Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Wat is de meerwaarde van vwo+

Ik ben al weer een poos niet op dit forum geweest. Wel regelmatig gelezen. Nu heb ik wel een vraag die ik hier graag wil stellen. Mijn dochter heeft VWO advies gekregen van school vlak na een gesprek waarbij de uitslag van de oefenCITO 543 was. In het leerlingvolgsysteem scoort ze alleen A's waarvan begrijpend lezen heel erg hoog en ver bovengemiddeld. Alleen haar tempo is wat aan de lage kant.
Het feit dat ze toen wist dat ze VWO kon gaan doen heeft haar erg gemotiveerd en vooral zelfvertrouwen gegeven. De uitslag van de echte CITO is nu 549. Op alle vlakken is ze echt omhoog gegaan. We hebben weer een gesprek gehad met school waarbij mijn dochter aangaf dat ze VWO+ wilde gaan doen gezien de uitslag. School adviseert gewoon VWO aangezien ze niet in alle A's hoog zit (tegenwoordig is dit in getallen dus geen A maar 1). Zij geven aan dat het veel leren is en meer vakken zoals Grieks en Latijns. De vraag is of dat meerwaarde voor haar heeft.
Ze krijgt wel nog een toets (FEStoets of zoiets)om te zien of VWO+ aankan. Alle VWO kandidaten krijgen dat. Nu is mijn dochter ondertussen wel toe aan uitdaging aangezien ze op de basisschool veel geroepen heeft dat ze zich verveelt (alles is saai). VWO kan al genoeg uitdaging zijn.
Mijn vraag is dus aan ouders met ervaring wat is verstandiger. Haar naar VWO+ te laten gaan of haar eerst gewoon naar VWO te laten gaan. Ik heb begrepen dat als je de medische kant uit wilt arts bijv. dat VWO+ vanwege het latijn de voorkeur heeft. Je hebt er profijt van hoewel je het ook later nog in kan halen.
Ik zie VWO+ eigenijk meer iets als extra uitdaging voor het hele slimme kind.
Mijn dochter heeft nu voor ogen dat ze dierenarts wil worden (groot vee) maar goed dat is nu en kan later nog zeker veranderen.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Marie

Marie

13-03-2013 om 13:54

Gymnasium?

Hoi
De term VWO+ ken ik eigenlijk niet. Wellicht iets regionaals?
Of bedoelen ze daar gymnasium mee? Aangezien de oude talen genoemd worden. Bij veel VWO-scholen beginnen ze daar in de tweede klas mee (hier ten minste wel op de scholengemeenschap waar onze dochter op zit).
Verder heb je natuurlijk ook scholen waar ze aan TTO (tweetalig onderwijs) doen, dan krijgen ze alle vakken in het Engels aangeboden = ook extra uitdaging. Of zoals hier VTE (versterkt talenonderwijs Engels), waar ze extra lessen Engels krijgen van een native speaker en Cambridge-examens kunnen doen.
Ik zou zeggen kijk eerst eens wat er precies bedoeld wordt met VWO+ en welke scholen wat precies aanbieden.
succes

Marjoleine64

Marjoleine64

13-03-2013 om 14:15

Of science klassen?

Er zijn ook scholen die voor geinteresseerde en getalenteerde beta-leerlingen science klassen aanbieden. Of 'gewoon' technasium op VWO niveau. Dat is dan hetzelfde basisprogramma als atheneum wat overal aangeboden wordt, met als extra een paar uur per week wetenschap of techniek (vaak in groepsopdrachten). Netto hebben ze dan meestal één uur les per week meer dan atheneum, de andere uren voor dat extra vak worden afgesnoept van andere vakken (talen en/of na/wiskunde), net als bij gymnasium de extra uren klassieke talen ook echt niet allemaal extra schooluren zijn. Wel extra vakken met extra uitdaging, en extra huiswerk natuurlijk.
Maar: begrijp ik goed dat je nu nog moet gaan beslissen naar welke school je dochter zal gaan? Hier is de (centrale) aanmelding al deze week, en zeker alle open dagen zijn algeweest. Of gaat het alleen over de keuze tussen gewoon VWO of VWO-plus op een school die beide aanbiedt?
Marjoleine

