Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Wat mag brugger doen tegen pestertje..

Tja..de titel geeft t al een beetje aan. Mijn dochter (12) zit net in de brugklas.

Ze heeft het prima naar dr zin, werkt redelijk serieus, en vind het allemaal leuk.
Alleen...dr zit 1 mannetje in de klas die het nodig vind om haar keer op keer "dikke" te noemen.
Nu is dochter best stevig, maar daar heeft ze hem niet voor nodig om dr dat te vertellen.

Ze heeft hem nu gewaarschuwd dat ze het niet meer pikt, en ik ben bang dat ze hem vandaag of morgen een knal verkoopt. Ik heb haar uitgelegd dat zij dan degene is die gepakt wordt door docent, omdat dat gezien wordt,en dat getreiter niet.

WIe heeft er tips om er voor altijd een einde aan te maken, zonder dat ze hem te lijf gaat?
"klikken" bij de meester lijkt me ook niet echt populair op de middelbare.
Misschien helpt het wanneer ze tijdens de les,waar docent bij is, aangeeft dat ze zo niet genoemd wil worden??
maar ook dan loop je t risico dat docent zich aan haar stoort, en niet aan pestertje

Als iemand creatieve ideeen heeft..dan hoor ik t graag

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Ook melden

Zeer zeker melden bij de mentor, dan kan er iets mee worden gedaan.

Succes en balen voor je dochter, groetjes Pinkelot

emma43

emma43

22-09-2009 om 20:26

Snel melden

Ik zou zelf de mentor bellen.
Maar wel doen,net wat lara zegt.oppassen dat andere leerlingen niet mee gaan doen.

Cross

Cross

22-09-2009 om 21:08

Slaan of niet slaan

Moeilijk, hier ook zo'n situatie gehad, om andere redenen weliswaar. Dochter heeft gekozen voor grotendeels negeren maar pester heeft wel de klas op zijn hand gekregen waardoor de eerste twee jaar van dochter niet gemakkelijk zijn geweest. Nu zit pester niet meer bij haar en lijkt de rust weer terug gekeerd.
Dochter wilde absoluut niet dat het gemeld werd, zij heeft verbaal van zich af gebeten en wilde het daarbij laten.

Ik ben voorstander van een flinke knal om het de pester af te leren(sorry, mag niet, ik weet het). Mits dochter anders geen vechter is mag ze ook wel eens laten zien dat er met haar niet gesold wordt.
Ik heb het al vaker gezegd, die middelbare school is een harde leerschool.

Prulletje

Prulletje

23-09-2009 om 09:45

Wel zeggen en wel een knal verkopen

Het kan helemaal geen kwaad als je dochter het ettertje een keer een goede knal verkoopt. Dan is het gepest daarna waarschijnlijk wel voorbij. Alleen is het wel handig als de mentor op de hoogte is, want dan zullen de sancties voor haar niet erg zijn. Dus jij ligt de mentor in, en dan mag je dochter de pester één keer een draai om zijn oren geven.
En (o.t.) ik zou willen dat mijn dochter dat eens een keer deed.

Prulletje

Pearl

Pearl

23-09-2009 om 18:51

Slaan...

...zou ik maar niet doen. Mijn dochter werd flink getreiterd en heeft haar treiteraar een knal verkocht.

Door de ouders is aangifte gedaan en mijn dochter mag zich binnenkort verantwoorden bij de politie(

Ik zou het dus NIET doen!

Prulletje

Prulletje

23-09-2009 om 19:33

Oh, pearl

Nee toch... Oh, dit soort dingen, daar kan ik zo ontzettend boos om worden! Sterkte, ik hoop dat je een agent treft die het begrijpt en dat er verder geen sancties zijn. Gatverdamme, wat wonen we (af en toe) toch in een K*T-land! Althans, ik heb weleens het gevoel dat dit alleen maar kan in Nederland. Maar misschien is dat niet terecht.

