Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Wat is de meerwaarde van het vwo?

Waarom duurt een VWO opleiding 6 jaar en een HAVO 5 jaar. Als je de verhalen moet geloven dan zijn VWO leerlingen slimmer, sneller en zelfstandiger, dan zou je denken dat deze leerlingen de stof van de HAVO ook in 5 jaar kunnen verrijken, uitbreiden en verdiepen.
Als je na je HAVO eindexamen een HBO opleiding doet, kun je met wat extra vakken een half jaar later ook je Master op de uni doen. Via deze route win je half jaar ten opzichte van de VWO en bachelor route. Dus waarom zou je een VWO diploma willen halen?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
zeppie

zeppie

09-06-2013 om 01:26

Andersom

Je zou het ook niet moeten willen (moeten als in 'van iemand anders moeten') denk ik. Waarom zou je? Ieder zijn eigen weg, lijkt mij.

zoveel mensen, zoveel wensen en enige diversiteit in het schoolsysteem lijkt me alleen al daarom wenselijk. Ik ben heel blij dat ik vwo kon doen en daarna naar de universiteit. Maar ik had ook een studiegenoot die mavo-havo-hbo-universiteit heeft gedaan. Mooi toch?

Vanwaar je vraag?

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Geen race

Het is geen race naar DE eindstreep. Die is er niet eens.
Op het vo heb je de kans te kiezen voor onderwijs dat past bij de capaciteiten en interesses van je kind en die zijn voor ieder kind anders.

Algebra

Routes

"Waarom duurt een VWO opleiding 6 jaar en een HAVO 5 jaar. Als je de verhalen moet geloven dan zijn VWO leerlingen slimmer, sneller en zelfstandiger, dan zou je denken dat deze leerlingen de stof van de HAVO ook in 5 jaar kunnen verrijken, uitbreiden en verdiepen."

Dat zou een argument zijn als het de bedoeling was dat iedereen hetzelfde leert en op hetzelfde niveau uitstroomt. Gewoon zoiets: een leerling doet afhankelijk van zijn capaciteiten ofwel 5 'vwo' of 6 jaar 'havo' en aan het eind weten ze allemaal evenveel en doen hetzelfde examen.

Maar vwo is in twee opzichten 'hoger'. De leertof is al die jaren moeilijker en theoretischer dan bij de havo en het het hele traject is een jaar langer. Idealiter legt vwo dus een veel steviger basis.

Je noemt nog als voorbeeld eerst in vijf jaar je havo doen, dan een hbo bachelor en via een ultrakort schakelprogramma naar een universitaire master. Dat is niet zo'n heel efficiënte route. Een hbo-bachelor duurt een jaar langer dan een universitaire. En de schakelprogramma's duren doorgaans langer dan een half jaar. Verder worden alle trajecten tussen verschillende niveaus opnieuw bekeken op rendement. Het zou mij niet verbazen als vwo en universiteit op termijn qua niveau duidelijker gaan verschillen van havo en hbo dan nu het geval is.

Toch groot verschil

Het vwo is toch echt wel een stuk zwaarder dan de havo. EN het is ook niet zo dat de doorstroming via hbo altijd zo vlekkeloos verloopt. De ondergrond en manier van denken op het VWO sluit veel meer aan bij de universitaire studies. Als havist en hbo-er liggen daar toch geregeld problemen.
Niet elke havist en hbo-er is geschikt voor universitair onderwijs. Ook niet elke vwo-er trouwens...
En natuurlijk zijn er voorbeelden van mensen die via mbo hbo naar de universiteit gaan. Dat zijn of enorme doorzetters of mensen die eigenlijk al lang een vwo nivo hadden, maar door wat voor reden dan ook dat nooit gedaan hebben.

