Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Jacoline29

Jacoline29

05-03-2009 om 20:14

Wat moet ik hier mee? [gele en rode kaarten op school]

Op school van onze kinderen hebben ze een kaarten systeem ingevoerd,gele kaart bij pesterijen,2x gele kaart in een bepaalde tijd betekend rode kaart en dan moeten ze "strafwerk"doen in de vorm van bv nablijven en de klas schoonmaken(vegen ed),bij geen pesterijen een groene kaart.
Prima systeem zou je denken,maar ik vind dus nu even van niet.
Zoonlief vertelde mij dat hij geel had gekregen op school,omdat hij een jongetje had gekieteld,dat zelfde jongetje heeft mijn zoon tijdens schoolzwemmen geprobeerd het water in te duwen vandaag(waar een juf nb bij stond,juf van school),maar daar heeft hij niks voor gekregen.Dat jongetje is door een meisje heel hard geduwd en is komen te vallen(fysiek geweld),dat meisje heeft geen kaart gehad. zoon mag er niet verder over praten en zijn verhaal doen tegen juf,hij durft dat niet eens,waarschijnlijk heeft die juf hem erg bang gemaakt.
zoon is een heel gevoelige jongen

Dat systeem werkt dan toch voor geen meter?
Zoon is helemaal van slag, heeft niks gegeten,wilt alleen maar bij mij zijn en durft niet in zijn eigen bed te slapen nu.

Ik heb al gezegd dat hij dat gewoon moet zeggen tegen juf en zijn kant moet vertellen,maar dat durft hij gewoon niet.
Het verder bespreken mag dus niet v/d juf ook,begreep ik uit zijn verhaal.

Ze kunnen me daar echt kwaad over krijgen en dat ben ik nu dus ook.

Prima als je zo'n systeem hebt,maar geef dan die andere 2 ook een kaart en niet alleen mijn zoon.
Met de juf erover praten lukt dus ook niet.
dat kaarten systeem is ingevoerd(wij als ouders wisten het nog niet eens kregen dat pas 2wken later via een brief te weten,gevolg,2 kinderen in paniek,want ze moesten de wc schoon maken bij rood)
Ik heb daar de directrice over aangeschreven en daar kreeg ik een mail van dat dat niet de bedoeling geweest is,maar wel gebeurd is, een excuus en dat ik het als ouder erg vervelend vond dat wij er te laat over ingelicht zijn. Ook daarvoor excuses gehad.maar ondertussen had ik nog steeds 2 kids in paniek.

Ik weet dus even niet meer hoe ik dit kan aanpakken.
weer naar de juf toe,vertellen dat zoon ook geduwd is en dat kind dus ook een gele kaart moet krijgen,mijn mond erover houden?
Prima als ze vinden dat hij een kaart moet krijgen vanwege kietelen(wat een onzin,maar da's mijn mening),maar ik zit hier met een erg overstuur jongetje van 6.
Heb ook verteld dat kids helemaal in paniek waren.Vonden ze overdreven,ze moesten samen oplossingen bedenken en een passende straf per groep.
Weet het gewoon even niet meer.

Jacoline

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
bobbit

bobbit

05-03-2009 om 20:53

Moeilijk

probleem is dat school pesten/ongewenst gedrag aan wil pakken,maar ze blijven steken bij oppervlakkigheden. Weet je wat de kern is: jouw kind is wel gevoelig voor straf en daarom overstuur. Bij hem had het al volstaan waarschijnlijk om te zeggen stop es hiermee. Een echte raddraaier zal al snel niet meer onder de indruk zijn, zijn straf gelaten ondergaan of nog erger flink in discussie over de straf, flinke weerwoord geven (en misschien ouders van ...om 15.00 ook),zodat de juf zich wel een keer bedenkt bij de echte raddraaier om de gele/rode kaart uit te delen. De kaarten worden als signaal uitgedeeld aan jouw zoon, die geen weerwoord geeft.

