Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Kiko

Kiko

09-07-2015 om 13:11

Wat voor leerlingen krijgen HAVO pre-advies?


Cat

Cat

11-07-2015 om 16:49

haha Barvaux

Cito heeft zich wel erg goed in de markt gezet. 'Waar moeten ze anders naar kijken'. Kinderen gereduceerd tot cito uitslagen. Mmhh.

Barvaux

Barvaux

11-07-2015 om 17:19

cat

Dat was ook meer een sneer naar leerkrachten die alleen uitgaan van die harde cijfertjes op die lvs (die ook wel van niet-cito kan zijn) ipv naar het kind te kijken.

Adrienne

Adrienne

11-07-2015 om 21:19

LVS toch prima?

Soms vind ik dat ook een beetje overdreven hoor: 'in plaats van naar het kind te kijken'. De meeste leerkrachten zullen heus die combinatie wel bekijken. Het gaat om meerdere toetsen over meestal 3 jaar, 2 x per jaar, dus 6 uitgebreide toetsen over verschillende onderdelen. Dat zegt meestal heel wat, en verder kijken die leerkrachten ook nog wel naar doorzettingsvermogen / werkhouding, methodetoetsen, enzovoort. Sommige mensen vinden dat nu juist weer stom, want dat is zulke 'zachte', vage informatie.
Het blijft iets moeilijks, maar ik denk dat een beetje leerkracht heus wel naar het kind kijkt (en naar die 6 uitgebreide toetsen erbij).
En sorry, maar stel dat een kind meestal een III haalt voor begrijpend lezen en rekenen, een enkele keer II of IV, maar het kijkt pienter uit de ogen en praat lekker vlot mee en heeft ook een vriendinnetje dat nogal slim is. Wat moet je dan als leerkracht? Welke zachte factoren moet je nu wel en niet mee laten tellen, en hoe kijk je naar 'het hele kind'. Ja, misschien aansturen op niet alleen VMBO-t, maar combinatiebrugklas met Havo.
En dit verhaal kan ook andersom he: haalt meestal een III, maar kind kijkt meestal wat suf en zegt niet zoveel in de kring. Wat dan? Telt dat?
Ik ben niet tegen die Cito (of andere) volgtoetsen, als ze maar goed kijken dat de kinderen die toetsen snappen, de vraagstelling en dergelijke. En genoeg blijven uitdagen/ bijspijkeren op zwakke onderdelen.

Barvaux

Barvaux

11-07-2015 om 21:24

Adrienne

Ik ben helemaal niet zo zwartwit wat dit betreft maar ik begrijp even niet wat het 'uit de ogen kijken' hiermee te maken heeft. Verder was de vriend van mijn vmbo-basiszoon op de basisschool een jongen die hoogbegaafd was en nu VWOdoet. Wat zegt dat nu weer? Dit omdat je ook nog eens een 'slim vriendinnetje' inbrengt.

Adrienne

Adrienne

11-07-2015 om 21:50

Nou Barvaux

Dat was misschien niet duidelijk, maar ik bedoel: wat moet de leerkracht allemaal nog meer zien dan de citoscores (en aanvullend wat methodetoetsen)? Want volgens velen, jij onder andere -zoals ik uit een eerdere reactie begrijp- moet de leerkracht naar het hele kind kijken.
Begrijpelijk idee, maar wat betekent het nu echt?
Wat zou je dan doen, als juf of meester? Ik noem een voorbeeld: zou zo'n leerkracht een slim vriendje (onbewust) mee laten tellen? Vind ik niet veel of niets zeggen hoor! Zie jouw voorbeeld.
Wat dan? Hoe kijk je naar het hele kind? Dat het vlot meepraat in de kring (of juist niet)? Dit lijkt me misschien al iets meer zeggen, maar blijft wat 'zachte informatie' (zeer subjectief). Ook een pienter uit de ogen kijken (of suffig) is zeer subjectief.
Maar gelukkig hebben we dus die toch wel meer objectieve (nee, niet volledig objectieve!) citotoetsen. Of ander leerlingvolgsysteem. Daarom ben ik daar dus wel blij om.
Ben ik nu duidelijker? Ik noem het juist, omdat dat soort zaken als wel/niet pienter uit de ogen kijken of welk vriendje je hebt, te 'zacht' en te subjectief is, wat mij betreft.
Maar de leerkracht moet dus wel naar het hele kind kijken. Maar maak het dan iets meer concreet (en ga er niet zo vanuit dat het alleen die 'harde citocijfers' zijn en dat er niet meer 'naar het kind gekeken wordt')