Fiorucci

Fiorucci

09-06-2013 om 13:37

Zeker een verschil

Mijn zoon deed havo brugklas, mijn dochter doet havo/vwo brugklas, en ik zie aan de lesstof hoe groot het verschil is!

marina

marina

09-06-2013 om 13:47

Vooral bovenbouw

vooral in de bovenbouw is er een groot verschil: op het vwo is het minder reproduceren maar meer denken, verbanden leggen, inzicht. Op het VWO leer je een andere manier van denken en verwerken.
In de onderbouw vind ik itt Fiorucci het verschil toch een stuk minder. Ik had 2 kinderen tegelijkertijd in een h en v brugklas. De boeken waren hetzelfde en ook hadden ze vaak dezelfde proefwerken. Nu pas aan het einde van de 2e klas begint het meer uit elkaar te lopen.
En ik ken een paar docenten die lesgeven op een hbo-school. Zij merken toch echt verschil tussen havisten en vwo-ers: over het algemeen kunnen de laatsten zelfstandiger werken en gaan ze gemakkelijker door de stof.
Tenslotte, zoals eerder opgemerkt, met een half jaar hbo kom je niet op de universiteit. Daarvoor moet je toch echt meer doen.

josephine*

josephine*

09-06-2013 om 14:45 Topicstarter

Groot nadeel van het vwo

Ik zie een groot nadeel van het VWO en dat is dat er in 2 moderne talen (naast Nederlands) examen moet worden gedaan. Voor kinderen die erg technisch en exact zijn aangelegd en zonder talent voor talen is dit een forse handicap. Op de HAVO wordt het lijden van de talen een jaar verkort en kun je je een jaar eerder toeleggen op wat je echt leuk vindt en zonder tijdsverlies toch die master op de uni doen. Deze route is niet zozeer voor de doorzetters, als voor kinderen zonder talent voor talen. Ik zag zeker voor deze groep nog niet direct een voordeel van het VWO, dus vandaar mijn vraag.

Tihama

Tihama

09-06-2013 om 17:31

Anders

Josephine: jouw redenering klopt als je de middelbare school uitsluitend ziet als een snelle route naar een smal vakgebied.

Ik zie de middelbare school als een tijd waarin je je breed kunt ontwikkelen. Al die extra kennis en vaardigheden helpen je later om je feitelijke vak beter uit te voeren. Ook een ingenieur moet weten hoe de geschiedenis eruit ziet, hoe onze rechtstaat is opgebouwd, en zelfs die talenkennis helpt.

Volgens mij is er ook maar een erg klein deel van de bèta's die geen talen kunnen. Ik denk veel eerder dat veel bèta's verwend zijn doordat ze voor een aantal vakken geen inspanning hoeven te doen. Dus voor die enkele vakken waar je wel wat voor moet doen (woordjes leren bijv.) voelt dat al snel als teveel.

Ik heb hier thuis toevallig zo'n betajongen. Zijn pa heeft een ingewikkelde route gevolgd om zijn talen te vermijden, zo snel mogelijk naar zijn vak. Nu werkt hij bij een Amerikaans bedrijf en geeft regelmatig trainingen in Duitsland (in het Duits dus En dat is nu opeens geen probleem.

Zoon had geen zin iets te doen voor Duits. Dus op zijn eerste rapport prijkte een 4. Hij vond zelf al dat hij het gewoon niet 'kon'. Hij was nu eenmaal een beta....
Met enige druk onzezijds met aanduwen tot leren is zijn gemiddelde cijfer inmiddels tot voldoende opgeklommen. Het enige verschil was dat hij nu wel woordjes gestampt had.

Ik denk ook dat er vaak een glijdend pad gevolgd wordt. Als je in het begin je talen verwaarloost, wordt het gaandeweg steeds lastiger om het weer op te halen. Als je dan tegelijkertijd wel goed scoort op andere vakken, dan wordt het verleidelijk om een verklaring te verzinnen voor het verschil.

Samenvattend: het is mooi voor de dyslecten dat er een andere route is, maar geef vooral die betatalenten niet te snel op qua talen. Het is zonde als je daarmee een waardevol VWO verliest.

