Manda Rijn
10-12-2010 om 13:31
Wat te doen met ouders die niet betalen klassenbijdrage
ik ben dit jaar klassenmoeder, ik vind het een leuke taak om kadootjes te kopen en dat soort heerlijke truttigheid te verzorgen. Nu ben ik benieuwd wat jullie vinden dat ik moet doen.
Elke ouder is gevraagd per email (emaillijst van school, alle ouders hebben bij aanvang van het jaar hun goede emailadres opgeschreven) gevraagd een bijdrage te doen van E 5. Hier worden dan kadootjes voor gekocht (juf jarig) en andere dingen (kerstversiering klas, kadootje voor kind uit ziekenhuis, kaartje etc etc).
Nou heb ik onlangs de 2e reminder gestuurd aan de 13 ouders die nog niet betaald hebben en 8 hebben wederom niets van zich laten horen en ook dus niet betaald.
Ik ken niet alle ouders dus geen idee wie het allemaal zijn. Ik overweeg sterk wat andere ouders te vragen of zij wat kunnen aandringen en anders het maar te laten zitten.
wat vinden jullie ?

ouderraadtypje
11-12-2010 om 21:47
Nog even verder zeuren
Verstrekte school die emaillijst? Dat vind ik ook niet kunnen. School heeft mijn email omdat ik vind dat zij dat mogen gebruiken. Maar ze mogen het niet doorgeven aan derden zoals een groepsouder of andere ouders. Ik zou het ze bijzonder kwalijk nemen als ze dat wel deden.

Manda Rijn
11-12-2010 om 21:51
Nou ouderraadtype
als je op deze school begint dan neem je die gebruiken dus gewoon over. Dus zo'n emaillijst wordt gewoon doorgegeven aan de klassenouders. Ik heb overigens ook wel eens een email gehad van een (voor mij wat onbekende) moeder die even haar eigen zaak wou adverteren, dat werd toen grootschalig niet geaccepteerd. Verder wordt het als heel normaal ervaren. Ik heb overigens afgelopen maand veel emailtjes gestuurd omdat we een actie hadden, na de kerst stuur ik misschien nog maar 1 keer een email voor de rest van het jaar.

ouderraadtypje
11-12-2010 om 21:55
Manda
Maar ik spreek jou er niet op aan dat dat bij jullie gebruikelijk is. Blijkbaar heeft niemand dat belangrijk genoeg gevonden om tegen te protesteren. Prijs je gelukkig dat ik niet bij jullie op school rondwandel, want ik ben wel zo'n zeikerd die daartegen is . Ik heb het bij ons op school ook bedongen.
En weet je, ik vind het gewoon super dat je door deze draad zo hierover bent gaan nadenken!!

Manda Rijn
11-12-2010 om 22:03
Ja ouderraadtype
ik vraag mij dan af als je er echt niets mee hebt hoe je dan bij zo'n school als de onze (grote school in gemiddeld gezien welvarende wijk) je gelijk gaat krijgen. Toen ik weigerde lijmpotjes te vullen (als hulpmoeder) omdat ik het ongezond vond werd er ook direct geroddeld in het docententeam, het is ook wel een beetje een type school inderdaad waar veel wordt gevraagd zoals Sinilind zegt en waar mensen dan raar opkijken als je er geen zin in hebt. Het heeft ook wel een tijd geduurd voordat we onze draai er hadden gevonden. Ik zelf heb nog steeds een voorkeur voor het kleine schooltje met weinig budget maar wel een gezellige sfeer in de volksbuurt/centrumzijde waar we vroeger zaten.
Ja ik snap het zeker wel, ik had ook eerder dit moeten realiseren dan had ik een heel andere toonzetting gedaan in de 1e email die ik had verstuurd. Ik zal het gewoon elk jaar braaf blijven betalen, maar ik ga zeker als tip aan de volgende lichting klassenmoeders geven dat het geen verplichting is en dat mensen ook echt wel minder mogen betalen.
Het is bij elkaar ook allemaal erg veel, dat vind ik zelf ook, ik heb nu volgend lijstje gemaakt, het zijn dus 5 bedragen die je begin van het schooljaar betaald. Dus ik snap volledig dat mensen daar geen zin in hebben.
- ouderbijdrage
- overblijf geld
- geld schoolmelk
- schoolreisje
- klassenbijdrage E 5,-

