klaverblaadje
10-02-2011 om 16:56
Wat zijn jullie ervaringen met tto?
Ons kind wil heel graag TTO gaan doen en is daar zeer gemotiveerd voor. Heeft alleen wel Havo-Vwo gescoord, dus een uitgesproken Vwo-er is het niet. Wel heel intelligent, talig en heeft doorzettingsvermogen.
We zijn ons er nu in aan het verdiepen. De leerkrachten wijzen het niet af, maar gaan nog in beraad.
Wat zijn jullie ervaringen? Sluit bijv. het vak wiskunde goed aan bij het niveau van de basisschool of wordt dat een vette hap?
Vera*
10-02-2011 om 17:36
Hier
Zoon doet tvwo op een grote goed bekend staande tto school. Hij heeft het er prima naar zijn zin. Het eerste halfjaar brugklas is flink aanpoten omdat je v.w.b. het Engels in het diepe wordt gegooid maar dat went heel erg snel.
De meeste scholen gebruiken voor wiskunde de methode getal en ruimte. Dat is een Nederlandse methode en wordt ook in het buitenland gebruikt. Bij tto heb je dus de methode numbers and spaces en is een letterlijke vertaling van het Nederlandstalige boek.
Bij zoon op school kiest ongeveer 75 procent voor een beta profiel, dus hoe talig moet je zijn.
Vera
Fiorucci
10-02-2011 om 18:50
Klaverblaadje
Ik weet niet of het ook in jouw buurt het geval is, maar een school alhier biedt nu ook tweetalig havo aan.
Monet
10-02-2011 om 20:28
Ervaringen
Klaverblaadje, mijn beide zoons hebben tto gevolgd, 1 op havo nivo, de ander op vwo nivo. In het eerste jaar worden de tto-vakken ook uitgelegd in het nederlands, wanneer dat nodig is. De kinderen mochten in het eerste jaar hun vragen ook nog stellen in het nederlands, in het tweede jaar is dat al helemaal niet meer nodig.
Mijn zoons zijn heel blij dat ze destijds tto gekozen hebben, ze hebben er op veel vlakken profijt van.
Maylise
10-02-2011 om 23:21
Hangt er vanaf
TTO kan heel goed zijn. Het concept is heel aantrekkelijk. ik zou wel goed kijken naar hoe het wordt ingevuld. De school waar mijn zoon opzat begon ook met een twee talig VWO. Heel mooi opgezet allemaal. Helaas liet het Engelse niveau van de docenten te wensen over. Het waren zeker niet allemaal native speakers. het grootste deel waren gewoon docenten gespecialiseerd in een ander vakgebied dan Engels en geen native speaker. Ze hadden wel een cursus gevolgd maar het niveau was echt niet zo goed. Hierdoor pikten de kinderen ook minder op waardoor je eigenlijk in 6VWO nauwelijks verschil zag tussen de eindexamen cijfers Engels van standaard VWO en TTO.
Ze probeerden overigens wel meer native speakers te krijgen maar dat was helaas nogal lastig. Veel scholen begonnen met TTO en zoveel Engelstalige docenten zijn er nou ook weer niet in Nederland.
Ik zou dus wel heel scherp naar het niveau van de docenten kijken.
Maylise
Monet
11-02-2011 om 09:11
Maylise?
Als het Engelse nivo nauwelijks verschilde met de leerlingen die geen TTO volgden, hoe hebben de TTO leerlingen dan hun International Baccalaureate gehaald?
Daar is toch echt veel meer voor nodig dan de lesstof uit de reguliere Engelse lessen.
Monet
11-02-2011 om 09:35
Toelichting
TTO wordt momenteel op 133 scholen in nederland gegeven, waarvan er echter maar 22 erkend zijn door het Europees Platform.
Dit betekent dat alleen zij aan de zogenaamde 'Standaard voor het Tweetalig Onderwijs' voldoen van klas 1 tot en met 6 vwo.
