Pham
31-08-2011 om 11:48
Wat nu? mogelijk geen dyslexie test
Vanuit school is eind vorig schooljaar (groep 4)aangegeven dat het vermoeden is dat zoon (9 jaar, nu groep 5) dylexisch is. Heb daarop een verzoek ingediend bij Marant voor een vergoeding van het onderzoek. Wordt namelijk alleen bij ernstige dyslexie vergoed. Nu blijkt dat het te vroeg(?) aangevraagd is? Namelijk nog niet alle benodigde testresultaten van school zijn er omdat zoon nog geen drie minuten test M5 heeft gehad. Dat klopt wel, zoon is vorige week in groep 5 begonnen!
Die mevrouw van Marant liet zich ook ontvallen dat zoon alleen voor vergoeding in aanmerking komt als hij vrijwel alleen maar E scores heeft met misschien een keer een D. Ik heb de scores bekeken en zie dat zoon vaker D scoort dan E!!!!!!
Er bekruipt me een gevoel dat zoon dus niet in aanmerking komt voor vergoeding. Toch laten testen gaat me zo'n 1200 euro kosten.....dat geld heb ik helaas niet
Wat is er nu op school nog mogelijk? Dat zoon een lees/ schrijf probleem heeft is wel duidelijk en ook rekenen gaat niet lekker, draait vaak cijfers om waardoor hij op een heel ander antwoord komt (23 + 15 maakt hij dan van 32 + 51 0f hij draait alleen het eerste of 2e om.) Vaak verschilt het antwoord ook 1 cijfer, zoon rekent dan bijvoorbeeld 23 + 15 = 37 of komt hij op 39.
School is hierin erg zwak, informatie naar ouders komt vrijwel niet. Zo moest ik uit de vragenlijst lezen dat zoon zijn cito toetsen voorgelezen krijgt, dat wist ik dus niet! School is niet scheutig met aandragen van wat mogelijk is, vandaar mijn vraag hier. Wat kan ik van school vragen/ wat mag ik verwachten van school?
Zoon krijgt nu al wel verlengde instructie en 3x in de week in een groepje extra oefening (connect.)Dit is alleen voor lezen!
Groetjes Pham

Astrid
31-08-2011 om 13:58
Hier zelfde verhaal
Hier het zelfde probleem met meisje (8) dat in groep 5 begonnen is. Eind groep 4 had ze voor zowel voor spelling als voor de DMT toets (3 minuten toets) een E, daarvoor volgens mij voor beide 2x een D en daarvoor alleen een E voor spelling. In groep 3 ook een E. Met lezen loopt ze nu al een jaar achter. Eind groep 4 zat ze net op AVI 4.
Meteen in de 1e week gesprek gehad met intern begeleider. Die gaf aan dat er nog 2x een E moet volgen wil ze in aanmerking komen voor een vergoeding. Nog 2x een E zou betekenen dat we dan al eind maart zitten. Om die E te moeten krijgen mogen wij als ouders dan niks meer bijspijkeren (want stel je voor dat ze een D haalt i.p.v. een E!). School moet haar dan verplicht wel bijspijkeren volgens de eisen voor de test.
Dat bijspijkeren in vorig jaar grote deels indivudueel geweest. Blijkbaar heeft dat dan weinig geholpen. Nu is er alleen nog tijd voor haar om in een half uurtje per week extra uitleg voor spelling te krijgen. Meer kan school niet bieden.
Na veel gezeur van onze kant gaat school nu wel zelf wat testjes doen om te kijken of ze dyslectie zou kunnen hebben. School twijfelt nl.
Ik word hier niet blij van. Ik wil zo wie zo geen kind met een jaar achterstand en met het vooruit straks voor een teleurstellende diagnose. Haar begrijpend lezen is nl. ook niet bijster omdat ze gewoon moeite heeft het stukken tekst. Haar rekenen is gelukkig enorm goed (A+) en aan haar intelligentie ligt het ook niet (ruim boven gemiddeld, zelfs begaafd).
Man roept al om een andere school, maar wie geeft mij de garantie dat ze daar wel wat met haar doen.
Wij gaan overigens wel de dyslectie test zelf betalen als ze het niet vergoeden. Intelligentie test is 2 jaar geleden al gedaan, dus misschien is het bedrag dan lager. Voor mij is het ook duur, maar zo gaat het ook niet....
Wat dochter overigens wel heel goed kan is dictee woorden in haar hoofd stampen. Als ze 40 dictee woorden 2x thuis oefent, dan schrijft ze die later foutloos in een dictee. Met dan een 10 voor dat dictee. Maar....is er een variatie op een woord, dan kan ze dat niet toepassen. Ze ziet ook geen verbanden tussen woorden. Alles staat op zich bij haar. Ik heb een tijdje de exacte dictees op school gecopieerd en die geoefend en dan had ze elke keer een 10. Nu oefen ik alleen de woorden die ze thuis moet leren. Ze heeft dan de thuis leer woordjes allemaal goed en de variaties er op, die ze niet geleerd heeft, bijna allemaal fout.

Mamarijke
31-08-2011 om 21:44
Testen en vergoeding
Vergoeding voor begeleiding gaat alleen bij de eisen die de wet stelt.
Maar een test doet de schoolbegeleidingsdienst, en staat daar los van hoor.
Er kan dus zeker sprake zijn van dyslexie, terwijl er geen 3x e wordt gescoord.

