liora
07-12-2010 om 11:01
Wat te doen? (kind zit niet lekker in zijn vel)
Hoi,
Hoor net op school dat het niet goed gaat met mijn zoon van 7,5. Ik had al gehoord dat hij erg snel boos wordt, maar het was eigenlijk nog erger geworden. Hij is dwars, negatief, luistert niet. En bij verschillende juffen en lessen. Juf wil gesprek met mij.
Ik denk aan SOVA training omdat het thuis wel goed gaat. Hij wordt wel snel boos en is heel gevoelig voor kritiek, maar is ook lief en luistert meestal goed.
Wie heeft ervaring en kan me adviseren wat te doen?
Liora

Guinevere
07-12-2010 om 11:53
Liora
Goed dat de juf dit aankaart. Wat ik me als eerste zou afvragen, is of er een oorzaak voor dit gedrag is. Dan kun je proberen daar gericht iets mee te doen. SOVA kan natuurlijk helpen, is denk ik ook leuk om te doen, maar ik weet niet of dat iets doet aan de oorzaak van zijn explosiviteit.
Is dit specifiek iets van de laatste tijd? Hoe zijn zijn schoolresultaten, constant of opeens minder?

Fiorucci
07-12-2010 om 12:04
Zomaar een idee....
Als het thuis wel goed gaat, is er dan iets gaande op school, wordt hij misschien gepest?

Picasso
07-12-2010 om 12:12
Inderdaad
Klinkt alsof er frustratie in je zoon zit. SOVA zal dit niet oplossen. Ze leren er wel nuttige dingen, dat wel. Maar de oorzaak ontdekken lijkt me belangrijker.
De oorzaken van problemen bij mijn dochter waren onder andere onderpresteren en gepest worden. Ze heeft een SOVA variant gedaan maar dat heeft weinig effect uitgehaald. Pas toen ze van school veranderde waar ze echt zichzelf kan zijn en het juiste onderwijs krijgt is ze in positieve zin enorm veranderd.

Moppeke
07-12-2010 om 12:16
Frustratie?
Voordat je op zoek gaat naar een of andere training zou ik eerst de oorzaak achterhalen.
Waarom je kind zo is op school. Je schrijft 'verschillende juffen'. Als dat er veel zijn kan dat met structuur (of het ontbreken ervan) in de klas te maken hebben.
Wanneer een kind zo doet op school en thuis helemaal niet, dan komt dat wellicht voort uit frustratie.
Pesten is een ding, of problemen met leren? Als je kind leerproblemen heeft die door school niet worden opgepakt kan dat voor een kind zeer frustrerend zijn.
Daarnaast is het ook een drukke tijd op school, Sinterklaas is spannend, de kerst komt eraan.
Is er onlangs iets in je thuissituatie veranderd? Dat zou ook nog iets kunnen zijn, maar dan zou je daar ook thuis iets van moeten merken.
Het kan ook heel goed zijn dat er bv. een kind dichtbij hem in de klas zit die hem dwarszit.
Je kind doet het niet zomaar, dus voordat je hem op een training doet, zou ik eerst de oorzaak achterhalen. Want misschien is het helemaal niet nodig.

liora
07-12-2010 om 12:30
Tja
Dank, goed punt om eerst te achterhalen wat er is. Ik denk alleen niet dat er iets is, hij is nogal onzeker, denk dat hij zich geen houding weet te geven.
Thuis is hij ook wel snel boos en heel gevoelig voor kritiek hoor, maar niet vervelend.
Zou kunnen dat hij gepest wordt, dat weet ik inderdaad niet, maar hij gaat wel altijd met plezier naar school.
Leren: hij leert heel makkelijk, dus misschien niet genoeg uitdaging voor hem op dat vlak? Kan me voorstellen dat hij zich misschien soms verveelt, vindt veel saai.
En die verschillende juffen: hij heeft er twee, maar ook de bevo juf, de zwemjuf en de gymjuf hebben klachten.

Fiorucci
07-12-2010 om 12:39
Liora
Ik was ook een onzeker kind, en dat zorgde ervoor dat ik me nooit echt op mijn gemak voelde in een klas vol kinderen. Het gevoel dat ik op mijn tenen moest lopen, zeker in sociaal opzicht. Juist op de leeftijd van je zoon gaan groepsprocessen een rol spelen. En misschien is pesten een groot woord, maar een beetje plagen kan voor zulke kinderen genoeg zijn om zich wat umheimisch te voelen. Onzekere kinderen hebben ook een dusdanig zelfbeeld dat ze niet snel vertellen wat er mis gaat, ook omdat het moeiljk te benoemen is.

