Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Mamvantwee

Mamvantwee

19-05-2010 om 11:49

Wat kan een kind lezen aan het eind van groep 3?

Wie kan mij een voorbeeld geven van een tekst, eventueel met snelheidsvoorwaarde of aantal fouten ofzo, die een kind aan het eind van groep 3 gemiddeld moet kunnen lezen? Ik ga (hopelijk - moet de afspraak nog maken) met de juf van mijn dochter praten over een plan voor volgend jaar. Mijn dochter leest al lekker, maar ik wil kunnen inschatten waar ze staat.

Dus graag niet een titel van een boek ofzo, of niveau (E3 ken ik wel), maar een voorbeeldzin ofzo, structuur van de woorden. Kan iemand me helpen?

groet, Mamvantwee

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Mamvantwee

Mamvantwee

19-05-2010 om 11:50

O ja, en idem voor rekenen

Ook wat rekenen betreft vraag ik me af wat een kind moet kunnen aan het eind van groep 3. Heeft iemand een voorbeeld?

groet, Mamvantwee

Chippie

Chippie

19-05-2010 om 13:26

Tja...

Je wilt eigenlijk volgens mij iets heel anders weten.

Waarom vraag je het de juf zelf niet? Alle kinderen in groep 3 krijgen een letterkennistestje of een leestestje. Misschien willen ze het voor jou gemoedsrust nu al wel afnemen, heb jij een goede zomervakantie!?

Aan het einde (ook aan het begin) van groep 3 zijn er grote verschillen. Ons buurmeisje is overgegaan met AVI 0 naar groep 4. Mijn zoontje gaat met AVI M6 beheersingsniveau over naar groep 3, de verwachting is dat hij in september (dus begin groep 3) AVI uit is. Even om je de verschillen aan te geven. En allebei hobbelen ze mee in het systeem. Als je kind nog geen AVI 5 leest, is het geen groot probleem om binnen de bestaande methodes te differentieren.

Bovendien wordt ik een beetje kriegel van al dat AVI gedoe. Gooi dat hele systeem in de hoek. Pak gewoon een boek dat je kind aan kan en leuk vindt (hier bv een kind dat AVI 3 beheerst en AVI 7 boeken leest).

Hier zijn vast mensen die je een site kunnen geven, maar wat weet je dan? Onze zoon met leesproblemen haalt thuis op zo'n test een hoger niveau dan op school. So be it.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

19-05-2010 om 13:41

Pak er even een boekje bij

Tja, je schrijft dat je geen titel wil van een boek en dat je avi's kent... Maar in die boekjes vind je wel het antwoord op jouw vraag. Ik zou dus zeggen: pak er een E3-boekje bij (want dat is wat een kind zo ongeveer zou moeten kunnen beheersen nu) en kijk hoe de zinnen eruit zien. Als je zelf geen boekjes hebt, dan is er vast op internet wel wat te vinden, en anders in de bieb of op school.

Mamvantwee

Mamvantwee

19-05-2010 om 14:39

Waar het om gaat is dit (lang)

Allereerst bedankt voor de reacties.

Waar het om gaat, is het volgende. Mijn dochter hobbelt al twee jaar lekker mee met de kleuters. We hebben regelmatig contact met school, na een rapport of na een huilbui van dochterlief. Ze zit wisselend goed en niet goed in haar vel. Nu wil ik dat er een actieplan komt, en natuurlijk ga ik met de juf praten.
De ervaring is echter dat deze juf geen goed beeld heeft van wat onze dochter wil, kan en nodig heeft. Ik moet met feiten komen, en zal dus zeker de boekjes en sommetjes van thuis meenemen naar school. Ik hou ook niet van de hele toetscultuur die er tegenwoordig heerst. Ik wil alleen maar dat ze zich op school lekker voelt en zich kan ontwikkelen. Daarom moet ik zelf wel weten wat de 'toetscultuur' (helaas) als gemiddeld beschouwt. Deze vragen zijn dus alleen om mijzelf een beeld te geven van wat er op school normaal gevonden wordt. Zodat ik meer beslagen ten ijs kom en niet als zeurouder van het zoveelste superslimme kind het tiende gesprek aangaat...

Het gaat mij er ook niet om om te kijken of ze klassen kan overslaan of niet. Liever niet zelfs. Ik wil alleen weten wat ze nog gaat leren in groep 3. Als ze tot avi5 voldoende uitbreiding hebben in groep 3 (groep 3 dus he!) dan vind ik dat mooi. Heel mooi. Dan kan ze dus vooruit in haar eigen groep. Mits er een plan komt om haar dat dan ook aan te bieden.

En voor rekenen geldt hetzelfde. Ik heb gewoon geen idee wat er in groep 3 aangeboden wordt en wat er van de kinderen verwacht wordt. Het gaat me dus om mijn eigen beeld, en ik wil het gesprek met de juf goed aanpakken, en niet met een half-half afspraak weer buiten staan. Dus als ik nu beter weet wat gemiddeld is, kan ik beter met de juf afstemmen wat er volgend jaar mogelijk is én nu afgesproken kan worden.

Let wel: ik heb om de drie maanden een huilend kind thuis, dat thuis mijlen ver voorloopt op school, maar in de klas timide is en braaf meedoet. De tijd dat ik ga zitten afwachten op een standaard toets aan het begin van het schooljaar is nu voorbij.

Groet, Mamvantwee

Mamvantwee

Mamvantwee

19-05-2010 om 15:11

Dank

Kijk, daar heb ik wat aan; rekendoelen en avi-bepaling. Dank jullie wel!

groet, mamvantwee

angela

angela

19-05-2010 om 21:54

Lezen is meer

ik help zo nu en dan op school met een leesgroepje. Moet ze ff aan het werk houden. Er zijn grote verschillen inderdaad. Behalve gewoon de reguliere verhaaltjes lezen wordt er veel aandacht besteedt aan letterkennis.Dus verschil F en V, au en ou, g en ch, c en s.etcetc. Allemaal dingen die ze eigenlijk op een gegeven moment moeten weten maar die ze niet echt kunnen leren.
Vandaag deed ik een klein toetsje. Ik las een zinnetje: kinderen moest bepaald woord opschrijven. Dat zijn dan woorden met dit soort letters erin. Verder merk ik aan zoon (loopt volgens schoolsysteem behoorlijk voor qua lezen) dat hij technisch zeer goed leest, maar je hoort aan zijn toon dat hij het niet altijd begrijpt.
In groep 3 doen ze bij ons ook al tafels(maar wel de 'eenvoudige', dus 1, 2,3, 10)
Suk6

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.