Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Mama

Mama

25-02-2014 om 18:55

Wat moet je voor opleiding doen om presentator te worden van populair-wetenschappelijke of reis (kinder) programma's?

Zie de titel, mijn kind op de havo weet heus wel dat de kans heel klein is maar hij wil wel weten wat hij daar voor een opleiding voor moet doen. Hij zou het leuk vinden om het Klokhuis te presenteren maar ook een TV programma voor volwassenen vindt hij leuk als het dus maar populair-wetenschappelijk is of een programma over reizen zoals Dennis of Floortje.

Ik neig er naar te zeggen dat hij gewoon een béta profiel moet kiezen maar wat zou je na de Havo voor opleiding moeten doen, iets waarbij je gewoon werk kan doen als je niet zo ver komt natuurlijk.

De pret -opleiding

Media & entertainment, denk ik.

Rafelkap

Rafelkap

25-02-2014 om 19:44

enthousiast over je vak

Freek is bioloog. Bioloog worden dus of bos-en natuurbeheer studeren, toerisme studeren of klimatologie (voor weerman).

Het beste is iets te kiezen wat hem echt heel erg interesseert. Als je heel erg enthousiast bent over je vak kan je dat ook overbrengen.

persoonlijkheid

Is belangrijker dan opleiding in dit geval. Presentatietrainingen wellicht. Ben je een makkelijke prater, maak je makkelijk contact, ben je ad rem. Het is leuk als je affiniteit met het onderwerp hebt, maar daarop wordt je niet geselecteerd.

Minthe

Minthe

25-02-2014 om 21:42

Inrollen

Daar is geen specifieke opleiding voor, volgens mij moet je daar echt inrollen. Of doordat je een vakgek bent, of omdat je al in dat wereldje rondhangt. Mijn zoon (vakgek, toen 13) is een keer te gast geweest bij een TV-programma en 'n paar maanden later werd hij door die producent gebeld voor 'n presentatierol. Niet gedaan, het is niet echt zijn ding, maar zo snel kan het dus wel gaan.

Ik denk dat de beste opleidingen zijn: journalistiek (en dan als reporter of op een redactie aan de slag), theaterschool of een media-opleiding. Als hij liever een andere opleiding doet, dan helpt het wel om daarnaast met (een van) deze vakgebieden bezig te zijn, bijvoorbeeld door bloggen, amateurtheater, etc. En natuurlijk zorgen dat hij de juiste mensen leert kennen, want het is écht een heel klein wereldje.

Mama

Mama

25-02-2014 om 21:54

Precies

Zoals ik al zei, hij snapt dat de kans heel klein is dus hij wil een opleiding waar je ook gewoon werk mee krijgt dus zeker niet media en entertainment of journalist of de theaterschool.

Suze

Suze

25-02-2014 om 21:57

Contact opnemen met omroepen

Misschien een idee dat hij schriftelijk of telefonisch (of langs gaan?) contact opneemt met omroepen om zijn vraag aan en voor te leggen. Dan kan hij horen wat zij handig vinden, wat mij veel belangrijker lijkt dan datgene waarvan wij denken dat het een goede opleiding is, en kan hij vast contacten leggen!

Vinden ze misschien best leuk als iemand een beetje lef heeft. Dat moet je nl. sowieso hebben om dat te gaan doen.

journalist

journalist

25-02-2014 om 22:25

Mama

"een opleiding waar je ook gewoon werk mee krijgt dus zeker niet media en entertainment of journalist of de theaterschool."
Hoe kom je erbij dat je geen werk zou krijgen met de journalistiek-opleiding?

idd

Ook met media en entertainment kan je vast een baan vinden. Vroeger had ook vast niemand gedacht dat je met kennis van social media een baan kon krijgen, nu springen ze erom.

Media en entertainment

Doe die opleiding in elk geval niet! Familieleden van me hebben de opleiding gedaan. En nooit werk in de branche gevonden, net als de rest van hun jaar, minus 1 of 2. Elk jaar een nieuwe lichting, zelfde verhaal. Als je kijkt naar de opleiding die mensen die presenteren gevolgd hebben, dan is dat meestal een 'echte' opleiding. Journalistiek is natuurlijk wel een echt vak!
Denk dat je zoon het beste kan kijken wat hem, naast presenteren, interesseert. En hij hoeft natuurlijk niet te wachten op de landelijke omroep. De plaatselijke radiozender kan vast wel een vrijwilliger gebruiken. En hij kan ook zichzelf al broadcasten via kleine items op youtube of zo. Nu vast als hobby ervaring opbouwen helpt voor later!