Primavera

Primavera

13-03-2013 om 14:28

Voorspellende waarde toetsen zwaar overschat

De voorspellende waarde van hoe een kind het op het VO gaat doen dmv allerlei toetsen inclusief de cito is zwaar overschat in Nederland. Ze geven hooguit een indicatie in welke richting je het moet zoeken VMBO of VWO, maar dat weet je over het algemeen zonder al die testen ook wel.
Veel belangrijker is de motivatie van de leerling als die eenmaal op het VO zit. Dus als je dochter VWO+ wil doen ( wat dat dan ook precies inhoudt) dan zou il haar dat lekker laten doen als ze daar toegelaten wordt.

Wat latijn en grieks betreft, de nuttigheid daar van hangt heel erg af van wat ze later gaat doen. Voor (dier) geneeskunde heeft het niet veel toegevoegde waarde, omdat je daar alleen wat latijnse namen moet leren, die je op het VO zeker niet leert, terwijl de grammatica er helemaal niet toe doet.
Voor iemand die archeoloog wil worden, historicus, taalkundige en dan vooral de filologie is al latijn kennen wel een hele grote pré.

Raar advies

Ik heb er nog nooit van gehoord, een VWO+-advies. Basisschool geeft een advies af, waarbij VWO volgens mij het hoogst is. Aan jou en je kind is het vervolgens om te bepalen of het dan naar athenaeum, gymnasium, technasium, tweetalig VWO, of VWO+ (dat op iedere school weer een andere inhoud kent...) wil.
Kortom: ik begrijp het advies niet goed.
n@nny

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

13-03-2013 om 15:01

Dat klopt

"ik zie VWO+ eigenijk meer iets als extra uitdaging voor het hele slimme kind"

De vraag is of je vindt dat je dochter dat nodig heeft. Mijn oudste zit op VWO+, en wordt daar goed bezig gehouden. De verwachting is dat hij zich op een gewoon VWO gaat vervelen. Net zoals hij zich blijkbaar al die jaren op de basisschool verveeld heeft. Overigens krijgt hij straks volgens mij een gewoon VWO diploma en zit de meerwaarde voor de toekomst er meer in dat hij extra certificaten kan halen, als vast vrijstellingen voor vervolgopleidingen kan behalen en dat ie niet verzand in lethargisch voor zich uit kijken. Op zijn school zit de plus er vooral in dat er tijd vrijgemaakt mag worden om te verdiepen en verrijken. Dat kan me Latijn en Grieks in het pakket, maar dat hoeft niet. Oudste vond daar niks aan, en heeft die twee vakken gauw laten vallen. In plaats daarvan doet hij technasium.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

13-03-2013 om 15:05

Advies

De basisschool geeft hier trouwens ook alleen maar VWO-advies. Het is de middelbare school die bepaalt of een kind naar VWO of VWO+ kan/gaat. Hier wordt deze keuze gemaakt op basis van de Nio.
Bij een nio score hoger dan 130 wordt je geplaatst in een VWO+ brugklas. En mag je laten zien of je dat aankunt.

Vic

Vic

13-03-2013 om 15:41

Vwo+

Ik hoorde van een van de groep 8 ouders dat zijn zoon VWO+ had gekregen. Nu heb ik het briefje niet onder ogen gekregen, maar ik geloof best dat dat erop stond. Mijn dochter had gewoon VWO-advies, maar daarmee kon ik haar zonder problemen op een VWO+ school (gym of TTO) krijgen. Overigens heb ik ooit ook eens iemand niet geloofd die zei dat haar kind een A+ scoorde op cito's. Dat blijkt dus ook te bestaan, of in ieder geval zijn er scholen die het gebruiken.

