslopen, of je beperken tot dat wat fout gaat.
Ik heb mijn zoon geholpen met Latijn en Grieks om het woordjes leren te leren. Ik heb de woordenlijst geprint en uitgeknipt in losse kaartjes. Iedere week weer de nieuwe woordenlijst toegevoegd, dus de stapel werd steeds groter. Hij leerde zelf. Twee dagen in de week oefenden we. De woordjes die hij meteen goed had gingen apart. Woordjes die hij op drie oefendagen meteen goed had, gingen in de doos en overhoorden we niet meer (die stapel werd dus steeds groter). De andere woordjes deden we nog eens. De woordjes die moeilijk bleven werden een treinreis of een speurtocht door het huis. Dat waren er steeds maar een paar (een stuk of 10).
Uiteindelijk leverde zijn zelfstudie steeds 100% goed op. Toen zijn we gestopt met samen oefenen. Het oefenen met Latijn en Grieks hielp hem ook met andere talen en feiten voor zaakvakken.
Groet,
Miriam Lavell

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.