Mama

Mama

25-02-2014 om 23:26

Journalist

Het zou een behoorlijk slechte journalist worden en daarbij, ik denk dat daar echt genoeg mensen van rondlopen.

Suze

Suze

25-02-2014 om 23:40

beta

Voorlopig zou ik hem maar lekker de beta kant op laten gaan als daar zijn interesse ligt. En daarnaast andere dingen bij locale omroepen laten doen als hobby, zoals werd gesuggereerd.

journalist

journalist

25-02-2014 om 23:53

Mama

Mama, volgens mij heb je werkelijk geen idee wat journalistiek inhoudt, en welke mogelijkheden de opleidingen bieden voor een baan. Bekijk eens wat websites zou ik zeggen, dan kun je echt wat voor je zoon betekenen en hoef je niet bij voorbaat te roepen dat je kind daar slecht in zal zijn.

Mama

Mama

26-02-2014 om 10:12

Journalist

Je kunt mij verwijten dat ik niets weet van de journalistiek maar dat vind ik al verbazend want je kent mij niet maar als je dan ook nog dingen over mijn zoon gaat roepen die je al helemaal niet kent bevestigd dit voor mij dat journalisten soms wel hele vreemde aannames doen van zaken waar ze niets van weten.

Mijn zoon wil geen presentator worden van het jeugdjournaal en hij is per definitie de laatste die geschikt is als journalist en wat ik al zei: ik geloof niet dat de banen daar voor het opscheppen liggen de komende decennia en bovenal daar ligt zijn interesse dus gewoon niet.

Wat je moet doen?

Netwerken.

Rafelkap

Rafelkap

26-02-2014 om 10:41

beroepsadvies

Het probleem is volgens mij dat jij het niet zo ziet zitten, omdat de kans dat hij het wordt erg klein is. En omdat je bang bent dat hij met het soort opleidingen (journalistiek, media, theater) later geen werk krijgt.
http://www.opleidingenberoep.nl/ts/ob/view_generic_entity.php?generic_entity_exists=true&selected_entity_id=67&generic_entity_name=professions

Het is heel lastig beroepsadvies te geven aan je kind, zeker met wat hij wil. Je wil hem wel voor teleurstellingen behoeden, maar dat kan nu eenmaal niet. Hij moet ook zelf in valkuilen trappen en eruit klimmen.
Misschien kan je het beter wat los laten en hem zelf wat meer initiatief laten nemen om te kijken wat hij echt wil, bv door open dagen te bezoeken. Beta-richting kiezen lijkt me altijd wel nuttig, voor het geval hij van gedachten verandert.
En het is misschien interessant uit te pluizen waarom hij presentator wil worden als hij totaal geen interesse heeft in journalistiek. Kan zijn dat hij een heel verkeerd beeld heeft over het een of ander. Het is namelijk niet zo dat de school voor journalistiek alleen nieuwslezers aflevert.

Katniss

Katniss

26-02-2014 om 12:58

Presentator

Ik vind het een beetje 'domme' vraag. Je hebt verschillende soorten presentatoren en die hebben allemaal een andere achtergrond. Sommigen weten heel veel van sport of zijn sporter geweest en presenteren een sportprogramma, Freek is gewoon een enthousiaste bioloog die in het vak is gerold, en ik heb begrepen dat je bij Call tv al wordt aangenomen als presentator als je 10 minuten zonder pauze slap kunt lullen.
Ik zou dus kiezen voor gewoon een richting kiezen die je ligt, en dan na je opleiding kijken of presentatiewerk je nog steeds iets lijkt. Daar kun je misschien wel wat ervaring mee opdoen door Youtube filmpjes te maken of mee te doen op de Bonte Avond in een vakantiepark. Of eens informeren bij de lokale omroep of ze misschien een stagiaire zoeken.
Mijn dochter wil heel graag schrijfster worden. Dat vind ik ook wel bij haar passen, en om dat te worden geldt een beetje hetzelfde als voor presentator. Het maakt niet zoveel uit wat je studeert als je maar kunt schrijven.

journalist

journalist

26-02-2014 om 15:38

Mama

"Je kunt mij verwijten dat ik niets weet van de journalistiek maar dat vind ik al verbazend want je kent mij niet maar als je dan ook nog dingen over mijn zoon gaat roepen die je al helemaal niet kent bevestigd dit voor mij dat journalisten soms wel hele vreemde aannames doen van zaken waar ze niets van weten."