Vwo+ en a+

Hier op school wordt ook onderscheid gemaakt tussen VWO en VWO+ advies. Met VWO+ bedoelen ze VWO met extra uitdaging. Dat kan zijn gymnasium of tweetalig VWO of een gymnasium met extra vakken (Chinees en Spaans ofzo), of een sprintVWO (ja ook dat bestaat, dan doe je de eerste 3 jaar van het gymnasium in 2 jaar en krijg je nog allerlei verrijkingsstof ook). De meerwaarde van zo'n opleiding zit er vooral in dat sommige kinderen het nodig hebben om zich niet te gaan vervelen.
En Vic: inderdaad bestaan er ook A+ scores voor cito's. Al heb ik werkelijk geen idee hoe die bepaald worden: soms is een hoge A score wel A+ en soms niet. Heb toevallig pas nog een tijd naar zo'n uitdraai met scores zitten kijken maar het blijft voor mij volstrekte willekeur.. Zelfs een foutloze cito hoeft geen A+ op te leveren. Schiet mij maar lek....

Rijb

Rijb

13-03-2013 om 18:52

Vwo

Op de scholengemeenschap waar mijn oudste zit wordt vwo+ ook bedoeld voor kinderen op zoek naar wat extra uitdaging. Spaans vanaf de 1e en keuze extra voor Latijn en onderzoek&ontwerpen vanaf de 1e. Dochter die op het vwo/atheneum zit krijgt ook de keuze voor spaans maar pas in de derde, dit is niet op hetzelfde niveau als op Vwo+. Latijn kan ze niet kiezen, O&O wel maar ook pas later. Dochter heeft alleen spaans gekozen en voor Cambridge (Engels). Je ziet dat iedere school het anders doet.
Extra voordeel zou het in ons geval niet bieden maar extra uitdaging natuurlijk wel. Dit is een school in Brabant. Basisschool hier geeft ook Vwo+ advies.

Mactrees

Mactrees

13-03-2013 om 18:58 Topicstarter

Bedankt voor de reacties

Ik ben er vanuit gegaan dat over het algemeen de termen VWO en VWO+ gebruikt weren. Dat is blijkbaar niet zo. VWO is hier Atheneum en VWO+ is Gymnasium. Op VWO+ worden dezelfde vakken gegeven als op gewoon VWO alleen is er meer verdieping in de stof. De modules voor de lesstof zijn anders. Hier beginnen ze halverwege het jaar mee. Daarnaast zijn er extra vakken zoals latijn en grieks. Zelf denk ik dat ze wel op der plek komt omdat dit zich in het brugklasjaar wel zal uitwijzen. Ik vraag me alleen af hoe we haar het beste kunnen laten starten. In de VWO+ of gewone VWO Haar zelfvertrouwen zal beïnvloed worden als ze het ene niet haalt maar ook als we haar niet naar VWO+ laten gaan. Ik zelf heb de neiging om te zeggen begin rustig aan en dus gewoon VWO. ER komt al zoveel op dat kind af waaronder ook de pubertijd. Anderzijds is het soms ook goed de uitdaging aan te gaan. Dat kan stimuleren om te laten zien wat je kunt.
Mijn zoon is HAVO begonnen en dat zou hij volgens CITO en LVS aan moeten kunnen. Hij zit nu echter op VMBO-T. Een goede keuze want hij zit nu 10 keer beter in zijn vel. Hij heeft nu gemiddeld een 8 en gaat straks weer terug naar de HAVO als hij het VMBO-T af heeft. Hij had door gekund op HAVO nu maar ik zie ook dat kunnen leren niet de enige factor is wat mee speelt.
Maar goed. Dochter is een ander kind. Heeft meer de drive om te leren en presteren. Opvallend is dat ze nu wel nog echt kind is en nog niet zo'n dame als andere groep 8 meiden. Dat optutten en giechelen enzo doet ze (nog) niet hoewel ze verder best wel zelfstandig is.
Ik denk dat we de test voor VWO+ maar eens afwachten.

Annet

Annet

13-03-2013 om 19:11

Ik zou je kind laten kiezen.

Het gaat zo te lezen om één scholengemeenschap met beide varianten. Overstappen kan dan altijd.
Hier ook gekozen voor VWO+. Voor beide kinderen omdat we extra uitdaging zoeken. Die hebben ze nodig.
Voor oudste betekende dat een categoraal gymnasium. Overigens heeft ze zich in de tweede en derde klas toch verveelt. Niet omdat ze niet genoeg werk had maar omdat haar hersenen te weinig kraakten (wel veel woordjes leren met al die talen).
Jongste kiest waarschijnlijk (nog één week te gaan) voor een Atheneum Plusklas met twee extra vakken en meer verdieping per vak.