Tihama

Fiorucci

Fiorucci

09-06-2013 om 18:05

Marina

Als mijn zoon in zijn eerste half jaar van de HBO zijn P zou hebben gehaald, had hij doorgekund naar de uni.

Fio

ik ken geen enkele HBO opleiding met zo'n programma dat je binnen een half jaar je P kan halen.

Tineke

Tineke

09-06-2013 om 18:57

Ieder z'n route

Even vooraf voor Mach: bij de toppabo wordt verwacht dat je binnen een half jaar je P hebt gehaald. Dat weet ik zeker. Dus zal het bij andere opleidingen ook wel een mogelijkheid zijn.
En verder ben ik het erg eens met Tihama, ook echte beta's kunnen gewoon hun talen leren, gewoon wat meer moeite doen. Iets anders is het natuurlijk voor kinderen met leerstoornissen, gelukkig kunnen zij er op andere manier ook komen. Maar dan nog vraag ik me af hoe dat gaat met alle Engelse en Duitse studieboeken die moeten worden doorploegd.
Het nadeel van Hbo (en mbo) vind ik, is dat het haast bij iedere opleiding ook over jezelf gaat. Je wordt op heel subjectieve wijze beoordeeld, als je niet vrolijk genoeg bent in je stage kun je zomaar een half jaar terug moeten, al deed je het inhoudelijk nog zo goed. Of er wordt een vrij strenge aanwezigheidsplicht gehanteerd. Al doe je het nog zo goed, al haal je al je toetsen, een procentje teveel afwezig en je kunt het hele jaar overdoen. En dan ook nog eens al die reflectieve verslagen, waarbij me toch een hoop blabla geproduceerd moet worden, en het bewijzen van je competenties. Die weg is lang niet voor iedereen weggelegd. Een degelijk vwo, waarbij toch echt alleen de cijfers tellen en waarbij niemand aan je kop gaat zeuren als je een keer strontchagrijnig bent, is toch ook wat waard.

zeppie

zeppie

09-06-2013 om 19:39

Herkenbaar kaatje

Eerlijk gezegd ben ik naar de universiteit gegaan omdat ik hoorde dat ik verplicht naar gymles moest op de hbo. Nou hou ik van sporten maar nog meer verlichte gymles zag ik echt niet zitten.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Niet te vergelijken kaatje

De top-pabo is bedoeld voor mensen die al en hbo of WO studie hebben afgerond! Dat daar een propedeuse programma van een half jaar gemaakt kan worden kan ik mij voorstellen.
Maar dat is niet de groep waarin het in dit draadje over gaat. Het gaat hier over leerlingen die van de havo komen en tijd zouden kunnen/willen winnen en zonder VWO diploma toch snel op de universiteit terecht zouden kunnen komen. Dat is toch echt een heel andere groep.
Maar goed, ik ben heel benieuwd naar voorbeelden waarbij een gewone havist in een half jaar een hbo propedeuse kan halen.

Fiorucci

Fiorucci

09-06-2013 om 20:19

Mach

Misschien driekwart jaar, helemaal exact weet ik het niet.
Maar hij had dan doorgekund. Waar het mij om gaat, is dat soms een P voldoende is om door te stromen. Zeker als je in hetzelfde vakgebied blijft. Extra vakken zijn dan niet nodig.

Tihama

Tihama

09-06-2013 om 20:33

Studieboeken

Kaatje schreef:
"Maar dan nog vraag ik me af hoe dat gaat met alle Engelse en Duitse studieboeken die moeten worden doorploegd. "

Er wordt vaak beweerd dat je bij technische studies Duitse boeken moet doorploegen, maar dat is iets van vroeger. Ik heb inderdaad mijn thermodynamica en tandwielentechniek moeten leren uit Duitse dictaten, omdat mijn docent (geboortejaar ergens in de jaren '20) van oprechte mening was dat dit de enige juiste bron was

Maar ik heb het onlangs nagevraagd bij 2 neven, die nu beide aan de TU studeren (bouwkunde en werktuigbouwkunde). Alles is inmiddels alleen Engels. Ze moesten ook lachen over mijn vraag: "Natuurlijk niet, hoe zouden anders al die Aziatische studenten dat moeten doen? Nee hoor, niets in het Duits".

