Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Wat vinden jullie hiervan?

Ik lees al vaak hier op het forum als ik ergens info over zoek, maar nu heb ik toch even een vraag en dus voor het gemak ook maar eens een account aangemaakt.

Ik heb sinds een paar weken 3 kinderen op de basisschool en alles gaat prima. Nu kregen wij vandaag (!) een email over de overblijfregeling voor volgend jaar.

Het huidige systeem: 1 kaart kost 7,50 en daar kan 5x mee overgebleven worden (1,50 per keer). Mijn kinderen blijven 2x per week over. Dus 6x overblijven per week, maal 40 schoolweken per jaar. Dat komt neer op 360 euro op schooljaar basis.

Nu heeft school besloten dat de TSO volgend jaar door de kinderopvang overgenomen gaat worden. De overblijfmoeder van school wordt na ruim 20 jaar trouwe dienst zonder pardon aan de kant gezet (is ook pas recentelijk geïnformeerd over dit besluit) en wij als ouders gaan 2,50 per keer betalen voor de overblijf als wij een contract voor vaste dagen afsluiten. Voor incidentele opvang zou het gaan om 3 euro per keer. Dat komt voor mij neer op 600 euro op jaarbasis.

Zouden jullie dit van jullie school zomaar accepteren?

Dees

Dees

09-07-2018 om 17:23

Opvang

Daarbij komt dat het via de opvangorganisatie loopt en je dus kinderopvangtoeslag mag aanvragen.

Steeds meer scholen gaan over op dit soort opvang om zo zeker te zijn dat de opvang professioneel uitgevoerd wordt. Wel goedkoop hoor 3 euro per keer, het is zeker voor een uur ofzo? Dat kost gemiddeld gezien bij heel veel organisaties al zo'n 7 euro!

Martje

Martje

09-07-2018 om 17:28

Tso

Voor zover ik weet krijg je geen kinderopvangtoeslag voor TSO.
Dat het via een opvangorganisatie loopt is niet vsn belang.

Ik zou flink balen. Heb je andere opties? Om ze bij vriendjes te laten lunchen is ook een hoop gedoe. Zeker voor 3 kinderen.

Dees

Dees

09-07-2018 om 17:32

Niet duur

Persoonlijk vindt ik het weinif geld voor ruim een uur opvang!

Dees

Dees

09-07-2018 om 17:33

Geen toeslag

Klopt trouwens wel er is geen toeslag maar dan nog is het niet duur.

Fransien

Fransien

09-07-2018 om 17:39

Dees

Alles leuk en aardig maar het is wel een bak geld erbij voor hetzelfde (hoop je). En dan hebben we het nog niet over de rompslomp van contracten.
Ik zou hier niet blij mee zijn.

Continurooster?

Ga in de MR en maak je hard voor een continurooster?

Uitdeluiers

Uitdeluiers

09-07-2018 om 17:50 Topicstarter

Reactie

Volgens school is continurooster geen optie omdat dit veel te duur uit zou komen?

Ze hebben een paar jaar terug gekeken voor een verkort pauze systeem en dat kwam op hetzelfde neer als wat ze nu invoeren. Dus pauze op laten vangen door kinderopvang en dan wel de pauze verkorten waardoor de kinderen eerder uit zouden zijn. De kosten zouden dan ook op de ouders worden verhaald en daar uitte vrijwel iedereen zich tegen. Het stoot mij vooral tegen het hoofd dat hier nooit over gecommuniceerd is.

3 kinderen wordt idd lastig om onder te brengen bij vriendjes/vriendinnetjes.

vlinder72

vlinder72

09-07-2018 om 17:54

Hebben wij hier ook jaren geleden meegemaakt. Prijs ging toen van 1 euro per keer naar 2,50 of 3 euro per keer.

Duurde een jaar. Nadeel van de hogere prijs was namelijk dat mensen ook meer eisen gingen stellen aan de opvang. Veel meer betalen en een slechtere kwaliteit accepteerden de ouders niet. Na een jaar was de oude opvang weer terug.

