Mea Proefrok
08-07-2012 om 08:35
Wat is normaal bij jou op school?
Op de basisschool van mijn kleuterdochter (openbare basisschool, grote provinciestad midden des lands, populatie vrij zwart) is het inmiddels bon ton dat jarige kleuters trakteren op een tasje/zakje met van alles erin. Dus niet een zakje chips maar een tasje met chips, een lolly, een ballon, een fluitje, van alles. En de gasten op het verjaardagsfeest krijgen bij het naar huis gaan een tas (niks klein tasje, dure grote cadeautas met Disneyprinses erop) met werkelijk een halve speelgoed- en snoepwinkel erin. Mijn ogen rollen soms bijna uit mijn kassen als ik zie waarmee dochter thuiskomt. Het lijkt een gevalletje overbieden, eigenlijk. Natuurlijk zijn er ook kinderen die 'gewoon' trakteren, maar de meeste moeders lijken mee te gaan in de tasjestrend. Nu is mijn vraag: waar woon je (neem een schuilnick als dat handiger is) en wat zie jij aan verjaardagstrends?

albana
12-07-2012 om 09:36
Hier
buurjongen werd 10 jaar, getracteerd op 'hapjes' (stokje kaas, dacht annanas, worst etc.) daarvoor had buurvrouw een schaal van mij geleend die kan sluiten en er toch presenteerbaar uitziet.
Op verjaardag thuis kreeg elk kind aan het begin een zakje met wat snoep, dat ze meestal tijdens het bezoek al opaten. Ik begreep van dochter dat na klaspartijtje ze een klein kadootje kregen (een voetbalbeker van de action voor 1 euro..
Leek me niet veel 'anders' dan toen mijn kinderen die leeftijd hadden.
groeten albana

Haagse
12-07-2012 om 10:37
Verschil
op PC school van mijn kinderen ( 95% wit) cupcakes, spiesjes, zakje chips oid. Niks bijzonders. Merci voor de leerkrachten.
Op openbare zwarte school waar ik werk, 100% zwart, altijd (echt altijd) zakje met daarin chips, snoep, cadeautje, nog meer snoep.
merci voor de leerkrachten of een plakje cake.
1 keer een geweldige traktatie voor de leerkrachten gehad, plastic bakje met daarin een pruim, abrikoos, kers en wilde perzik. Wat was dat een super idee.
Na feestjes waar mijn eigen kinderen heengaan vaak niets of anders klein zakje met iets lekkers en simpel cadeautje,
Na feestje van kinderen uit mijn klas bijna altijd grote tassen met cadeautjes en nog meer snoep. En nog meer snoep. En chips.

gelderse
12-07-2012 om 12:05
Inin 2 verschillende plaatsen kinderen op school
maar hier ken ik het niet, die overdadige traktaties. Toen mijn kinders nog in de lagere klassen zaten bakte ik mini cupcakes, en daar maakte ik een voetbal/lieveheersbeestje/pinguïn/noem maar wat anders van. Vonden ze vaak erg geslaagd, en is toch iets (relatief) kleins. Ik heb ook nog wel eens een inktvis gemaakt van 1 hamka met een dropveter erin. Op een blauw dienblaadje met een paar oranje papieren vissen, klein prutserig werkje(bij de tv) groot effect. En wat ik op school tegenkom aan traktaties was ongeveer hetzelfde werk.
Tegenwoordig trakteren ze op een zakje chips, kun je zelfs op de ochtend van de traktatie nog even snel naar de super En jongste wilde laatst ijsjes trakteren. En de temperatuur was daar ook naar. (en dan worden het geen magnums, maar een simpel water/fruitijsje)
En op feestjes krijgen ze meestal wel een zakje, maar vaak iets kleins. Paar snoepjes en een frutsel.
Ooit kregen ze ook een gigazak met snoep en chips en, en. 2 van mijn kinderen waren op dat feestje geweest, maar voor de 3e kregen ze ook nog zo'n zak mee. Dat vond ik echt over the top! (kinderen zelf uiteraard niet )
ook een keer een leuke traktatie voor de leerkrachten (op een kleine school): kandijroerstokje, theezakje en chocolaatje in folie. Tegenwoordig hou ik het (op grote school) gewoon op een bak celebrations. Ook makkelijk(voor mij), bewaarbaar(voor de leerkracht) en niet zo groot(voor de lijn van de leerkracht

