Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Zuccherino

Zuccherino

03-02-2009 om 11:20

Wat te doen? school switchen?

Ik heb even mee denkers nodig.
Even een uitleg hoe we bij deze school zijn gekomen en waarom we de school niet willen.
Afgelopen augustus kregen we te horen dat we een nieuwbouwhuis konden huren. April 2009 zou het af zijn. Rond dit huis is er 1 school dichtbij en zijn er meerdere op tien minuten fietsen. We hebben voor de dichts bijzijnde school gekozen, want die staat praktisch naast het huis. Wel zijn we nog naar de montessorischool wezen kijken en deze had toch wel voorkeur qua lesgeving. Weken later kregen we het bericht dat ons huis later werd gebouwd, vanwege de recessie en dat is nu eind 2010 geworden of zelfs begin 2011. We zitten nu in een huis waar we echt weg moeten, dus hierop kunnen we niet wachten. We reageren steeds op andere huurhuizen. (kopen is geen optie) De kans op een ander huis is wel groot, maar waar dat weten we nu dus niet. Vanaf dit huis is het 15 minuten fietsen naar de school die we hebben uitgezocht. Nu komt het probleem. De afstand, maar ook de school. Ze zijn erg christelijk en er mag bijvoorbeeld niet over smurfen worden gepraat of toveren. Op zich geen probleem, maar het past niet bij ons. We wilden het toen wel door de vingers zien, vanwege de afstand, maar ja dat is nu geen issue meer. Nu is het juist te ver. Onze zoon gaat er na de voorjaarsvakantie heen en ik laat hem ook wel gewoon gaan. Ik zit er nu over na te denken om hem na de zomervakantie op een andere school te doen. Denken jullie dat dit verstandig is? En waar moet ik hem dan heen doen als we nog geen huis hebben. Kiezen jullie zelf voor afstand of dan voor kwaliteit en wat bij het kind past?
Sorry een heel verhaal, maar ik heb even hulp nodig. Misschien denken jullie aan dingen, waar ik nog niet aan heb gedacht of hebben jullie hele handige oplossingen.

Dank alvast voor het reageren!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Fraz

Fraz

03-02-2009 om 11:41

Indien mogelijk

zou ik voor kwaliteit kiezen. Dat hebben we nu ook gedaan . We wonen net als jij praktisch naast een school maar hebben gekozen voor een school 10 min. fietsen omdat deze school ons meer aantrok qua lesgeven en instelling. We hadden vier scholen bezocht voordat we een keuze maakten en dus duidelijk voor de school gekozen waar wij het beste gevoel bij hadden. Dit is een jenaplan school en die trekt toch wel veel kinderen die ook wat verder weg wonen (dus ook voor die ouders een bewuste keuze). Ze zijn dus niet de enige die wat verder weg wonen en je weet dat daarom je soms wat meer moet fietsen om kind weer op te halen maar verder zijn we erg blij met onze keuze.

Moeilijk

Ik zou voor de school kiezen waar je denkt dat je kind zich nu het prettigst voelt.
Wij hebben vorig jaar gekozen voor de school die het "handigst" zou zijn, maar daar heb ik heel veel spijt van. Vandaar nu ook mijn berichtje bij kleutertijd.

En als je een nieuw huis gevonden hebt, gewoon de situatie weer opnieuw bekijken.

Maar een tijd op een school die niet "past" is niet fijn. Ik breng mijn dochter nu elke dag zelf met tegenzin naar school en zij komt vaak verdrietig thuis.

Succes met je beslissing.

mirreke

mirreke

03-02-2009 om 14:10

Nu al op 'goede' school

Kun je hem niet nu al op de school van je keuze krijgen? Als je daar gaat praten en de situatie uitlegt, net zoals je hier doet, lukt dat vast. Dan ben je van het probleem af. En neem van mij aan, een school die niet bij je past, en dat geldt dus ook voor de ouders, daar zit je niet prettig. Ook al is die om de hoek.
Als je kiest voor Montessori zul je merken dat het een soort streekschool is en dat er veel meer kinderen niet vlakbij wonen.

Tango

Tango

03-02-2009 om 14:23

Ben het eens met mirreke

Ik zou hem ook naar de montessorischool doen als die je het meeste aanspreekt. Zo bespaar je hem een overstap naar een andere school. Niet dat dit nou zo slecht hoeft te zijn voor een kind, maar als het niet nodig is dan is het beter van niet.
Een montessorischool heeft inderdaad meestal kinderen die wat verder weg wonen, dus maakt het daar niet zo uit hoe ver je van school vandaan woont.
Waarschijnlijk kun je het nu nog wel regelen voor na de voorjaarsvakantie, of is er een wachtlijst? Als het niet meteen lukt kan hij altijd nog wat langer thuisblijven en wat later starten.
Je kind naar een school doen die je eigenlijk niet aanspreekt, zou ik niet doen. Je kind voelt dat toch aan en zal zich daar w.s. niet prettig voelen.

Zuccherino

Zuccherino

03-02-2009 om 16:05

Dank jullie wel

Dank voor de reacties.
Het is helaas nog iets complexer.
Als ik J. nu al op de montessori doe, dan zit ik met mijn dochter.
Zij zit op de psz waar we nu wonen en de montessori is vanaf dit huis 20 minuten fietsen. Ik krijg haar dan nooit op tijd op de psz..
Jeetje.. als we nou maar gewoon een huis hadden, dan konden we daar veel makkelijker een school bij uitzoeken.
Ik vind jullie reacties erg fijn. Het gaat uiteindelijk om wat voor mijn zoon het beste zal zijn..

Psz

Maar misschien kun wel je zoon 10 min eerder bij school brengen en dochter 10 min later bij PSZ? Als je het uitlegt bij de PSZ zullen ze het vast begrijpen.

Ik heb geleerd (harde leerschool) dat dit soort dingen veel minder erg zijn dan een school waar een kind zich niet prettig voelt.

Tango

Tango

03-02-2009 om 16:22

Dat maakt het wel lastiger

Maar met een peuterspeelzaal moet dit toch wel bespreekbaar zijn, lijkt mij. Hoeveel te laat zou ze daar zijn? Of je kunt haar evt. door iemand uit de buurt laten brengen die ook een kindje op dezelfde speelzaal heeft.

Fraz

Fraz

03-02-2009 om 16:45

een psz zoeken in de buurt van de nieuwe school ??? Leert ze meteen wat kindjes kennen die ze waarschijnlijk ook tegenkomt op de nieuwe school. Heb ik met de jongste ook gedaan. Psz dicht bij school paste precies bij de schooltijden.

Ik zou het eerst eens aanzien

JIJ voelt je niet prettig bij die school. Dat wil niet zeggen dat je zoon het er niet naar de zin zal hebben.

Ik zou nu voor gemak kiezen en dan na de zomervakantie de definitieve school kiezen.

Zuccherino

Zuccherino

04-02-2009 om 12:45

Hoi

Dank jullie weer voor je reacties. We hebben hier veel nagedacht en ik denk dat we nu maar even voor het praktische gaan.
Onze zoon gaat voor nu even naar deze school. Hij is een heel gemakkelijk jongetje dat zich overal wel aanpast. En wie weet vindt hij het idd wel heel leuk.
We hopen voor de zomervakantie een ander huis te hebben, zodat we een definitieve beslissing kunnen maken.
Dank voor jullie inbreng!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.