Geerke
12-12-2010 om 09:41
Ik zou het niet doen
Klinkt als een leuk initiatief van een klassenouder. Maar ik denk dat veel ouders/kinderen zelf een cadeautje voor juf verjaardag willen regelen.
Ik als juf koop echt zelf een cadeautje als er een kind ziek is (regel is hier: kind een week ziek of in/uit ziekenhuis = op bezoek met cadeautje). Ook de kaartjes die er gestuurd worden verzorg ik zelf. Prima als een moeder ook een kaartje stuurt of cadeautje koopt, maar ik doe dat ook zelf (al dan niet met mijn groep).
Kerstversiering heeft mijn school zat, als er toch iets nodig zou zijn zou ik dat zelf meebrengen of tegen de kinderen zeggen dat als iemand nog thuis iets over heeft dat niet meer gebruikt wordt, dat het dan op school welkom is.
Ik zou het als ouder denk ik raar vinden als mij 5,- gevraagd wordt voor dingen die ik als juf zelf zou doen.

Geerke
12-12-2010 om 09:42
En "moeder"
Ik lees niet dat ze Manda achter een karretje spannen, ze vindt dit zelf gewoon heel erg leuk om te doen.

Geerke
12-12-2010 om 09:54
En de e-maillijst, die wordt nooit zomaar doorgegeven door de school (hier tenminste). Dat zou niet moeten mogen ook. Vorig jaar in mijn groep 8 is er door de klassenouder op de informatieavond gevraagd of er ouders zijn die hun mailadres aan haar wilden doorgeven. Ouders die dat wilden, deden dat.

Nasha 1st
12-12-2010 om 16:12
Schoolgids met alles adressen?
Nou hier niet hoor, ik heb alleen adressen van de kinderen die in het vriendenboekje van mijn kinderen hebben geschreven, verder niet....

Geerke
12-12-2010 om 16:45
Adressen
In onze schoolgids staan geen prive adressen van leerkrachten hoor. Ook niet van kinderen trouwens. Wel geven wel in elke groep aan het begin van het schooljaar een klassenlijst mee met namen en adressen en telefoonnummers van kinderen, tenzij ouders dat niet willen.
Persoonlijk zou ik het wel handig vinden om te e-mailen met ouders, maar ik ken ook de keerzijde ervan (mensen die blijven mailen en mailen en mailen over hun kind, omdat ze per toeval je mailadres hebben).

Fiorucci
12-12-2010 om 16:57
Nee hoor
School geeft alleen het adres van school en sinds kort ook de school-emailadressen van leerkrachten. Maar van andere ouders en de leerkrachten prive heb ik geen gegevens, behalve van vriendinnetjes van mijn dochter enzo. Sini, waarom zou de hele school mijn adres moeten hebben, wat is het nut??

annemir
12-12-2010 om 17:36
Ouders vonden het leuk
ouders vonden het een leuk idee, het gezamelijke kerstpakket. juist voor mensen die iets minder te besteden hebben. die kunnen een klein chocolaatje geven bijv.
iets wat ze anders niet zomaar aan juf geven.
voorgaande jaren deden andere moeders het in de klassen van mijn zoons, ik vond het een prima idee.
maar nu je het zegt...er zullen best ouders zijn die niet willen meedoen omdat ze bijv. zelf iets willen geven.
Maar die staan dan toch op de kaart...

Jessica de Vries
15-12-2010 om 07:44
Geneuzel om niks
Volgens mij heb je ze op elke school: ouders die uit principe weigeren om de ouderbijdrage (of welke bijdrage dan ook) te betalen. Dat vind ik zo'n geneuzel, je krijgt kinderen dus je weet dat ze geld kosten. Het bedrag van de ouderbijdrage is echt peanuts als je het vergelijkt met wat een kind in zijn schoolgaande leventje kost. Buiten dat wordt het geld in principe gebruikt voor de leuke extraatjes waar alle kinderen plezier van hebben. Het valt me op dat de mensen die "principieel weigeren" vaak (geldt niet voor iedereen) met een ronkende motor voor de school staan te wachten of nog even een peuk opsteken. Dan kunnen die paar tientjes er volgens mij ook wel af. Eerlijk gezegd vind ik wel dat de zaken die Manda Rijn opnoemt betaald dienen te worden uit de ouderbijdrage. Extra geld zou niet nodig moeten zijn tenzij de ouderbijdrage heel erg laag is. Een cadeautje voor de verjaardag van juf/meester regelen we bij ons op school gewoon zelf. De een geeft een tekening en de ander een duurder cadeautje, dat is aan jezelf en wordt allemaal gewaardeerd.

