Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Anke

Anke

01-02-2013 om 21:39

Wat is nu echt het verschil in vmbo k en t?

Deze week naar een paar open dagen geweest en ik weet nu dat maar 20% van de kinderen na mavo naar havo zou willen maar dat de rest allemaal een mbo 4 opleiding wil doen. Iets waar je via kader ook kunt komen en als je kader doet in dezelfde richting als mbo4 heb je een voorsprong in de praktijk. VMBOT heeft een voordeel in de theorie.

Waarom is er dan ook nog een gemengde leerweg en kun je met basis ook naar een mbo 3 opleiding?

Is kader nu echt zoveel lager?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
pooh bear

pooh bear

01-02-2013 om 22:13

Kader en tl

Wat mij is verteld dat je met kader doorstroomt naar mbo 3 maar soms ook naar 4. Met Tl stroom je door naar mbo 4 maar kan soms ook mbo 3 worden.
En met basis wordt het mbo 2.
Verder is kader meer op praktijk gericht dan tl maar qua niveau scheelt het volgens mij niet zoveel.
En bij gemengd doe je alles op tl niveau met een praktijkvak erbij.
Maar dit is wat ik op al die vmbo scholen gehoord heb in de afgelopen weken Mischien is er iemand die er meer van weet.

Fiorucci

Fiorucci

01-02-2013 om 23:26

Gemengd

Gemengde leerweg wordt niet overal gegeven, in Zoetermeer is het bijvoorbeeld niet te vinden. Mijn zoon doet TL, maar vindt dat er een groot niveauverschil is tussen kader en tl. Hij kent wel jongens die kader doen en heeft wel eens lesmateriaal gezien van hen.

Verschil

Theoretische leerweg: eindexamen in zes algemene vakken zoals: talen, wiskunde, aardrijkskunde, geschiedenis enz.
Kadergerichte leerweg: eindexamen vier algemene vakken en 1 beroepsgericht (praktijk)vak.

skik

Je kan ook extra vakken doen...

Oudste heeft eerst TL gedaan en pas in 3 naar KL gegaan, heeft wel 2 extra vakken gedaan...Dus 6 vakken theorie+1 vak praktijk. De praktijk vond ze geweldig! Dus was vooral ook erg leuk voor haar, snuffelstages enzo Eindexamen was gewoon hetzelfde examen als TL. Doet dit haar eindexamen MBO4 en is al aangenomen bij de HBO, áls ze haar diploma haalt natuurlijk Maar dat gaat w.s. wel lukken.
Voor sommige kinderen werkt dat praktijk hardstikke goed.
groeten albana

Mea Proefrok

Mea Proefrok

02-02-2013 om 12:27

Verschil

Het verschil tussen KBL en TL is niet zo groot qua lesstof. Wel krijg je bij KBL meer praktijklessen. Het grootste verschil is inderdaad dat je met TL eventueel naar Havo kunt doorstromen, al is daar altijd een eisenpakket aan verbonden (verschilt per school). BBL is qua niveau aanzienlijk lager dan KBL-TL. Uitstroom van BBL is altijd MBO 2, uitstroom KBL meestal MBO 3 maar kan ook 4 zijn als de leerling erg mooie cijferlijst heeft. Aanbeveling toeleverende school maakt ook wel uit.

Manja

Manja

02-02-2013 om 14:08

Hohoho

De normering voor TL en Kader zijn bij het examen echt anders hoor! Het is niet zo dat ze precies hetzelfde examen doen en dezelfde normering hebben. TL is qua theorie zwaarder en heeft een strengere normering. En je hebt inderdaad meer examenvakken

Verschillende examens

http://examen.kennisnet.nl/vmbo/oefenexamens

Hier kan je de eindexamenopgaven van de afgelopen jaren inzien. Voor kader en tl zijn inderdaad verschillende opgaven.

