Gewoon een moeder
24-02-2009 om 11:06
Wat zouden jullie doen? (toegankelijkheid /veiligheid)
Ik twijfel of ik school moet aanspreken op het volgende:
Het is vrijdagmiddag voor de voorjaarsvakantie. Man van mijn vriendin loopt de school binnen om mappen op te halen die zij nodig heeft voor het kinderkoor. Man is helemaal niet bekend op school omdat zij geen kinderen hebben en hij heeft nooit op deze school gezeten. Op het moment dat hij er is wordt er carnaval gevierd. Hij is in ruimtes geweest waar hij eigenlijk niets te zoeken had, waaronder kantoor van de directeur, in de hoop iemand te vinden. Hij heeft 10 min. rondgelopen zonder dat iemand hem heeft aangesproken. Toen hij werd aangesproken, vermoedelijk adjunct directrice, werd hem verteld dat zij niet wist waar ze lagen. Waarop een kind zei dat hij het wel wist en hij werd door haar mee gestuurd. De mappen werden inderdaad gevonden en de leerkracht stuurde het jochie wederom met hem mee; hij kon als sterke knul wel even die meneer helpen!.
Wat mij verbaasd is dat de man van mijn vriendin zomaar rond kon lopen zonder aangesproken te worden. Maar wat mij nog meer verbaasd is dat er zomaar een kind met een voor school onbekende man meegestuurd wordt naar zijn auto. Wie weet wat er had kunnen gebeuren; het jochie had wel meegenomen en misbruikt kunnen worden.
Wat zouden jullie doen? Aan school melden wat er gebeurd is en hoe je erover denkt? Of echt richting de MR( of wat dan ook) stappen en vragen hoe school denkt over de veiligheid van de kinderen? Of helemaal niets doen?
MoederVan3
24-02-2009 om 13:07
Wisselend
Ik vind het altijd raar als een vreemde zomaar rond kan lopen zonder dat iemand wat vraagt, dat geldt ook op het werk, niet alleen op school. Een school moet er denk ik nog iets meer op bedacht zijn, dan op een plek waar alleen maar volwassenen rondlopen. Dus, inderdaad niet goed van de school. Ik neem aan dat vervolgens de vraag naar de mappen een belletje liet rinkelen bij de adjunct. Als ik met iemand (die ik nog nooit heb gezien) een afspraak maak over het ophalen van mappen en vervolgens meldt iemand zich bij me om de mappen op te halen, dan zou ik er van uit gaan dat het inderdaad de goede persoon is. Tja en in zo'n geval zou ik ook niet in de ophaler een mogelijke verkrachter of ontvoerder zien en lijkt het me niet zo kwalijk om een jongen mee te sturen, waarbij ik er vanuit ga dat het inderdaad om een "grote jongen" gaat uit groep 7 of 8, die weet dat hij niet zomaar bij een vreemde in een auto moet stappen.
Gewoon een moeder
24-02-2009 om 14:42
Reactie
Het waren mappen van het kinderkoor van de kerk. Eerder oefenden ze op school maar nu met nieuwe dirigente, mijn vriendin, wordt er in het parochiezaaltje geoefend.
De school was niet op de hoogte van het ophalen van de mappen. Man van vriendin is er gewoon naar toe gegaan. Vermoedelijk was het een jochie uit groep 5, kind was niet ouder dan een jaar of 8.
Tirza G.
24-02-2009 om 16:01
Tja
Weet je, formeel en principieel vind ik dit niet kunnen. Maar oooooo wat bén ik blij dat er gewoon scholen zijn waar je naar binnen kunt lopen, iets op kunt halen en gewoon als gewoon mens wordt behandeld, zonder achterdocht, wantrouwen en enge visioenen.
Tirza
zon
24-02-2009 om 19:53
Met thirza eens
Helaas zijn er de laatste tijd een aantal verschrikkelijke incidenten gebeurd waardoor iedereen erg alert is maar ik vind het erg belangrijk om vertrouwen te hebben in mensen en niet door te slaan in het willen beveiligen van alles.
Ik vind het erg prettig dat een school gewoon toegankelijk is en er vertrouwen in mensen wordt uitgestraald. Natuurlijk zijn er mensen met kwade zin maar daar moet je je leven niet op een negatieve manier door laten beïnvloeden. Handel je continu vanuit angst en wantrouwen dan denk ik dat dat wel een negatieve invloed heeft.
rutiel
24-02-2009 om 20:23
10minuten?
Terwijl er carnaval was?? Nou, dat vind ik behoorlijk snel. Ik ben het wel met Tirza eens: het is prettig te weten dat er ook nog scholen zijn waar men uitgaat van je goede bedoelingen. En dit was gewoon een onverwachte en waarschijnlijk ook chaotische situatie.