Barvaux

Barvaux

11-07-2015 om 21:57

Hmm

Ik zit nu in een discussie waar ik helemaal geen zin in heb geloof ik.

Het is allang duidelijk dat je bij sommige kinderen niet naar het LVS moet kijken maar naar het kind en bij andere kinderen niet naar allerlei subjectieve dingen maar naar de harde cijfers (die kinderen die dus vroeger opeens een hogere cito haalden dan dat het advies liet zien).

Verder vertel je je een beetje, het zijn hoogstens vijf LVS toetsen vanaf half groep 6 dus zo in februari groep 8 ga je maar twee jaar terug. Verder wordt begrijpend lezen alleen maar getest in januari dus daar ga je al.

Ik vind het wel jammer dat die Cito zoveel minder belangrijk is geworden, nu gaan scholen toch kijken naar een entreetoets eind groep 7 die juist oorspronkelijk bedoeld was om de hiaten te ontdekken waar je in groep 8 aan moest gaan werken.

Ik denk ook dat het goed is om iets als een CITO te doen zo in jan/feb groep 8 of later als het maar gelijk telt. Er hing toch een hele andere sfeer omheen dan aan die M en E toetsen die soms wel over drie weken waren verspreid. Ik vind het een achteruitgang, nu in april is het veel minder belangrijk en ik vind het voor sommige kinden niet zo slecht om je eens even heel erg in te spannen en alles op alles te zetten. Ik vraag me dus af of kinderen wel op hun allerbest zijn bij die LVS toetsen. Kinderen weten niet dat die komt, denken dat het niet zo belangrijk is (veel ouders zijn niet zo goed op de hoogte als wij hier) en ga zo maar door.

Adrienne

Adrienne

11-07-2015 om 22:57

ja klopt

Inderdaad, ik heb me verteld. Midden groep 8 Cito's zijn dit afgelopen jaar denk ik veel belangrijker geworden, en dat zijn dan dus pas de 5e toetsen. Dat er maar eens per jaar begrijpend lezen wordt getoetst had ik geloof ik een beetje gemist bij mijn 2 kinderen, oeps… .
Dan nog, vind ik 5 uitgebreide vervolgtoetsen, gemeten over 2,5 jaar, best wel veel zeggen en kan ik het me goed voorstellen dat het de leerkracht stevig kan helpen tot een advies te komen. Natuurlijk kan er nog veel gebeuren in de jaren daarna, kind is nog jong.

Voor het overige vind ik het ook een lastige discussie hoor. Wat ik wel bijna zeker denk te weten, is dat de entreetoets groep 7 inmiddels nog maar weinig wordt afgenomen of zo wel: deze wordt niet meer meegeteld door de middelbare school, begreep ik. De basisschool van mijn kinderen had het daarom ook maar afgeschaft. De midden groep 8 cito werd extra belangrijk afgelopen jaar. Volgens mij hadden vrijwel alle ouders dat uitstekend door, maar dat kan ook aan de populatie van de school liggen (niet bepaald ondenkbaar).

Dus, die discussie hoeft verder ook niet echt hoor, maar een ding blijft me een beetje triggeren en misschien wel licht irriteren. Je schrijft (en je bent niet de enige met deze boodschap):
"Het is allang duidelijk dat je bij sommige kinderen niet naar het LVS moet kijken maar naar het kind.."
Leg me dan eens uit (als je nog wil): wat is dat dan, naar het kind kijken? Waar moeten die leerkrachten dan precies naar kijken? Ik vind dat zo vaag, zeker gewoon 'naar het hele kind', net zoiets als sommige vage artsen (alt.) wél goed zouden zijn, omdat zij tenminste 'naar het hele kind' kijken. Ik krijg er een erg zweverig gevoel bij en dat bevalt me niks.