Albana, het zou wel raar zijn dat als jouw dochter van tl naar kader ging het om hetzelfde niveau gaat. Want als ze op kader twee extra theorievakken erbij deed, zou haar programma juist zwaarder zijn dan op tl vanwege het praktijkvak.

skik

pooh bear

pooh bear

02-02-2013 om 14:50

Dochter

Dochter gast volgend jaar naar een school waar ze de theorie vakken op tl niveau kan doen maar omdat ze teveel praktijkvakken hebben moeten ze examen op kader doen en kunnen ze daarnaast certificaten halen op tl niveau.

Ja klopt en minder uren

Dat was toendertijd een 'variant' mogelijkheid op haar school ze aanboden. Is ondertussen afgeschaft. Maar de mogelijk is er op die school nog steeds om evt. extra vakken te doen op KL zodat je toch genoeg theorie hebt vergelijkbaar met TL. Toen oudste het deed heette het GL. Speciaal voor twijfelaars na 2 jaar TL (komt schijnbaar veel voor) of voor kinderen die niet gemotiveerd blijven met al die theorie en het amper door gebrek aan motivatie redden.
Ik zag het afgelopen week wederom op open dag van het MBO waar ik met jongste was. Dus vervolgopleidingen na het vmbo....Voor die en die opleiding heb je TL nodig óf KL mét 1 extra vreemde taal en wiskunde. Nou 't is vrij simpel...het aanbod waar je dus uit kan kiezen met 2 extra vakken is héél véél groter.
In dochters variant kreeg je minder praktijkuren. De helft dacht ik...van wat de KL kinderen kregen.
Ik zie op het vo ook momenteel een toename van MAVOplus varianten of HAVOplus. Dat is nét tussen MAVO of HAVO in
Nou dat deed oudste dus met KL en TL eigenlijk. Precies hetzelfde alleen een andere naam
Om het 'werkbaar' te houden die variant was de voorwaarde dat je daarvoor dan 2 jaar TL had gedaan. Zodat je al een extra vreemde taal 2 jaar had gedaan b.v. Oudste had op TL duits,engels en frans al 2 jaar. Heeft duits laten vallen, hield over engels en frans en daar dus eindexamen in gedaan. In de 3de examen frans en in de 4de engels eindexamen. Die vervroegde examens hoorden ook bij de variant. Was nog 1 vak dat ze in het derde geexamineerd heeft maar ben even kwijt welke dat is. Deze school examineerd altijd voor de TL een jaar eerder al 1 of 2 vakken (weet niet precies jongste zit nu op andere school). In de 3de draai je voor die vakken gewoon mee met de TL en in de 4de draai je weer meer theorie mee met de KL. Ik weet niet eens of er wel examens frans bestaan voor KL of op KLniveau...dat houd je toch normaal niet op KL?
Groot nadeel was dat je rooster een gatenkaas was. Maar dat vond oudste geen groot probleem. Die vermaakte zich wel in tussenuren en ze hebben ook altijd de mogelijkheid op 'trace' een soort huiswerkbegeleiding die altijd open is. Dus nooit meer huiswerk thuis. Dat scheelt ook.
De variant was vooral geschikt voor kinderen die écht geen HAVO wilden doen en nogal twijfelden over welke richting dan ongeveer. Nou dat was voor oudste zo.
Ze was niet de enige ook die dit deed. Merkte ook op vervolgopleidingen dat omdat je die extra vakken hebt je gewoon wordt beschouwd als zijnde TL-er.
Oudste is ook meteen naar MBO4 gegaan en doet nu versneld in 3 jaar niveau 4 dus. Dat is niet mogelijk hier in de omgeving als je KL doet. Dan kom je in de eerste in een klas waarvan ze nog niet 'weten' of het niveau 3 of 4 wordt en wordt dat pas beslist na 1 jaar en heb je daarna zowiezo nog 3 jaar te gaan. Alleen TLers met goede cijfers en de goede vakken komen in het versnelde traject en dan moet je ook nog zeker flink doorstomen anders ga je zo terug naar de 1 jaar langer durende variant.
Oudste had die vakken omdat het er veel meer waren
groeten albana

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.