En inderdaad de schoolleiding overtuigen van dat deze aanpak niet werkt, is vaak heilloos.
Helpt het om zijn gevoel van machteloosheid/onrechtvaardigheid onder woorden te brengen en het vervolgens te relativeren. Ik liet mijn zoon altijd even flink spuien,vatte samen dat de situatie was zoals die was en dat dat niet eerlijk was.
Maar ik merkte dat mijn zoon (met steun van ons) iets meer eelt op zijn ziel ontwikkelde. We vergeleken het altijd een beetje zoals met voetbal als er weer een oneerlijke scheidsrechter was . Toen 1 juf het een tijdje erg bont maakte met "de pik""op hem hebben bij het uitdelen van gele/rode kaarten kon hij ze thuis "symbolisch"" inleveren voor een positieve kaart.

bobbit

bobbit

05-03-2009 om 21:20

Hou sfeer school wel in de gaten

heb je het idee dat er overmatig rode en gele kaarten uitgedeeld worden, dan zou ik daar in zijn algemeenheid wel een gesprek met de directeur over willen hebben. Want dan is er iets aan de hand,dan klopt de sfeer op school niet en als je kind daar gevoelig voor is ,blijft, -hij is pas 6 lees ik- dan zou ik ook eens rondkijken bij andere scholen.Want als het goed is, moet de positieve benadering van de kinderen toch wel centraal staan. Ik weet dat de ene school daar beter in slaagt dan de andere.

Ik begrijp ook dat de kaarten nog maar net zijn ingevoerd, vaak zie je dat het uitdelen ervan na een tijdje weer minder wordt. zoals heel veel van die projectjes

Annet

Annet

05-03-2009 om 21:47

Praat met de juf

Zeker als ze dit systeem nog maar net invoeren, wil ze vast weten hoe kinderen dit ervaren.
Jouw kind mag misschien zijn verhaal niet vertellen, maar jij wel.
Mijn zoon had ook zoiets bij het tutorlezen. Zijn tutor (groep 6 kind) dacht dat hij gelijk in moest grijpen omdat zoon 1x wat minder oplette dan anders. Hij zwaaide gelijk met een gele kaart. Zoon kwam overstuur thuis.
Ik heb zoon uitgelegd hoe het werkt, juf verteld hoe hij erop gereageerd had, en toen was het klaar. Nooit meer voorgekomen. Zoon is de braafheid zelfe dus die kaarten doen meer slecht dan goed.

Vermoeiend

Er zijn gele/rode kaarten, kruisjes bij je naam op het bord, bloemetjes en stickers bij goed gedrag enz. Er zijn allerlei straf-en beloningssystemen. Een leerkracht moet soms wat.Je bent er als ouder op school niet bij en je weet geen reden waarom jouw kind wel een kaart krijgt en vervelende klasgenoot niet.
Ik deed hetzelfde als Bobbit. Het systeem niet echt onderuit halen maar toch wat bagatalliseren. "Ik wacht op het plein op je en thuis gaan we gauw iets gezelligs doen." Het totale gevoel van onrecht bracht ik niet over op mijn zoon, maar vertelde hem zich er vooral niet al te druk over te maken. Dat hielp. Hij werd er niet meer zo nerveus van en kreeg ook geen straf meer. Later kwamen de bloemen voor goed gedrag. Tja, daar moeten de drukke, nogal aanwezige kinderen in de klas lang op wachten. Zoon wacht nog steeds.....De rustige kinderen hebben hele bossen bloemen. Zucht.Wat je ermee moet? Ik zou er niets mee doen en thuis alleen met mijn kind praten. Samen hopen dat het kaartjessysteem gauw over is. Er volgt vast weer een variatie.
Je kind zal wel meer onrecht in zijn leven aangedaan worden. Daar moeten ze ook mee leren omgaan.