margje van dijk
15-12-2010 om 09:58
Bij ons ook
O man, hoe vaak ik niet 1 of 2 euro moet meegeven in een gesloten envelop met de naam van het kind erop, wat afgegeven moet worden aan de zoon of dochter van de klassenmoeder... ik zou echt blij zijn als ik 1 keer 5 euro mocht betalen en er dan vanaf zou zijn
Het gedoe is oneindig veel meer dan het bedrag. Dat je moeite hebt met 3 of 5 euro vind ik onbegrijpelijk, al heb je zes kinderen op de basisschool. Schaar het onder de noemer 'relatiegeschenken', of 'lief-en-leed-potje', budgetteer daar elk jaar wat voor, en denk verder niet na zou ik zeggen. En wees dolblij dat je zo'n Manda Rijn hebt die de rompslomp voor je doet
Margje

margje van dijk
15-12-2010 om 09:59
Ps on topic
En on topic: ik zou ook niet achter die mensen aan blijven lopen. Het moet wel leuk blijven.

Manda Rijn
15-12-2010 om 10:30
Zo dat is weer getackeld
hoef ik daar niet over te piekeren. Er hebben nog wat mensen betaald, vast via via gehoord dat ik aan het piekeren was
En nu op 6 envelopjes na is de pot behoorlijk groot. De juf krijgt geen verjaardagskado want die krijgt al veel te veel, dat was onze gezamenlijke conclusie, bovendien heeft de school expres een jufffen en meesterdag. En ik ga ook niet achter die 6 mensen aan want die zullen zo wel hun begrijpelijke redenen hebben om niet te betalen, wat ik nu sinds dit draadje volkomen ok vind.
hè hè

M Lavell
15-12-2010 om 10:53
Problematisch
Manda:"En nu op 6 envelopjes na is de pot behoorlijk groot. De juf krijgt geen verjaardagskado want die krijgt al veel te veel, dat was onze gezamenlijke conclusie"
Kijk, en dát is nu het problematische aan verschillende geld inzamelpunten. Het levert niet alleen onoverzichtelijkheid bij ouders op (wat kóst het nou per jaar) maar ook bij de verschillende potjes.
Ze gaan allemaal aan het schuiven met geld. Inzamelen voor het een, gebruiken voor het ander en reserveren voor onvoorzien. Naar eigen smaak en op eigen titel.
Manda, je hebt ingezameld voor cadeautjes voor de juf. Je kunt nu wel tot de conclusie komen dat juf al zoveel krijgt, maar de wel betalende ouders hebben betaald voor een cadeautje voor de juf. Het is gek om dat geld daarvoor niet te gebruiken.
Dit soort geschuif met geld tast de bereidheid om een volgende keer te betalen aan.
Ik denk dat zelfs margje ervan uit gaat dat het geld dat zij voor een doel betaalt ook voor dat doel gebruikt wordt. Al doet ze er wat losjes over, het is vast niet haar bedoeling om daarmee te zeggen dat het helemaal niet uitmaakt waar dat geld belandt.
Groet,
Miriam Lavell

Sancy
15-12-2010 om 11:13
Jessica
"Dat vind ik zo'n geneuzel, je krijgt kinderen dus je weet dat ze geld kosten."
Ja. En ik bepaal waar en wanneer ik geld uitgeef aan mijn kinderen, en niemand anders.

Manda Rijn
15-12-2010 om 11:44
Nee hoor miriam
lees even de openingsposting dan weet je dat alle ouders gewoon een vast bedrag geven voor het hele jaar 'voor alle lief en leed'. En niet specifiek voor een kado voor de juf.

