Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Juhroen

Juhroen

15-11-2018 om 08:03

Wat mag je vragen van school? (lesuitval)

Hoi,
Binnenkort eindelijk een gesprek met de mentor van mijn oudste (13jr, 2mavo). Mijn zorg is dat hij dit schooljaar nog maar één uur Frans heeft gehad. De docent is direct uitgevallen en tijdens langdurige ziekte niet te vervangen gebleken. Nu is docent beter, heeft twee dagen les gegeven en heeft toen zijn ontslag per direct ingediend.

Ofwel, de kinderen hebben nu al zowat drie maanden achterstand. De mentor heeft ze verteld dat het geen probleem gaat zijn voor diegenen die Frans volgend jaar laten vallen (het zal de meerderheid zijn), maar dat leerlingen die Frans willen houden het wel lastig gaan krijgen.

Vooralsnog is er geen vervanger gevonden.

In hoeverre mag school zo handelen? Als in: is het niet hun verantwoordelijkheid dat deze leerlingen de stof aangeboden krijgen?
Nu lijkt het er op aan te komen dat de leerlingen die Frans willen houden, hier de rekening voor gepresenteerd gaan krijgen en dat voelt (nog) niet helemaal eerlijk.

Ofwel, wat mag ik vragen van school, waartoe zijn zij verplicht en waartoe niet?

Dank, groeten,
Jeroen

IJzer met handen breken

Jeroen, ik weet niet of je kranten leest maar veel scholen kampen met het probleem dat ze docenten tekort komen. Als het een grote school is, dan zouden ze het leed over alle kinderen kunnen verdelen en alle klassen ipv twee uur één uur Frans kunnen geven, maar als ik dit kan bedenken kan de school dat ook.

Zelf doen

Als je denkt dat het belangrijk zal zijn voor je kind, of vind je kind dat vak belangrijk, regel het dan zelf. Ga regelmatig zitten en werk de boeken door met je kind. Gaat het dat vak toch laten vallen? houd het dan zo goed mogelijk bij en sluit aan bij wat de school al dan niet doet.
Tot mijn spijt is het bij mijn kinderen bij Frans en Duits ook niet goed gegaan.
Ik had het zelf te laat in de gaten maar heb er zoveel mogelijk aan gedaan.
De school deed op een gegeven moment een inhaaltoets met vooraf beperkte lesstof en zo hebben de meeste kinderen een voldoende gehaald.
Gelukkig konden beide kinderen die talen laten vallen zodat het ze niet in de problemen bracht maar ik vind het nog steeds jammer.
Aan de andere kant zijn ze wel taalgevoelig en proberen als dat voorkomt ook niet alleen in het Engels maar ook zonodig in Frans of Duits mee te doen, al is het maar een woordje.

De school moet in het onderwijs voorzien en anders betalen

De school heeft de plicht om dat onderwijs te geven. Kan dat niet met een leerkracht, dan moet er iets anders verzonnen worden. Iets om de onderwijsschade bij de leerlingen zo klein mogelijk te laten zijn.
Je kunt de school daarvoor aansprakelijk stellen als in: als de school niet voor...(datum)... met een oplossing komt, dan ga je het zelf doen en organiseren en stuur je de rekening daarvan naar de school. Bijvoorbeeld: je organiseert bijles om alsnog dat boek door te komen. (vonnis Schaapman versus Amsterdam)
De school kan dat natuurlijk ook doen. Leerkrachten zijn leuk, maar iets is beter dan niets dus een niet gekwalificeerde native speaker kan op zijn minst de onderwijsschade bij de leerlingen beperken. Als de school maar moeite doet om de onderwijsachterstand te beperken, dan valt er niet meer zoveel te claimen.

Als de school volgend jaar in de tweede fase Frans aanbiedt, dan zal de school ook iets moeten doen met de achterstand van de leerlingen. Dan geldt weer hetzelfde riedeltje.
MAARRRRR, de school is niet verplicht om Frans aan te bieden in de tweede fase. Het mag ook Duits zijn. Of Spaans. Of Chinees. Of zelfs niks zodat bepaalde profielen helemaal niet gekozen kunnen worden op deze school.

Hier zit het nadeel van de school het mes op de keel zetten. Het antwoord van de school kan zijn: Meneer, maak u niet druk, geen van onze leerlingen zal nog Frans examen doen.

Voordeel daarvan is wel dat het duidelijkheid schept en dat het inderdaad voorkomt dat leerlingen struikelend en met horten en stoten de door de nalatigheid van de school opgedane achterstanden weg moeten werken, alsof het de schuld van de leerling is.

Het vermijdt bovendien de situatie dat de Inspectie ingrijpt zoals dat op de vmbo scholen in Maastricht is gebeurd.