Jacoline29

Jacoline29

06-03-2009 om 11:07

Systeem

Is denk ik nu een maand of 5 bezig,zoonlief heeft 2 gele kaarten in die tijd gekregen.
De eerste vond ik heel erg terecht.Een kind luisterde niet toen zoonlief zijn potlood terug vroeg,uiteindelijk werd zoon zo boos dat hij dat kind naar zijn keel heeft gegrepen.Dat is gewoon fout en dat heb ik uitgelegd,ook toen al gezegd dat hij het dan tegen juf moest zeggen.
De 2e kreeg hij gisteren,ook uitgelegd zeg het tegen juf,wat die kindjes bij jouw deden.daar is hij dus bang voor.
Het is wel zo dat ze eerst 3 waarschuwingen krijgen,daarna pas een kaart.Mochten ze in een keer gaan duwen,slaan oid,dan is het gelijk geel.

De sfeer in de school is naar mijn gevoel wel goed,het is een kleine school met 4 combi klassen,ik heb hem daar naar toe gedaan omdat de grote school dus niet werkte voor hem en deze wel,want dat heb ik aan gedrag van zoon gezien(die heeft ons geslagen/geschopt uit het niets,kwam doordat hij bleek achteraf de gepeste was en er niet werd ingegrepen,helaas met eigen ogen gezien)Toen hij op deze school zat,is het weer de oude jongen geworden,zoals hij is.

Ik zal straks even vragen of het gewoon mogelijk kan worden dat mijn kind zijn kant van het verhaal mag vertellen en of het besproken kan worden,als hij een kaart gehad heeft,uitleg waarom hij die kaart krijgt.
Hij snapte er nl niks van dat hij voor kietelen een kaart kreeg.

Tegen pesten?

god zeg wat een onzinnige manier van omgaan met pesten. Als ze werkelijk iets willen doen tegen pesten zullen ze de kinderen bewust moeten maken, laat ze 'the wave' kijken, praten, projectweekjes. Spreek de ouders er op aan.

Ik hou niet van dat zichtbare meetbare beloonsysteem met bloemen mee naar huis. Dat vind ik ook pesten/afwijzen en zeker geen positieve manier om kinderen aan te spreken op gedrag.

Tuurlijk zal een kind wel meer onrecht in zijn leven worden aangedaan, daar moeten ze mee leren omgaan. Maar ze zullen dan ook mee maken dat een ouder zijn of haar mening over dat onrecht duidelijk uit, iets wat ik zeker zou doen.

En vegen?

als straf een 6 jarige de klas laten vegen ? Wat doen ze dan als ze 11 zijn ?

Een 6 jarige is al genoeg gestraft als hij/zij direct na negatief gedrag daar op aangesproken wordt en uit de situatie wordt gehaald. Ik zie het nut van nablijven en een klas schoonvegen totaal niet op deze leeftijd.

En het mag van mij best af en toe streng, duidelijk regels mogen er best zijn maar dit vind ik zo sneu.

Maylise

Maylise

07-03-2009 om 02:04

Lastig

Je komt er zo moeilijk achter als ouder hoe dingen precies op school gaan. Waarom krijgt pietje wel straf voor hetzelfde vergrijp waar Jantje geen straf voor krijgt? Heeft dat te maken met dat Jantje altijd heel braaf is of juist altijd heel stout waardoor juf de moet wat verloren heeft? Is er iets voorgegaan aan de situatie? Daarnaast hebben kind en juf waarschijnlijk een hele andere kijk op de situatie. Kind kan ook iets verkeerd hebben begrepen of juf kan niet alles hebben gezien.

Je komt er vaak toch niet wat er precies op school is gebeurd. Behalve als het echt ernstig is bemoei ik me er maar niet mee. Een leraar moet gewoon in de klas in principe dingen kunnen regelen op zijn of haar manier en ik vind het niet nodig om me daar mee te bemoeien behalve als echt duidelijk blijkt dat het niet om incidenten gaat maar dat er fundamenteel iets mis is.

Wat betreft dit systeem met die kaarten dat lijkt me niet beter of slechter dan welk systeem ook maar er moet wel altijd ruimte zijn voor uitleg. Ik vind dat als je zoontje niet begrijpt waarom hij die kaart krijgt dat de leraar hem dit wel uit moet leggen. Uitleg en begrijpen waarom is veel belangrijker dan die kaart.