Overigens vind ik de actie van de man van je vriendin (zonder afspraak een vreemde school binnengaan en zomaar allerlei lokalen binnenstappen) niet echt geweldig. Het was netter geweest als hij zijn komst even had aangekondigd of meteen bij binnenkomst iemand had aangesproken. Hij hoefde maar het lawaai te volgen lijkt me... Om zomaar lokalen binnen te gaan en zelfs de kamer van de directeur, dat vind ik nogal onbeleefd eigenlijk.
Wil je iets "doen" dan zou ik beginnen met het aanspreken van de man van je vriendin.
n@nny
Tinus_p
24-02-2009 om 21:34
Nanny
nanny:
"Wil je iets "doen" dan zou ik beginnen met het aanspreken van de man van je vriendin."
A ja, we gaan de boodschapper weer eens vermoorden. dat negeert t echte probleem; in hoeverre moet je ene school beveiligen tegen slechtwillende indringers.
Wat me in dit verband opvalt, is dat die school gewoon wijdopen staat: Als hij de kleine kas, leerlingdossiers of PCs had willen meenemen, had dat zomaar gekund. Niet zo erg als als kinderontvoering, maar t gebeurt mss wel vaker.
wil40
24-02-2009 om 22:50
Zou hier ook kunnen
Ook op de school van zoon zou dit kunnen gebeuren. Verschillende in- en uitgangen en alles staat open. Vaak veranderd dat pas na een vervelend incident.
Naïef? Ja, tot nu toe wel.Ik ook, heb het volste vertrouwen dat iedereen met goede bedoelingen de school in komt.
En vooral in de chaos van carnaval kan je van alles uitvreten wat verboden is. Na schooltijd gaat hier de beveiliging aan op het gebouw. Zouden ze een inbraak erger vinden dan een kidnap?
Tinus_p
24-02-2009 om 22:56
Wil
wil:
"En vooral in de chaos van carnaval kan je van alles uitvreten wat verboden is. Na schooltijd gaat hier de beveiliging aan op het gebouw. Zouden ze een inbraak erger vinden dan een kidnap?"
Iig wordt er veel meer ingebroken dan gekidnapt.
albana
25-02-2009 om 08:53
Soms zijn dit bewuste keuzes
alle gebouwen die semi-openbaar zijn hebben hier alwel over 'nagedacht' tenminste de school van mijn kinderen wel. er is over gesproken in het team, mr, etc. en op mijn werk (ouderenzorg, maar vergelijkbaar qua situatie) ook. je moet een keuze maken tussen: alles op slot en dus ook minder toegankelijk voor ouders of aantal deuren standaard los en enigzins 'risico' lopen. het is maar net wat je zelf wil.
is het dan wel wat als alles op slot zit en je moet met je zoon naar de dokter of hebt een gesprek met de r.t.-er en je moet eerst aanbellen? en dan maar wachten tot iemand erop reageert? (kan lang duren....denk ik en laat dan een leerkracht de klas alleen of wacht ie tot het pauze is?)
of je wilt eens rondkijken omdat je kind bijna 4 is en staat daar voor een dichte deur? en wie geef je dan een sleutel? alleen het personeel? of ook de o.r. leden en de h.v.-onderwijzeres die 1 ochtend in de week er is? en zijn er dan niet teveel sleutels in omloop zodat het eigenlijk hetzelfde is al toen de deuren wel open stonden? en mag alle deuren op slot wel van de brandweer? kan de school dan wel snel genoeg geëvacueerd worden? etc. etc.
de meeste semi-openbare gebouwen hebben 1 of 2 centraal gelegen uit/in-gangen die de hele dag open zijn zodat het gebouw toegankelijk blijft en kiezen er dus bewust voor zich niet te verschuilen in een afgesloten fort.
dat kleine beetje risico nemen ze op de koop toe. en ik wil je er even aan herinneren dat die gek in belgië bij die peuterspeelzaal voor een gesloten deur stond en na aanbellen gewoon alsnog naar binnen kon lopen....
hoe zie je het dan voor je? een bewaker bij elke deur die binnenkomers fouilleert en aan een antecedentenonderzoek onderwerpt ofzo?
groeten albana
Gewoon een moeder
25-02-2009 om 10:00
School hoeft niet op slot
Het ergste vind ik dat de adjunct een kind mee laat lopen met iemand die zij niet kent. Zij heeft, naar alle waarschijnlijkheid, te goeder trouw gehandeld. Dat neemt niet weg dat zij een kind met een vreemde meestuurt. Elke ouder hamert erop dat zoon of dochter nooit zomaar met een vreemde mee moet gaan en zij stuurt het kind gewoon mee. En dat is dus iets wat ik niet vind kunnen.
