#~ TESS ~#
13-03-2012 om 10:26
Wat is wijsheid
even een vraagje;
mijn zoontje wordt eind augustus 6 jaar, officieel mag hij dus naar groep 3 maar er wordt getwijfeld of hij dit wel aan kan.
wat doe je bij een twijfelgeval? liever nog een jaartje langer kleuteren of toch naar groep 3 met het risico dat hij die nog eens moet overdoen,
hou je rekening met vriendjes die wel naar groep 3 gaan
of is dat het minst belangrijke?
kortom, veel vragen veel twijfel dus op zoek naar ouders met ervaring!
alvast bedankt

Algebra
13-03-2012 om 11:11
No brainer wat mij betreft: gewoon doorgaan!
"officieel mag hij dus naar groep 3". Nou dit is niet iets dat mag, dit is iets dat normaal is en dus vanzelf gebeurt (tenzij).
Op het einde van een schooljaar gaat iedereeen naar de volgende groep. Grote kans dat jouw zoon (sic) daar ook op rekent, en raar opkijkt als hij niet mee gaat met iets dat alle anderen wel doen.
Ik lees bij jouw zoon geen grote tenzij redenen. " er wordt getwijfeld"... is heeeeel erg vaag Weet jij echt hard uit te leggen wie twijfelt , waaraan, waarom. Of is dit gewoon een gevoel van jou of juf?. En let wel, hij is niet jong, hij voldoet aan de leeftijdseis. En ouder wordt hij ook in groep 3 wel.
Twijfel of hij iets aankan: dat weet je dus niet. Geef hem de kans, dan zul je het zien. Waarschijnlijk past hij zich aan aan de andere omgeving in groep 3 en doet hij prima wat hij moet doen. Als je hem de kans niet geeft, dan zal hij zeker weten geen groep 3 dingen gaan doen en weet je het na dat jaar nog niet. En na een extra jaar groep 2 zijn er misschien nog steeds twijfels, en wat doe je dan?
Je weet zeker dat hij in groep 3 nieuwe dingen zal leren. Je weet zeker dat hij die in groep 2 niet zal leren. Dus ik bedoel niet alleen rekenen en lezen en schrijven.Ook op het gebied van zelfstandigheid, werken aan taken, plannen, motoriek, spelen met anderen, etc, gewoon omdat de lesdag anders is georganiseerd.
"een jaartje langer kleuteren" klinkt fijn, maar het is niet echt een kadootje of zo. Spelen doen ze als het goed is ook nog in groep 3, er is geen harde knip van spelen in 2 - naar alleen leren aan een tafeltje in3. Groep 3 is dus ook niet zielig voor kinderen, niet iets dat ze zo lang mogelijk bespaard moet blijven.
"toch naar groep 3 met het risico dat hij die nog eens moet overdoen". Als je kan kiezen tussen de KANS dat hij 3 later nog eens moet doen en de ZEKERHEID dat hij nu 2 over moet doen, dan zou ik voor de kans gaan. Wie weet wat er gaat gebeuren? Blijven in 2 levert zeker een jaar verlies op.
"hou je rekening met vriendjes die wel naar groep 3 gaan". Nee. Nou ja, afgezien van wat ik hierboven schreef, iedereen gaat, dus jij ook, zo gaat dat op school, het is vanzelfsprekend. Maar dus niet om de reden dat vriendjes gaan. Omgekeerd zou je een kind ook niet laten zitten omdat zijn vriendje blijft zitten....
En tenslotte kan je aan deze argumenten nog de kleuterverlengdiscussieargumenten toevoegen. Die zal ik hier niet herhalen, maar uit onderzoek is gebleken dat het voor het kind geen leerwinst oplevert. In het archief zijn er vele draadjes over te vinden.
Succes ermee!
Algebra

Wisse
13-03-2012 om 13:27
Augustus kind is gemiddeld, twee jaar kleuterklas, precies goed!
Ik heb ook een kind die eind augustus jarig is, nu nog 4 dus het is nog niet aan de orde, maar ik vind het juist zo fijn dat hij midden in het jaar geboren is en na de zomervakantie met school is gestart, zodat hij precies het goede aantal jaren school krijgt en er geen discussie of twijfel hoeft te zijn over langer of korter kleuteren. Een kind van eind augustus heeft precies twee jaar kleuterklas, zoals het bedoeld is, perfect toch?
Ik begrijp dus helemaal niets van jullie twijfels!
Nu nog een keer groep 2 doen zou echt "blijven zitten" zijn, en dat moet toch zoveel mogelijk worden vermeden op de basisschool?

