Temet
17-06-2010 om 16:45
Wat wisten jullie eigenlijk van de school van je kleuter?
Wij kregen van school een enquete. Met daarin vragen over de redenen om voor deze school te kiezen, onze ervaringen met de school, positieve en negatieve punten, etc.
En ik heb m ingevuld, maar bij heel veel vragen had ik eigenlijk niet of nauwelijks een idee. Is de school een veilige omgeving voor mijn kind? Tja. Zijn de leerkrachten deskundig? Alweer: tja. Ben ik tevreden over het toezicht bij het buitenspelen van de kleuters? Wederom: tja. Daar ben ik toch niet bij?
Kind lijkt het goed te doen. Nog geen juf gehad die hem een pervasieve ontwikkelingsstoornis of ander leed wil aanpraten. Kind spreekt met waardering over de juf, dolt met zijn klasgenootjes als ik hem breng, en het lijkt allemaal redelijk te marcheren.
Kortom: geen bericht, goed bericht, wat mij betreft. Maar ik vraag me af: ben ik nou zo'n botterik dat ik van heel veel dingen gewoon geen benul heb, of is dat eigen aan het hebben van een kleuter? Want ik hoor niks van dat kind. Ja, het was stom want hij mocht niet bij de watertafel, of leuk, want Ayyoub heeft getracteerd, maar dat was het dan wel zo ongeveer. Een grote zwarte doos, dat is het, met af en toe iets tastbaars bij een tienminutengesprek.
Hoort dat zo, of zit ik te suffen?
Groeten,
Temet
Caroro
17-06-2010 om 16:56
Hier ook gehad
Toen onze oudste nog niet zo lang op school zat, kregen we ook zo'n enquete. Met vragen over begeleiding in groep 8 en zo. Heb ik lekker open gelaten! En aan het eind geschreven dat we een hoop zaken nog niet konden beoordelen. Misschien als we over 4 jaar of zo nog eens zo'n enquete mogen invullen, ik dan een wat gefundeerdere mening kan geven!
Massi Nissa
18-06-2010 om 07:31
Temet
Zo gaat het bij mij met het kdv: man brengt en haalt, dus ik spreek die leidsters misschien twee keer per jaar. Geen bericht, goed bericht. Ze gaat er meestal graag naartoe en leert er veel van de andere kinderen - pas nog hinkelen, ineens kon ze dat toen ze thuiskwam.
In november gaat ze naar de basisschool en dan zal ik haar nooit wegbrengen (dat zal man doen, ik moet al om half acht naar mijn werk) en twee keer per week ophalen. Ik vermoed dus eenzelfde verhaal als bij jou: weinig zicht op wat er op school gebeurt en hoe en waarom. Gelukkig is dochter een kletsmajoor, dus ik hoop dat zij me een beetje op de hoogte houdt
.
Groetjes
Massi
Temet
18-06-2010 om 09:42
Massi
"Gelukkig is dochter een kletsmajoor, dus ik hoop dat zij me een beetje op de hoogte houdt
. "
'Hope springs eternal' zeggen de Engelsen dan geloof ik, maar reken er maar niet op. Mijn zoon is ook een ongelooflijke kletskouw, maar relevante informatie aangaande de inhoud van het onderwijs kan ik op mijn buik schrijven.
Groeten,
Temet
Caroro
18-06-2010 om 10:10
Feedback van kleuters (en oudere kinderen)
'Was het leuk vandaag op school?'
'Ja'
'Wat heb je gedaan?'
'Weet ik niet'
'Heb je nog met iemand gespeeld?'
'Weet ik niet'
'Hebben jullie buiten gespeeld?'(open deur vraag)
'ja'
'Wat heb je buiten gespeeld?'
'Nou gewoon'
En volgens mij is dit geen uitzondering als ik de andere ouders wel eens hoor. Verder gaat het wel goed met de kinderen op school hoor!
Temet
18-06-2010 om 10:29
Massi, caroro
Massi, Caroro beschrijft het helemaal. Bij kletsmajoors zijn de zinnen wel iets langer ("we hebben twee keer buitengespeeld op school en éen keer op de opvang"), maar meer informatie komt er niet.
Marginaal meer informatie krijg je door het stellen van zeer gesloten vragen ('heb je vandaar met X gespeeld' in plaats van 'met wie heb je gespeeld') maar het woord hier is 'marginaal'.