Prulletje

Nieuwe trend

dat is een nieuwe trend geloof ik: bij kindergekrakeel aangifte doen bij de politie. Wat voorheen een gewone vechtpartij op het schoolplein was leidt nu ook wel eens tot een beroep op Oom Agent.
En het dan nog vreemd vinden dat die mensen niet voldlende boeven vangen...

Pearl, hoe oud is je dochter als ik vragen mag?

Groeten,

Temet

koentje

koentje

24-09-2009 om 20:54

Nee, prulletje

je gaat toch je dochter niet aanmoedigen een flinke lel te verkopen? Is dat de manier waarop je ze leert problemen op te lossen?

Prulletje

Prulletje

24-09-2009 om 21:52

Koentje

Liever niet, nee. Maar mijn dochter wordt ook al een tijdje gepest door een ettertje van een klasgenoot. Verbaal aanpakken lukt niet echt. Het gaat nu veel beter dan een tijd geleden. De leraren letten er goed op. Maar dat weet het ettertje ook. Dus die slaat nu toe op de momenten dat er even niemand bij is. Heel irritant. Ik weet bijna zeker dat één gerichte schop of rechtse hoek een heel groot probleem oplost. En dan mag het van mij, ja! Maar ten eerste moeten dan inderdaad niet de ouders naar de politie stappen (en dat verwacht ik niet, het jong is al onder behandeling wegens gedragsproblemen). Maar ten tweede wil mijn kind zich niet verlagen tot zulke praktijken. Daar ben ik natuurlijk trots op, maar ik vind het wel jammer omdat ik echt denk dat het zou kunnen helpen.

Prulletje

Pearl

Pearl

25-09-2009 om 10:04

Uiteraard....

...wilde mijn dochter zich niet verlagen tot dit soort praktijken, maar ja.....

Het beroerde is dat de ouders vinden dat hun kind nooit dingen uitlokt (yeah right!).

Pearl

Pearl

25-09-2009 om 10:08

Temet,

mijn dochter is 14.

In de brief staat dat mijn dochter als verdachte wordt gehoord i.v.m. een openlijke geweldpleging. Dat klinkt heel zwaar, maar dat was het dus echt niet. Zij had niet mogen slaan, klaar, maar dit is belachelijk......

Overigens kloppen datum en tijd van het incident ook nog niet eens, maar dat terzijde....

Terzijde?

"Overigens kloppen datum en tijd van het incident ook nog niet eens, maar dat terzijde...."
Dat is helemaal niet terzijde. Weet jij veel wat er aangegeven is. Wie weet is kind wel door iemand anders tot blauwe plekken toe geslagen en schuift ze dat jouw dochter in de schoenen.
Jouw dochter heeft op die datum en tijd helemaal niet geslagen. Laat dat helder zijn.
Groet,
Miriam Lavell

Pearl

Pearl

25-09-2009 om 10:44

Miriam,

mijn dochter heeft geslagen, dat staat vast.

Wij hebben inmiddels een advocaat geraadpleegd en die gaf aan dat wij nu niks konden doen met die verkeerde datum en tijd, maar mocht er een proces verbaal uitrollen wij die datum en tijd erin moeten laten opnemen.

Maar sowieso gaan we het benoemen bij het gesprek met de politie. Het klopt inderdaad niet: zij heeft op die datum en tijd niet geslagen.

Pearl

Ik zou die advocaat nog eens bellen. Zelf heb ik van strafrecht niet zoveel sjoege, maar ik vraag me zolangzamerhand af of niet gewoon iedereen die als verdachte wordt gehoord zich op zijn/haar zwijgrecht moet beroepen.

Wat nu als je dochter zegt: nee, ik heb Marietje niet om 10 uur op straat gemept, maar om 9 uur op het schoolplein"'? Dat kan dan gewoon opgenomen worden en dan kunnen ze gewoon later alsnog - als ze dat zouden willen - geweldpleging ten laste leggen (of is het te laste leggen, ik vergeet dat steeds). Maar dan met een aangepaste tijd en plaats.Gewoon niks zeggen, lijkt me, kan ze ook niks fout zeggen. Maar bel die advocaat even.