Kiko

Kiko

12-07-2015 om 00:54

Maar toch

>Maar de leerkracht moet dus wel naar het hele kind kijken. Maar >maak het dan iets meer concreet (en ga er niet zo vanuit dat het >alleen die 'harde citocijfers' zijn en dat er niet meer 'naar het >
kind gekeken wordt'

Ja, ben ik met eens Adrienne, daarom de juffen bod excuus aan.
Ook nog heb ik al deze pagina van de rijksoverheid,
daarom dacht ik hoe kan dat mijn zoon HAVO pre-advies gekregen heeft. Natuurlijk is de score van LVS-CITO belangrijk, maar toch!

>Toelating voortgezet onderwijs gebaseerd op schooladvies

>Sinds het schooljaar 2014-2015 baseren scholen voor voortgezet >onderwijs de toelating van leerlingen op het schooladvies. >Middelbare scholen mogen toelating dan niet meer af laten hangen >van het resultaat van de eindtoets.

>Schooladvies gebaseerd op gehele schoolloopbaan

>Basisscholen geven in een schooladvies aan welk type voortgezet >onderwijs het beste bij een leerling past. Daarbij kijkt de school >onder andere naar:
>aanleg en talenten van een leerling;
>leerprestaties;
>de ontwikkeling tijdens de hele basisschoolperiode;
>concentratie, motivatie en doorzettingsvermogen van een leerling.

Cat

Cat

12-07-2015 om 06:00

naar hele kind kijken

Dat hoeft toch niet zweverig te zijn? Kleur ogen lijkt me niet zo van belang, wel of een kind goed is met taal en rekenen, daar komt het wel een beetje op neer. Dat zou je toch als juf ook enigzins moeten kunnen inschatten. Tuurlijk neem je daar cito scores ook in mee, het is wel heel arm mi als je daar alleen naar kijkt.
En verder nog wat dingetjes als hoe snel leert een kind, hoe pikt het iets op, hoe flexibel is het, kan het overschakelen naar andere strategieen, kan het zichzelf corrigeren enz enz. Allemaal zaken die van belang kunnen zijn om niveau in te schatten en die een beetje leerkracht zou moeten kunnen zien. Ook lijkt me van belang te weten welk soort fouten een kind maakt. (Maar als het goed is is dit al veel eerder gebeurt om (onnodige) fouten maken juist te voorkomen)

Leonie

Leonie

12-07-2015 om 10:15

blij

Het lijkt me voor een docent groep 7/8 er niet gemakkelijker op geworden om een (voorlopig) advies te geven. Je hebt natuurlijk de hele duidelijke gevallen maar juist de twijfelgevallen, dat is lastig. Of als ouders vinden dat het kind te laag is ingeschaald. Zeker als je naar het hele kind moet kijken. Volgens mij krijg je nu vanaf het voorlopig advies ouders die je onder druk zetten om een hoger advies te krijgen. Niet fijn. Vooral als je niet een duidelijk instrument hebt als lvs, eindcito maar als je naar het hele kind moet kijken. Lekker vaag, dus.

Krullevaar

Krullevaar

12-07-2015 om 10:21

Adrienne

Bij het kijken naar het hele kind gaat het natuurlijk niet om de kleur van de ogen of dat een kind met slimme kinderen omgaat. Maar zaken als werkhouding, tempo, concentratie spelen dan een rol. Dit zijn zaken die je niet specifiek met een Cito toets meet. Alhoewel ik vind dat dit alleen mee zou mogen tellen bij de afronding naar boven, om het zo maar te noemen. Een kind wat overal een I voor haalt moet je niet met dit soort subjectieve informatie straffen met een havo advies omdat bijv. de concentratie niet goed genoeg zou zijn.