Eh... verwijt ik jou iets? Ik geef alleen maar aan dat je volgens mij niet weet wat een journalistiek-opleiding inhoudt (je veronderstelt namelijk dat het een opleiding met weinig kans op een baan). Vervolgens weet je wel al te melden 'dat het absoluut ongeschikt is voor zoon'. Ik heb de indruk dat je een bepaald (negatief) beeld hebt over journalisten, en op basis daarvan een oordeel hebt. Zonde joh.
Journalistiek-opleidingen zijn heel brede communicatie-opleidingen en oud-studenten komen in heel diverse beroepen terecht. Van redacteur bij een krant of tijdschrift tot verslaggever bij de radio. Van woordvoerder van een minister tot speechschrijver van een burgemeester. Van copywriter op een reclamebureau tot marketeer bij een commercieel bedrijf. Van nieuwslezer tot presentator. Etc. etc.

Hoe oud is je kind eigenlijk? En waarom wil hij wél Klokhuis presenteren maar absoluut geen Jeugdjournaal? Wat is het precies dat hem aanspreekt in het een en tegenstaat in het ander?

donderkopje

donderkopje

26-02-2014 om 18:41

Daar is geen opleiding voor...

Er is geen 1 opleiding tot DE presentator. Er zijn verschillende 'stromingen'n op TV: journalistiek, amusement, educatief, infotainment, reality etc. met allermaal verschillende soorten presentatoren en verschillende achtergronden.

Presentatoren bij journalistieke programma's zijn vrijwel allemaal begonnen achter de schermen als redacteur of verslaggever en hebben vaak ook een journalistiek opleiding of een relevantie opleiding waardoor ze als journalist aan de slag konden. Maar niet iedereen die die achtergrond heeft kan ook automatisch presenteren. Dat is namelijk een vak EN een talent. Interviewen, een verhaal kunnen duiden, goed kunnen spreken, graag in de spotlight willen staan, auto-cue lezen, vakkennis hebben, autoriteit uitstralen, weten wat er in de wereld gebeurt, assertiviteit, goed kunnen luisteren en ook nog zoiets als foto-geniek zijn, een gunfactor hebben en van het scherm af spatten spelen mee.

Bij amusement programma's kun je binnenkomen als presentator omdat je ooit auditeerde bij een muziekzender bijvoorbeeld (TMF - Bridget), SkyChannel - Linda de Mol), een leuk smoeltje hebt, outgoing bent en een vlotte babbel. Of je bent een actrice (Katja) of je danst leuk bij showprogramma's (Wendy van Dijk), of je bent caberatier (Rob Kamphues, Theo Maassen) iemand ziet wat in je en bied je een kans waarna je gaande weg met vallen en opstaan het vak van presenteren onder de knie krijgt

En alle andere programma's hebben vaak presentaroren die een combinatie zijn of hebben van bovenstaande factoren.

Wil je bij programma als Klokhuis of ander populair wetenschappelijk programma, dan zal je daar ofwel moeten komen op inhoud (Freek in het wild, als bioloog) en dus een studie op opleiding moeten volgen waar je die inhoud tot je neemt (dus ook een journalistieke opleiding bv) of op talent en dan later de inhoud van je programma erbij leren. Een goede springplank is dan ook vaak de lokale of regionale zender, waar je jarenlang in de luwte je jezelf kan ontwikkelen voordat je landelijk op het scherm komt.

Als hij puur en alleen het op talent wilt doen of wilt ontwikkelen, dan zal je zoon moeten gaan nadenken over de toneelschool, of kleinkunstacademie, of iets in die richting. Maar dan zal hij dus ook aan een hoop andere eisen moeten voldoen (uiterlijk en vlotte babbel etc.).