Nu valt mij op dat die beta-nerds zelden een probleem hebben met Engels. Op zich ook wel logisch: ze laven zich aan Discovery Science, National Geographic en de betere docu's van de BBC. Op Wikipedia klikken ze door naar de Engelse variant, want die bevat meer en diepgaandere informatie.
En de rest van de tijd brengen ze door op Youtube.

Ik ben trouwens flink onder de indruk van het vak Filosofie in 4 VWO. Ik heb zoon vanmiddag overhoord en ik las uitgebreide beschrijvingen over het hele neurale netwerk, inclusief hormoonwerkingen, hoe dit je denken beïnvloedt etc. Ook al gaat zoon later niets met filosofie doen, ik vind dit van onschatbare waarde voor zijn ontwikkeling.

Tihama

Fiorucci

Fiorucci

09-06-2013 om 20:41

Kaatje

Studieboeken zijn in het engels, en bijvoorbeeld bij biologie, moet je dus medische termen in het nederlands, latijn en engels kennen. En ja, voor sommige studenten is het echt ploeteren om een behoorlijke presentatie in het engels te geven. Bij mijn zoon is er aanwezigheidsplicht voor praktijkuren (werken in het lab) maar er zijn inhaaluren. Geen aanwezigheidsplicht voor colleges. Maar inderdaad, twee weken plat met griep kan je een jaar kosten, als het net verkeerd getimed is....

Ha tihama

Ben vaak ook best onder de indruk van het vwo nivo. Echt veel diepgaander dan ik vroeger ooit gehad heb. Bijvoorbeeld bij geschiedenis wordt veel dieper op de de stof ingegaan dan ik voor mijn examen ooit heb gedaan.
En bij biologie is het nivo wat ik bij vwo 5 en vwo 6 zag vergelijkbaar met wat ik deed in het 2e jaar geneeskunde op de universiteit.
En inderdaad, engels is de voertaal. Duits heb je voor de technische en geneeskundige/farmaceutische studies echt niet nodig.
Ik snap het belang van Duits of Frans als verplicht examenvak ook heeeeeelemaal niet. Onzin. Je kan in de tijd die je daar aan besteed op het VWO in de vijfde en de 6e beter wiskunde D doen als techneut. Of filosofie. Daar heb je veel meer aan.

Fiorucci

Fiorucci

09-06-2013 om 21:02

Mach

Ik ben nog even naar boven gelopen, mijn zoon had vorig studiejaar in zijn klas twee studenten die in april genoeg studiepunten hadden voor hun P. Dus 8 mnd.
Dat is voldoende om door te stromen naar Biologie op de uni zonder extra vakken. Dat doen ze nu dus inmiddels ook sinds sept. jl.

Tineke

Tineke

09-06-2013 om 21:09

Haha tihama

Ik geloof je direct, klinkt ook erg logisch dat Duitse studieboeken uit de vorige eeuw stammen. De natuurkundedocent beweerde echter iets anders, dat zijn dus eigen ervaringen van hem uit vroegere tijden.