M Lavell
15-12-2010 om 12:10
Dat deed ik
Manda:"lees even de openingsposting dan weet je dat alle ouders gewoon een vast bedrag geven voor het hele jaar \'voor alle lief en leed\'."
Ik ben benieuwd welke tekst er dan precies in dat mailtje staat. Zelf heb je het over "een bijdrage te doen van E 5. Hier worden dan kadootjes voor gekocht (juf jarig) en andere dingen (kerstversiering klas, kadootje voor kind uit ziekenhuis, kaartje etc etc)."
Dat zijn concrete voorbeelden die het bedrag motiveren. Laat dit "kadootjes voor gekocht (juf jarig)" weg en meer mensen zullen zich afvragen waarom dat bedrag 5 euro per kind moet zijn.
Je schreef "En nu op 6 envelopjes na is de pot behoorlijk groot."
Dat bedoel ik maar.
Natuurlijk roept dat bij jou geen vragen op, want jij weet zeker dat je het niet in je eigen zak steekt en niet aan nutteloze dingen uit zult geven.
Maar nu kennelijk niet vast staat waarvoor het wel gebruikt wordt, kun je er donder op zeggen dat meer mensen daarover een andere mening hebben. Gewoon vanwege zoveel mensen zoveel meningen.
Vervolgens vraag je je wel af waarom niet iedereen betaalt. Nou, daarom. En daarbij dan ook nog eens de vaststelling dat het de beheerder van de pot kennelijk niet uitmaakt waar dat geld heen gaat.
Groet,
Miriam Lavell

Geerke
16-12-2010 om 17:06
Maar
Ik vind die 5 euro nog steeds stom.
Omdat de meeste ouders zelf wat voor juf willen kopen.
Omdat kerstversiering makkelijk kosteloos te regelen is (één oproepje en je hebt bergen spul in je klas).
Omdat ijsjes incidenteel zijn en de OR of de school dat best kan betalen en het dan ook eerlijk gaat.
Omdat de kaartjes door school geregeld kunnen worden daar hoeven ouders niet voor te betalen.
Ik spreek bij dit alles alleen uit mijn eigen ervaring van 17 jaar juf op een basisschool.
Het lijkt allemaal erg op een potje geld verzamelen en daar dan doelen bij zoeken, sorry hoor maar dat vind ik echt raar.

Asa Torell
16-12-2010 om 21:06
Geerke
Ik ben bijvoorbeeld zo'n ouder die het wel heel makkelijk vindt om al dit soort dingen niet te hoeven regelen... en die ook meestal niet aan een kadootje voor de juf denkt... en die zich net weer heeft geergerd aan het jaarlijkse gesprokkel voor het kerststukje. Misschien zijn er wel veel van zulke ouders bij Manda's school.
Evengoed ben ik het eens met de rest van de reacties dat het meeste gewoon uit de ouderbijdrage moet, hoogstens kun je het jaarlijkse verjaarskadootje apart doen met de ouders van de eigen klas.

Geerke
17-12-2010 om 09:31
Ja asa
het hangt idd wel een beetje af van wat voor ouders het zijn, dat klopt.

Manda Rijn
17-12-2010 om 09:42
Mooi
gisteren hebben nog wat ouders betaald, dus slechts 3 mensen niet. En ik kreeg wat complimenten en waardering voor mijn inzet, 'fijn dat we dat op die manier doen', het scheelt ook veel voor de ouders. Je betaald 5 euro en de rest van het jaar hoef je niet na te denken over jarige juffen, zieke kinderen en ouders, aankleding en opruimen kerstdiner, meesterjuffendag.
Ach en volgend schooljaar doet iemand anders het weer. Ik vind het wel een leuk werkje overigens, mijn dochter vindt het minder leuk, die wil liever dat ik gewoon een keertje kom helpen op school en verder niet

Manda Rijn
17-12-2010 om 14:42
Nog een keer
de juf krijgt een kado als ze met zwangerschapsverlof gaat. De juf hoort geen verjaardagskado te krijgen op haar echte verjaardag maar dat deden ze vorig jaar wel, maar aangezien deze nu dus zwanger is krijgt ze al meer dan normaal.
En de nieuwe juf krijgt met juffenmeesterdag een kadootje zoals het hoort, verder niets.
De huidige juf heeft al een kadootje gekregen toen ze zwanger bleek te zijn, kerstkadootje en straks verlofkado en later kraamkado en dat vonden we meer dan genoeg.

Manda Rijn
17-12-2010 om 14:43
Oh en ter verduidelijking
er is echt niemand in de klas boos omdat wij nu geen verjaardagskadootje geven want dat hoort sowieso niet want daarvoor hebben ze juffen&meesterdag.