Caesar

Caesar

12-07-2015 om 12:10

Lvs

Het lvs is een prima middel om te zorgen dat het schooladvies niet louter is gebaseerd op de particuliere mening van een willekeurige juf of meester. Ik denk dat de meeste basisscholen bij het advies niet blindvaren op de cijfers uit het lvs, maar ook kijken naar de resultaten van de methode toetsen, een eventuele nio toets en andere meetbare gegevens. Daarnaast kan een schooladvies ook gebaseerd worden op 'zachte' gegevens. Ik vind de kritische vragen van Adrieenne hierover heel terecht. In de schoolgids van de school van mijn kind staat zelfs dat er bij het advies gekeken wordt naar de thuissituatie. Dat verondersteld dus dat de school een goede kijk heeft op de thuissituatie van de leerlingen.....

Barvaux

Barvaux

12-07-2015 om 12:40

zweverig?

Ik bedoel dat helemaal niet zweverig en ik denk dat dat woord wel het laatste is wat bij mij past

Ik wil er alleen maar mee zeggen dat sommige kinderen citotoetsen te gehaast maken, er geen zin in hebben, een beetje verpest zijn door dat saaie gedoe op de basisschool en lager scoren dan nodig. Als een leerkracht merkt dat het kind opeens heel veel inzet vertoont bij een extra lastige opdracht en dat meeneemt in de afweging 'kijk je naar het kind'. Ik kan er met de pet niet bij dat je dan voorbeelden gaat noemen over 'duffe ogen of slimme vriendjes' en dat maakt het lastig discussiëren.

Als ik in het andere draadje cijfers op LVS voorbij zie komen die lager waren dan die mijn oudste haalden en waar die kinderen toch direct VWO advies kregen dan denk ik dat de leerkracht niet genoeg naar mijn kind gekeken heeft. Dat bleek ook wel toen de cito hoger uitviel dan verwacht maar niet iedereen gaat dan meteen zijn keuze van school en niveau omgooien. Dat wordt nu nog lastiger omdat de CITO-uitslag zoveel later komt.

Sowieso zijn mijn beide kinderen geen exemplaren die je maar constant uit hun groep moet halen en in het diepe (lees: een nieuwe groep kinderen) moet gooien omdat ze daar flink in de problemen door komen met het gevaar van juist lagere cijfers. Het is al moeilijk genoeg voor ze om zich een beetje staande te houden in een groep en dat soort kinderen moeten dus eigenlijk meteen op het goede niveau uitkomen. Ook: kijken naar het kind. Niets zweverigs aan.

In dit voorbeeld gaat het volgens mij om een hardwerkende jongen met veel toestanden thuis. Als je daar op let en ook ziet wat de achtergrond is van de moeder moet je dat wel meewegen in je besluit en eens kijken waarom die cijfers niet zijn wat je verwacht. Léér dat kind eens cito's maken. Bekijk of het inderdaad bij begrijpend lezen niet het antwoord geeft wat hij denkt dat het is zonder te lezen? Bekijk of het kind de tekst wel goed gelezen heeft en ook weet dat het terug moet kijken etc etc. Daar is helaas de tijd niet voor maar het is duidelijk dat wij OO-ouders dat wel sneller doen dan babybrabbel-ouders maar heeft niet elk kind daar recht op? Moet niet elke leerkracht kunnen kijken naar een kind ipv alleen naar de cijfertjes?

Kiko

Kiko

12-07-2015 om 13:20

Dank jullie wel!

Met jullie advies, ga ik met hem door!
Dit is misschien mijn ego, maar hoop ik voor hem dat
hij, tenminste VWO-HAVO kan halen.

aan Cat

Bedankt voor uw mening!

aan Barvaux

Bedankt, dat klopt:

>In dit voorbeeld gaat het volgens mij om een hardwerkende jongen >
met veel toestanden thuis. Als je daar op let en ook ziet wat de >achtergrond is van de moeder moet je dat wel meewegen in je >
besluit en eens kijken waarom die cijfers niet zijn wat je >
verwacht.

Maar voor mijn kind, doe ik alles (als dat kan, samen met mijn man).