Hier valt ook veel te vinden over TTO:
http://www.europeesplatform.nl/sf.mcgi?2682
Maylise
11-02-2011 om 11:49
Monet
Ongetwijfeld behoorde de school van mijn zoon tot die niet erkende scholen. Ik kan me althans niet voorstellen dat ze erkend waren/zijn hiermee. Ze presenteerden zich echter wel aan de buitenwereld als het hebbend van een bijzonder flitsend programma met leuke brochures die heel veel beloofden. Mijn zoon zat ook niet op het TTO. Ik weet er dus niet het fijne van maar ik kan me nog goed herinneren dat een bepaald jaar een ouder van een TTO kind een grafiekje had gemaakt met de eindexamen cijfers en dat er toen veel onrust was onder TTO ouders die zich (terecht) afvroegen waarom ze een extra bijdrage hadden betaald als dat nauwelijks extra resultaat opleverde. Ze hadden wel verschillende reisjes gemaakt en dat hielp vast bij de spreekvaardigheid maar dat komt nou net het minste terug in het eindexamen programma. De school beloofde toen structurele veranderingen in het TTO programma maar ze liepen voornamelijk aan tegen de moeilijkheid om goede docenten te vinden.
Misschien is het inmiddels verbeterd want mijn zoon is er al 2 jaar af maar toen liep het allemaal nog niet zo lekker. Vandaar dus mijn advies om kritisch te kijken.
Maylise
klaverblaadje
11-02-2011 om 15:07
Maar met havo-vwo advies?
Dank voor jullie reacties.
De school waar zij evt. naar toegaat staat geod bekend en ik weet dat ook de resultaten goed zijn, gelukkig.
Er wordt op VWOniveau les gegeven.
Waar ik nu og een beetje mee zit, is dat ze Havo-Vwo advies heeft gekregen (ze is dus geen uitgesproken vwo-er maar zou zich daarin wel kunnen bewijzen).Ben bang dat het dan te pittig is.
Sawo
11-02-2011 om 15:37
Eisen school
Hoi klaverblaadje
Wat voor eisen stelt de school zelf? Waarom heeft ze een havo-vwo advies? Is het een talig kind? Er zijn zoveel verschillende factoren die bepalen hoe een kind zijn weg vindt op de middelbare school. Bij onze tto is er maar een meisje na de brugklas gestopt. Na de 2e vooral jongens. Dit had niet zozeer te maken met het niveau als wel het samenwerken en plannen waar veel 13 jarige jongens op struikelen. Vraag de mening van de juf of meester van je kind, zij kent haar het beste. Mijn zoon vindt het trouwens wel leuk.
groet
Saar
Astrid
11-02-2011 om 17:24
Mijn ervaring
Mijn zoon zit in 2 TTO gymnasium (Op een erkende school). Hij had heel weinig en slecht engels op de basisschool gehad, maar kon prima meekomen op het TTO. Engels hoef je in iedergeval niet goed te spreken. Nu spreekt en schrijft hij echt heel goed engels.
Behalve dat 60% in het engels is is het volgens mij weinig anders dan gewoon VWO. Ja, het is lastiger om geschiedenis in het engels te moeten lezen. In de brugklas tenminste, nu weet hij niet beter. Hij zou ook niet anders meer willen. Wat ze verder veel meer doen dan op het gewone VWO is presentaties over iets geven. En verslagen schrijven. Samenwerken vind ik wel meevallen. Mijn zoon is zeer slecht in presentaties maken/ doen en verslagen schrijven, maar het lukt uiteindelijk wel. Leuk vindt hij het niet. En ja, het wiskunde boek is exact het zelfde als de nederlandse versie. Ze hebben trouwens de HAVO-VWO uitgave. Geen idee of er ook een eng. talige VWO versie bestaat. Denk het dus niet.
En ja meer lessen engels gaat wel iets ten koste van andere vakken. Meer zelf doen dus. TTO in de bovenbouw is wel veel meer werk, maar die onderbouw vind ik dus wel meevallen. Elk jaar vallen er leerlingen af, maar dat is bij gymnasium idem.
Op zoons school kan je je wel aanmelden met HAVO-VWO advies. Iedereen moet toch eerst een toelating doen. Test, toets e.d. Daarnaast een gesprek en een, indien gemaakt, hoge cito score.