Maar vrij snel daarna ging de school naar een continurooster.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

09-07-2018 om 17:57

Op onze oude basisschool werd op een gegeven moment een verkorte pauze ingevoerd. Vooral geen continurooster, want dan moet de TSO gratis zijn voor ouders. De professionalisering van de TSO is volgens mij van overheidswege ingevoerd. Bij ons konden de overblijfmoeders en -oma’s wel blijven, maar ze stonden onder leiding van een coördinator van de BSO. Overblijven werd dus soort van verplicht voor iedereen, a 180 euro per half jaar per kind. Alleen wie zo ongeveer naast de school woonde kon nog binnen een half uur thuis eten.
Ik was tegen. Niet vanwege de kosten van de TSO, mijn kinderen bleven toch al elke dag over, maar de BSO werd duurder omdat ze een half uur eerder uit waren.
Zogenaamd is het bij ons met een democratische stemming onder de ouders gedaan, maar ik geloof er niets van dat de meerderheid voor was. Niet degenen die ik gesproken heb in ieder geval.

Dees

Dees

09-07-2018 om 18:09

Lastig maar accepteren

Ik begrijp dat het duur is. Ik betaal voor 1 uur opvang per dag voor 3 dagen 1120 euro per jaar voor 1 kind he, dat is dezelde tijd opvang en via een opvangorganisatie met normale tarieven.

Je hebt altijd mazzel gehad met je opvang en nu moet je meer betalen dat is balen maar besef dat je nog steeds weinig betaald voor de opvang.

Anderkantje

Anderkantje

09-07-2018 om 21:42

Ook meegemaakt

Ik heb hetzelfde meegemaakt, maar dan aan de andere kant: als overblijfkracht. Ook pas op het allerlaatste moment door de directie geinformeerd. Ook onder het mom dat de wet hem er toe zou dwongen. Stierepoep, als de directie garant had willen staan voor het zeer ervaren en hechte, en naar ieders tevredenheid functionerende team was er ook na die wetswijziging niets aan de hand geweest. Directeur bekende op mijn correctie dat hij het inderdaad voor het gemak wilde uitbesteden. Hij garandeerde ook nog dat het alleen voor de ouders zou veranderen, die gingen drie keer zoveel betalen. Wij "mochten" gewoon aanblijven. Tegen dezelfde lage vrijwilligersvergoeding, want daar stopte de professionalisering uiteraard.

Wij hebben als team toen het bijltje erbij collectief bij neergegooid. Vervolgens werden de anderen en ik bestookt met telefoontjes van de opvangorganisatie::of we toch alsjeblieft,alsjeblieft wilde blijven.Voor de kindertjes was het ook zo zielig. Op mijn antwoord dat ik daar best over wilde denken als er een normaal salaris tegenover stond werd niet ingegaan,

Vervolgens kwam ik overal briefjes tegen: in de bieb,bij de apotheek, 't zou me niet verbazen als ze zelfs in het verzorgingstehuis nog oproepen hadden gehangen. En in de nieuwsbrief werden steeds dringender beroepen op ouders gedaan: kent u iemand of bent u iemand. Het heeft daar nog jaren gerommeld met een te klein overblijfteam dat als los zand aan elkaar hing. Totdat ze maar overgestapt zijn op een continurooster, en de leerkrachten bij toerbeurt aan de bak .moesten.

Geen flauw idee wat jij als ouder zou kunnen doen. Ik weet dat een paar ouders bij toerbeurt op een vrije dag een clubje kinderen bij hen thuis liet luncen. Of misschien mijn stukje aan de MR en de directie laten lezen?Mijn zegen heb je ,succes.

Anderkantje

Anderkantje

09-07-2018 om 21:45

Dees

Voor kinderopvang kies je als ouder, naar school is verplicht. Is nogal een verschil.

bieb63

bieb63

09-07-2018 om 21:56

Andere kant

Als er geen continurooster is, is tussen de middag geen schooltijd. Dus naar huis en anders heb je opvang nodig. Dat dit jaren gebeurde door niet betaalde ouders, of hooguit een kleine vergoeding, is leuk, maar kan niet echt meer. Dus ja, ik snap dat je baalt dat dat meer kost ( overigens zelf ook meegemaakt) maar er valt weinig niet te accepteren lijkt mij. Je hebt de keuze uit professionele opvang en dat kost uiteraard geld, of zelf regelen. Idem geldt voor na school.

bieb63

bieb63

09-07-2018 om 21:57

Andere kant

Als er geen continurooster is, is tussen de middag geen schooltijd. Dus naar huis en anders heb je opvang nodig. Dat dit jaren gebeurde door niet betaalde ouders, of hooguit een kleine vergoeding, is leuk, maar kan niet echt meer. Dus ja, ik snap dat je baalt dat dat meer kost ( overigens zelf ook meegemaakt) maar er valt weinig niet te accepteren lijkt mij. Je hebt de keuze uit professionele opvang en dat kost uiteraard geld, of zelf regelen. Idem geldt voor na school.

bieb63

bieb63

09-07-2018 om 21:59

Overigens

School moet maar bereidwillige vrijwilligers kunnen vinden.... Ze zijn verplicht tso te bieden, maar niet verplicht dit met vrijwilligers te doen (en ik denk dat dat straks niet eens meer mag....).