Itt wat Sarah beweert hoeft de school helemaal geen ijzer met handen te breken. De school moet gewoon zijn werk doen. Doet de school dat niet, dan doe jij het, maar dan moet de school daarvoor de kosten dragen.
Bovendien is de school ook helemaal zelf verantwoordelijk voor de situatie die is ontstaan. Als je goed met je personeel omgaat, dan lopen ze niet gillend weg.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

15-11-2018 om 09:25

Hier ook

Kennelijk is Frans de sluitpost voor 2 mavo. Er staat 2 uur per week gepland, maar bij mijn dochter is ook al minstens de helft uitgevallen. De docent klaagt de hele tijd dat ze te weinig uren heeft, maar is vervolgens steeds ziek of onderweg. En dat voor het moeilijkste vak, heel irritant. Tijdens de les vandaag gaan ze film kijken en Franse hapjes eten, ook een zeer nuttige invulling van de les ;-( Ondertussen zit ik met een kind dat nog amper être en avoir kan vervoegen (ok, ook een beetje eigen schuld, want het kan haar niet echt boeien).
Ik ben nu in dubio of we een gesprek gaan aanvragen voor de tafeltjesavond. Het is nog een half jaartje proberen dat cijfer boven de 5,5 te krijgen/houden, en dan hoeft ze het nooit meer te doen. Leerlingen met havo-ambitie moeten dan wel zorgen dat ze Duits een beetje onder de knie hebben.

Juhroen

Juhroen

15-11-2018 om 09:45

tsja

@Phryne, dat laatste is het nou een beetje. Duits is absoluut zijn achillespees, maar hij wil wel proberen na de mavo door te stromen naar de havo. Een tweede moderne taal lijkt me dan best 'handig' (of is't zelfs verplicht tegenwoordig?).

Ik hoef school echt het mes niet op de keel te zetten en zo heel af en toe lees ik zelfs een krant die me vertelt dat er een nijpend docenten tekort is... als het niet kan, kan het niet. Aan de andere kant zit ik straks met een kind wat mogelijk niet gekwalificeerd is voor het volgend jaar, maar door afwezigheid van cijfers voor Frans daar niet op gaat blijven zitten. Ik vind het een lastig dilemma.

Maar goed, eerst maar eens de dialoog met school opstarten.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

15-11-2018 om 09:49

Juhroen

Voor zover ik weet is een tweede vreemde taal verplicht om te kunnen doorstromen naar de havo.

Milcham

Milcham

15-11-2018 om 12:00

Phyrne

Nee hoor, mijn kinderen (HAVO en VWO) hebben alle talen laten vallen. Ze hebben enkel Nederlands en Engels. Je moet dan exact kiezen.

Dat is gek milcham...

Op het vwo is een 2e vreemde taal naast Engels ( mag ook Latijn of Grieks zijn) volgens mij landelijk verplicht. In elk profiel. Op de havo kun je met alleen Engels examen doen, behalve als je een CM profiel hebt. Dan komt er wel verplicht een extra taal bij.

En Phryne....

Jij hebt dus geen gelijk. Behalve als je een cm profiel hebt.

Voor evt doorstroom van havo naar vwo is het dus WEL van belang on een extra vreemde taal in je havo pakket te stoppen. Anders kun je niet doorstromen...

Ingrid

Milcham

Milcham

15-11-2018 om 15:35

IngridT

Sorry, je hebt gelijk! Oudste op het VWO had Duits. De andere kinderen een vergelijkbaar pakket (Natuur en Techniek én Bio) maar zonder de talen. Geen VWO . Op vmbo en havo kan je prima zonder Frans of Duits. Sommige vmbo-scholen bieden geen derde buitenlandse taal aan.

Heel veel werk aan de winkel

'Bovendien is de school ook helemaal zelf verantwoordelijk voor de situatie die is ontstaan. Als je goed met je personeel omgaat, dan lopen ze niet gillend weg.' Dan is er nog heel veel werk aan de winkel voor de scholen. Ik hoorde dat op een VMBO-school 4 van de 11 leerkrachten die in september zijn begonnen nu al (november) zijn gestopt. en de 5de staat op omvallen. Oh ja, geen groentjes of zo, gepassioneerde leerkrachten met ervaring.

Tsjor

Triva

Triva

15-11-2018 om 19:30

vwo

VWO mág gewoon 1 vreemde taal aanbieden zo nodig, het was voor mijn zoon ook helemaal rond.

Juhroen

Juhroen

16-11-2018 om 09:24

Verplichte talen

Omdat het best actueel is voor ons, ben ik benieuwd naar de bronnen aangaande die verplichte tweede buitenlandse taal. Op de site van rijksoverheid.nl noch op die van onze school zie ik dat namelijk niet terug in de lijst van verplichte vakken (althans, voor havo).

Iemand een link o.i.d.?

Phryne Fisher

Phryne Fisher

16-11-2018 om 09:30

Kennelijk heb ik een klok horen luiden, maar gemist dat het alleen voor vwo gold. Nou ja, voor dochter is het sowieso geen probleem. Duits en wiskunde zijn haar beste vakken (helaas Nederlands en Engels, naast Frans, de slechtste).

bicyclette

bicyclette

16-11-2018 om 10:17

juhroen

"Op de site van rijksoverheid.nl noch op die van onze school zie ik dat namelijk niet terug in de lijst van verplichte vakken (althans, voor havo)."

Dat klopt. Op de havo is alleen Engels verplicht.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.