marina

marina

09-06-2013 om 21:14

Dat is mooi

Dat wist ik niet, dat je een p van hbo in minder dan een jaar kan halen. Dat is mooi. Wel ben je alsnog het hele jaar kwijt qua tijd omdat het academisch jaar pas in september begint maar toch .... Als er niets verandert op stufi-gebied, heb je iig een paar maanden langer geld voor je academische studie omdat het eerder kan worden stopgezet in het eerste jaar van het hbo wegens het behalen van een p.
Nav deze draad moet ik denken aan mijn broer. Verre van een talenwonder maar een genie in beta-vakken. Hij heeft keihard gewerkt voor zijn talen op het VWO (Eng, Ned en Latijn) en voor de betavakken met 2 vingers in zijn neus negens en tienen gehaald. Hij heeft de talen gehaald, daarna TU gedaan en hij heeft nu een behoorlijke baan waarvoor hij geregeld naar het buitenland moet en waarvoor hij geregeld een conference call in het Engels heeft (Amerikaans moederbedrijf). Hij is nog altijd blij dat hij doorgezet heeft met zijn talen. Gaandeweg is het wel beter geworden. Ik had het omgekeerde: ik moest juist hard zwoegen op wiskunde, mijn extra vak maar ik moest en zou er examen in doen van mezelf. En dat is gelukt en ik heb het gehaald. Als je echt wilt en je zet je voor 300 % in (leerproblemen daargelaten), kun je toch wel een heel eind komen.

Maylise

Maylise

09-06-2013 om 21:53

Precies

Met goed leren kunnen meer Beta gerichte mensen echt wel talen leren net zoals meer Alfa gerichte mensen ook wiskunde en natuurkunde kunnen leren beheersen. Wie een redelijk stel hersenen heeft kan door goed les te krijgen en hard te werken veel bereiken. Uiteraard mensen met dyslexie/dyscalculie uitgezonderd.
Sowieso is er bij de meeste mensen natuurlijk geen sprake van een scherpe tweedeling tussen alfa en beta aanleg en is er meer sprake van lichtere voorkeuren en verschillende interesses en lopen interesses vaak veel meer door elkaar heen.

Maar fio

Als je in april je punten binnen hebt ben je praktisch gezien toch het hele studiejaar bezig? Je kan in september verder. Je kan niet als het ware een half jaar inlopen zoals eerder in dit draadje gesuggereerd wordt.
Ik ken dit soort HBO opleidingen niet. Er zijn bij alle richtingen die ik ken altijd nog vakken en bijbehorende toetsen in mei/juni.
Hoefden deze jongens dan helemaal niet meer naar colleges of praktica na april? Geen stages oid?

Fiorucci

Fiorucci

10-06-2013 om 07:07

Mach

In het eerste jaar zijn er geen stages bij die opleiding, wel practica, die verplicht zijn, dus die volgden ze gewoon. Alleen voor practica was er een aanwezigheidsplicht. Mijn zoon heeft nu, in het tweede jaar ook al zijn overgangspunten compleet, maar maakt gewoon zijn toetsen deze week.

P

P

10-06-2013 om 07:16

Tihama

Als je toch de één of andere tik van dyslexie hebt meegekregen heb je nergens recht op maar wel heel veel meer moeite met Engels. Ik zie het aan mijn zoon, Frans en Duits gaat heel makkelijk.

Het voordeel is wel dat het straks vooral lezen is qua technische dingen maar ik zie hem geen foutloze Engelse zinnen bouwen.

Dit is dus de reden dat hij geen VWO is gaan doen, nog een taal erbij trekt hij niet (want Frans en Duits beginnen langzaam natuurlijk).

P

P

10-06-2013 om 07:18

Maylise

Maar waarom zou je TWEE buitenlandse talen verplicht stellen? Engels is meer dan genoeg en dan nog: waarom inderdaad (ander draadje) geen 'lightversie' zoals je ook verschillende mogelijkheden hebt in wiskunde.

josephine*

josephine*

10-06-2013 om 07:33 Topicstarter

In een half jaar je p

Ik schrijf niet dat je in een half jaar je P op het HBO haalt. Ik heb het over het schakelvak dat je soms moet doen als je na het HBO door wil voor een masters. Je kunt met handig plannen ook gewoon binnen je HBO opleiding doen.
Op zich zie ik de meerwaarde van algemene ontwikkeling ook en ik geloof ook wel dat vakken behoorlijk meer worden uitgediept op het VWO. Mijn kinderen zijn inderdaad dyslectisch en met de eis om in een tweede moderne taal examen te moeten doen wordt het VWO een moeizaam verhaal. Mijn zoon gaat nu met hangen en wurgen over na 2 VWO en ik zat mij af te vragen of dit het allemaal wel waard is (met nog 5 jaar te gaan) De alternatieve route via HAVO en HBO lijkt dan een uitkomst.

