Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
esther

esther

06-06-2011 om 13:30

Wat mag ik verwachten bij mogelijke dyslexie

Mijn zoontje heeft ernstige spraaktaalproblemen gehad, hier voor volgt hij vanaf zijn 2e logopedie ook heeft hij op de Taaltrein gezeten,
Het praten gaat nu bijna helemaal goed,hij zit nu in groep 3,hier gaat het helaas minder goed
Hij heeft heel veel moeite met lezen,zijn tempo is veel te laag,uit een vooronderzoek van de logopediste komt dat hij mogelijk dyslexie heeft dit kan pas defenitief getest worden rond januarie 2012.
Nu heb ik vrijdag een gesprek op school,omdat ze het beter vinden dat hij blijft zitten..
Wie heeft er tips wat kan en mag ik van school verwachten ten aanzien van de begeleiding?
Ik realiseer me terdege doordat hij verder geen indicatie heeft ik waarschijnlijk niet te veel mag verwachten.

Esther

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Chippie

Chippie

06-06-2011 om 14:17

Onzin

Dyslexie kan veel eerder worden vastgesteld dan ergens halverwege groep 4. Ik zou dus nu een psycholoog/orthopedagoog zoeken om een test af te laten nemen. Logopedist mag geen dyslexietest afnemen.

Voor een definitieve verklaring heeft je kind nog wel drie maanden RT nodig, maar je hebt dan wel veel kennis in handen om de begeleiding te optimaliseren. Een kind met dyslexie laten zitten, gaat weinig helpen. Met een voorlopige verklaring heb je iets in handen om aan te geven dat je kind weinig heeft te zoeken in groep 1. Al is het natuurlijk wel heel erg krap dag.

Tips voor thuis: iedere dag lezen. Boeken op niveau en voorlezen en nalezen door kind. Om en om lezen. Zorgen dat frustratie niet de overhand krijgt. Dondald Duck Junior en Dolfje Weerwolfje hebben mijn zoon leren lezen. Google eens op Ralfi-lezen.
Eventueel flitsen met letters, woordjes. Hier kan school je advies over geven.

School: School moet niets. Ook niet als er wel een verklaring aanwezig is. Gelukkig kun je veel ook zelf. Als jij de komende week school ervan kunt overtuigen dat er 1) waarschijnlijk dyslexie in het spel is en 2) dat zitten blijven niet helpt bij dyslexie en 3) dat jullie je zoon zsm laten testen en dat 4) jullie zsm na zomervakantie met de leerkracht van groep 4 en IBer om tafel willen.

Puck

Puck

06-06-2011 om 17:13

Wat school kan doen

Wat school kan doen is heel verschillend. Ik zou in overleg met school kijken wat er gedaan kan worden, ook zonder dyslectieverklaring. Ik weet dat hier ook bij kinderen die niet getest zijn, maar die wel kenmerken van dyslectie vertonen gehandeld wordt zoals bij een dyslectisch kind: flitsen, ralfi-lezen, etc.
Mijn advies zou ook zijn: school overtuigen dat zittenblijven geen oplossing is en dan zo snel mogelijk met de ib-er om de tafel om een handelplan op te stellen.

esther

esther

06-06-2011 om 18:27

Groep 4

volgens school is groep 4 geen goed idee omdat hij nooit het tempo kan bijhouden,hierdoor zal hij de lessen niet kunnen bijbenen,en erg gefrustreerd raken.
Dit leek mij op zich best logisch alleen blijf ik dus steeds met de vraag zitten wat het nou daadwerkelijk opleverd om hem groep 3 te laten overdoen,hij kent alle letters alleen het lezen gaat moeizaam zijn rapport is nl verder uitstekend te noemen.
Hij zit vanaf januari in een leesgroepje,hier gaat hij met heel veel tegenzin heen en het resultaat is nihil.
Ook is zijn gedrag in groep 3 erg veranderd,van een vrolijk jongetje is hij veranderd in een nors jongetje wat om niks boos wordt ook huilt hij veel en zegt dat hij lezen zo moeilijk vind.
Vind het gewoon heel moeilijk Hij heeft in zijn leventje al zo moeten knokken en ik wil gewoon dat hij met plezier naar school gaat.
esther

Chippie

Chippie

06-06-2011 om 20:16

Pelle

Volgens mij ishet drie maand maar daar wil ik vanaf wezen. Kind zit al in een taalgroepje, dus mogelijk is dat al voldoende RT.
Ik ben bang dat er wordt vastgehouden aan begin 2012 omdat er vaak wordt gezegd dat kind minimaal een jaar leesachterstand moet hebben, dus dan kun e een dyslexieverklaring niet eerder dan na één tot anderhalfjaar leesonderwijs afgeven.
Probleem is dat Esther daar niets mee opschiet. Er is nu al een sterk vermoeden van dyslexie, dus het heeft geen zin om kind te laten zitten.
Esther mijn kind is overgegaan met net aan AVI 1 en gaat nu zonder kleerscheuren naar groep 6. Hij leest redelijk maar heeft een medelotgenootje in de groep die overgaat met AVI3. Het kan best zijn dat je je kind bv in groep 4 wat rust en succeservaringen gunt. Maar dan ben ik voor blijven zitten in groep 4 ipv in groep 3.

Esther

Het kan nog 'erger': onze kinderen zijn allebei met AVI0 van groep 3 naar groep 4 gegaan. Misten vooral tempo.
Nu zitten ze eind groep 5, is inmiddels de diagnose dyslexie gesteld en lopen ze ongeveer een jaar achter qua technisch lezen.

De praktijk waar wij de kinderen hebben laten testen geven op hun site aan dat kinderen al vanaf de kleuterleeftijd gescreend kunnen worden op de mogelijke aanwezigheid van een leerstoornis. Nadeel is dan wel dat je het zelf moet betalen. Als je de medewerking van school hebt, en een leerlingdossier kunt krijgen waarin aangegeven wordt wat er extra geoefend is en hoe vaak en dat dat niet zorgt voor een inhaalslag, dus dat de leesproblemen hardnekkig lijken te zijn, dan kun je daarmee naar een onderzoeker die bekijkt of het leerlingdossier voldoende een vermoeden van dyslexie onderbouwt. Is dat het geval, dan wordt het onderzoek uit de basisverzekering vergoed.

overigens zijn wij ook nog steeds zoekende naar wat we nou wel en niet van school kunnen/mogen verwachten.
tot op heden helaas niet veel..

Petuut

esther

esther

07-06-2011 om 15:06

Twijfels

poeh ,lasig hoor door jullie verhalen ben ik gaan twijfelen of blijven zitten wel een goed idee is.
Mijn zoontje heeft in het verleden de diagnose Dyspraxie gekregen ,godzijdank hadden ze het uiteindelijk mis,maar hij heeft een taalachterstand gehad van ruim 2 jaar dit heeft hij in ongeveer een jaar allemaal ingehaald,hij is nu bijna op het niveau wat normaal is voor een bijna 7 jarige.Colin heeft in zijn leventje al heel veel gemoeten,Logopedie,fysiotherapie een poosje gebarentaal omdat hij met zijn 3e ook nog niet praatte.
Dit speelt ook mee met onze beslissing wat het beste voor hem is.Hij moet altijd al zo knokken om alles voor elkaar te krijgen,en ik gun hem zo graag is wat rust en dat het allemaal wat makkelijker gaatvoor hem,heel misschien komt dan mijn vrolijke lieve en spontane mannetje weer te voorschijn.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.