Wanhopig

Hier een wanhopige moeder. Weet niet wat ik moet doen en wat ik kan doen. Mijn dochter zit in groep 7 is 10 jaar en heeft dyslexie. Hiervoor heeft ze begeleiding gehad van een studiecentrum. Dit heeft haar goed geholpen. Ze leest nu Met en heeft E6 gehaald (half jaar later dan "normaal"). Dus op zich best knap. Ze haalt goede cijfers voor alle vakken, zelfs spelling en begrijpend lezen. Komt met negens thuis. Haar rapport is dit jaar later, februari ipv december. Omdat de zomervakantie laat was en het anders zo kort in groep 7 is had de school dit besloten te doen dit jaar. Allemaal prima tot dusver. Tot de Cito toetsen kwamen. Mevrouw weet ze erg goed te verprutsen (altijd al) en had hierdoor echt een rapport om te huilen. We hadden een iets andere verwachting helaas. Bijna alles was echt slecht, meeste een score van IV. Dit was dus (te?) zwaar meegenomen in het rapport vind ik. Allemaal matig. Waarom?? Wat kan ik hiermee. Rapportgesprek heb ik dus gistermiddag gehad en was te verbouwereerd om allerlei vragen te stellen die ik nu heb (komt weinig voor dat ik dat heb, vond het vreselijk). Ga denk ik in ieder geval nogmaals met de lerares om tafel. Maar wat m
oet ik met die altijd verprutste Cito toetsen?? HELP

Lezen

Leest niveau M7 (en niet Met)

Dendy Pearson

Dendy Pearson

20-02-2018 om 08:00

Maar

Maar de cito-uitslagen staan toch los van de gewone cijfers op het rapport? Wat stond er dan in dat rapport? Aan die cito-uitslagen kan je niks veranderen. Als ze heel anders zijn dan de gewone toetsen, dan zou je cito’s kunnen gaan oefenen.

Waarom ben je zo geschrokken? Een rapport zou eigenlijk geen verrassing moeten zijn. Als je kind onder de maat presteert had er al eerder een gesprek moeten zijn geweest.

maan.

maan.

20-02-2018 om 09:00

Havo advies

Om terug te komen op de beginvraag, voorlopig havo advies is naar mijn idee het advies voor die leerlingen die probleemloos de school doorlopen en nooit opvallen. Dat is vrij vaak een voorzichtig advies, maar een definitief advies dat mogelijk hoger is levert minder problemen op dan een definitief advies dat mogelijk lager is.

Kiko

'De school van mijn zoon is een van de (zogenaamde)best basisscholen van de regio, en bijna 80 percent van de kinderen groep 8 gaan naar VWO of VWO/HAVO'

Dat is dan wel een uitzonderlijke school. Landelijk gezien komt 50% op het VMBO en 44% op HAVO/VWO.

https://www.onderwijsincijfers.nl/kengetallen/sectoroverstijgend/nederlands-onderwijsstelsel/stromen-in-het-nederlandse-onderwijs

Tsjor

Cito score.

Bij plaatsing op het voortgezet onderwijs is de Cito toets inderdaad niet meer de doorslaggevende factor.
Het kind wordt in een bepaalde klas geplaatst op advies van school, dit advies hoort in samenspraak met de ouders tot stand te komen.
Als je kind wel in een tl/havo klas geplaatst wordt op advies van school en de eind Cito wijst havo/vwo aan dan mag je je kind in een havo/vwo klas laten plaatsen, ook al is de basisschool het hier niet mee eens.
Uiteraard moet je je als ouders dan wel af gaan vragen of dat hogere advies inderdaad wel echt bij je kind past.

Er spelen meer factoren mee dan alleen het qua intelligentie kunnen, het kind moet het ook zelf willen en er voor gaan.

ik heb gisteren van de docent begrepen dat " Begrijpend lezen" en "Rekenen" heel zwaar meetellen voor het advies wat ze krijgen. en voor vwo moeten deze dus op 1 staan. 

Jessie84 schreef op 07-06-2023 om 09:22:

ik heb gisteren van de docent begrepen dat " Begrijpend lezen" en "Rekenen" heel zwaar meetellen voor het advies wat ze krijgen. en voor vwo moeten deze dus op 1 staan.