Fransien
07-12-2010 om 13:29
Liora
Mijn jochie van 4,5 is sinds de zomervakantie ook grensoverschreidend bezig op school, bij hem is het verveling. Nadat dit op school is gaan spelen is het ook 'overgeslagen' naar de zwemles en de buitenschoolse. Kan er bij jou ook zoiets aan de hand zijn? Als hij thuis prima functioneert, lijkt het me niet aan zijn karakter en/of opvoeding liggen namelijk.

liora
07-12-2010 om 20:00
Zoon
Nou op de naschoolse gaat het wel heel goed gelukkig, speciaal nog even gevraagd.
Zoon zegt dat er niemand stom is of hem pest. Hij vindt ook dat hij erg veel boos is de laatste tijd en vindt het fijn als ik het net zijn juf bespreek.
Wordt vervolgd
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Poezie
08-12-2010 om 08:54
Volgens mij....
Ik denk dat er niets is om je druk over te maken. Iedereen voelt zich wel eens chagrijnig en opstandig. Wat ik wel belangrijk vind is dat je het signaal uitgeeft dat hij zich zo mág voelen maar dat niet te nadrukkelijk naar de buitenwereld toe (school) mag uiten. Thuis is daar wel een goede plek voor.
Gr. Poezie.

liora
10-12-2010 om 21:35
Ben bezorgd
Ben zo bang dat hij op deze manier geen goede vrienden krijgt. hij heeft steeds vriendschappen maar vroeg of laat dan weer ruzie.
Een andere moeder op school zei dat hij misschien hoogbegaafd is. Heb even gegoogled maar herken dat niet zo.
Is het een idee hem te laten testen op hoogbegaafdheid?
Liora

Fransien
11-12-2010 om 14:12
Hmmm, gaat niet goed zo
Wat zegt je zoon zelf? Het zal hem ook opvallen dat vriendschappen niet lekker lopen, hij zal waarschijnlijk alleen nog niet zelf onder woorden kunnen brengen waar het mis gaat. Vindt hij school wel leuk? Was hij ook negatief in de vorige klas? Hoogbegaafde kinderen zijn net gewone kinderen, ze vallen niet onder 1 noemer te vangen. Als je niet weet wat je moet is het misschien een idee om met hem naar de psycholoog te gaan, je krijgt 10 sessies per kalenderjaar vergoed, misschien kan die nuttige tips geven. Ik weet wat het is om je zoon ongelukkig te zien in de klas, bij ons is er sprake van een forse ontwikkelingsvoorsprong (cognitief minimaal 3 jaar verder) en wij laten wel op hoogbegaafdheid testen, maar ons jochie voldoet ook bij lange niet aan de algemene criteria die je zo in eerste instantie bij elkaar googled.

liora
11-12-2010 om 14:54
En dan?
Al zou hij hoogbegaafd zijn, zijn de problemen dan opgelost? Moet hij niet gewoon leren hoe zich te gedragen?
Thuis is hij zo lief! Ben echt bang dat hij geen aansluiting vindt in zijn klas.

wil40
11-12-2010 om 16:02
"leren zich te gedragen"
Eigenlijk bedoelen we als ouders "aanpassen". Aanpassen aan de groep, aan de klas, aan je omgeving. Dat is heel moeilijk als je 7 bent en de mensen om je heen (je leeftijdsgenoten) begrijpen je niet. Ik heb hetzelfde achter de rug met mijn zoon. Hij leert zich langzamerhand aanpassen naarmate hij ouder wordt.
School zegt zelf ook dat het aanpassen hem straks op het VO misschien makkelijker afgaat. Op de basisschool zit je met alle niveau`s in èèn klas en als je niet "gemiddeld" bent is dat best lastig.
Vooral als je pas 7 bent en geen idee hebt hoe je je moet aanpassen.
Straks gaat ieder kind verder op het niveau wat beter "past".Ik had en heb thuis ook een gezellig en makkelijk kind die in het eigen gezin zichzelf kan zijn en zich niet aan hoeft te passen.
Jouw zoon Liora, moet nog heel wat jaartjes basisschool. Ik zou zeker met school overleggen wat er moet veranderen om je zoon weer enigszins tevreden te krijgen. Maar er moeten wel oplossingen komen en als volwassenen ze bedenken(School en ouders). Je zoon van 7 is te jong om het zelf te doen, dat kan je niet verwachten van hem.
School kan wel zeggen dat een sova training goed zou zijn, maar wat bieden ze zelf? Eigenlijk wil school dat je zoon net zo is als de grote meute, maar mijn zoon wilde en wil helemaal niet zo zijn als de grote meute....

