Astrid
06-05-2009 om 22:02
Wat is handiger voor a.s. brugklasser? rekje voor tas of bag-up tas?
Zoon gaat na de zomer naar de brugklas. Omdat hij en autistisch is en motorisch niet zo ben ik nu al aan het kijken wat een handige manier is om z'n rugzak te vervoeren is. Het moet ze simpel mogelijk, maar ook zo stabiel mogelijk. Op de rug is geen optie, omdat ik nu al zie hoe hij stuntelt met een rugzak met alleen gymspullen. Hij heeft met die lichte spullen al last van z'n tas als hij fietst.
Ik zie 2 opties: een rekje op de fiets (jokapi) waar een rugzak opgeschoven wordt, zodat hij op de bagage drager staat of een rugzak (bag-up tas) die je openrits en over je bagagedrager heen legt. Omdat ze beide best prijzig zijn, kan hij ze niet even uitproberen. Wie heeft 1 van beide en hoe bevalt het in de praktijk?

ijsvogeltje
06-05-2009 om 22:36
Fietstas?
Misschien nog twee opties:
* een flinke fietstas, waar zijn rugzak in past.
* je hebt schouder/rugzakken die je ook als fietstas kan gebruiken. Daar zitten twee haakjes op, waarmee je hem aan de bagagedrager hangt. Ik heb er een van Ortlieb. Die is denk ik wel wat klein voor gebruik als schooltas (wel oer-degelijk!), maar volgens mij zijn er in verschillende maten.

marie
06-05-2009 om 22:44
Juist niet in fietstas
Hallo
Zelf denk ik dat het helemaal niet handig is om zo'n grote en zware rugzak in één fietstas te doen. Dan is er kans dat de fiets in onbalans raakt met alle gevolgen van dien.
Trouwens, volgens mij is deze vraag al eens eerder voorbij gekomen. Zoek eens in het archief zou ik zeggen.
succes
PS Onze oudste gaat na de zomervakantie ook naar het VO en ik denk dat zij zo'n speciaal rugzakrekje op de fiets krijgt.

Annet
06-05-2009 om 23:15
Rekje
Ik zou gaan voor het rekje. Dat is heel praktisch maar in de loop van het eerste jaar niet meer zo cool. Jouw zoon is daar waarschijnlijk niet zo gevoelig voor dus dan heeft het rekje langere tijd zin.
Fietstassen zijn handig voor een gymtas en ander spul. Met een schooltas hangen ze te veel over naar één kant.
Uitgangspunt moet denk ik zijn dat ze zich met een gewone rugzak kunnen redden. Het rekje helpt daar dan bij.

Molly W
07-05-2009 om 10:55
Rekje voorop
Toen mijn zoon naar de brugklas ging was hij nog erg klein en motorisch niet zo begaafd. Hij woog 36 kg en zijn rugzak woog soms 11 kilo. Hij is een paar keer met fiets en al van de weg gewaaid. Wij hebben een bagagedrager voorop laten zetten. Niet zo´n krattendrager, maar een smallere zodat de fiets nog tussen de andere fietsen in het fietsenrek kan staan. Het ziet eruit als een hoofdletter L en er zit een klem op waarmee je de rugzak vastklemt. Het is behoorlijk stabiel, als je het gewicht in de rugzak goed verdeeld. Gymkleren en schoenen gaan mee in een rugzakje op de rug. Hij zit nu in de vierde klas en het bevalt hem nog steeds prima. Hij heeft nooit iets gezegd over dat het niet cool zou zijn. En nog een voordeel van het voorrek: inmiddels kan er ook af en toe iemand bij hem achterop.
Zit je met die jokapi rekjes niet meteen ook vast aan een jokapi tas? Die tas leek me niet echt groot en zeker in de brugklas nemen ze nog heel veel mee. Hier had zoon dat beslist geen jokapi gewild, want op zijn school moet het absoluut een eastpack zijn.
Groet, Molly

salvia
07-05-2009 om 12:53
Rugtas op bagagedrager
Hier gaat zoon naar de brugklas,slechte motoriek (DCD),maar wilde geen fietstas,dat kan niet mam,dan loop ik echt voor gek.(terwijl het hem nooit zo interesseerde of iets in was of niet)
Hij heeft een rugtas,maar draagt hem zo laag dat hij eigenlijk op de bagagedrager ligt.
Zoon is ook erg mager,ik hield mijn hart vast,maar het gaat ontzettend goed,heeft de hele winter doorgefietst,toch een half uur van huis met een zware tas.