Phryne Fisher

Phryne Fisher

09-07-2018 om 22:21

Professionele opvang?

Dat was vooral een mooi praatje. In de praktijk waren er heel veel overblijfkrachten die dat echt niet voor hun plezier deden, maar die 45 euro per week een leuke aanvulling vonden op hun (al dan niet, maar meestal niet, zelfverdiende) inkomen. Was weinig professioneels aan, snauwende types die je niet eens voor je cavia zou laten zorgen. Uitzonderingen daargelaten natuurlijk.

Kaaskopje

Kaaskopje

09-07-2018 om 23:09

Is dat duur?

Ik zit me suf te prakkizeren wat het mij vroeger kostte. Ik vind 1,50 goedkoop en 2,50 niet duur. Als je meer kinderen moet laten overblijven gaat het natuurlijk harder, maar een volwassen oppas thuis is duurder. (Jongeren zitten op school neem ik aan.)

"Onze" school is ook overgestapt op het continurooster. Ik was er vroeger huiverig voor, naar ik zie nu de voordelen ook wel. Ook voor mij als buurvrouw 😉.

Dees

Dees

10-07-2018 om 08:00

Anderkantje

Mijn kind gaat naar de voorschoolse omdat hij naar school gaat. Tussenschoolse opvang is ook een keuze je kunt je kind ook gewoon van school halen en thuis laten eten.

Mia9

Mia9

10-07-2018 om 08:56

Vervelend

Ik zou het zelf heel vervelend vinden: je kiest een school, houdt rekening met bepaalde kosten, en opeens worden die substantieel hoger en er is nauwelijks over gecommuniceerd, ik zou daar best pissig om worden.
Ik zou om me heen vragen wat de andere ouders van je school ervan vinden, kijken of er nog iets tegen te houden is, of dat je iets alternatief opzet: jij neemt bvb een paar kinderen mee op je vrije dag en vice versa.

3 kinderen is 3x onkosten.

Gelukkig krijg je bij 3 kinderen ook 3x kinderbijslag

Je bent €360,- per jaar kwijt voor 40 weken overblijf.
Twee keer in de week overblijf voor 3 kinderen.

Dus gemiddeld gezien ben je €9,- per week kwijt.
Zelf werk je waarschijnlijk meer dan die 40 weken, dus op jaarbasis valt het reuze mee met de onkosten.

Meer betalen zit niemand op te wachten, maar goede opvang voor je kinderen lijkt me de basis om zelf prettig te kunnen gaan werken. En het is allemaal maar tijdelijk.

Phryne Fisher

Ik weet dat het niet het geval is. Maar de school van jouw kinderen zou de school van mijn kinderen geweest kunnen zijn.
Hier hadden de opvangmoeders er een wedstrijd van gemaakt wie het hardst kon schreeuwenvan de ene kant van schoolplein (waar hun babbelhoek was) naar de andere kant waar kinderen speelden. En dan beklag bij jou als ouder doen "dat je kind ook nooit luistert"

lieverdje

lieverdje

10-07-2018 om 09:21

1.50 was heel goedkoop!

Het is jammer, maar ik sluit me erbij aan dat het oude tarief bij jullie op school erg goedkoop was. 2,50 is meer gemiddeld en zelfs die 3 euro is geen uitschieter. Hier meegemaakt dat incidentele opvang 3,75 per keer moest kosten! Dat vond ik wel erg duur....

Aan de andere kant, als de TSO door een kinderopvangorganisatie gaat worden overgenomen, is het misschien weer aftrekbaar van de belasting.... wordt het alweer minder duur van. (of zeg ik nu iets raars? Het stond mij bij dat hier opvang door overblijfoudersouders, waar ook een kleine vergoeding voor gevraagd niet aftrekbaar was, maar de 'officiële kdv-tso' wel. Nu hebben we daar niet meer mee te maken vanwege het continurooster dus ik weet het niet meer......)

Hoe is dat besloten?