mari39
13-03-2012 om 13:39
Gewoon doorgaan
naar groep 3 zou ik zeggen. Waarom is er twijfel? Hij is toch oud genoeg? De grens ligt bij ons op school op 1 dec. geloof ik.
En let wel, 3 jaar kleuteren is gewoon een jaar doubleren. Mocht dat om wat voor reden ook, in andere jaren nodig zijn, dan kan dat dus niet meer.

bertje1
13-03-2012 om 15:53
2e tweekeer
nooit spijt gehad bij mijn zoon (is wel nog latere leerling); hij was gewoon nog te gevoelig (huilerig) en knutselig; het hangt dus af van het kind.
Maar achteraf vindt ik het heerlijk dat hij nu wat ouder is!

Primavera
14-03-2012 om 09:08
Risico
De afweging is niet of je hem nu over laat gaan met het risico dat hij straks blijft zitten, maar juist de afweging of je hem nu op onduidelijke gronden wilt laten zitten met het risico dat hij straks nog een jaar moet blijven zitten.
In tegenstelling van wat juffen voorspiegelen geeft dat blijven zitten in de kleuterklassen geen enkele garantie geeft dat het kind verderop weer moet blijven zitten. Sterker nog blijven zitten in de kleuterklassen is DE manier om te zorgen dat eventuele leerproblemen als dyslexie, dyscalculie, enz. Niet tijdig worden opgemerkt en behandeld.
Het enige wat je verandert door te kiezen voor zitten blijven in de kleuterklassen is dat je het risico van misschien 1 keer blijven zitten op de basisschool verandert in misschien 2 keer blijven zitten

Dendy Pearson
14-03-2012 om 09:21
Ik wel p
Dochter had een meisje in de klas, geboren in augustus, die in groep 2 en in groep 5 is blijven zitten.

Dendy Pearson
14-03-2012 om 09:27
Lastig
Ik vind het trouwens wel lastige kwesties. Een kind van augustus zou ik gewoon over laten gaan. Die heeft lang genoeg gekleutert. Maar mijn zoon is echt een grensgeval, van eind december. Hij begint in januari. Als dit bij ons zou spelen zou ik gevoelsmatig denken laat maar wat langer kleuteren. Hij is dan ook altijd de jongste van de groep. Maar als het dus officieel doubleren is is het wel iets om over na te denken.
Gelukkig speelt het hier nog niet.
Dendy

Sahara
14-03-2012 om 10:30
Ik ook hoor p (en zomerkind)
Bij ons op school is twee keer blijven zitten ook geen probleem. Bij mijn zoon in de klas zit nu een jongen die twee keer groep 2 heeft gedaan en twee keer groep 5.
Mijn dochter is van september. Zij zit nu in groep 3. In het begin van het schooljaar was ze nog heel speels. Snel afgeleid en erg chaotisch. Ze heeft moeite gehad met het onder de knie krijgen van het lezen maar ze leest nu keurig op niveau. ze is nog wel wat slordig. vooral met rekenen. Als ze geen zin heeft dan vult ze een willekeurig getal in.
Maar ze gaat gewoon door naar groep 4.
Ik zou een zomerkind gewoon door laten gaan. Je kan nu nog niet zeggen hoe het gaat lopen. Je kan altijd groep 3 of groep 4 twee keer laten doen.

M Lavell
14-03-2012 om 10:45
Wat de boer niet kent
P:"maar ik ken echt geen één basisschool die in deze tijd een kind TWEE keer laat zitten!"
Zelfs een keer laten zitten is in deze tijd een raar verschijnsel, maar twee keer is tamelijk gebruikelijk. Zo gebruikelijk dat menig vo school voor praktijkonderwijs, pas toegankelijk is vanaf 13 jaar (2 x blijven zitten).
Instroom met die leeftijd komt ook in het vmbo veel voor.
Bovendien is het nog steeds zo dat heel veel bo scholen hardnekkig beweren dat zittenblijven in de kleuterklas niet telt. Ze beweren daarom dat kind maar een keer is blijven zitten.
ZIe een recent voorbeeld http://www.ouders.nl/cgi-bin/TMMforum/NFshowpost.cgi?sinds=7&template=1&actueel=1&archief=0&thread=173345&forumsel=23&forum=23&post=2850748
Groet,
Miriam Lavell

skik
14-03-2012 om 11:17
Twee keer blijven zitten
Hier op school ken ik 2 kinderen die twee keer zijn blijven zitten. Allemaal begonnen met kleuterverlengen. 'Problemen' die eerst aan onrijpheid geweten werden en opgelost zouden moeten worden met een jaar extra kleuteren bleken, na een aanvankelijk 'zie je wel, het gaat zo goed in groep 3' in groep 4 zo slecht mee te kunnen komen dat voor nog een keer zittenblijven is gekozen.
skik

