Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Sassie

Sassie

28-08-2009 om 09:13

Wat moet ik nu (kleuter wil niet meer naar school)

Sinds een klein weekje gaat mijn zoontje naar groep 1. Weken ervoor verheugde hij zich er al op want "hij ging naar de basisschool".
Hij gaat iedere dag. Van 08:30-12:00uur dan pauze van 12:00-13:00uur en dan s'middags van 13:00-15:00uur.

Sinds 2 dagen jammert hij dat hij niet meer naar de basisschool wil. Hij wil thuisblijven en als ik vraag waarom hij dan niet wil zegt hij: "ik wil niets!".
De hele weg naar school heeft hij gehuild en gejammerd: "Ik wil wil niet meer naar de basisschool mama". Echt aanhoudend huilen de hele weg tot in de klas aan toe. Zo ken ik mijn kindje helemaal niet. Normaal is het even huilen, maar is het snel weer over daarna.

Nu begint het "drama" al sinds 2 dagen vanaf het moment dat hij zijn ogen opendoet zegmaar.

Wat zouden jullie doen in dit geval? Het liefste houd ik hem de middagen gewoon thuis, maar misschien maak ik het hem daarmee zelf zo moeilijk.
Ik wil hem niet het idee geven van: "als ik huil dan mag ik thuis blijven..." maar aan de andere kant.....stel dat het echt nog teveel voor hem is.

Ik heb me voorgenomen om even met de juf te overleggen hoe zij het inschat. Als hij na 15 min. bij wijze van spreken weer "het mannetje" is, dan is het misschien geen goed idee om hem thuis te houden.

Wat zouden jullie doen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Sassie

Sassie

28-08-2009 om 09:15

Oh ja...

vergat er nog even bij te vermelden dat hij woensdagmiddag "vrij" heeft.

Mamvantwee

Mamvantwee

28-08-2009 om 09:40

Heel snel met de leerkracht praten

Sassie, wat sneu voor je zoontje!

Allereerst zou ik vandaag nog met de leerkracht praten. Een kort babbeltje na school om aan te geven dat het niet goed gaat en of hij/zij er iets van gemerkt heeft. Maak anders een vervolgafspraak voor een echt gesprek.

Er kan vanalles meespelen, denk ik zelf: de school is toch wel groot en bedreigend voor hem, hij is opeens weer de jongste. Ging hij hiervoor naar de kinderopvang? Zo ja, hoe ging dat? Zo nee: dan kan juist de school een erg grote stap zijn. Ik zou hem in dat geval wel de middagen thuis houden - blijkbaar heb jij die mogelijkheid (je bent zelf thuis)?

Een andere mogelijkheid is dat hij het in de klas niet leuk vindt. Hoe klikt het met de kinderen, hoe groot is de groep, en wat merkt de leerkracht aan hem?

Het komt vast wel goed. Geef hem tijd en erken zijn tranen voor nu. Tenminste, dat zou ik doen: afspreken dat hij 's middags thuis mag zijn, als hij 's morgens zonder morren naar school gaat, zoiets.

succes, Mamvantwee

Meyke

Meyke

28-08-2009 om 10:06

Ik doe het zo

Ik zou niet meteen naar de juf stappen. Die kent je kind nog amper en er is waarschijnlijk niets aan de hand. Dochter hier is ook net naar school. Ze heeft niet gewend voor de vakantie. Deze kinderen die net voor of in de vakantie vier zijn geworden moeten er meteen vol in. En dan hebben we hier een grote broer die niet naar school wil (
Ik bepaal wanneer ze wel en niet gaat en geef daarin ruimte voor uitrusten. Dus woensdagochtend en vanmiddag niet. Vanochtend wilde ze niet, maar daar ga ik dan ook niet op in.
Geef hem even de tijd en ruimte om te wennen en plan zelf wanneer jij het handig vindt dat hij thuis is. Je bouwt vanzelf op naar een volle week.
Ik zag hier al die kleintjes met afgetrokken bekkies in de kring zitten vanmorgen. Het is ook nogal wat, wat op je afkomt.