M Lavell
01-09-2011 om 10:03
Andere keuze maken
De regels voor de vergoeding van dyslexie-onderzoek zijn zo dat je bijna zou hopen dat je kind helemaal geen onderwijsvorderingen maakt.
Maar dan gooi je het kind met het badwater weg. Wat nu? Zelf met je kind gaan werken aan lezen en rekenen. Zorgen dat je kind wel vorderingen maakt. Je kind de kans geven om zoveel mogelijk wel te leren.
Wachten op school of hulp van buitenaf gaat niet helpen.
Hoe dan, is een kwestie van informatie zoeken en dat doen wat jou het beste lijkt. Het archief staat er bol van.
Zie bijvoorbeeld het draadje http://www.ouders.nl/cgi-bin/TMMforum/NFshowpost.cgi?template=4&actueel=0&archief=1&zoek=sleeplezen&thread=153188&forumsel=23&forum=23&post=2473242 voor lezen.
Bij rekenen zou ik met je zoon onder de tien rekenen. Pak er een telraam bij desnoods. Telt hij 3 + 5 uberhaupt goed op? Als dat lukt dan zou ik met behulp van geld boven de tien gaan rekenen.
Hou geduld, zoals je ook geduld hebt gehad met zindelijk worden, leren lopen en leren praten.
Groet,
Miriam Lavell

Chippie
01-09-2011 om 12:43
Hier...
Dat zijn de harde eisen om voor vergoeding in aanmerking te komen. Jammer, maar helaas... Soms wil een bureau op basis van psychologische begeleiding (dat betaalt ziektekostenverzekering wel) een dergelijk onderzoek afnemen. Niet helemaal netjes, maar je kunt je ook afvragen of dit niet veel meer ellender voorkomt.
Aan de andere kant: als het redelijk duidelijk is dat je kind dyslectisch is, dan kan school het kind ook zo behandelen (bv teksten voorlezen). Daarvoor heb je geen test nodig. Vaak doet een school wel mee aan een screening in groep 7 en 8.
Kijk in het archief naar ons verhaal. Hier heeft de uitslag van de test heel veel opgeleverd. Zoon begreep wat er aan de hand was en frustraties waren binnen een paar maand helemaal verdwenen, oefenen gaat soepel en hij heeft geen hekel meer aan het verplichte lezen. Spelling is een drama, maar er zijn hulpmiddelen beschikbaar voor nu en straks.
Dyslexie kent verschillende verschijningsvormen. Ik weet het riedeltje niet meer maar volgens mij was het 'accepteren, remedieren compenseren, dispenseren'. Dat betekent per kind bekijken wat het nodig heeft. Acceptatie is een heel belangrijke. Leg uit wat er aan de hand is, dat minder goed kunnen lezen/spellen niets zegt over intelligentie. Benadruk vooral wat er wel goed gaat. Remedieren betekent extra oefening (en uitleg). Hier betekent dat Ralfi-lezen en thuis iedere dag 20 min lezen. Dat heeft echt zijn vruchten afgeworpen. Voor spelling kreeg hij geen extra instructie maar hij moest het wel vaker in de week doen. Volgend jaar gaan we ons iets meer richten op spelling (vorig jaar was het lezen, daarin hebben we een grote slag geslagen). Compenseren betekent bv toetsen voorlezen, spellingscontrole gebruiken, voorleessoftware zoals Kurzweil, tafelkaart. Dispenseren betekent in een aardrijkskundeproefwerk geen spellingsfouten aanrekenen, 2 spellingsfouten tellen als 1 fout zodat kind niet altijd een 1 heeft, etc.
Wat voor dyslectische kinderen goed is, is ook goed voor niet-dyslectische kinderen. Er is heel vele info op het internet te vinden, informatie bij Balans, etc.

Chippie
01-09-2011 om 12:51
Astrid
Bij het dyslexieonderzoek an sich wordt er niet gekeken naar de Citoscores. Mijn zoon heeft, met heel veel oefenen en veel compensatievermogen, een C-score. En toch komt uit de test overduidelijk naar voren dat hij dyslectisch is.
En oefenen helpt wel, maar verwact niet dat een intelligent dyslectisch kind een A gaat halen.
Je hebt het over een teleurstellende diagnose. Hoezo? Wat is een teleurstellende diagnose? Dat er niets aan de hand is? Er verandert niets in de capaciteiten van je dochter na de diagnose. Ze is dyslectisch of er is een andere reden dat ze niet zo goed kan lezen. Wat er aan de hand is, maakt toch niet uit?
Je zegt ook "Ik wil zo wie zo geen kind met een jaar achterstand". Tja, wie wel? Maar dát is de situatie, je kunt niet alles in je leven veranderen.
Ten aanzien van spelling moet je echt een heel andere strategie gaan volgen. Dyslectische kinderen moeten het niet hebben van woordbeelden maar van regels. Wat je nu doet is 15 woordbeelden oefenen zodat ze een 10 haalt. En dan? Kun je dan spellen?
Waarom heb je 2 jaar geleden een IQ test laten doen?
Die testjes op school, daar schiet je weinig mee op. Als je toch wilt testen zou ik het gewoon doen. Het kost wat maar dan heb je ook wat.