Primavera
14-03-2012 om 13:00
Als scholen kleuterverlengen niet als zittenblijven zien en een kind eind groep 3/4 ondanks kleuterverlengen (of danzij) nog problemen heeft, dan zijn er wel degelijk scholen die nog een keer zittenblijven voorstellen. Of ze gooien je kind van school af met het excuus dat ze het kind niet genoeg 'zorg' kunnen bieden naar een één of ander speciaal basisonderwijs.
Met de uitgebreide samenwerkingsverbanden en de volledige non-inspraak van ouders zie ik nog wel gebeuren dat die kinderen die na een jaar ouder worden nog steeds 'lastige leerlingen' blijken te zijn naar een soort dumpscholen met allemaal van die gevalletjes worden weggewerkt, die vervolgens standaard opleiden tot kader, omdat ze niet meer van die kinderen verwachten en hun 'falen' (van de kinderen, niet het werkelijke falen van school) netjes allemaal opgetekend hebben als 'bewijsstuk'.
Zittenblijven in de kleuterklassen is geen gunst voor het kind, het is alleen maar de makkelijkste en minst inspannende weg voor school. Eerst wachten ze af of met ouder worden het kind zich makkelijker voegt dat de schoolmal. Zo niet dàn gaan ze pas denken aan hoe ze dat kind eventueel moeten helpen en dan ben je al twee jaar verder, waardoor er een achterstand onstaat die maar heel moeilijk weer in te halen is. Waarom stellen scholen die hulp over de schouders van het kind uit? Hoe eerder de hulp hoe effetiever die is. Het kind is uiteindelijk degene die de consequenties van te late hulp te dragen krijgt, niet de school.
Verder wordt er gedaan alsof een bepaalde tijd kleuteren, dwz het zitten in een kleuterklas ongeacht van wat daar wordt aangeboden, onontbeerlijk is voor de ontwikkeling van het kind en het 'klaar zijn' voor groep 3. Dat is het beslist niet, een kleuter ontwikkelt zich buiten school net zo goed. Het is werkelijk idioot om te denken dat nog wat extra maanden in een kleuterklas zitten, waar ze voor 99% weer hetzelfde programma krijgen als ze al gehad hebben, werkelijk van impact is op het rijpen worden. Het gaat bij doorkleuteren gewoon om het ouder worden en dat jaar spelend doorkomen en wereldreis zou net zo goed werken.
Jonger zijn in leeftijd is ook geen probleem, zoals je kunt zien in andere landen. In het land waar ik woon bestaat er al 40 jaar een toegepaste 1-januari-grens en blijken herfst of decemberkinderen helemaal niet statisch meer problemen te geven dan kinderen die in de rest van het jaar geboren zijn. Het 'jong' zijn is alleen een probleem in de ogen van de juffen en ouders, die iedere sch**t gaan ophangen aan de geboortemaand van het kind. Onderzoek heeft uitgewezen dat als de geboortemaan niet bekend is onderwijzers diezelfde kinderen helemaal niet als te 'jong' bestempelen.
Iemand merkte in deze draad op dat ze blij was dat haar kind ouder was. Dat is allemaal heel fijn in de lagere klassen, maar zodra het kind in de hogere klassen komt, wordt datzelfde 'oud zijn' negatief gezien als er problemen zijn: "Jantje of Marietje heeft nog steeds moeite met rekenen en ze/hij is 'al' x jaar. Laten we maar voorzichtig (laag) adviseren".

Chippie
14-03-2012 om 17:43
Ik...
Ik ben helemaal niet voor kinderen doorduwen naar groep 3 maar ik zou liever mijn kind groep 3 dan groep 2 over laten doen en liever groep 4 dan groep 3. Dus bij twijfel zou ik doorgaan naar groep 3. Maar ik zou ook goed luisteren naar advies van school. Mijn zoontje zat in een groep met vnl juli-dec kinderen. En met name de laatbloeiende jongetjes zag je allemaal vlak voor de zomervakantie een flinke sprong maken. Het is nu maart er kan nog veel gebeuren tussen nu en september.