Draconische straffen als toilet schoonmaken vind ik ook veel te ver gaan. Nog afgezien dat geen toilet er schoon door wordt vind ik het ook erg kwalijk vanwege bacteriën en zo. Bovendien zijn 6jarigen inderdaad veel te jong voor dat soort straffen. Er zijn genoeg straffen die beter bij die leeftijd passen.

Overigens vind ik wel dat Manda Rijn een punt heeft met dat pesten juist iets is waar je veel over moet praten binnen de klas. The wave is wel heel ambitieus voor 6jarigen maar op hun eigen niveau kan je allerlei soorten pest projecten bedenken die wat minder negatief zijn.

Maylise

ja the wave is idd iets te hoog gegrepen voor 6 jarigen. Maar nou ja, zoiets in die trant, maak er een projectweek oid van wat in de hele school gedaan wordt elk jaar.

Jacoline29

Jacoline29

08-03-2009 om 10:59

Antwoord

Want we zijn er op teruggekomen.
Wat blijkt? de juf heeft de anderen niet zien pesten.Nou voor mij werkt dat systeem dan voor geen meter!

Jacoline29

Jacoline29

08-03-2009 om 11:03

Beloning

is dan dat ze een plaatje mogen uitzoeken.
Dat idee van er een project voor de hele school er van maken.Ik wil dat gaan aan kaarten,enig idee hoe ik dat kan onderbouwen?Wat ze kunnen doen in zo'n project.Dat wil ik dan gelijk op en presenteerblaadje bij ze brengen.

Jacoline29

Jacoline29

08-03-2009 om 11:04

Straf

is idd iets leeftijdsgericht dus klas vegen,tafeltjes schoonmaken bij groep 3/4.

Hoe en wat

eens per jaar besteedde ze op de vorige obs aandacht aan 'pesten'. In de kleutergroepen ging dat niet verder dan een gesprekje en wat werkjes, 'hoe voel je je dan', 'wat spreken we af hoe gaan we met elkaar om'. "Pesten is niet leuk, kijk maar want daar word ik/zij/hij verdrietig van, iedereen hoort erbij, wil jij met ons mee doen ?"

In de hogere groepen deden ze dan ook wat met rascisme, homohaat, de huidige situatie op de wereld en de geschiedenis er dus naast (paralellen trekken). Ik heb wel eens iets gehoord over dat kinderen in elkaars klas elkaars kleding aan moeten doen, zich dus letterlijk moeten verplaatsen in de ander, ik geloof dat dat een documentaire op video was waar dan in die trant wat mee gedaan werd.

Op de nieuwe school hebben ze een project "kanjer training" ik geloof dat dat ook iets met pesten te maken heeft maar heb daar nog geen ervaring mee, ik geloof dat dat in de hogere groepen pas aan bod komt.

Er zijn tal van manieren om met pesten iets te doen. Een duidelijk 'anti pest' protocol zou iedere school gewoon moeten hebben, dat kan dan vanaf boven naar beneden uitgevoerd worden en als je daar dus jaarlijks een week aan besteed is het voor iedereen weer duidelijk waarom dat pest protocol er is.

Geen gedoe met bloemen, het moet doordringen en voelbaar zijn.

Hoe voelt zij zich al hij haar pest omdat ze dik is, dun is, rood haar heeft, slim is.
Wat doe jij als je vriendje gepest wordt ?
Waarom heb je hem toen gepest ?

Onzinnige straf

als je iemand pest een tafel en stoel schoonmaken. Waar haalt zo'n docent dat dan vandaan, dat zou ik wel willen weten. Hoe beargumenteerd zo'n leerkracht zo'n maatregel ?

Slaat mi werkelijk nergens op. Dat levert geen verbetering op en zeker niet vanuit de juiste motivatie.