Limi
12-07-2012 om 12:53
leerkracht
Krijgen de leerkrachten dan standaard ook een tractatie bij een verjaardag?
Ik heb het hier vantevoren gevraagd aan de juf en die zei alsjeblieft niet, dus die heeft niks gehad

zutphen
12-07-2012 om 14:36
Hier...
... valt het gelukkig mee. Het meest exorbitante wat ik voorbij heb zien komen was een tweeling waarvan de ene trakteerde op een zak patat en de tweede op een milkshake. Was wel handig, mijn dochter hoefde meteen niet meer te lunchen .
Zelf doe ik altijd snoep, gezond eten doen ze thuis maar. Het is tenslotte feest he. Eén keer was wel leuk: toen had ik een appel doormidden gesneden en daar snoepprikkers in gestoken. Uiteindelijk werd er nog gevochten om die twee bruin geworden appelhelften haha.

gelderse
12-07-2012 om 15:03
Ze gaan ook de klassen rond
met een verjaardagskaart. Daar schrijven de leerkrachten dan wat op, met een gezellig plaatje erbij. Daar hoort wel een traktatie bij, vind ik. (en aangezien die bak celebrations vaak bijna leeg is denken de meeste leerkrachten er hier ook zo over, denk ik dan

Temet
12-07-2012 om 15:04
Ja precies!
Precies, de klassen rond! Dat is de halve lol van het trakteren, volgens mij (tenminste in mijn tijd wel - zo'n beetje de enige keer dat je zonder begeleiding door het gebouw mocht zwerven)
Groeten,
Temet

Fiorucci
12-07-2012 om 22:04
Hier...
Hoewel mijn kleuter ooit een pondzak snoep kreeg als traktatie,viel het mij erg mee,de afgelopen 16 jaar met de traktaties. Alhier ging men ook de klasen rond,met een chocolaatje voor de leraren inderdaad.

Gehucht in het Groene Hart
13-07-2012 om 13:44
Grappig
Hier krijgen de kleuters meestal een grappige traktatie, een mandarijn omgevormd tot spookje of een ijsje gemaakt van cake ofzoiets. Die tasjes worden hier ook met verjaardagen gedaan. Alleen de kinderen die in de villawijk wonen, pakken uit met grote gevulde tassen met verjaardagsfuifjes.
In de hogere groepen kun je natuurlijk niet meer met een mandarijn omgevormd tot spookje aan komen zetten, dan stappen ze over op lekkers als chips, reep, rolletjes snoep, cupcakes of op prulletjes, meestal gemikt in een tas, waar de klas dan weer uit mag graaien. Sommigen willen er toch nog iets bijzonders van maken, zo had een klasgenoot een tafelvoetbalspel gemaakt, met alle klasgenoten als poppetje (een reep met een voetbaltenue erop geplakt en het hoofd van de desbetreffende klasgenoot uitgeknipt van de schoolfoto) en de juffen op doel. Hilarisch.
Aan de juffen zijn wij nog nooit iets kwijtgeraakt, die zijn gezamelijk al jaren aan de eeuwige lijn.

eefy
16-07-2012 om 18:35
Geen snoep
Bij ons mag er geen snoep (vrije school he ; ) Dus mijn dochter heeft een augurk met gevulde eieren uitgedeeld en zoon heeft tomaatjes met mozarella en basillicum uitgedeeld. Populair zijn hier kersen, eieren, cupcakes (schijnt dan weer geen snoep te zijn ; ) honingrietjes, aardbeien, stukken meloen en heel populair...pannenkoeken en zelfgebakken koekjes. Dochter 2 is altijd het blijdst als er fruit wordt uitgedeeld. Zoon 1 is het gelukkigst als er een kind uit het regulier onderwijs die net op school is, jarig is en met een zak vol snaai komt aanzetten ; )