Sassie

Sassie

28-08-2009 om 10:10

Hoi

Hij ging hiervoor twee ochtenden naar de peuterspeelzaal en daar had hij het ontzettend naar zijn zin.
Ik heb al steeds gevraagd hoe het gaat met hem bij de 2 juffen waar hij nu zit en volgens hen gaat het toch prima. Ook gisteren was het drama, maar nadat ik vertrokken was, was het ook weer snel over volgens die juf.
Vandaag heeft hij weer een andere juf en ik ga zo vragen hoe het gegaan is en hoe zij hem zelf inschat en hoe zij er tegenover staat als hij bijv. voorlopig alleen de ochtenden naar school gaat.

De groep is niet groot en hij heeft ook niet verteld dat de andere kindjes "niet leuk zijn". Wel dat hij leuk gespeeld heeft enzo.....

Het is zo dubbel allemaal he.....

Als ik hem bijv. vraag waarom hij thuis wil blijven dan krijg ik als antwoord dat hij met zijn treintjes wil spelen.

Mamvantwee

Mamvantwee

28-08-2009 om 10:21

Dan is het wennen aan het nieuwe

Sassie, dat klinkt alsof hij moet wennen aan de nieuwe situatie, en dat is heel logisch natuurlijk. Spelen met zijn treintjes is veilig, bekend en lekker thuis bij jou. School is spannend en nieuw. Dit zal vast wel gaan wennen.

Overigens vind ik dat je dit soort dingen best met de juf kunt bespreken. Ook al kent zij jou kind nog niet goed, hiermee leert ze het ook kennen. Doen wij ook regelmatig.

Mijn dochter had ook met een week of 3 - 4 een terugval: dan komt er blijkbaar een moment dat de kinderen zó moe zijn van alle nieuwe indrukken, dat moet er dan even uit. Bij ons werd dat een periode met onhandelbaar gedrag, brutaal zijn en erg dwarsliggen. 't Is maar dat je er op voorbereid bent...!

groet, Mamvantwee

Sassie

Sassie

28-08-2009 om 10:21

Meyke

Met dat ik mijn berichtje gepost had bedacht ik me ook ineens dat die juffen hem nog niet echt goed kennen.

Ik neig er zelf sterk naar om hem voorlopig alleen de ochtenden naar het schooltje te laten gaan en dan mettertijd langzaam een middag erbij te doen.

Het is natuurlijk nogal wat wat op hem afkomt. Het is een gevoelig kindje.
(hij is trouwens in de zomervakantie jarig en heeft geen wendagen gehad daar).

Hij moet zich ineens aan allerlei regeltjes houden, vreemde omgeving toch en andere kindjes.....en vooral een hoop kindjes.
Hij moet daar zelf/alleen naar de wc waar ik hem thuis altijd even "help" met zijn broekje open doen. Ik merk dat hij nu zijn plas ophoudt omdat hij niet zelf goed zijn broek uit kan doen (met die knopen wordt het lastig). Dat geeft allemaal weer onnodige stress bij zo'n kindje.

Ik denk dat ik hem vanmiddag thuis houd.

liora

liora

28-08-2009 om 10:27

Sassie

Hoi Sassie,

Ik zou toch erachter komen wat er is. Als hij te moe is, dan is middagen thuis houden een goede oplossing. Maar er kan ook iets anders zijn wat hij heel naar of eng vindt, bijvoorbeeld een onaardig kindje, dat hij zijn broodtrommel niet open krijgt, of het liedje met de dagen van de week niet kent (bij wijze van spreken). Dus echt proberen erachter te komen wat er is, en dan pas kun je een oplossing bedenken.