Jacoline29

Jacoline29

09-03-2009 om 12:43

Manda

Ik vind het ook een belachelijke straf, want de meeste 3/4 leerlingen vinden dat juist leuk.
Mijn zoon vraagt regelmatig of hij het bord mag schoonvegen.Laat ze maar en klein werkstukje maken ofzo,hoeft niet groot,laat ze een week niet buiten spelen in de pauze,dat soort dingen.Het vervelende is is dat de juffen de klassen zelf heeft laten bedenken wat een gepaste straf zou zijn voor hun groep.

Jacoline

"laat ze een week niet buiten spelen in de pauze".

Hoezo, wat is daar anders aan dan schoonmaken ? de intentie zou moeten zijn dat je kinderen bewust van maakt wat pesten is en wat pesten met iemand, elkaar en de sfeer op een school doet.

Niet buiten spelen? een week?

Kijk, dan sta ik dus bij het bureau van de juf. Werkstukjes maken vindt zoon een uitdaging, borden vegen leuk...maar de hele dag binnen zitten? Een week lang? Arm kind.
Een goed gesprek met de juf over pesten lijkt me beter, en pesten klassikaal behandelen.

Jacoline29

Jacoline29

10-03-2009 om 10:26

Weten jullie

wat gewoon de ellende is.
School heeft dat systeem bedacht en heeft met de klas besproken wat een passende straf zou zijn.Ze hebben vegen ed gekozen,maar dat vinden kinderen juist leuk.Juf helpen.
Misschien handig om met een doos vol gevoelens te gaan werken en dat regelmatig in de klas bespreken?Volgens mij kun je ze dan bewust maken dat pesten niet leuk is.

Jacoline29

Jacoline29

10-03-2009 om 14:48

Enquete over functioneren school

Krijg ik net per e-mail binnen. Ik heb het volgende geschreven bij.
opmerkingen en ideeën:
Ik denk dat het beter zou zijn om ieder jaar ook een pest project week te maken,buiten het kaarten systeem om.
Iedere keer als er pest gedrag is,dit ook goed en mag best uitgebreid bespreken met de betrokkenen en duidelijk zijn,zodat er inzicht komt,ev met de doos vol gevoelens.Op dit moment werkt het systeem niet 100% goed,want als er 3 ongewenst gedrag tonen,krijgt er 1 een kaart,want dat had men gezien.Beter opletten zou ik dan zeggen.
Zou het duidelijk zijn?Het is helaas anoniem invullen,maar ik hoop dat ze er wel iets mee gaan doen.

Jacoline29

Jacoline29

10-03-2009 om 14:50

Meer suggesties zijn welkom voor op het formulier

Dan kan ik ze er nog bij zetten,ik verstuur hem dan zaterdag,om nog meer ideeen hun kant op te zetten betreft het niet goed functionerende systeem.

bobbit

bobbit

10-03-2009 om 19:06

Suggesties voor formulier

de notitie dat aanpak van ongewenst gedrag erg gekoppeld is aan de leerkracht die het gedrag opmerkt. Maak heel duidelijk dat het echte ongewenste gedrag vaak in het geniep gebeurt en niet opgemerkt wordt, wat wel wordt opgemerkt is openlijke actie of reacties op ongewenst gedrag.Dit wordt openlijk bestraft,zodat in de pikorde deze kinderen (die vaak wel van goede wil zijn,) nog vaker de pineut worden en de kinderen die zeer manipulatief zijn
buiten schot blijven. Deze kinderen worden gesterkt in hun gedrag en het echte ongewenste gedrag blijft binnen school gehandhaafd.

Pippin

Pippin

10-03-2009 om 20:25

En...