Willemijn v.d. O
11-02-2011 om 21:03
Van-zelf-sprekend!
Dag Klaverblaadje,
Hier had oudste ook zo’n score en is dit jaar begonnen in de brugklas VWO-TTO. In principe geldt er hier voor toelating TTO een Cito- score van 545 en hoger, maar op grond van het advies basisschool en wens kind (ouders) kan hier van afgeweken worden. Belangrijke doorslaggevende aspecten: constante leerprestaties, een stijgende leercurve, talig en een kind – ondanks onze zorg rondom ‘’executieve functies” – die heel graag wilde.
Ik vond de overgang basisonderwijs-VWO wel heel groot. Kind vond het helemaal geweldig op school maar moest nu leren leren. Daarnaast de problemen met de ‘executieve functies’. Mijn prefontale cortex heeft overuren gedraaid. In onze situatie is er dus veel begeleiding nodig en leren wij als ouders met vallen en opstaan wat werkt en wat niet. Maar dit soort problemen zou ook op een lager niveau een rol spelen. Zoon is erg blij in zijn klasje, dus voorlopig blijven we begeleiden.
De keuze voor een HAVO/VWO school waarin pas na x-jaar gedifferentieerd wordt naar niveau hebben we verworpen. Op welk niveau wordt er dan namelijk in de praktijk lesgegeven?
Ik denk dat jou kind al een paar stappen voorloopt. Je noemt: motivatie, intelligentie, talig en vooral doorzettingsvermogen. Dat laatste acht ik van groter belang dan het cognitieve gedeelte.
Maar om je een idee te geven: rekenen op de basisschool was niet oudste sterkste kant, gemiddelde B’s levert op VWO TTO een 6,4 op. Levensbeschouwing leverde een diepe onvoldoende op, waarop zoon zich afvroeg hoe hij leven nou verkeerd kon beschouwen. Met Technology scoorde hij een 9,5.
Engels op de basisschool ging niet verder dan een aantal versjes. Nu is oudste een ware chatterbox en babbelt ontzettend graag met z’n soortgenoten. Hij heeft altijd wel wat mede te delen. Het doel is communicatie en als dat in de klas voor het merendeel alleen maar in het Engels kan….. dan in het Engels. Het zou ook Koeterwaals kunnen zijn, zolang er maar wat uit te wisselen valt! Het is echt ongelooflijk mooi om te zien hoe snel zo’n ontwikkeling gaat, eigenlijk zonder weerstand. Het doel (de communicatie) heiligt het middel (de taal) en dan gaat als het ware letterlijk van-zelf-sprekend!
De balans opmakend: wij zijn geen grote beren tegengekomen op onze weg naar VWO-TTO ondanks lagere CITOscore. Integendeel: kind was van harte welkom en basisschool wellicht blij met toch nog twee VWO+-uitstromers. Overigens hoor ik in de wandelgangen dat de belangstelling hier dit jaar overweldigend is, er mogelijk capaciteitsproblemen ontstaan en er dus wellicht een stringenter aannamebeleid gevoerd gaat worden. Het kan dus zijn dat jij een beer of meer tegen komt op je weg.
Onze ervaringen zijn zeker positief. Ondanks de mitsen en maren, geen garantie op succes voor de toekomst etc. etc. (afstromen kan altijd nog), zou ik deze keuze wederom gemaakt hebben. Oudste zit hier lekker in zijn vel (heel belangrijk)ontmoet heel wat ‘soortgenoten’ .
Van die ‘saaie’ culturele uitstapjes die toch ook wel cool zijn. Cognitief kan hij het met een beetje meer inspanning makkelijk aan en met zessen en zevenen en enkele uitschieters, ga je ook gewoon over. Begeleiding is in ons geval noodzakelijk maar aanwezig.
Ik zou zeggen: kijk goed naar je kind en haar gebruiksaanwijzing. Wat is het voor kind, wat vindt ze leuk om te doen, waar liggen de valkuilen en talenten?