School heeft VWO advies afgegeven met in de extra toelichting de melding dat vwo+ zeker tot de mogelijkheden hoort.
Hier wordt gewerkt met een plaatsingswijzer (gebaseerd op citoresultaten vanaf groep 6 en beoordeling van kind door leerkracht). Daar kan GYM of VWO+ uitrollen.

Mussie

Mussie

13-03-2013 om 19:54

Beetje ot

Ik snap die cito's sowieso niet. Zoon had heus wel eens een À maar toch vooral B's en ook wel een C her en der. En de entreetoets was ook niet zo fantastisch. Gek, want wij hadden anders verwacht maar realiseerden ons dat we door een roze bril naar hem keken. Toen kwam de eind Cito met 550, een gymnansiumadvies en daar zit hij nu ook. En het gaat fantastisch. Ik snap er nog steeds niks van maar hecht er met zoon nummer 2 inmiddels ook wat minder waarde aan.....

Vic

Vic

13-03-2013 om 20:40

Jippox (o.t.)

Ja, gek is dat. Oudste heeft regelmatig hoge A's en foutloze cito's gehad maar nooit een A+, terwijl jongste ze wel haalt. Ik zal er bij het 10-minutengesprek eens naar vragen, als er geen andere dringende zaken zijn

Annet

Annet

13-03-2013 om 20:59

Hier ook niet alleen i of a+

Entreetoets bij oudste was omgerekend ongeveer 547. Eindcito was gelijk. Cito's vanaf groep 6 waren consequent A op alle vakken, m.u.v. DMT
Jonste zat iets lager bij de entreetoets, iets hoger bij eindcito. Cito's waren veel minder constant. Begrijpend lezen altijd heel hoog. Spelling laag totdat hij gedwongen werd om het te leren. Toen was er een stijgende lijn tot aan A+ (eind groep 7).
Rekenen heel wisselend en onvoorspelbaar.

Ik denk dat de 'normale' manier is dat de cito's vrij constant zijn, tenzij er redenen zijn waarom dat niet zo is. (zie verhaal spelling van mijn jongste, dat alles te maken had met eindelijk inzet plegen). Hij heeft gewoon geluk gehad dat de scores op taal en studievaardigheden zo hoog waren dat het gemiddelde toch nog hoog uitkwam.
Bij mijn oudste was dat ook zo, alles constant en voorspelbaar.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

13-03-2013 om 21:59

Hier

Middelbare scholen mogen natuurlijk zelf bepalen welke leerlingen ze toelaten tot hun VWO+-klassen. Hier in de stad wordt dan bedoeld: gymnasium, tweetalig VWO, VWO + sportklas, technasium, VWO beta en VWO masterclass. Volgens mij hebben alle scholen hier (een stuk of 10) als toelatingseis: minimaal 545 op de cito + een VWO-advies van de leerkracht. Het zelfstandig gymnasium vraagt 543 + havo/vwo-advies van de leerkracht.

Mactrees

Mactrees

13-03-2013 om 23:00 Topicstarter

Testen

De school waar mijn dochter naar toegaat doet intelligentietesten en motivatietesten voor vwo kandidaten. Hier halen ze dan hun toekomstige leerlingen voor vwo+ uit. ik zelf heb het vermoeden dat mijn dochter beter scoorde op Cito dan op alle toetsen daarvoor doordat ze het vertrouwen kreeg dat zij best goed kan zijn. Ze had immers net haar vwo advies. Het kan dus goed zijn dat ze de testen goed doorkomt. ik zit er meer mee dat haar zelfvertrouwen een deuk krijgt als het niet lukt op vwo+. Hoewel, als wij haar dit afraden doet dit haar zelfvertrouwen ook geen goed.
Ik wil ook dat mijn kinderen naast dat ze natuurlijk hun best moeten doen op school ook een leuke tijd krijgen en niet uren moeten ploeteren.
Het brugklasjaar heeft mijn zoon echt overdonderd. Nu doet hij vmbo-t en ik vermoed dat het onder zijn kunnen is. Er zit veel meer in. Echter zit hij nu wel op de goede plaats. Hij zal eerst zelfvertrouwen moeten opbouwen en wat steviger moeten worden.
Maar goed, ik moet mijn dochter niet vergelijken met mijn zoon. Het is een heel ander karakter.
Ik moet wel zeggen dat het schrijven hierover mijn gedachten ook wat ordend. Verder is het ook belangrijk wat zij zelf wil. WE zullen zien.