Judith van Marrewijk
08-05-2009 om 19:41
Bag-up
Hoi,
Mijn zoon is dit jaar gestart met een bag-up. Dat is geen fietstas, maar een rugzak die uit twee delen bestaat en die je over je bagagedrager heen kan leggen.
Deze tas bestaat nog maar kort, en is ontworpen door een paar studenten.
De tas is heel gemakkelijk op de fiets. Mijn zoon neemt naast al zijn boeken soms ook zijn klarinet nog mee in de tas. Dan zit ie wel heel vol, maar het kan. Het gewicht is goed verdeeld over twee helften, dus de fiets is stabiel. Er is een deel van de tas waar brood of natte dingen in gestopt kunnen worden.
Het nadeel van de tas was dat ze bij het vervaardigen de verkeerde stof hadden gebruikt. Na een paar maanden lag de (redelijk dure) tas dus uit elkaar. Met kunst en vliegwerk hebben we de tas kunnen maken en heeft ie gefunctioneerd tot aan april. Het bedrijf waar we de tas gekocht hadden reageerde echter goed op het probleem. We hebben gratis een nieuwe tas gekregen. Ziet er weer goed uit, en ik hoop dat ie nu nog steviger is.
Op zichzelf vind ik het idee van de bag-up een uitvinding. Een rugzak vanuit je rug op je bagagedrager laten hangen vind ik onveilig. Je handen (armen) zijn dan niet vrij om te sturen.
Een rugzak met rekje is waarschijnlijk ook wel een goede manier.
Succes met je keuze. En o ja, als ze met veel fietsen vallen ze toch wel hoor. Niet teveel van schrikken. Opletten is ook zoiets he.
Judith

Astrid
09-05-2009 om 22:24
Vraagje voor moeder
Wat praktische vragen over de Bag-up tas. Hoe werkt hij nou precies? Je hebt 'm in je hand en dan rits je 'm open en dan heb je 2 delen. Is dat onhandig vasthouden? En dan doe je 'm over je fiets heen. Is dat eenvoudig? En moet je 'm dan ook nog vastzetten? Zoon is hier erg onhandig en ik ben zo bang dat het veel gedoe voor hem is. Of valt dat dus mee?

Judith van Marrewijjk
09-05-2009 om 22:46
Niet lastig
Hoi,
Mijn zoon blinkt ook uit in onhandigheid, maar deze tas is echt niet moeilijk te hanteren. Je maakt hem met klikriempjes vast en weer los, echt simpel. Dus: je gaat naar je fiets, klikt de rugzak in het midden los, hangt hem over je bagagedrager, klikt hem vast aan de rechtopstaande stang en stopt de draagriemen in de tas. Op school haal je de tas los, en klikt hem in het midden weer aan elkaar zodat je een gewone rugzak hebt.
Kind kan de was doen. Daar is echt wel goed over nagedacht.
Succes,
Judith

ijsvogeltje
09-05-2009 om 23:11
Bag-up
Ik heb de website van die bag-up tas eens bestudeerd. Dat ziet er goed uit zeg! Ijsvogel-zoon (die in september ook naar VO gaat) ziet 'm helemaal zitten. Ik denk dus dat we er een voor hem gaan bestellen.

Simpel
11-05-2009 om 18:40
Hier geen succes
Onze zoon is dit jaar gestart op het VO.
We hadden naar aanleiding van een stuk in de Volkskrant een Bag-up gekocht.
Op dagen dat onze zoon gym had, pasten niet al zijn spullen in de tas en moest hij nog een extra rugzakje mee. Ook bleek de Bag-up niet waterdicht, maar moesten wij lang op een regenhoes wachten.
Onze zoon vond het een heel gedoe om de Bag-up op de bagagedrager te krijgen. Ook nadat we samen met hem hadden geoefend.
Kortom: na een week of 5 kocht hij van zijn eigen geld grote fietstasen en een andere tas en de Bag-up wordt sindsdien niet meer gebruikt.