... dat leerkrachten zich niet altijd realiseren, dat zij de kinderen maar een jaar leren kennnen. De kinderen uit een klas kennen elkaar al jaaaren en dus weten ze veel beter hoe ze iemand kunnen 'bespelen'. Het is dus het slimste om eerst goed te observeren en na te vragen hoe de verhoudingen liggen en wat er nu écht gebeurd. Aan het pesten gaat heel vaak heel veel vooraf, waar wij als volwassenen geen weet van hebben.
Pippin

Jacoline29

Jacoline29

10-03-2009 om 20:57

Zucht, weer geel voor zoon,andere kind niet

andere kind(dezelfde als de vorige keer)heeft zoonlief(J) uit lopen maken voor weet ik wat en gezegd dat hij J in de sloot wilt gooien of voor de haaien.dat kind J zijn spullen heeft afgepakt tussen de middag(gevolg huilende J).
Dit heeft J zo boos en gefrustreerd gekregen,dat J stomme sukkel zei heel erg boos.gevolg weer gele kaart.
manlief vertelde mij dat hij het gevoel heeft dat juf van di-dag (hij heeft er 2 en een stagiare) de moeite niet neemt of wilt nemen ook naar het verhaal van zoonlief te luisteren.
Ga morgen samen met J een pittig gesprek aan met de juf,want J heeft vanavond te kennen gegeven dat hij naar een andere school wilt en niet meer naar deze school en dat alleen maar door een sneakie etterbakje die weer geen kaart voor zijn gedrag heeft gehad.
Dat zoonlief gezegd heeft dat hij naar een anderen school wilt,doet mij echt pijn en verdriet,want het onderwijs op deze school is juist de beste manier van leren voor hem.
Ik ben het zat en zal ook wel zeggen dat ze dat etterbakje ver bij J vandaan moeten zetten.Laat J ook morgen bij het gesprek zitten.Ik ga voor de lessen beginnen dat gesprek aan en trek er tot 9:00 voor uit(zoonlief begint 1/2 9)de stagiare mag al alleen voor de klas staan,dus kan die de les dan even overnemen.Laat zoonlief ook zijn gevol en verhaal doen bij de juf,want nu wilt hij weer niet slapen(slaapt nu eindelijk)is weer helemaal over zijn toeren.
J vertelde ook als hij weer de fout in gaat door zoiets dat hij de klas moet schoonmaken en dat ik dan gebeld ga worden.
Gaat gelukkig wel goed op school zover ik weet.Hij gaat echt keihard voouit
Snif,snik.

Jacoline29

Jacoline29

11-03-2009 om 10:47

Gesprek gehad

Was even heftig.
Heb J ook zijn verhaal laten doen en dat aangevuld.
Al het idee van pest project week laten doorschemeren,zodat er meer besef komt.Dat ik daar verder nog mee bezig ben om uit te werken.
Als ik uit gedacht ben,dan mag ik dat aan de juf geven.

J + ander kind kunnen niet met of zonder elkaar.Heb dit eerder meegemaakt en dat is goed fout gelopen,waardoor J op deze school terecht is gekomen.
Duidelijk gezegd dat we willen dat J +ander kind uit elkaar gehaald worden en dat juf ook laten handhaven.In de speel pauze kan je het moeilijk tegenhouden,maar in de klas wel.
De kaart van vorige week,daar wist juf niks van,dus daar gaat ze achteraan,want ook zij zag in dat kietelen gewoon mag en dat dat geen ongewenst gedrag is.
Wat gisteren gebeurd is,ging deze juf nog verder nabespreken(hij heeft op ma en di dag een andere juf)met betrokkene en zij gaat ook contact opnemen met die juf.
Verder hebben we afgesproken dat ze met J de dag gaan doornemen,wat ging goed?Wat kan beter?Ze gaan hem nu ook begeleiden met het rapporteren naar juf.Ik boodschappen laten zeggen,weglopen van dat kind vandaan.Ze gaan met hem dat oefenen.Al met al hebben we ong. 1/2 uur met elkaar gesproken.Kijk er met toch wel wat tevreden gevoel er naar terug,hopelijk gaat het ook werken.