Je kunt er formeel over touwtrekken. Is er wel instemming geweest van de MR? Is er een regeling voor minder draagkrachtigen?
Wat zijn de kosten die het externe bureau in rekening brengt (laat zien die offerte!)
Maar ondertussen kun je er weinig tegen beginnen.
Ja, een continu-rooster. Dat zou helpen.

Uitdeluiers

Uitdeluiers

10-07-2018 om 09:31 Topicstarter

Korte aanvulling

Fijn om alle verschillende reacties te lezen.

Gelukkig maakt het voor mij financieel gezien niet uit dat de opvang duurder wordt. Ik werk 33 uur in de week en kan het inderdaad zonder problemen opbrengen. Maar zoals ik eerder al schreef vind ik het van school uit niet netjes dat er totaal niet over gecommuniceerd is. Daar val ik over.
Vanmorgen bij school werd mij direct door een moeder gevraagd hoe ik er tegenover sta en duidelijk was dat het bij heel veel ouders hoog zit.

Ik heb ook totaal geen problemen met professionele opvang. Geeft toch een beetje meer zekerheid dat je kind goed zit.
Zelf zou ik ook blij zijn met een continurooster op school. Wie weet dat dat met ingang van het schooljaar 2019/2020 toch nog gaat gebeuren. Hier pleiten ook al meerdere ouders voor dus we gaan wel ervaren hoe dit gaat verlopen.

Maar ik ben blij met al jullie reacties. Zo zie je maar dat het er op veel scholen toch ook zo ongeveer aan toe gaat

Fransien

Fransien

10-07-2018 om 10:22

Eisen stellen

De opvang is nu professioneel, dat betekent dat er dus ook speelmateriaal aanwezig moet zijn en dat er een plan moet zijn voor zonnige dagen, bewolkte dagen en regenachtige dagen.
Je betaalt een stuk meer voor professionele opvang, dan mag je ook verwachten dat het professioneel wordt aangepakt (en dan niet alleen maar de rekening).

Wij werden ook voor een voldongen feit gesteld met professionele TSO, daar is het reguliere tarief 2,50 per kind per keer, 3,50 incidenteel mits 3 dagen van te voren aangegeven, 5,00 incidenteel laatste minuut.
Er is dus (onder gemopper) speelmateriaal aangeschaft en dat is wel fijn voor de kinderen.

Kaaskopje

Kaaskopje

10-07-2018 om 10:36

Uitdeluiers

Ik lees op de website https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/basisonderwijs/vraag-en-antwoord/kan-mijn-kind-tussen-de-middag-overblijven-op-de-basisschool overblijfkosten inderdaad een zaak voor de MR is. Is dat gebeurd?

Van de belastingdienst.nl:
Voor de volgende vormen van opvang krijgt u geen toeslag:
- Voor tussenschoolse opvang maakt het niet uit waar uw kind tussen de middag overblijft: op school of bij een geregistreerde gastouder of kindercentrum. U kunt in geen van deze gevallen toeslag krijgen.

Ik zie wel opmerkingen dat overblijfkosten aftrekbaar zijn.

Als de MR ingestemd heeft, vrees ik dat je je erbij neer moet leggen, hoewel ik het ontbreken van informatie wel kwalijk vind. Je zou eventueel een klacht in kunnen dienen over de gang van zaken en 'eisen' dat men de verhoging uitstelt tot de informatie alsnog is verstrekt.

Ik vind het in het algemeen gezien wel zuur dat er totaal geen tegemoetkoming voor overblijfkosten is. Dat het aftrekbaar is, is achteraf leuk, maar daar koop je niets voor als je het moet betalen. Voor mensen die echt amper een cent hebben, maar toch werken, is 7,50 per week (daar komt het minimaal op neer in de meeste gevallen) best veel. (Kinderbijslag is vaak ook een potje voor kleding en andere noodzakelijke uitgaven.) Voor ouders die niet tot die groep behoren, vind ik het wel op te brengen. Dan valt wat mij betreft klagen over de hóógte van de kosten onder 'voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten'.