En vraag dan meteen even wat haar boven het hoofd hangt. Er staat me iets van bij (sorry, vaag) dat er nogal eens vrij rap met alternatieve 'straffe'n '(Halt-afdoening en wat al niet) wordt gezwaaid - dan komt het niet voor de rechter - en dat het niet per se verstandig is om op iets dergelijks in te gaan.

Sterkte ermee

Temet

Welke strategie?

"mijn dochter heeft geslagen, dat staat vast."
Ja, maar het ene slaan is wel voor vervolging of maatregelen vatbaar en het andere niet. Juist daarom is plaats en tijd van belang.
Welke strategie zit er achter het advies van die advocaat? Zeg niks totdat het tot strafvervolging komt en ontken dan?
Groet,
Miriam Lavell

Starry Night

Starry Night

25-09-2009 om 13:13

Wrong time, wrong place

Ik ontving ooit een boete voor te hard rijden in Den Bosch. Nou woon ik in Zuid-Holland en was één keer in mijn leven in Den Bosch geweest en dat was in juli van dat jaar. Maar op de bekeuring stond dat de overtreding had paatsgevonden in maart. En toen was ik ver van Den Bosch.
Ik heb bezwaar aangetekend, en hoewel ik ervan uitga dat mijn autootje keurig op de foto stond in zijn wilde gang van 5km/h te snel, ben ik in het gelijk gesteld. Ik hoefde niet te betalen.
Maar misschien wordt er onderscheid gemaakt tussen te hard rijden en iemand slaan, dat kan.

moeder van een slachtoffer

moeder van een slachtoffer

25-09-2009 om 13:36

Pestkoppen

Mijn dochter was, sinds de brugklas al, het mikpunt van vele pesterijen. Iedere keer werd het weer aangekaart op school, iedere ouderavond, geregeld gebeld met haar mentor.
De school deed helemaal niks. Wij vroegen iedere keer weer om haar niet bij die pestkoppen in de klas te zetten, maar ieder jaar zat ze er weer tussen (raar, want andere konden wel van klas wisselen).
Uiteindelijk, einde 4de klas, mepte ze er eentje. Met de vlakke hand in het gezicht. Behalve een rode vlek, had de andere geen schade opgelopen, misschien wat gezichtsverlies maar meer ook niet. Na al die jaren het mikpunt te zijn geweest was dit jaar enige actie.

Dit kwam haar op een gesprek te staan met de agent. Want dit was fysiek geweld en dat wordt niet getolereerd door school. Het gevolg was een schorsing voor haar.
Al die pestkoppen, die haar jarenlang geklierd en gekleineerd hebben, die kregen niks, geen straf, helemaal niks.

Het is zo ontzettend krom op de scholen.
Zelfs scholen waar ze een pestprotocol hebben, zoals ook deze school, gebeurd er niks tegen de pesters. De kinderen die het mikpunt zijn worden niet beschermd, worden eventueel doorgestuurd naar een sovacursus/training, krijgen te horen dat ze het zich niet moeten aantrekken, net moeten doen alsof ze het niet horen en hun schouders op trekken.

Waar kunnen wij als ouders van een gepest kind, wiens schoolleven een dagelijkse hel is, de pesters aanklagen? Waarom kunnen wij dit niet aankaarten bij de politie?

Een klap in het gezicht tegen jaren gepest zijn, het staat in geen verhouding. De pester maakt iemand kapot, pakt iemand zijn zelfvertrouwen af, maakt iemands zelfbeeld kapot maar die komt er ongestraft vanaf.

Wanneer worden scholen eindelijk eens veilig voor onze kinderen?

