Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
marie

marie

09-03-2019 om 17:35

Wat is een oki rapport

Onze school stuurt bij een kind van groep8 een oki rapport naar de vo school. Je mag het 1 malig inkijken en ze wijzigen alleen pers gegevens die niet kloppen maar niks over de inhoud. De leerkracht zegt mijn mening geldt en telt. Mag dat zomaar. En als je het niet eens bent met de inhoud? Mogen ze het ongetekend opsturen en wat doet zo een vo school er eigenlijk mee?. Kan mij niet voorstellen dat ze al deze docs gaan doorlezen.

Triva

Triva

09-03-2019 om 17:56

Google

http://www.onderwijsconsument.nl/oki-doc/ 1x inzien is niet juist

marie

marie

09-03-2019 om 18:11

Geen inzage

Wij hebben het ingezien en opmerkingen geplaatst. Hierop zegt de leerkracht bepaalde dingen aangepast te hebben, verder erbij vermeld dat onze mening anders is over bepaalde feiten. Maar we hebben het niet meer mogen zien. Dus wat en hoe het opgeschreven is? Is onze mening die wij toch in onze woorden mogen uiten en niet haar woorden zoals nu.
Ze heeft het al verstuurd zegt ze en inzien of exemplaar krijgen is niet mogelijk. Maar nu weten we niet eens wat er staat geschreven.
Dit is toch vreemd en mag tot niet zomaar?

Amsterdamse

Amsterdamse

09-03-2019 om 18:39

Heel vreemd

Bij onze kinderen ging het heel anders. Het okidoc werd ingevuld door de leerkracht en daarna met de ouders persoonlijk besproken. Uitegelegd waarom bepaalde zaken erin wel/niet instonden. Wij mochten ook aanvullingen en suggesties doen. Pas na akkoord van leerkracht én ouders werd het okidoc definitief.

marie

marie

09-03-2019 om 19:13

Heel vreemd

Bedankt voor de reactie’s.
Dat hadden wij ook verwacht maar de mening van de leerkracht telt.
Raar is dat de opmerkingen dus volgens de leerkracht zijn aangepast, maar hoe geen idee. Het is zonder akkoord en handtekening weggestuurd en zonder ons het nogmaals te laten inzien of een exemplaar toe te sturen.
Ik vind dit zo raar.

Lente

Lente

09-03-2019 om 20:07

Als ouder heb je het recht om alles in te zien van het dossier

van je kind. En daar hoort dit rapport bij. Ik zou gelijk het hele dossier opvragen.
Je kunt daar gewoon een beroep op doen en dan is school verplicht om die informatie in te laten zien en volgens mij ook verplicht om kopieën te leveren.
Laat je niet met een kluitje in het riet sturen!

mirreke

mirreke

09-03-2019 om 20:14

Opvragen bij de nieuwe school

En protest indienen bij de basisschool. Of klacht. Er is een klachtenregeling. Kun je op de website vinden.

De wet laten zien? art. 42 lid 1

https://wetten.overheid.nl/BWBR0003420/2019-01-01#HoofdstukI

"40
1 Over iedere leerling die de school verlaat, stelt de directeur, na overleg met het onderwijzend personeel, ten behoeve van de ontvangende school of school als bedoeld in de Wet op de expertisecentra dan wel als bedoeld in de Wet op het voortgezet onderwijs een onderwijskundig rapport op. Afschrift van dit rapport wordt aan de ouders van de leerling verstrekt. "

Een printje uitdelen? En vragen wanneer je het rapport tegemoet kunt zien?

Lente

Lente

09-03-2019 om 21:12

Zeker niet opvragen bij de nieuwe school

De oude school is verantwoordelijk voor het delen van deze informatie.

mirreke

mirreke

10-03-2019 om 04:37

Lente

Als de oude school dat nou niet doet? En je wilt toch weten wat er in staat? Je moet iets, denk ik dan.
Dat de oude school hiervoor verantwoordelijk is, weet ts. Maar school houdt zich niet aan de regels.