Liora

Sassie

Sassie

28-08-2009 om 10:45

Nou liora

Een van de juffen zei wel dat hij vaak zegt: "dat kan ik niet", maar dat hij het wel kan volgens haar. Onder andere dat plassen dus. Hij krijgt nog niet echt zijn broek open als er een knoop op zit en hij is gewend dat ik altijd met hem meeloop. Dat doet de juf niet (kan ook niet als ze met een hele groep zit) en hij moet het dus alleen doen. Hij houd dus zijn plas op merk ik. Dat kan een punt zijn.
S'avonds hoorde mijn man hem spelen met de treintjes. Hij doet dan stemmetjes na alsof de treintjes kunnen praten. Met een klein piepstemmetje vertelde het ene treintje dat het iets niet kon, waarop mijn zoontje met een wat zwaardere stem zei: "dat hij zich wel een beetje aanstelde". Dat kan mogelijk iets zijn waar hij mee zit. Hij kan iets niet en de juf vindt hem nog een aansteller ook.....

liora

liora

28-08-2009 om 12:23

Elastiek

Hoi Sassie,

Vanmiddag lekker broeken met elastiek kopen dus!

Wat goed dat hij zijn treintjes kan gebruiken om een en ander te verwerken. Je kunt zelf ook een treintje gebruiken met stemmetje en bijvoorbeeld net doen alsof dat treintje voor het eerst naar school gaat en dan aan je zoontje vragen hoe het gaat op school. Dan zal hij vast meteen beginnen over de dingen die hij het moeilijkst vindt.

Succes! Mijn zoon zit nu in groep 3 maar ik vond dat eerste schooljaar ook echt behoorlijk pittig.

Liora

Sassie

Sassie

28-08-2009 om 16:12

Liora en mamvantwee

Liora: ha,ha,ha...ja, dan kan hij zijn broek zo naar beneden trekken zonder al teveel gedoe. Volgens mij heb ik nog wel een paar van die broeken liggen...

Mamvantwee: dat dwarsliggen en onhandelbaar zijn, dat had ik dus al vanmiddag toen ik hem om 12:00uur ging ophalen voor de middagpauze.
Hij ging weer helemaal uit zijn dak en wilde absoluut niet eten. Hij wilde spelen. Mijn moeder zei dat hij pas met de lego mocht spelen als hij eerst zijn boterhammetjes at. Nou, toen ging hij me toch tekeer!! Helemaal uit zijn plaat ging hij; en maar wrijven in zijn oogjes.

Ik kon hem niet zo s'middags weer bij school afleveren en heb besloten om hem vandaag verder thuis te houden.

Ik ga twee dingen doen (eerst bespreken met papa natuurlijk):

Hij gaat eerder naar bed en we zorgen dat zijn slaapkamer een rustige plek wordt. Veel te vaak neemt hij speelgoed mee in bed om daarmee verder te spelen als hij al naar bed gebracht is. Dat gaan we radicaal veranderen. Slapen is slapen en niet spelen. Ik ga zijn speelgoed in dozen doen en uit zijn kamer halen als hij gaat slapen.
Soms ligt hij midden in de nacht in een bed vol met speelgoed. Als hij zich dan omdraaid ligt hij al vaak bovenop een treintje of iets dergelijks....

Vervolgens voorlopig iedere ochtend naar schooltje toe van 08:30uur tot 12:00uur. De middagen houd ik hem thuis.

Als dat goed gaat dan bouw ik het weer op door er steeds een dagje bij te doen waarop hij ook op de middagen naar school gaat.

Zoals het nu gaat, vrees ik gewoon dat het echt niet goed gaat. Het is een gevoelig kind en ik zou het erg rot vinden als hij op deze manier een rotgevoel bij school krijgt.