Dat een school gebouw open en toegankelijk is voor buitenstaanders kan ik me indenken. Dat man niet opgemerkt is in het feestgedruis kan ik me ook nog wel voorstellen, alhoewel ik me wel afvraag waar de leerkrachten van groep 1 t/m 4 waren, die zijn er normaal gesproken nog wel op vrijdagmiddag.
Jvo
25-02-2009 om 11:38
Bij ons ook
Dit zou bij onze school ook kunnen. Er is altijd wel een deur open, en je komt dan niet direct een klas of een leerkracht tegen. Ik heb daar geen probleem mee, kidnappingen en moorden zijn zo uitzonderlijk dat ik het niet realistisch vindt dat de school daar rekening mee houdt.
En dat een kind mee wordt gestuurd naar de auto? Sja, de juf heeft de man gezien, zou hem zo kunnen identificeren als er iets zou gebeuren.. lijkt me niet dat iemand dan zo stom is om met z'n vingers aan een kind gaat zitten (en waarom zou hij dan niet gewoon een kind uit de speeltuin halen, daar lopen er genoeg los rond.. of eentje uit het kerkkoor :?).
Nee, ik zou me hier echt niet over kunnen opwinden. Hier lopen op school regelmatig 'vreemden' rond, en ja, die mogen gewoon vrij rondlopen op school, gelukkig!
En ik vind ook dat de man wel wat meer moeite had mogen doen om iemand te vinden! Hoe kan je in godsnaam 10 minuten rondlopen op een school zonder iemand (kind of leerkracht) tegen te komen?
Jvo
jasset
25-02-2009 om 17:03
De leerlingendossiers
horen in een afgesloten kast te zitten. ( opslot). Dus daar hoef je dan niet bang voorte zijn. En die kas lijkt me ook zowiezo wel handig om in een gesloten kast te bewaren...
rutiel
25-02-2009 om 21:08
Tinus p
De boodschapper vermoorden? Dat zou in dit geval dus Gewoon een Moeder zijn, want die signaleert het probleem. De man van de vriendin niet...
Ik vind het gewoon minder netjes om als vreemde onaangekondigd allerlei lokalen binnen te lopen. En zeker als er een bordje "directeur" op de deur staat.
En ja, er hadden afschuwelijke dingen kunnen gebeuren met het kind dat meeliep met De Onbekende. Maar dat had ook kunnen gebeuren als hij mee had gelopen met de vader van Pietje of Klaasje.
Je teveel focussen op Enge Onbekenden geeft mijns inziens de schijnveiligheid dat bekende volwassenen nooit enge dingen doen.
n@nny
Tinus_p
26-02-2009 om 11:06
Nanny
Nanny:
"De boodschapper vermoorden? Dat zou in dit geval dus Gewoon een Moeder zijn, want die signaleert het probleem. De man van de vriendin niet..."
je kunt wel boos wordne op die man van vriendin, maar die hefet niets kwaadwillends gedaan, hij is alleen maar naar binnen geliopen en heeft als eerste gesignaleerd dat dat wel errug makkelijk ging. Dus boos wordne op hem is nog steeds zinloos, en negeren van het echte probleem, namelijk dat er straks iemand naar binnen loopt die echt kwaad in de zin heeft.
Monique D*
01-03-2009 om 13:40
Onze school is altijd op slot..
..en ook na half 4 als de kinderen zijn vertrokken. Dit doen ze omdat een keer een stel onverlaten binnen wilden komen en door de schoonmaker waren weggejaagd.
De vader van mijn kinderen (die niet bij ons woont en nooit in die school was geweest) haalde mijn dochter (groep 7) op. Omdat ze nog in de klas was vroeg hij aan de concierge waar haar klas was en hij werd er daar naar toe gestuurd. Hij was daar naar toe gegaan omdat ze een afspraak met haar vader had en zij niet op kwam dagen. Ik heb later gedacht van: tja, ze kennen hem niet, maar ze vertrouwden hem wel. Hij had ook iemand anders kunnen zijn die wat kwaads in de zin had.
Ik wil hiermee zeggen dat, ondanks de school altijd op slot is, toch altijd mensen naar binnen kunnen glippen die slechte plannen hebben. Zou de school als een vesting moeten zijn en dat iedereen, die in de school wil komen (ook diegene die naar binnen gaat als de school nèt uitgaat) zich moeten identificeren?
Gelukkig komt het maar zelden voor dat kinderen worden ontvoerd of in het ergste geval worden vermoord op school. Inbraak komt, zoals Tinus al zei, véél vaker voor.