Ja, dat maakt verschil

Een verkeersboete (vziw eigenlijk een transactie, dus geen straf, maar een accoord zodat het niet tot vervolging komt) is iets anders dan wat er met Pearls dochter gebeurt.
Als een delict ten laste wordt gelegd waarbij de tijd en de plaats verkeerd zijn, dan zal vrijspraak volgen (hoewel men dat vaak ondervangt door ruim te gaan zitten 'om 10 uur, althans op die datum, op het schoolplein, althans in die plaats'). Maar aan Pearls dochter is nog niks officieel ten laste gelegd, ze is nog niet gedagvaard voor de strafrechter. Ze wordt nu verhoord, en dan wordt beslist of men gaat vervolgen, en zo ja waarvoor precies. Als ze nu vertelt dat ze op datum x meisje y een mep heeft verkocht, dan heeft de politie alle informatie die het OM nodig heeft om haar te vervolgen. Dus kan ze misschien maar beter haar mond houden.

Het kan natuurlijk ook heel best zijn dat er helemaal niet verder wordt vervolgd, maar waarom het risico nemen?

Maar zoals ik al zei: ik zou die advocaat even bellen voor advies.

Groeten,

Temet

Starry Night

Starry Night

25-09-2009 om 14:24

Moeder van slachtoffer

Dat is het frustrerende gevolg van het feit dat de pijn van een pets gemakkelijker is vast te stellen dan de pijn van gepest.
Gemakzucht dus, en gelukkig begint het tot steeds meer scholen door te dringen dat het zo eenvoudig niet is.

Pearl

Pearl

25-09-2009 om 19:09

Advies advocaat...

Het advies van de advocaat was alles ontkennen. Ze had al bekend dat ze heeft geslagen. Maar dus niet op die dag en tijd.

Vanmiddag zijn ze naar het politiebureau gegaan. Zij gaf aan dat de dag en tijd niet klopte. De datum en tijd werden vervolgens doodleuk aangepast, net of het er niet toe doet dat het fout is opgeschreven.

Op het moment dat mijn dochter samen met een vriendinnetje verhaal wilde halen liepen vanaf de andere kant 2 meiden op het groepje af, zodat het leek alsof ze het slachtoffer met z´n allen in wilden sluiten. Maar ze wilden zich omkleden, en hadden niks met de situatie te maken.

Omdat dat zo op de videobeelden (het is in een openbare gelegenheid gebeurd) te zien is dacht oom Agent dat het slachtoffer werd ingesloten. Toen mijn dochter haar verhaal had verteld zei hij dan ook dat het niet strookte met de beelden op de video. Het leek net alsof ze hun conclusie al hadden gemaakt. Het verhaal van het slachtoffer zat ook vol gaten. Die 2 meiden (die vanaf de andere kant op het groepje afliepen) zullen ook worden gehoord. Vertellen ze de waarheid dan heeft het slachtoffer gelogen. Sorry dat mijn verhaal wat warrig klinkt.

Op basis van alle verhalen zal een rapport gemaakt worden en opgestuurd worden naar 1 of ander bureau. Dan zal er een beslissing vallen: seponeren of niet. Het zal in ieder geval geen rechtszaak worden.

Pearl

Pearl

25-09-2009 om 19:16

Temet,

haar mond houden is te laat. Ze had niet mogen slaan, klaar.

Ze heeft vanmiddag heel duidelijk aangegeven waarom ze heeft geslagen.

Op de videobeelden is ook te zien dat ze met z´n vieren lachend wegliepen, dus dacht oom Agent dat iedereen erbij betrokken was geweest. Wat bleek? Toen het slachtoffer k*nkerh**r tegen mijn dochter riep tetterde een vriendinnetje iets heel gevats terug en daar moesten ze om lachen en liepen ze weg. Het woord ´k*nkerh**r´ is heel vaak tegen mijn dochter geroepen door het slachtoffer. Dat is iets waar ze niet tegen kan, omdat ik kanker heb gehad.

Zo zie je maar weer dat niet alles lijkt wat op videobeelden is te zien.