Los van dat je toelichting wellicht klopt, het kind van to zal zijn/haar diploma ondertussen wel hebben want de vraag stamt uit 2015. 

(Plus iemand die in paniek is om een advies uit 2018, maar ook dat kind is hopelijk al op een passende school beland)

Cat schreef op 11-07-2015 om 16:17:

ik denk dat je iets door elkaar haalt

De eind cito heeft z'n betekenis verloren voor vo scholen als toelatingsinstrument. Het is idd alleen nog maar advies van bs dat leidraad is. Echter dat advies wordt juist steeds meer gebaseerd op lvs.

en de gegevens van de doorstroomtoets kunnen nu meegenomen worden in het advies. Terwijl de eindtoets laatste jaren pas na advies en inschrijving was.Dus we zijn weer terug na "vroeger". Alleen kunnen basisscholen nu wel hun advies laten afwijken van het advies vd doorstroomtoets, maar moeten dit goed onderbouwen 

wettelijke verplicht:

Leerlingen ontvangen tussen 10 en 31 januari hun voorlopig schooladvies.

Leerlingen maken in de eerste 2 weken van februari de doorstroomtoets.

Uiterlijk 15 maart ontvangen de scholen de uitslag van de doorstroomtoets.

Leerlingen en ouders ontvangen uiterlijk 24 maart van hun school het definitieve schooladvies.

Tussen 25 maart en 31 maart melden alle leerlingen zich tegelijk, met hun definitieve advies, aan op de middelbare school. 

laat maar ik zie nu dat het eeeeeen heel oud draadje is

Als het goed is heeft de school al vanaf groep 3 uitgelegd hoe de cito-scores werken. En dat het advies wordt gebaseerd op de resultaten die daarmee worden behaald. Hoe kan het dan dat er dan toch ouders verbaasd zijn om het advies dat hun kind krijgt?

Een havo-advies is trouwens een heel goed advies. Als je kind naar de universiteit wil kan die na de havo nog 2 jaar vwo doen. Of in sommige gevallen 1 jaar hbo en naar de universiteit maar dat schijnt een minder goede route te zijn. 

Lotte78 schreef op 07-06-2023 om 11:29:

laat maar ik zie nu dat het eeeeeen heel oud draadje is

Oh lekker ik zie dat ook nu pas

Lotte78 schreef op 07-06-2023 om 11:19:

[..]

en de gegevens van de doorstroomtoets kunnen nu meegenomen worden in het advies. Terwijl de eindtoets laatste jaren pas na advies en inschrijving was.Dus we zijn weer terug na "vroeger". Alleen kunnen basisscholen nu wel hun advies laten afwijken van het advies vd doorstroomtoets, maar moeten dit goed onderbouwen

wettelijke verplicht:

Leerlingen ontvangen tussen 10 en 31 januari hun voorlopig schooladvies.

Leerlingen maken in de eerste 2 weken van februari de doorstroomtoets.

Uiterlijk 15 maart ontvangen de scholen de uitslag van de doorstroomtoets.

Leerlingen en ouders ontvangen uiterlijk 24 maart van hun school het definitieve schooladvies.

Tussen 25 maart en 31 maart melden alle leerlingen zich tegelijk, met hun definitieve advies, aan op de middelbare school.

Waar in Nederland moet je in een periode van 6 dagen je kind aanmelden op de middelbare school? Ik herken dat helemaal niet. 

Anna23 schreef op 18-06-2023 om 22:28:

[..]

Waar in Nederland moet je in een periode van 6 dagen je kind aanmelden op de middelbare school? Ik herken dat helemaal niet.

Zijn dit niet de nieuwe regels die volgend schooljaar ingaan?

Daglichtlamp schreef op 18-06-2023 om 22:30:

[..]

Zijn dit niet de nieuwe regels die volgend schooljaar ingaan?

ja, dat klopt en ik dacht kind zit nu in groep7. totdat ik zag dat het een heel oud draadje was

Heel oud. Ik zie dat ik in het oude draadje heb meegeschreven. Zoon die toen net een advies binnen had studeert nu aan de universiteit. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.