Ilva

Ilva

14-03-2013 om 11:11

Vwo+ leuk

Op een middelbare school hier in het dorp hebben ze ook twee VWO+ klassen. Eén scienceklas en een VWO+ voor kinderen die niet echt van de science kant zijn. Het houdt eigenlijk in dat ze 1 middag in de week iets anders doen, projecten. Heel erg leuk, hoewel mijn kinderen toch voor een andere school hebben gekozen. Maar deze school stond wel op een tweede plaats voor hen.

Weer iets geleerd!

Blijkbaar is een VWO+ advies helemaal niet uitzonderlijk maar wordt het op veel basisscholen toegepast. En mijn opmerking dat het een 'raar advies' is trek ik dan ook graag bij dezen terug.
n@nny

margje van dijk

margje van dijk

14-03-2013 om 12:15

Vwo+ is hier bovenbouw vwo

De term VWO+ als basisschooladvies ben ik nooit tegengekomen. Maar het is hier wel iets wat je op de bovenbouw van het VWO kan doen.

Op de basisschool kregen kinderen advies VWO of specifiek gymnasium. Mijn middelste zoon (helemaal niet zo'n absolute hoogvlieger) kreeg dat laatste. Toen ik vroeg waarom zo specifiek, zei de leraar dat hij middelste een type 'gymnasium' vond omdat hij zo nieuwsgierig en leergierig is, niet omdat hij zo extreem goed is in alles. Citotoetsen doen ze bij onze lagere school niet aan (alleen Cito-volgsysteem), dus mijn kinderen hebben nooit anders gehad dan A en B en zo. Hoe meer ik over die citoscores hoor, hoe blijer ik ben dat wij daarvan verschoond zijn gebleven.

Hier is 'gymnasium' een onderdeel van een scholengemeenschap en aparte gymnasiumklassen bestaan alleen in de onderbouw. Vanaf de 4e klas is het allemaal VWO, en kinderen kunnen kiezen of ze Latijn en/of Grieks willen doen. Doen ze dat, dan kun je na het examen wellicht van een gymnasiumdiploma spreken, maar feitelijk is het allemaal VWO.

Wat ze daarnaast aanbieden is VWO extra, ook wel VWO+ genoemd. Dat doet mijn oudste zoon inmiddels. Leerlingen die dat doen kiezen een extra examenvak, moeten verplicht of Latijn of Grieks of allebei kiezen, doen een onderzoeksproject met de universiteit, volgen extra modules naar keuze (bijvoorbeeld olympiade training, literair schrijven, debating, programmeren, wetenschapsstatistiek, etc) waarvan ze er per jaar 2 moeten kiezen. Cambridge Engels is ook een keuzemogelijkheid. En nog zo een paar dingen. Ze krijgen een certificaat als bijlage bij hun diploma.

Als zoiets voor jouw dochter ook zou bestaan dan hoeft ze daar pas in de derde klas over na te denken. Tegen die tijd heeft ze veel meer kijk op wat ze kan en wil. Gymnasium biedt al de meerwaarde van Latijn (en evt Grieks) wat handig zou kunnen zijn voor die medische carriere. En dan ziet ze de rest later wel.

Margje

Terra

Terra

14-03-2013 om 13:33

Vwo+

Hier een kind wat naar VWO+ gaat. Bij ons houdt het in dat er verdieping in zit. Niet stomweg aannemen dat iets zo is maar ook daadwerkelijk uitzoeken waarom en hoe. En dan niet opschrijven wat Wikipedia zegt

Kind heeft die verdieping ook echt nodig omdat het al jaren met dat soort verdieping werkt en het anders zich kapot gaat zitten vervelen. Dat hebben we al eens meegemaakt. Daarbij wilde het kind hier ook nog heel graag TTO volgen dus het wordt TTO vwo+.