Jacoline

Het eerste wat ik na het (snelle) lezen van dit draadje dacht, was indd het pestproject en de weerbaarheidstraining. De juf moet daar wel echter een cursus voor doen en niet alle leerkrachten mogen deze weerbaarheidstraningen geven. Ook die training is voor de hele groep bedoelt en ze laten de kinderen echt voelen hoe het is om gepest te worden, maar ook hoe ze zich weerbaarder kunnen maken.
En ik dacht meteen: wat een belachelijk systeem! vooral voor deze leeftijd! Je kunt als leerkracht niet alles zien en dan krijg je dus indd deze problemen en wat is dan de definitie van pesten? Dat moet eerst duidelijk gemaakt worden.
Ook vind ik het vreemd dat de school niet 1 protocol volgt over het onderwerp pesten en dat iedere leerkracht maar zelf mag/moet bedenken hoe er mee om wordt gegaan. Als het goed is MOET iedere school een protocol over pesten op school aanwezig hebben en dat betekend dus dat men niet allemaal zo maar iets mag verzinnen. Dat is iig mijn ervaring met het onderwijs.
Gelukkig is het al opgelost en heb je een goed gesprek gead, maar blijven de kaarten behouden??

Jacoline29

Jacoline29

11-03-2009 om 13:53

Thein

In de afgelopen 5 maanden nadat het systeem is ingevoerd had,ja je leest het goed had 3 kaarten gehad.2 daarvan zijn behouden,de kaart van vorige week is ingetrokken.
Het kaarten systeem zal nog wel zo blijven,maar ik heb al een aardig lijstje(met dank aan OOL)kunnen samenstellen.
Het heeft al wat resultaat opgeleverd,hij zit niet meer bij dat kindje in de buurt.
De regel is. 2x een gele kaart in een week=rood=klas schoonmaken.geen gele kaart,dan groene kaart en dan krijgen ze een plaatje/sticker.
Ze zullen het systeem toch op 1 lijn moeten gaan trekken met iedere leraar/lerares.Na mijn ideeen,hoop ik dat ze er wat aan gaan doen,het liefst afschaffen en dan iedere dag met de hele klas door bespreken hoe is het gegaan in de klas/wat kan beter,misschien dat er dan meer besef komt,ook zouden ze het idd de kinderen zelf moeten laten voelen,verbaal het meest,non-verbaal spreekt op zich.Duidelijkheid in de regels.
Snap het niet,want bij de school waar ik op zat is dat altijd zo geweest,beginnen in de kring en eindigen.Dag met de hele klas besproken.

Uitlokken

Nog een opmerking voor de enquete: de school moet zich realiseren dat sommige kinderen graag anderen (geniepig) treiteren om reacties uit te lokken en is natuurlijk net zo goed pestgedrag. Hoe gaan ze die vorm van pestgedrag aanpakken?

Jacoline29

Jacoline29

11-03-2009 om 20:42

Allemaal

Dank jullie wel voor het meedenken,blijf vooral suggesties opschrijven,die neem ik allemaal mee.
Ik zal de school zo laten weten wat er verbeterd kan worden.

Jacoline29

Jacoline29

17-03-2009 om 19:34

Hoe het verder ging..

We hebben gisteren een 10 minuten gesprek gehad.
Ze hebben in de klas besproken dat J het moeilijk onder woorden kan brengen dat hij iets niet leuk vindt.Dat hij het niet goed durft.
Nu is er een klas die een oogje in het zeil houdt en hem ook helpen daarmee en daarnaast ook individuele begeleiding van de juffen.Het is iets wat hij moet leren,dat kost tijd,maar gelukkig hebben ze wel een gele kaart bij hem ingetrokken,wordt er meer gesproken over de gebeurtenis,evengoed wil ik nog verbeterpunten aan dragen.
Ik heb het volgnde,ook dankzij jullie meedenken:

Ieder jaar een pestproject week,buiten het systeem om.
Goed nabespreken,goed duidelijk zijn
nog beter opletten
ongewenst gedrag is erg gekoppeld aan de leerkracht die het gedrag opmerkt
echt pesten,wordt in het geniep en achter ruggen om gedaan.proberen daarvoor te waken.

Meer suggesties zijn nog steeds welkom.
Hij doet het overigs wel erg goed op school en zwem.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.