Koolmees

Koolmees

10-06-2013 om 08:12

Josephine

Wist je dat je (in ieder geval op de school van mijn kinderen) met dyslexie, een vrijstelling kunt krijgen voor de tweede vreemde taal? Je moet dan wel een ander vak extra doen uiteraard.
Misschien is het slim om hier naar te vragen bij de decaan. Voor je kinderen kan dat een motivatie zijn, om het toch nog wat langer vol te houden, als ze weten dat ze dan na de vierde Duits en Frans mogen laten vallen.

Doorstroom geen recht

Josephine, je moet niet te veel rekenen op het kunnen doorstromen van hbo naar wo. Automatisch is het al niet meer (uni's mogen weigeren).
Zie ook http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/hoger-onderwijs/studiekeuze-en-toelating
De alternatieve route kan misschien helemaal niet, of als ie nog wel kan dan kan dat altijd nog.
Groet,
Miriam Lavell

Tihama

Tihama

10-06-2013 om 09:09

Vrijstelling

In de klas van mijn zoon zit een dyslectische jongen, die inderdaad maar 1 moderne vreemde taal hoeft te doen op grond van zijn dyslwexie.

Het leven is soms niet eerlijk. Mijn intelligente nichtje (performal een score van 135 op de WISC, verbaal mega laag, doet nu eindexamen TL. Ze gaat straks de MBO, HBO en wellicht universiteitsroute doen om toch IT te kunnen doen. Ik heb haar IQ testen zelf gelezen. Op grond van haar gemiddeld IQ stelde haar basisschool vast dat ze zwakbegaafd was.....

Mijn dochter waar het al een aantal jaar een ramp met rekenen is scoort A's voor alles, maar voor rekenen, ondanks mijn eindeloze bijlessen amper een C. Vorige week zei ze tegen me dat ze zich met rekenen net voelde als het meisje uit de film 50 first dates met een beschadiging in de overgang van korte termijn naar langetermijn geheugen: het is elke keer alsof ze het opnieuw ziet. Ze scoorde een V voor rekenen op de eindcito en kwam gemiddeld op 535. Ze gaat nu dus naar TL. Daar klopt ook iets niet. Ik ga overigens nu een dyscalculie onderzoek laten doen, maar zelfs met. Zo"n verklaring zal wiskunde een probleem worden op HAVO of VWO. Nee, dat is niet eerlijk, maar nu eenmaal gevolg van hoe ons schoolsysteem in elkaar zit: alle vakken op 1 niveau.
En dat is absoluut een groot verlies aan talent.

Tihama

In een half jaar je p

Wij lopen HBO na HBO af op het moment. En krijgen toch echt te horen en in cijfers gepresenteerd dat zowel VWO ers alsook MBOers in een half jaar hun propdeuse halen.
Hun 2de P doen ze meestal ook versneld. Die mogelijkheid is er ook....maar de cijfers daarvan liggen weer lager.
Of ze liegen allemaal die HBO's en vervalsen de cijfers, maar dan is het wel collectief liegen en vervalsen want we hebben er al talloze afgelopen nu (zucht en ze weet het nóg niet zeker, twijfelt tussen 2).
Het is geen 'recht' maar de cijfers liggen heel veel dichter bij de 100% dan bij de 0%. Je moet het natuurlijk wel waarmaken. Je vraagt het aan. Krijgt dan de mogelijkheid en dan is het aan jouw of dat lukt.
groeten albana

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.