Zelf helemaal uitgekozen en iedereen, wij en de basisschool, staan er vierkant achter maar in feite ging het vooral om wat het kind zelf wilde. In november al ingeschreven, eergisteren heeft de basisschool de papieren doorgegeven aan de middelbare school en is het kind aangenomen, dat gaat hier net iets anders omdat kind van een vergelijkbare school afkomt en het dan sowieso wordt toegelaten. Eisen zijn hier ook 545.

Kind helemaal happy en wij dus ook.
Laat maar schuiven. We weten dat het een hele berg werk wordt maar als ze goed meedoen in de klas hebben ze de helft minder huiswerk.

Terra

Ella2007

Ella2007

14-03-2013 om 16:58

Latijn en grieks

Wat me in deze discussie opvalt dat het nut van Latijn en Grieks vooral gezien wordt als je een medische studie of filosofie wil gaan doen.

What about: groter taalinzicht wat betreft alle talen (inzicht in de opbouw en structuur van talen in het algemeen) , minder moeite met het onthouden en verklaren van minder courante woorden (bij andere studies) omdat je weet wat de etymologische achtergrond is; je leert logisch denken en analyseren (bijvoorbeeld door de heel lange en samengestelde zinnen te ontleden); je leert beter verbanden leggen; algemene geheugentraining vanwege het stampen in zijn algemeenheid.

Niet direct vaardigheden die je zou verwachten bij het leren van de klassieke talen, maar wel vaardigheden die je overal bij kan gebruiken, welke studie of vak je daarna ook kiest.

Vic (ot)

Ik hoor het graag! Ik neem het mij ook wel eens voor om er naar te vragen, maar meestal zijn er inderdaad dringender dingen te bespreken...

margje van dijk

margje van dijk

14-03-2013 om 22:31

Ella

Oh ja hoor, dat nut zie ik zeer zeker. Ik heb een kind dat redelijk ramzalig is met taal (wel goed in exacte vakken) maar hij kan prima overweg met Latijn. En door dat Latijn begrijpt hij ook meer van de andere talen.

En mijn oudste zoon heeft bij zijn uiterst technische pakket Grieks gekozen, geen Latijn, want "Grieks heeft nog meer grammatica", alsof hij de taal in dimensies ziet. En ik denk dat dat ook echt zo werkt, Latijn en Grieks zijn totaal niet vergelijkbaar met moderne talen.

Uiteraard moet je je dan nog steeds afvragen of je daar al die moeite in wilt steken.

Helenaleen noemde in het begin van het draadje dat dochter dierenarts wil worden en dus daarvoor Latijn wil doen. Lijkt mij een hele legitieme reden. Naast al die andere goede redenen

Margje

Margje

latijn kiezen voor diergeneeskunde of geneeskunde vind ik echt een hele slechte reden! En ik kan het weten Je hebt er echt niets aan.
Kies voor een studie met loting vooral de vakken die echt perse nodig zijn EN de vakken waar je hoge cijfers op kan halen. Zorg dat je een 8 gemiddeld staat en je bent standaard ingeloot.

Mactrees

Mactrees

14-03-2013 om 23:35 Topicstarter

Is nog ver

Het gaat wat ver om alles af te laten hangen van een keuze die ze nu maakt wat ze wil worden.Dat kan zeker nog veranderen. We proberen alleen op een rijtje te krijgen wat straks eventueel gemiste kansen kunnen zijn door duidelijk te krijgen wat het voordeel is van latijn, grieks en vwo+

Oh, en alleen in Utrecht doen ze uitloten vwb dierenarts. Dat heeft mijn dochter wel uitgevonden. In België gaat het makkelijker.

Sawo

Sawo

15-03-2013 om 11:59

Nog heel ver

Lijkt me volkomen onzinnig om nu al strategische keuzes te doen voor studie over 6 jaar. Ten eerste kan het kind nog van keuze veranderen. Ten tweede gaat de hele toelating momenteel al op de schop. Steeds meer studies hebben decentrale toelating (dit wil zeggen universiteit beslist) en dit zal verder uitgewerkt worden de komende jaren. Ten derde telt alleen het eindexamen dus als kind graag latijn doet dan hoeft het pas na het derde jaar keuzes gemaakt te worden die tellen voor het eindexamen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.