Continuerooster

Het continue rooster klinkt ideaal maar heeft ook nadelen. De school krijgt via zijn bestuur budget voor het aantal fte aan leerkrachten afhankelijk van het leerlingaantal en de leeftijd van het team. De leraar heeft, naast zijn wettelijk recht op pauze, een bepaald aantal werkuren. Een groot deel er van staat hij of zij voor de klas, een deel gaat op aan overige lestaken zoals lessen voorbereiden, ouderavond, nakijken, overleggen, studie etc. en het laatste deel gaat op aan de organisatie van schoolbrede zaken zoals schoolbrede projecten zoals Vreedzame School, activiteiten rond feestdagen, verkeer, schoolreisje, BHV, MR etc. Elk kwartier dat een leerkracht of assistent besteed aan overblijven gaat ten koste van wat anders, zeker bij kleinere scholen. Ik zie ze liever hun les voorbereiden dan kijken hoe Pietje zijn boterham eet... Bovendien bij een kortere lunchtijd zijn de kinderen eerder uit of hebben vaker vrij en dat kost de BSO/gastouder de werkende ouders, ook na aftrek van de belasting, meer geld dan 2,50 per uur. Dus wat dat betreft kun je ze beter op de TSO hebben.

Op onze school stonden we ook voor de opgave hoe om te gaan met overblijven en schooltijden omdat de tijden niet geharmoniseerd waren tussen onder-en bovenbouw en dit wel de wens was van ouders en leerkrachten om dit te gaan doen. De MR heeft scenario's bedacht, waaronder het continuerooster, langere pauze met gelijke tijden voor alle klassen, extra vrije dagen met lange en gelijke dagen. Deze hebben ze besproken met leerplichtambtenaar, niet MR- leerkrachten en de ouders van de ouderraad als klankbordgroep. Nadat dat is uitgewerkt, is er een algemene ouderavond en enquête gehouden met de meeste stemmen voor een gelijke begin- en eindtijd voor alle groepen (half 9 en 3 uur), gelijke middagpauze van 5 kwartier voor alle groepen en een vrije woensdagmiddag voor alle groepen. De TSO wordt gerund door een stichting met vrijwilligersvergoeding met de MR-ouders in de rol van toezichthouder (kosten, budget kwaliteit) en kost 2,- per kind per keer. De winst van de TSO wordt besteed aan het onderhoud van het overblijf/handenarbeidlokaal, extra spelmateriaal op het schoolplein etc. Ik denk dat we hier een gedragen besluit genomen hebben. Er is zo genoeg tijd voor kinderen om thuis te eten, voor leraren om te eten, lessen voor te bereiden en te overleggen want geen leerkracht voor de TSO nodig en de kosten zijn duidelijk en beheersbaar.

Floria

Floria

10-07-2018 om 13:44

vooraf

Zijn de meningen gepeild?
Voordat ze hier overgingen op een continurooster, kregen we eerst een soort enquête. (Daar zat wel een hele tijd tussen trouwens.)

Voorheen was er een soort vrijwillige overblijfgroep met oudere dames uit de buurt en een paar moeders. Het kostte ongeveer 1,60 per keer geloof ik en daarvan werd dan iets te drinken betaald, speelgoed voor op het schoolplein, een euro of 3 per overblijfkracht, en een jaarlijkse cursus voor de dames (geen heren). 90-95% van de kinderen bleef al over.
Op zich konden we 8x overblijven per week best betalen, al is een gratis continurooster natuurlijk wel fijner. Ze hebben nu wel minder tijd om te eten en dat kan voor een langzame eter een nadeel zijn.

Hoewel 12 euro per week of 20 euro per week (voor bv 2 kinderen voor 4 dagen) toch na een jaar een flink verschil is... Uitdeluiers gebruikt maar 2 dagen, maar er zullen toch mensen op school iedere dag afnemen. Ook mensen die meerdere of alle dagen thuis zijn wonen niet allemaal tegenover de school. Ik vind het een forse toename van de kosten ineens waar je niet op gerekend had. Ook als je het wel kunt betalen. Er zijn ook andere oplossingen: continu, of doorgaan zoals het ging.

mijk

mijk

10-07-2018 om 14:02

Bij ons op school heeft

Dit een jaar geduurd en toen gaf het zo veel ellende die 'professionele opvang dat school unaniem op continuerooster os overgestapt. Niveau van krachten die bso aanleverde was veel lager dan dat van de vrijwilligw ouders die het al jaren deden. Leerkrachten waren eerste half uur van de middag bezig met blussen van brandjes die tussen de middag waren ontstaan. Werd ineens gepest. Overdracht naar ouders en zelfs naar leerkrachten was er niet. Overblijfkrachten zijn zelfs nooit aan ons voorgesteld..

Dan baal je wel als het duurder wordt...

Mijk

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.