Annet

Annet

28-08-2009 om 18:15

Als het kan, opnieuw beginnen

Dan meld je aan zoon dat jullie opnieuw gaan beginnen met wennen. Hij mag alleen smorgens naar school. En na een paar weken komt er telkens een middag bij.
Kijk uit dat hij mag beslissen of hij naar school wil. Jij bepaalt wanneer er een middag bij kan. En dan blijft die middag ook staan.
Ik ga er gezien jouw berichten vanuit dat deze optie mogelijk is, dat je niet in de knel komt met werk.
Op deze manier wennen wordt dan 'je mag naar school' in plaats van 'je moet' of 'wil je naar school'

Het kan ook de benadering van de juf zijn

Ze kunnen soms van iets kleins een enorm iets maken. Je geeft al aan dat hij bepaalde dingen van zich af praat in zijn spel met de treintjes. Misschien is de benadering van de juf (niet aanstellen, dat kun je best...) in het geval van jouw zoon niet de beste benadering. Kan ze niet een oudere kleuter met hem meesturen? Dan geeft ze toch aan een beetje begrip voor hem te hebben. Hij zoekt duidelijk zijn plekje en is (gokje hoor) waarschijnlijk niet gewend in een grote groep kindjes te functioneren. Hij probeert bij de juf aandacht te krijgen door zich minder zelfstandig te gedragen dan hij kan.

Zoals Liora ook zegt, het kan een heel klein iets zijn waardoor ze onzeker worden. Iets wat ze niet kunnen plaatsen, iets wat niet in hun patroon past of wat ze (nog) niet kunnen.

Bij mijn zoon ging het helemaal mis toen de juf bij de wendag zei dat de kindjes die dat konden hun naam op de tekening mochten zetten. Tranen met tuiten, want dat kon hij niet. Helemaal mis was het! Hij kreeg uiteindelijk een andere juf (toevallig) en deze had een heleboel inlevingsvermogen en wist op een leuke creatieve manier met de kleuterangsten om te gaan. Hij heeft een leuke kleutertijd gehad, dankzij deze juf.

Rafelkap

Rafelkap

29-08-2009 om 08:11

Klein weekje

Je schrijft: sinds een klein weekje. Dat is nog maar zo kort!! Ik klom ook meteen in de pen hier hoor, toen ik mijn zoontje niet enthousiast maar totaal afgepeigerd afhaalde. Je hoort allemaal verhalen van kleuters die meteen hele dagen en zingend worden afgehaald. Toch hoor ik jouw (en mijn) verhaal ook heel vaak. Het is ook een hele stap, heel veel indrukken. Daarom: moe en onwillig. Maar dat gaat gauw genoeg over. Na een paar ochtenden wennen begonnen wij ook halve dagen, maar dat werden al gauw hele dagen omdat mijn zoontje dat zelf aangaf en als we thuis kwamen gewoon de hele middag ging spelen ipv bankhangen. Zodra jouw zoontje wat vaker is geweest gaat het helemaal goedkomen, let maar op!

Gaia*

Gaia*

29-08-2009 om 09:07

Groooot

je vertelt dat hij zich eerst enorm heeft verheugd en nu wil hij niet meer. Heeft hij er in zijn koppie iets heel bijzonders/groots van gemaakt? En roept/riep iedereen steeds:"o dan wordt je al een grote jongen, al naar de basisschool wow!"? En dan voelt hij zich op school klein en helemaal niet groot. Valt dat tegen.

Waarschijnlijk voelde hij van te voren de druk al. Op school voelt het alsof je alles al moet kunnen. Je moet groot zijn. De juf hoeft nog niet eens gezegd te hebben dat hij zich aanstelt om dat gevoel te hebben. Wat je in spel ziet, die rollen, dat kunnen ook zijn eigen innerlijke stemmetjes zijn. let dus wel goed op hoe je dat in het spel doet.

Bij het 'opnieuw' wennen is het dan ook goed om daar anders in te gaan. Dus niet meer de druk. en het groot zijn etc. Misschien mag hij wat eigen speeltjes meenemen (uh gewoon doen zou ik zeggen).: "o je wil met je treintje spelen, weet je wat neem die dan lekker mee" Is heel fijn voor hem. zijn eigen vertrouwde speeltje.
Het lijkt er trouwens ook wel op dat hij zijn oude juf van de psz mist. Misschien leuk om hem te beloven eens langs te gaan na school?

Ik ben het trouwens wel met Rafelkap eens hoor. Een weekje is nog niets. Geef het nog lekker de tijd. Het is ook gewoon heel veel.

