Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Wat is nou precies ‘thuisonderwijs’?

Hoi,

Ik vraag me af wat nou precies onder ‘thuisonderwijs’ valt, natuurlijk snap ik dat het juist is dat je het onderwijs thuis krijgt, maar wat is het in principe? In Rusland is het bijvoorbeeld zo dat je onderwijs krijgt door middel van je ouders, en in de VS is het zo dat je het krijgt door gewoon online lessen te volgen. Ik vroeg me af of dit beide in Nederland illegaal is. Mijn zoon wilt thuisonderwijs volgen door middel van de online lessen, dus hij staat wel ingeschreven. 

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Ingridtiem6

Ingridtiem6

20-04-2021 om 21:24 Topicstarter

MeikeT schreef op 20-04-2021 om 21:04:

https://www.thuisonderwijs.nl/

Dat snap ik. Maar ik vroeg of de vorm die mijn zoon wil mag.

Ingridtiem6 schreef op 20-04-2021 om 21:24:

[..]

Dat snap ik. Maar ik vroeg of de vorm die mijn zoon wil mag.

Dat is niet aan dit forum om te bepalen. 

Juridisch gezien bestaat thuisonderwijs niet. Er bestaat alleen maar vrijstelling van de leerplicht. Dat gaat niet over wat je doet, maar alleen over wat je niet doet: niet naar school gaan en niet ingeschreven staan bij een school. Daar zijn strikte voorwaarden voor die geen bal te maken hebben met wat je thuis wilt gaan doen, en die optie kun je eigenlijk wel vergeten.

Daarnaast kan de school vervangend onderwijs voor een individueel kind regelen. Dat kan eventueel thuis plaatsvinden. Dat is dus onderwijs onder verantwoordelijkheid van de school dat toevallig thuis plaatsvindt. In de praktijk is dat meestal maar een deel van het lesprogramma, nooit het hele lesprogramma. https://www.thuisonderwijs.nl/wettelijk/flexischool/

In Nederland is thuisonderwijs heel beperkt mogelijk. Bijvoorbeeld omdat er geen school in de buurt is die aansluit bij je religieuze overtuiging. Je moet dat wel aanvragen vóórdat je kind leerplichtig wordt. Dus als het eenmaal naar school gaat, kan dat niet meer en de volgende kinderen ook niet. Want als er voor het oudste kind geen principiële bezwaren zijn om naar school te gaan, zijn die er voor de jongere kinderen ook niet. Jouw zoon zit al een aantal jaren op school, dus dit is niet van toepassing. Bij thuisonderwijs sta je in Nederland ook per definitie niet ingeschreven op een school, want als je ingeschreven staat krijgt de school elk jaar een bepaald bedrag per leerling en het is natuurlijk niet de bedoeling dat scholen geld krijgen voor leerlingen die daar niet naar school gaan. 
Bij thuisonderwijs is er wel degelijk een onderwijsplicht: de ouders moeten het kind dan scholen en ook aantonen aan de inspectie wat ze allemaal doen en dat het kwalitatief goed is. Om een diploma te halen moet het kind dan staatsexamens doen.
Vrijstelling van de leerplicht (daar had je eerder een topic over geloof ik) krijg je alleen als je kind niet in staat is om welke vorm van onderwijs dan ook te volgen, bijvoorbeeld door zeer ernstige ziekte.
Voor mijn gevoel probeer je allerlei manieren of vluchtwegen te vinden om je zoon niet naar school te hoeven laten gaan, maar dat kan echt niet zomaar. Als jouw zoon op school niet gelukkig is, moet je daar met school over praten of desnoods een andere school overwegen. Maar niet naar school gaan is gewoon geen oplossing, eerder een probleem erbij.

beste ingridtiem6,

ik heb de afgelopen dagen/weken verschillende berichten van jou en over je zoon gelezen. Hieruit kan je opmaken dat je behoorlijk met de situatie in de knoop zit en dat je enige uitvlucht lijkt te zijn: weg van school. Je zegt dat je wel bezig bent met een diagnose, maar het wordt mij niet helemaal duidelijk of je ook begeleiding krijgt, of dat er alleen naar een stempel wordt gezocht. 

Mijn advies is om te gaan praten met de professionals die rondom je kind staan; als eerste de mensen die het onderzoek doen bij je kind. Ik mag hopen dat ze verder kijken dan alleen het stellen van een diagnose. Met alleen een stempel los jij de problemen niet op. Dan begint het traject vaak pas. Leg ook contact met school en leg de situatie uit. Zij moeten je kind onderwijs bieden. Zij zijn strafbaar als zij het niet doen, net als dat jij strafbaar bent als jij je kind onderwijs onthoudt. Je kind heeft leerplicht namelijk. Mogelijk heb je al contact, maar dat lees ik er niet uit. Je lijkt vooral bezig met het bedenken van uitvluchten ipv oplossingen. 

Sterkte, want het klinkt alsof je flink in de knel zit. 

Dag Ingridtiem6,

Lastige situatie waarin je je momenteel bevindt, je bent niet het enige gezin dat hier mee te kampen heeft, weet ik uit ervaring (en het goede nieuws is dat je dit ook niet in je eentje hoeft zien op te lossen). 

In een andere discussie binnen dit forum heb ik je een artikel gestuurd waarin beschreven staat op welke gronden je aanpassing van de schoolplicht kunt aanvragen. Dit gaat niet zo snel gebeuren omdat men er in Nederland vanuit gaat dat er voor ieder kind een passende plek te vinden is én er is nu eenmaal een schoolplicht voor (bijna) iedere leerling. 

Soms is de praktijk wat weerbarstiger.

Ik snap dat je worstelt met de vraag 'hoe nu verder'.

Als je dit niet (direct) wilt bespreken met de school van je zoon, kun je wel advies inwinnen bij een onderwijsconsulent.

Deze is er voor jullie als ouders en denkt met jullie mee in mogelijkheden.

Via onderstaande link kun je contact leggen:

https://www.onderwijsconsulenten.nl/

ik wens je succes en wijsheid

Bericht van het forumbeheer.

Beste forumdeelnemers,

gezien de onrust die dit bericht veroorzaakt en de vele klachten die er over binnenkomen sluit ik deze draad.

Met vriendelijke groet,

Heidi Sour

Forumbeheer Ouders Online

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.