Fransien
11-12-2010 om 20:00
Nee, problemen zijn niet zomaar opgelost
Als hij thuis erg lief is en op school een draak, dan ligt dat vooral aan de omstandigheden op school. Als je zoon geen aansluiting vindt is dat ontzettend naar voor hem. Als school hem graag naar een sova-training wil, terwijl jij thuis en op de naschoolse een lieve jongen ziet die het daar wel naar zijn zin heeft, is dat misschien niet het beste voor hem. Een sova-training doen kan kinderen het gevoel geven dat er aan hen iets mankeert (en nee, er zijn genoeg kinderen die dat gevoel niet krijgen en er wel baat bij hebben, dus dit moet je echt zelf voor je zoon inschatten). Als school niet zelf iets in de klas wil doen, is het handig om een psycholoog als medestander te hebben, naar dat soort adviezen luisteren ze over het algemeen wel. Bovendien heb je het nu zelf in de hand, als er een schoolbegeleidingsdienst komt observeren heb je geen controle over waar de rapportages terecht komen.
Bij mijn jongetje zien de juffen het gedrag als struikelblok, misschien heeft zijn voorlopen op cognitief vlak er iets mee te maken, maar het gedrag moet veranderen. Wij zien het anders, het gedrag is een gevolg van zich dood vervelen, en een kleuter die zich verveelt, gaat vanalles verzinnen en uitproberen (zucht). Wij gaan nu naar een psycholoog om uit te vinden hoe erg het voorlopen is, of het mogelijk is om hem op een gewone school te houden, hoe het profiel is en vooral wat we kunnen doen om voor hem zijn schoolcarriere zo prettig mogelijk te maken, hij is nu nog maar 4...

liora
11-12-2010 om 22:25
Suiker
Kreeg ineens een brainwave: als mijn zoon lage bloedsuiker heeft wordt hij heel vervelend en chagrijnig. Op school mag in de pauze alleen fruit worden gegeten maar dat lust hij niet dus eet hij groente, wat natuurlijk voor geen meter vult. Misschien speelt dit mee.... Ga in ieder geval als experiment voorstellen dat hij iets met koolhydraten mag eten.
Liora

Annet
12-12-2010 om 21:48
En daarnaast
zeker praten met school. Laat school eens uitproberen of extra uitdaging helpt. Spreek wel van tevoren goed af waar die extra uitdaging uit bestaat, zodat het voor jouw zoon ook echt extra uitdaging is.
Hier bij jongste (8 jaar) ook een zogenaamd gezonde school, met alleen fruit in de ochtend. Toen hij daar dit schooljaar begon kostte dit veel energie. Dan is fruit echt niet genoeg. Hij heeft het gered op bananen. Dat zijn veel koolhydraten en worden langzaam verwerkt. Maar misschien lust jouw zoon die niet?
Ondertussen blijkt juf makkelijker dan de schoolgids. Een dubbele evergreen mag ook, een ontbijtkoek ook, zolang het maar geen schocoladedingen en taartjes worden.

liora
17-12-2010 om 21:05
Vervolg
Hoi allemaal,
Naast de extra boterham met de juf een systeem bedacht waarbij zoon elke dag wordt beoordeeld op zijn gedrag, humeur en werk. Hij bleef hangen in het negatieve en de knop moet om.
Naast de scorekaart ook afgesproken dat hij andere kinderen dingen mag uitleggen en de juffen meer helpen, want dat vindt hij heel leuk.
En zoon is positief en vindt het heel leuk. De juffen merkten nu al een verschil, maar we beginnen pas echt na de vakantie.
Liora

Picasso
17-12-2010 om 22:53
Kaartjes
Wat hier altijd goed helpt om een positieve draai aan de dag te geven is 's ochtends een Eigenwijsje trekken. Dat zijn kaartjes met positieve "affirmaties" speciaal voor kinderen. Eind van de dag kun je er dan over kletsen samen. Leuk en absoluut zinvol!
http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boeken/eigenwijsjes/1001004001848411/index.html