Rafelkap

Rafelkap

25-09-2009 om 19:53

Kwala

Ik ben vroeger wel eens naar de mentor gestapt en heb daar twee meisjes aangeklaagd die kriebelspul in mijn trui (rug) hadden gegooid. Hebben ze nooit mee gedaan. Kon mij indertijd niet schelen dat ik er niet populair mee werd. Verder was ik oostindisch doof voor rotopmerkingen en dan was de lol er ook gauw af. Jouw dochter kan misschien niet zo goed oostindisch doof zijn, zo te lezen. Misschien dat ze alvast een briefje schrijft en die aan de leraar overhandigd, zo verstoort ze de les niet. Ze kan de jongen ook nog angst aanjagen dat ze een zwarte band heeft voor e&a? Ze kan hem vast makkelijk aan

Kiki

Kiki

25-09-2009 om 20:01

Een meisje wat voor mij werkt

is er onlangs voor veroordeeld. Ze had haar treiterkop geslagen en werd twee jaar na dato veroordeeld voor een taakstraf van 28 uur.

Ook moest ze gelijk DNA afstaan voor de database. Dat is namelijk verplicht als je veroordeeld wordt voor een geweldsmisdrijf.
Dus ik zou er zeker niet lichtvaardig over denken.

Pearl

Pearl

25-09-2009 om 20:28

Kiki,

ik denk er zeker niet te lichtvaardig over.

Hoe oud is dat meisje??

Oom Agent gaf aan dat zij niet voor de rechter hoefde te verschijnen, maar dat het of geseponeerd wordt of dat het naar 1 of ander bureau gaat (geen bureau Halt voor zover ik heb begrepen, geen idee wat dan wel).

Kiki

Kiki

25-09-2009 om 21:15

Toen het gebeurde was ze volgens mij 15 of 16

toen ze voor moest komen was ze bijna 18. Ook een ongelooflijk lief kind dat gewoon tot het uiterste getergd werd en toen uithaalde. Vooral het DNA afstaan vond ik nog een grotere vernedering voor haar.

Kijk ik keur slaan niet goed hoor, maar tegenwoordig worden kleine school akkevietjes opgeblazen tot iets enorms. Het is gewoon sneu als jouw dochter daar de dupe van wordt.

Vroeger zou de school dit afgehandeld hebben en je dochter laten nablijven ofzo.

Terug naar de advocaat

Zei ik het niet? Het maakt inderdaad niet uit dat e.e.a. fout was opgeschreven, dat wordt pas relevant als het in de dagvaarding staat (en dan nog kan het vziw worden aangepast, dat kan geloof ik totdat de Officier zijn reqisitoir op de zitting houdt, al kan ik me voorstellen dat het niet meer mag als de verdachte verstek heeft laten gaan - maar dit alles enigszins terzijde).

Als ze met dat bureau komen, vraag dan toch vooral weer advies aan die advocaat, want ik weet niet wat de consequenties zijn als je een eventuele straf van die knakkers zou accepteren - het kan wel eens verstandiger zijn om dat niet te doen. Dan moeten ze het in beginsel wel laten voorkomen, maar wie weet wordt het dan alsnog een sepot. Of een zitting met een vrijspraak. Zou zomaar kunnen allemaal.

Jakkes. En we zien hier trouwens ook weer eens leuk de beperking van het overal zo gepropageerde cameratoezicht. Je dochter heeft weer wat geleerd: voortaan iedereen verrot schelden, dat zie je tenminste niet op camera

Sterkte ermee

Temet

Pearl

Pearl

25-09-2009 om 22:11

Temet,

mochten we bericht krijgen van dat bureau dan schakelen we een advocaat in (adres is er al).

Het "leuke" is dat die klap niet eens te zien is op video. Mijn dochter werd, voorafgaand aan de klap die ze gaf, ook nog door het slachtoffer geduwd. En ook die duw zag je niet. Ze moest eerst haar verhaal vertellen en toen pas werd de video getoond.

