Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Phryne Fisher

Phryne Fisher

15-03-2018 om 12:05

Wat is er zo moeilijk aan Nederlands?

Mijn jongste (brugklas m/h) heeft moeite met Nederlands, cijfers zijn rond de 5,6. Helaas mag ze toetsen niet mee naar huis nemen, en het is me dan ook een raadsel waar het mis gaat. Kind weet direct na een les al niet meer waar het over ging, dus daar word ik ook niet wijzer van Thuis oefenen we spelling, woordenschat en zinsontleding, en eigenlijk gaat dat vrijwel foutloos. Ik vermoed dus dat begrijpend lezen de valkuil is (was het ook op de basisschool). Volgende week hebben we wel een gesprek met de docent, dus ik hoop op duidelijkheid en wat adviezen.
Toch is het vreemd. Mijn oudste is echt een talig kind, en ook zij had meer moeite met Nederlands dan met de vreemde talen. Waar zou dat aan liggen?

Niki73

Niki73

15-03-2018 om 12:13

Vragen?

Ik zou het eens vragen aan de leraar.
En dan zou het ook nog gewoon zo kunnen zijn dat dit geen topleraar is...

Taal

Niki73, dan zou de oudste dezelfde leraar moeten hebben gehad. Of dezelfde methode. Of dezelfde toetsen.
Het is zeker verstandig om een gesprek aan te gaan met de leraar, want het kan zo divers zijn.

Tsjor

Mia9

Mia9

15-03-2018 om 12:51

Begrijpend lezen

Zou idd goed kunnen, zag ik bij oudste ook. Maar dat kreeg ze wel gaandeweg in de vingers, zij heeft mazzel met al voor het 3e jaar een topdocent. Zij krijgen verder heel veelzijdige opdrachten, originele boekbesprekingsvragen, poëzieproject enz.. dus cijfers zijn evt wel weer met ander onderdeel op te krikken. Je hoort toch vaak dat het eindexamen NL voor veel kinderen lastig is. Volgens mij kan non-fictie lezen echt lastig zijn, ik probeer het thuis te stimuleren, maar dat lukt niet zo, ze lezen wel veel fictie.

Lou

Lou

15-03-2018 om 12:54

Hier ook

Een bijzonder talig kind, schrijft ook zelf verhalen en leest veel. Maar begrijpend lezen ging tot vorig jaar (4vwo) belabberd. Alsof ze te moeilijk dacht of zo, ik heb er nooit precies de vinger op kunnen leggen. Het is wel bijgetrokken overigens.

Maar of dit ook voor jouw kind geldt, weet ik niet. Dat is inderdaad een kwestie van navragen bij de docent.

Kaaskopje

Kaaskopje

15-03-2018 om 13:03

Ja, apart is dat hè?

Hier ook een taliger kind en een minder talig kind. Jongste heeft het over 'me' in plaats van 'mijn', dat soort dingen. Lezen was vroeger niet aan haar besteed, nu blijkt ze wel te lezen, maar ook niet overmatig. Ze houdt van waargebeurde verhalen. Ook op tv. Reality tv is het helemaal. Je zou kunnen uitproberen wat jouw dochter wel leuk vindt om te lezen. Voor mijn part kookboeken. Als het haar maar interesseert.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

15-03-2018 om 13:16

Lezen

Jongste is nooit een lezer geweest. Kind was in groep 4 avi uit, en zei toen 'zo, dan hoef ik nu nooit meer te lezen!' Wat ze nu (min of meer verplicht) mondjesmaat leest zijn van die boeken met heel veel plaatjes en korte stukjes tekst zoals Leven van een loser en Hoe overleef ik. Mondeling taalgebruik is ook anders dan wat ik gewend ben, ze doet niet aan hoofd- en bijzaken en kan maar lastig een chronologisch verhaal vertellen. Een spreekbeurt uit haar hoofd leren is dan weer geen probleem. Ik heb wel eens gedacht aan een vorm van dyslexie of zo, maar spellen en technisch lezen gaat dus wel goed.

lieverdje

lieverdje

19-03-2018 om 09:26

hier ook

...en wij krijgen ook de gemaakte toetsen niet in huis. Wel een 10-minutengesprek gehad met de docent Nederlands maar daar werden we ook niet wijzer van, behalve dat het gemiddelde van de klas ook maar een 6,3 of iets in die orde van grootte was.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

21-03-2018 om 21:14

Ah ja

Dat was een verrassend gesprek. De docent zei altijd de proefwerken mee te geven, en op verzoek zelfs de opgaven erbij. Waar die dan de afgelopen maanden allemaal beland zijn is nog een beetje een raadsel. In ieder geval is dochter een zeer goede speller, dus dat had ik goed gezien. Struikelblokken zijn tekstbegrip en woordstrategieën, maar daar hebben we een website voor gekregen waarop ze kan oefenen. En het advies om elke dag te lezen, beetje een open deur

Tango

Tango

21-03-2018 om 22:08

Woordstrategieën

Wat zijn dat? Zal wel een domme vraag zijn hoor.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

22-03-2018 om 10:10

Tango

De docent legde het uit als begrippen opzoeken die later in een tekst worden omschreven, een soort combinatie tussen woordenschat en tekstbegrip.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.