Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Mamvantwee

Mamvantwee

29-06-2009 om 10:40

Wat zijn curriculum instapproeven?

De titel zegt het al. Mijn dochter heeft twee toetsen gedaan, om te kijken wat haar niveau is (ze loopt voor). Dochter zit nu in groep 1. Deze toetsen werden op de pc gedaan, met de juf van groep 3. Op beide toetsen scoorde ze maan-niveau. Wat betekent dit? Iemand ervaring hiermee?

groet, Mamvantwee

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Maanroosvis

Hoi,

ik denk dat het de indeling is van de maanroosvis methode van Zwijsen. Dit is een door scholen veel gebruikte methode waarmee kinderen in groep 3 leren lezen. Je hebt maankinderen, zonkinderen en raketjes.

Maan is 'gewoon', raketjes is voor kinderen die moeite hebben met de leerstof en zon juist voor kinderen die vooruit lopen en voor wie de gewone stof te gemakkelijk is. Wat ik uit de verhalen van mijn kinderen heb meegekregen is dat zo'n driekwart maankinderen is. En de rest bestaat uit zonnen en raketjes. Raketjes krijgen extra begeleiding en zonkinderen werken vaker zelfstandig.

Het zou kunnen betekenen dat uit de test komt dat jouw dochter nu op het nievau zit van een gemiddeld kind in groep 3. Maar is dit dan begin of eind groep drie?

en heeft je dochter alleen 'taaltoetsen' gedaan?

Mamvantwee

Mamvantwee

29-06-2009 om 11:36

Die systematiek

van maan, zon en raket ken ik wel, dat is toch de veilig leren lezen methode? Die gebruiken ze op onze school.

Maar deze proeven zijn nieuw voor me. Ik vraag me idd ook af welk niveau precies bepaald wordt: het startniveau (aangezien het instapproeven zijn lijkt me dat waarschijnlijk), of is het zelfs een ingangseis, voordat een kind naar groep 3 kan?

Ik weet niet precies welke proeven mijn dochter heeft gemaakt. Het waren er twee, op de pc. De school heeft nog niet officieel aan ons verteld wat er getoetst is en wat de resultaten zijn, ik hoorde dit 'onofficieel', via mijn man, uit de ochtendbabbel in de klas. Blijkbaar wordt er wel al direct uit geconcludeerd dat dochter volgend jaar 'ook met rekenen' mee kan gaan doen met groep 3 (ze zou al leeslessen krijgen).

Judith van Marrewijk

Judith van Marrewijk

29-06-2009 om 12:54

Luisterproeven

Ha mam,

Het zijn luisteroefeningen: kind moet de eerst letter van een woord horen,woorden rijmen, woorden in lettergrepen verdelen, de afzonderlijke woorden in een zin horen ect.
Ik ken het curriculum als een groot rood dik boek (al best oud trouwens), en niet op de computer. Maar alles kan op de computer gezet worden natuurlijk.
Het klassieke curriculum deelt niet in op "maan" niveau of iets dergelijks. Dat zal de school er zelf aan gehangen hebben. Waarschijnlijk betekent het dat je dochter voldoende luistervaardig is om met lezen en schrijven te gaan beginnen.
NB Het is wel tamelijk ouderwets om via het curriculum te bepalen of een kind kan gaan lezen en schrijven. Tegenwoordig kijkt men naar andere dingen. Het is gebleken dat het geen noodzaak is om al deze luisteroefeningen te beheersen voor je kunt gaan lezen en schrijven. Maar goed.

groeten,
Judith

Mamvantwee

Mamvantwee

29-06-2009 om 13:00

Judith

Bedankt voor je reactie. Ik denk niet dat het alleen luisterproeven waren. Dochter vertelde wel iets over lezen van tweeklanken (ze 'wist opeens niet meer dat i en j samen ij was' en ik maar zeggen dat dat niet erg is - ze zit pas in groep 1). School weet ook dat dochter al begint met lezen, schrijven en rekenen, ze leert het zichzelf aan. Mede daarom hebben we een plan opgesteld voor volgend jaar en dat is de achterliggende reden waarom (mede) deze toetsen worden afgenomen.

Misschien is er nog een setje moderne toetsen, met dezelfde naam? Als het te onduidelijk is allemaal, zal ik toch moeten wachten tot we officiële feedback van school krijgen, dan weet ik direct meer natuurlijk.

groet, Mamvantwee

Structuurwoord?