Pearl

Pearl

25-09-2009 om 22:31

Sorry kwala,

ik heb je draadje overgenomen bedenk ik me nu(

Ik trek me terug.....

moeder van een slachtoffer

moeder van een slachtoffer

26-09-2009 om 08:27

Re: rafelkap

Zwarte band in e&a hebben werkt in dit geval alleen maar tegen je. Dan wordt elke actie van jou kan je extra zwaar aangerekend. Dan ben je namelijk een gevaar, iemand die geen zelfbeheersing heeft.

Het gemene is dat pesters je nooit met rust laten. Schelden, lappen je pootje, schieten rietjes naar je en het wordt zelden gezien door leerkrachten of pleinwachten.

Op videobeelden zie je niet alles, woorden hoor je niet en anderen die in de buurt staan worden gezien als erbij horend. Zo kreeg je een geheel verkeerd beeld.

Scholen zijn veel te groot, te weinig toezicht en het ergste van alles is dat ze klachten over pesten, pesters, niet serieus nemen. Misschien kunnen scholen daar eens beginnen.
Dat is namelijk het probleem op "onze" school.

Primavera

Primavera

26-09-2009 om 09:57

Gelijk publiek aanpakken

Mijn dochter zit ook net in de brugklas. In haar klas alles prima, maar ze blijkt dezelfde schoolbus te hebben als een vervelende pestkop, die de hele lagere school allerlei kinderen het leven zuur heeft gemaakt.
Zijn ouders ken ik wel, maar het heeft weinig zin om die aan te spreken, omdat moeder totaal over zich heen laat lopen door haar kinderen en vader geen probleem ziet, want hij was vroeger ook zo. Zucht, dat laatste geloof ik graag
Toen mijn dochter na een week thuiskwam met het verhaal dat hij haar steeds aan haar staart of vlecht trok in de bus ben ik gelijk tot actie overgegaan. De volgende ochtend heb ik het busje samen met mijn dochter opgewacht en de jongen en plein publiek geboden van het haar van mijn dochter af te blijven. De chauffeur draaide zich om en vroeg wat er aan de hand was, de betreffende jongen speelde de vermoorde onschuld, maar
aangezien op dat moment de hele schoolbus hem met een wijzende vinger veroordeelde, was het heel duidelijk dat hij schuldig was. De chauffeur verzekerde dat hij er voor zou zorgen dat dit op zijn bus niet meer zou gebeuren en sindsdien houdt de jongen zich koest.
Ik denk dat hoe jonger en sneller je actie onderneemt, des te meer kans je hebt om het gepest te onderdrukken. In "niet reageren, dan gaat de lol er wel af", geloof ik niet meer. Hoe langer het pesten doorgaat des te meer kans je hebt dat het door blijft gaan. De betreffende jongen haalde dit soort geintjes ook al op de lagere school uit bij een vriendin van mijn dochter en maandenlang negeren en uiteindelijk tegen de juf en chauffeur zeggen heeft toen niets geholpen. Juist daarom heb ik nu gelijk bij iets onbenulligs als aan staarten trekken ingegrepen. Pesters proberen eerst met kleine dingen of ze er mee weg kunnen komen en als dat dan ongestraft lukt krijgen ze genoeg durf om er steeds een schepje bovenop te doen om op deze manier hun zelfvertrouwen wat op te krikken.
Ik denk daarom dat de en plein public strategie de meeste kans van slagen heeft. Dus je dochter die van haar plaats op een gegeven moment in een stille klas hardop tegen de leerkracht zegt dat ze zich niet kan concentreren vanwege de beledigingen van deze jongen en dan gelijk bijval van andere kinderen (vriendinnen) van 'ja daar heb ik ook last van', 'ik heb het ook gehoord', 'hij zit altijd te klieren', enz. Het gaat erom dat de pester publiek als idioot aan de schandpaal genageld wordt en weet dat iedere keer als hij het weer probeert hij weer als loser in het middelpunt zal komen te staan.

Door op deze manier te reageren maak je in ieder geval het getreiter zichtbaar voor de docent. Klikken maakt je misschien niet populair, maar door niets te zeggen kun je een populair pest-slachtoffer worden en dat is helemaal niet de bedoeling.

Groeten Primavera

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.