Groeten,
Temet
Massi Nissa
18-06-2010 om 13:07
Lol temet
Het is inderdaad 'hope springs eternal', want dit soort gesprekjes heb ik nu al over het kdv. Alleen zeer gerichte, gesloten vragen krijgen een antwoord en dan nog alleen als ik de aandacht heb. Ik heb het zelfs al als we aan tafel aan mijn man vertellen wat we die dag samen hebben gedaan. Dan hebben we gezwommen, zijn naar de speeltuin geweest, hebben boodschappen gedaan en de fiets bij de fietsenmaker opgehaald en wat zegt dochter op de vraag: "Wat heb je vandaag gedaan?" "Televisie kijken". Een kwartier! Toen ik stond te koken! Fijn is dat.
Groetjes
Massi
rodebeuk
18-06-2010 om 15:07
Heel veel
...toen ik eenmaal de code gekraakt had.
De truc is namelijk om aan te sluiten bij de normale gang van zaken op school en halverwege het proces in te stromen met je vraag. Detailkennis is daarvoor vereist, bv. door een keer een halve dag te gaan helpen met iets lulligs.
Ingangetjes:
'heb je vandaag bouwhoek gekozen of mochten jij en Pietje dat al niet meer?'
'zat er genoeg in je ronde bakje voor de overblijf?'
'zijn er nog meer kinderen met een Cars-beker?'
'hebben jullie gespeeld op het plein waar je niet achter de fietsen mag komen?'
'had je Q. gezien bij klas op de planken?'
'vind je het leuk om te gaan zitten als je klaar bent met opruimen?'
'was R. jarig vandaag?'
mijk
18-06-2010 om 15:30
Hier ook heel veel
We doen al sinds ze kunnen praten gesprekjes over onze dag aan tafel. Papa hoe was je dag. Papa: saai:
waarom: Ik moest vergaderen de hele dag.
Mocht je niet buitenspelen. nee maar hoe was jou dag dan. Ik mocht wel buitenspelen maar toen sloeg luuk me
ging je toen naar juf. Nee want juf was naar de dokter dus er was even een andere. Oh en was die neit lief. Nou dat weet ik nog niet maar ze vond wel mijn tekening mooi.. Oh wat had je getekend dan
Oftewijl mijn kinderen vertellen meer dan manlief
Gericht doorvragen en dan leren ze het van zelf...
MIjk
Temet
18-06-2010 om 16:16
Ja maar
Kijk, informatie van het kaliber "X heeft vandaag getracteerd" krijg ik er nog wel uit, zij het soms met listen en lagen, maar informatie over het onderwijs dus niet. Ik heb voor mijn gevoel geen zicht op het onderwijsproces van mijn kind. Dat stoort mij niet bijzonder want het joch is 4, dus het zal allemaal wel, maar door zo'n enquete ga je je dan ineens afvragen of je niet iets had moeten weten.
Vandaar dus mijn vraag: hadden jullie nou eigenlijk zicht op wat je kleuter leerde en hoe, en of die juf het een beetje goed deed en ter zake kundig was? Ik niet, of nauwelijks namelijk.
Groeten,
Temet
jopi
21-06-2010 om 13:17
Ook niet
Ik heb het hele eerste schooljaar van groep 1 ook geen idee gehad wat en hoe mijn zoon leerde en of de (nieuwe onervaren) juf een beetje ok was. Ik vind haar aardig, zoon vindt haar lief en inderdaad krijg ik via junior min of meer net zoveel info over de dagelijkse avonturen in de klas als jullie. Daar kan je uiteraard geen oordeel mee vellen over de kwaliteit van onderwijs of school.
Nu, aan het einde van het schooljaar, met een heus rapport en 3x 10 minuten gesprekjes achter de rug krijg ik meer een idee van wat hij zoal leert en of juf hem een beetje kent en zn goede en minder goede kanten ziet en in kaart brengt en of ik me daar in kan vinden.
Ik denk dat het dus ook een kwestie van tijd is.
Sharon*
21-06-2010 om 15:03
Ook niet
Ik heb ook werkelijk geen idee wat mijn kleuter uitvoert op school. Ik krijg helemaal niks uit hem. Ik zou best wel eens willen weten wat voor werkjes hij doet enz. Van mijn oudste in groep heb ik een beter beeld, niet omdat hij zo veel meerinfo verstrekt, amar omdat hij geregeld werkboekjes mee naar huis neemt als ze af zijn. Die bladerik dan door en ik ben weer een beetje op de hoogte.
Temet
21-06-2010 om 22:07
Gelukkig
Goed, het ligt dus niet aan mijn gebrek aan betrokkenheid of algehele botheid dat ik niet in de gaten heb wat mijn zoon zoal uitspookt, dat is gewoon Des Kleuters.
Nou ja, die enquete komt vast nog wel een keertje langs als het schoolplan weer vernieuwd gaat worden, dan weet ik allicht beter wat er speelt.
Groeten,
Temet