Belangrijker is om te weten wat je zoon zo leuk lijkt aan presenteren. Heb je hem daar wel eens over gevraagd? Wil hij de wereld graag meer laten weten over hoe dingen werken? Fascineert hem tv-maken echt? Zou hij bv ook bij de Radio willen presenteren? Wil hij koste wat het kost dat vak in en net als vele voor hem gewoon onderop beginnen en door jarenlang keihard te werken stapje voor stapje je zich ontwikkelen zonder garantie dat hij echt ooit een goede en succesvolle presentator wordt?

Of vindt hij TV wel een spannend en cool wereldje, lijkt hem reizen, roem en aandacht wel tof en wordt hij vooral niet gehinderd door enige vorm van kennis? Want van die laatste categorie tieners/twintigers bestaan er echt dui-zen-den die allemaal veel beter een echt vak kunnen leren waar ze wel een kans in maken.

Mama

Mama

26-02-2014 om 21:29

Precies

Hij vindt het leuk om dingen uit te leggen zoals wat ze in het Klokhuis doen. Duidelijk maken hoe iets werkt. Dat is het verschil met het Jeugdjournaal, meer tijd voor één onderwerp. Dus de nerd van De Wereld Draait Door zijn maar dan met oog voor de mensen die het lastige materie vinden, inderdaad de Freek zijn, niet de journalist. Niet degene met het knappe uiterlijk dus die miljoenen moet verdienen. Hij wil er zelf niet aan maar hij is volgens mij iemand die les moet gaan geven omdat hij kan uitleggen maar of hij een klas aan kan weet ik niet zeker. Vandaar dat het wel logisch is dat hij het Klokhuis presenteren interessant zal vinden omdat je dan geen klas aan moet kunnen. Hij begrijpt prima dat die kans klein is maar ik wilde gewoon eens horen wat jullie te zeggen hadden hierover.

journalist

journalist

26-02-2014 om 22:11

uitleggen

Klinkt inderdaad als een docent-in-de-dop!
Lesgeven kan natuurlijk ook aan volwassenen, dan heb je een heel ander soort dynamiek, en gaat het vaak meer om de inhoud. Of toch iets in de communicatie-hoek. Ik ben in mijn werk ook veel bezig met 'uitleggen'. Ingewikkelde systemen van techneuten of allerhande regels van juristen 'vertalen' naar een begrijpelijke uitleg voor gebruikers. Tekstueel of via filmpjes, een webinar of wat dan ook maar.
Misschien kan hij beginnen met bijles geven aan brugklassers?

Eens met journalist

Als dat hem trekt, dan is een technische opleiding met docentencomponent een heel goede richting.

Schoet me opeens te binnen dat ik de eerste wervingsadvertentie voor presentatoren van het Klokhuis ooit heb zien hangen. En dat was niet bij een media & entertainmentopleiding, maar in een PABO!

Hobby

En als hij uitleggen leuk vindt, laat hem dan eens als hobby bijvoorbeeld een blog beginnen waarin hij met teksten, afbeeldingen en filmpjes dingen begrijpelijk maakt. Daarmee bouwt hij ervaring en een portfolio op.

Theekopje

Theekopje

02-03-2014 om 22:50

twee invalshoeken

Als je wil vertellen over een vakgebied (voorlichting, journalistiek, presenteren) zijn er twee invalshoeken:

1) heel veel weten over het vakgebied, dus bv techniek, biologie etc, dus een vakgerichte studie gaan doen, en je intussen via presentatiecursussen, toneel, improvisatietheater etc bekwamen in het presentatie-aspect

2) je toeleggen op het presenteren, dus een media- of communicatieopleiding volgen en je dan later de inhoudelijke kennis eigen maken.

Mijn eigen ervaring is dat je met de eerste optie net zoveel kans maakt, en een beter plan B hebt als de presentatiecarriere toch niet van de grond komt.

Ik heb het nl veel gezien in de wereld van de voorlichting: er zijn zat organisaties die als het om inhoudelijke voorlichting gaat liever een inhoudsdeskundige met voorlichtingstalent hebben, dan een communicatiedeskundige die een paar cursussen op de vakinhoud hebben gevolgd.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.