O jee, heb ik me vergist: raket ipv ster. Maar wat is een structuurwoord dan?

Mamvantwee

Mamvantwee

01-07-2009 om 15:57

Het blijken

de instaptoetsen veilig leren lezen voor groep 3 te zijn. We hebben vandaag de resultaten van de juf gekregen.

Bedankt voor het meedenken!

Mamvantwee

Hoe zien ze eruit?

FF nieuwsgierig. Hoe zien de resulaten eruit die je hebt gezien. Een computeruitdraai of zoiets? En weet je ook wat voor soort vragen het waren?

Mijn zoon heeft met de IB-er ook instaptoetsen gedaan voor groep 3. Ik heb de vragen op papier gezien. Ging over leervoorwaarden van taal en ook rekenen. Hij moest bijvoorbeeld woordjes stempelen. Ben benieuwd of het misschien dezelfde toets is, maar dan niet op de computer afgenomen. Ik had nl geen idee wat dat zou zijn een instaptoets en gezien de reacties op mijn posting is het fenomeen instaptoets geen bekend begrip.

Mamvantwee

Mamvantwee

02-07-2009 om 09:06

Op papier

De toetsen waren deels op de computer, en deels op papier, "aan het bureau van de juf", heb ik intussen achterhaald bij mijn 5-jarige dochter. Ik kreeg de uitslag handgeschreven op papier.

De papier-toetsen bestonden uit woordjes lezen en klanken herkennen (a, aa, t, f, ei, au, dat soort dingen). Er wordt gesproken over een 'norm-score', zoiets als meer dan 26 klanken goed, is voldoende. Maar ik weet niet welk niveau dan bedoeld wordt: kleuters hoeven deze klanken nog niet te kennen, die gaan ze juist leren (lezen) in groep 3. Dus waarom er nu al gesproken wordt over 'voldoende' of 'onvoldoende'? Geen idee.
De toets met het lezen van woordjes bepaalt hoe goed en hoe snel er al gelezen wordt. Ik kreeg mee dat 20 woordjes in 1 minuut voldoende is. Ook hier heb ik vragen over wat er dan precies bepaald wordt, en wanneer is dit voldoende (groep 3?).

In ons geval doet het er niet zo toe of onze dochter de norm haalt, aangezien ze pas 5 is en in groep 1 zit, maar voorloopt op de rest. Het is een ijkpunt om het komend schooljaar in te gaan, waarin ze al deels gaat meedraaien met groep 3 en deels in haar eigen groep 2 blijft.

groet, Mamvantwee

Mamvantwee

Mamvantwee

02-07-2009 om 09:08

O ja en...

...de computertoetsen waren dus wel bedoeld voor (oudste) kleuters, om te zien of ze toe zijn aan groep 3. Ik weet niet precies hoe deze toetsen eruit zien, maar ze zijn van 'veilig leren lezen'. Daar scoorde ze tweemaal 'maan' op.

Taal en rekenen

De instaptoetsen die ik heb gezien waren er 2, eentje voor taal en eentje voor rekenen. Weet niet of ze van maanroosvis zijn, kan me nl niet herinneren een logo van mrv te hebben gezien. En de uitkomst was ook niet in maan/zon/ster termen. Zoon heeft ook niet hoeven lezen, wel woordjes stempelen. En ook klanken (zet een streep onder het plaatje waar je ** hoort). En plakken: f - ie - t - s en dan moest hij fiets zeggen.

De score van de toetsen was verdeeld in onvoldoende-twijfel-goed en afhankelijk van het aantal fouten. Lijkt me deels hetzelfde als jullie toets, deels anders.

Mamvantwee

Mamvantwee

02-07-2009 om 11:31

Het gaat bij ons om het doel

Ik ben natuurlijk ook nieuwsgierig naar alle toetsen, ergens wil ik altijd weten hoe goed mijn dochter scoort. Maar uiteindelijk gaat het nu om het bepalen van het niveau van mijn dochter, of ze een jaar of anderhalf jaar voorloopt. De exacte score hebben wij niet nodig, het doel is eigenlijk:
1. de school heeft aandacht voor haar voorsprong en onderneemt actie
2. dochter komt onder de aandacht van de leerkrachten waar ze volgend jaar bij in de klas komt
3. deze leerkrachten weten waar dochter staat en kunnen daar goed op inspelen

Ik als moeder, hoef niet meer te weten dan dit! Ze blijft mijn 5-jarige meisje, en ze zit pas in groep 1...

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.