Ervaring

Dezelfde ervaring als Amsterdamse, zoals het hoort.

Voorheen was er daarnaast ook nog ‘warme overdracht’ op zgn tafeltjesmiddagen, waar de basisscholen met de middelbare scholen hun leerlingen bespraken. Alleen de basisscholen in stadsdeel centrum deden daar niet aan mee. Ik zie daar nu niets over terug in de kernprocedure 2019.

Lente

Lente

10-03-2019 om 10:23

Als de school dat niet doet, start je een procedure

Je kunt beginnen met een stevige brief naar het bestuur, MR en schoolleider.
Als er spoed achter zit, kun je de vraag ook aan de nieuwe school stellen. Maar weet niet of dat zo’n handige binnenkomer is. Dat zou ik alleen doen als de plaatsing op die school zeer negatief beinvloed wordt door dit advies.

Tamar

Tamar

10-03-2019 om 12:49

Avg

De Avg geeft je het recht om alle persoonlijke informatie in dossiers due niet klopt te laten wijzigen. En het klopt niet dat dat beperkt is tot naam en adres, hetgaat om alle fegevens in een dossier. Anders kun je klagen bij de Autoriteit Persoonsgegevens.

Het is alleen soms moeilijk te bewijzen dat gegevens niet kloppen. Maar de school moet ook bewijzen dat ze die gegevens nodig hebben en dat kunnen ze niet als het subjectieve onzin is. Dus het is niet altijd zwart-wit. Ik denk wel dat verl scholen de fout in gaan hiermee.

@Emma

@Emma

10-03-2019 om 13:07

Zorgwekkend

Het is zorgwekkend wat er allemaal aan toetsgegevens, beoordelingen, incidentmeldingen en gesprekken in het leerlingvolgsysteem staan, en dan vooral hoe nutteloos veel informatie is. En het blijft er maar in staan, scholen moesten zich schamen dat je daar als ouder niet bij mag.
Van mijn dochter heb ik veel laten verwijderen uit het dossier aan het eind van groep 8, en daarna zelf ingezien. Het enige echt nuttige voor de vo-school, de dyslexieverklaring, die waren ze dan weer kwijntgeraakt. Dus jarenlange interventies en begeleiding zonder dyslexieverklaring in het dossier 😕😬🤣

mirreke

mirreke

10-03-2019 om 13:41

Lente

Eens hoor, normaal gesproken. Voor wat betreft procedure volgen. Maar nu is het leed al geschied. Rapport is al verzonden.

Mijn ervaring is dat VO-scholen een stuk relaxter zijn over die rapporten. En het niet zo vreemd vinden als ouders er info uit willen halen.

Lente

Lente

10-03-2019 om 13:57

Zo relaxed dat ze vaak niet gelezen worden

Als het advies qua schoolniveau naar wens is, zou ik op het VO geen slapende honden wakker maken.

mening versus feiten

Als er foute feiten in staan, dan moeten ze dat herstellen. Dat gaat niet alleen om persoonsgegevens, het gaat ook om uitslagen van toetsen/onderzoeken die niet kloppen, beweringen over de thuissituatie (omgangsregeling, broertjes/zusjes, etc), het misbruiken van medische termen (adhd, autisme etc) als er geen medische diagnose gesteld is. Alles wat een feit is of wat de indruk wekt een feit te zijn (medische termen), moet gecorrigeerd worden als het niet klopt.

Als er foute meningen in staan, dan hoeven ze dat niet aan te passen, dan moeten ze alleen jouw mening toevoegen. Ze hoeven die foute mening niet weg te halen.

Mits... die meningen en andere gegevens moeten wel relevant zijn voor de middelbare school. Niet alle gebeurtenissen uit het verleden zijn nog relevant voor de toekomst. Niet-relevantie gegevens mogen niet uitgewisseld worden.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.