Sterkte!

ander nikje

ander nikje

29-08-2009 om 19:11

Lijkt mijn kind wel

onze jongste is nu ook 2 weken naar school geweest, en vind het ook niet leuk,hij is nu zoooo gelukkig dat het weekend is en niet naar school hoeft. Vooral het 2 keer naar school gaan is te veel, dat hoeft hier alleen op maandag en dinsdag, de rest alleen in de ochtend. Hij heeft verder veel steun van de oudere zussen die ook op school zijn, zijn zus van 8 heeft zelfs zijn billen geveegd, hij had heel erg hard geroepen op school vanaf de wc, maar ook deze juf gaat niet mee en hoort het niet, toevallig liep zijn "grote" zus er langs. Dat heeft hier ook grote indruk gemaakt... nu probeer ik hem met de wc ook zelfstandiger te maken. Ik zou overleggen om hem bijv. maar om de dag de middag naar school te doen, geeft zoveel rust voor je mannetje.
overigens ligt ons mannetje ook met 2 autootjes in bed om in slaap te komen, sinds hij naar school gaat is het met 2 minuten bekeken. Hij verwerkt de dag met zijn speelgoed in bed. Succes, en hij is echt niet leerplichtig......... ze hebben pech dat ze niet eerst groep 0 kunnen doen.

Holiday

Holiday

30-08-2009 om 19:24

Vier dagen?

Hier ook alleen maandag en dinsdag een hele dag. De rest van de week is het in groep 1 en 2 alleen de ochtenden. Wat typisch dat jouw zoon al 4 hele dagen naar school gaat. Hoe compenseren ze die uren dan?

Ik vind het dus wel wat veel ja, 4 hele dagen. Ik zou, gezien zijn reactie, ook even gas terug nemen en daarna langzaam weer opbouwen.

Mijn zoon ging dolblij naar groep 1, eindelijk van die kinderachtige peuters verlost. En toen kwam hij er achter dat je niet gelijk op de eerste dag leert lezen! Tjemig je hebt toch geen idee dat zo'n kind zich dat in zijn hoofd haalt he. Wát een teleurstelling.

Nasha 1st

Nasha 1st

30-08-2009 om 19:42

Compenseren?

Mijn kinderen gingen ook vanaf dag 1 volledige dagen naar school hoor, en op woensdag alleen de ochtend....dit jaar gaan alle klassen, ook de kleuters zelfs de ochtenden nog een half uur langer....dit wordt dan wel gecompenseerd met een aantal extra vrije dagen gedurende het jaar....

Vic

Vic

31-08-2009 om 09:29

Even inkomen

Mijn dochter wilde na drie ochtenden wennen ook niet meer naar school. Ze zat na die ochtenden als een verlept bloempje voor de tv en lag 's avonds voor 18.30 uur in bed. Helaas paste het niet in mijn schema om wekenlang vrije dagdelen op te nemen, dus vanaf de eerste 'echte' schoolweek moest ze gewoon vier dagen naar school (vrijdag blijft ze thuis) met drie keer overblijven. Vanaf de tweede week kwam daar ook nog drie dagen bso bij. Het heeft ongeveer drie weken geduurd voordat ze in het ritme zat en 's avonds niet meer zo uitgeteld was.

Alleen 's ochtends naar school

Beste Sassie,

Ik denk dat als je daar de mogelijkheid voor hebt je hem het beste alleen 's ochtends naar school kunt laten gaan. Het is enorm vermoeiend voor die kleintjes en ze hoeven nog helemaal niet. Bouw het gewoon in zijn en jouw tempo op. Ik he het zo ook gedaan met mijn kinderen en dat werkte prima. Kreeg alleen belerende preken en blikken van andere ouders (maar dat was omdat hun kinderen dat ook wilden en die ouders daar niet aan wilden beginnen). Het eerste kleuterjaar als ze 4 zijn en nog niet leerplichtig is echt bedoeld om op te bouwen. Succes

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.