Vergis je niet, ook in een TTO-klas zijn er nog werelden van verschillen, maar de meeste kinderen ontwikkelen zich met de stroom mee. En dat ligt op VWO-TTO niveau. Mooi meegenomen!
Succes!
Geerke
12-02-2011 om 11:44
Monet huh
...mochten ze het eerste jaar nog vragen stellen in het nederlands? Hier alleen de eerste week!
Ik zou het altijd doen, tto, ook met havo-vwo en interesse / motivatie. Volgens mij heb je er heel veel aan.
Fiorucci
12-02-2011 om 14:21
Pelle
Prima, in Limburg is men over het algemeen meer duits georienteerd.
Monet
13-02-2011 om 19:20
Geerke, even nagevraagd
Beide zoons vertelden dat je het eerste half jaar je vragen in het ned. mocht stellen als het in het engels niet lukte. Stelde je hem in het nederlands, dan werd je meteen geholpen om hem alsnog in het engels te stellen.
Na het eerste half jaar werden de leerkrachten van de verschillende vakken daar strenger in, je moest het echt eerst in het engels proberen. In het tweede jaar had niemand meer de behoefte om een vraag in het nederlands te stellen, simpelweg omdat het engelse nivo na een jaar al dusdanig was dat iedereen zich prima kon uitdrukken.
Monet
13-02-2011 om 19:28
Ja pelle
Ik denk dat het heel goed zou zijn als elke middelbare school de mogelijkheid zou bieden om op bepaalde nivo's tto te kunnen volgen.
De leefwereld van nu is nogal anders dan de leefwereld van mijzelf destijds op de middelbare school. Op Europees nivo is het Engels nou eenmaal voertaal, dus bijzonder nuttig om dat goed te beheersen. Ook zijn veel vervolgopleidingen na Havo-VWO in het Engels, of worden in het buitenland gegeven. Een uitstekende beheersing van het Engels is dan een heel nuttige basis.
Dit alles in tegenstelling tot de Duitse taal.
Fiorucci
13-02-2011 om 21:53
Monet
Voor mensen die vlakbij de duitse grens wonen kan duits heel nuttig zijn, ik denk echt dat je dat onderschat. Veel bedrijven aldaar doen zaken met duitse bedrijven, bijvoorbeeld. Ik heb veel limburgse schoonfamilie, en zeker veel jongeren werken in Duitsland.
Sec
13-02-2011 om 22:01
Tto of cambridge
Dochter twijfelde 4 jaar geleden ook over TTO. Is ze uiteindelijk niet gaan doen, school net niet goed bereikbaar en nog wat meer dingetjes waardoor ze afhaakte. Nu zit ze op een school waar ze Cambridge volgt en uiteindelijk ook de certificaten CAE en CPE gehaald kunnen worden. Het uiteindelijke doel is hetzelfde, nl kunnen studeren op een universiteit met Engels als voertaal. Ik heb me later nog wel eens afgevraagd wat daarom het verschil is tussen de keuzes TTO of Cambridge. Op TTO lijkt me dat het Engels nog beter beheerst wordt op het end maar volgens mij krijgen ook zij niet meer dan de genoemde certificaten?
Geerke
13-02-2011 om 23:39
Ach nee pelle sorry
Sorry Pelle ik bedoel toch niet dat ieder kind tto moet doen, ik bedoel als je denkt dat het wat voor je kind is en het kind heeft de interesse / motivatie, dan zou ik het zeker doen, ook met havo/vwo als dat mogelijk is. Ik denk niet dat alle VO scholen tto's moeten worden, al zou het wel handig zijn dat overal dat geboden wordt natuurlijk. Maar ook niet elke VO school biedt de mogelijkheid tot VMBO, HAVO of VWO dus ik denk dat het logisch is dat ook niet elke VO school tto moet bieden.
En Duits, hm, in Venlo vind ik dat wel slim. Maar ik denk dat je in het algemeen meer aan Engels hebt. Maar ja, hoe meer mogelijkheden in je VO hoe beter (als het uiteraard ook goed gegeven wordt).
Dank Monet, voor het navragen. Half jaar vind ik redelijk.

