dc
25-10-2011 om 23:11
Waterflesjes, reservekleding basisschool
De school (in Engeland) verwacht dat ik mijn zoon elke dag een waterfles meegeef, dat er laarzen en reservekleding is op school voor regenachtige dagen, en als er een beetje (!) zon is dan krijg ik een sms om mijn zoon in te smeren met zonnebrand voor "health and safety".
Is dit in nederland ook zo? Ik weet zeker dat toen ik lang geleden jong was, je het gewoon deed met de kleding die je aan had, zonnebrand was voor op het strand, en water dronk ik uit de kraan denk ik, want een flesje had ik niet.
Wat vinden jullie? Is het goed om zo goed voor onze kinderen te zorgen, of mogen ze wel een beetje minder in de watten gelegd worden?

Annet
26-10-2011 om 08:14
Voor de meeste vragen: nee
Kinderen in NL nemen eten en drinken mee naar school voor twee pauzes (ochtend en lunchpauze). Dat is dan een beker, pakje of fles. Er zijn kinderen die een flesje op school met water vullen of bijvullen. Verplicht is het allemaal niet.
De vraag om in te smeren ken ik op school alleen van schoolreisjes en sportdagen. De BSO vraagt er op vakantiedagen wel om. Overdag smeren ze dan nog bij. Uiteraard zijn ze op de bso veel meer buiten dan op school.
Reservekleding ken ik alleen als kinderen geregeld ongelukjes op school hebben (in broek plassen). Het scheelt misschien dat de meeste scholen alleen een betegeld schoolplein hebben. Geen modder te vinden dus.
Regenlaarzen snap ik om dezelfde reden niet. In de winter gingen ze wel eens met snowboots naar school, als het gesneeuwd had.

Tineke
26-10-2011 om 08:26
Per school verschillend
Ik weet van een school waar alle kinderen een waterflesje op tafel hebben staan, goed drinken wordt daar gestimuleerd. Ik weet ook van een school waarbij het schoolplein zo avontuurlijk is, dat kinderen inderdaad reservekleding moeten meenemen, en laarzen. Anders zit je daarna met drijfnatte en bemodderde kinderen in je lokaal.
Ik weet ook van een school waar de flesjes zonnebrandcreme in de kast staan, op hete, zonnige dagen worden alle kinderen standaard ingesmeerd voor het buitenspelen.
En eigenlijk vind ik dit allemaal een stuk gezonder klinken dan scholen waar dat niet gebeurt.

dc
26-10-2011 om 09:26
Fio
Ik heb het hier in Engeland nog niet meegemaakt dat ik dacht dat mijn kinderen echt zonnebrand nodig hadden voor een half uurtje buiten spelen... Dus ik vind het juist niet goed. Een beetje vitamine D kan ook geen kwaad.

Silone
26-10-2011 om 09:37
Je kunt je afvragen of je tegen de schoolregels in zou willen gaan. Als school graag wil dat er reservekleding en een flesje water mee gaat, iedereen doet dat verder ook, dan geef je dat toch gewoon mee? Ik zou er geen halszaak van maken. Dat insmeren heb je zelf onder controle, als je vindt dat het niet nodig is, doe je dat niet.
De regels zijn idd anders dan ik gewend ben, maar ik vind eigenlijk dat je wel goede redenen moet hebben om je kind in een uitzonderingspositie te plaatsen.

dc
26-10-2011 om 10:23
Geen halszaak hoor
Ik doe het ook gewoon hoor, zat er alleen over na te denken, en benieuwd hoe dat elders gaat en wat "men" vindt.

Vera*
26-10-2011 om 10:32
Kampervaring
De kinderen zijn afgelopen zomer naar een kamp geweest in Engeland. Als je de kampregels leest val je ook van je stoel af. Een aantal regels zijn gewoon wel nuttig maar bij andere kun je je afvragen of dat naar Nederlandse maatstaven niet een beetje té is.
Bij het ondertekenen van het inschrijfformulier had je ook automatisch toestemming gegeven dat je kind ingesmeerd werd met zonnebrandmiddel (o.a.) indien nodig.
Volgend jaar gaan de kinderen weer op kamp, de een twee weken languageschool en de ander twee weken tussen de Engels pubers 'gewoon' leuke dingen doen.
Vera

Ella2007
26-10-2011 om 11:04
Zefl bepalen, eigen verantwoordelijkheid
Het lijkt mij logisch als ouder dat je zelf bepaalt wanneer je vindt dat je kind te weinig drinkt, om hem extra drinken mee te geven, hetzelfde geldt voor zonnebrand.
Een van mijn kinderen heeft vaak allergische reacties, dus ik word juist niet blij als hij ingesmeerd wordt met zonnebrandmiddelen. Dat weet hij zelf ook, dus hij laat het ook niet doen. Ik smeer hem bv. voor schoolreisjes en andere buitenschoolse activiteiten 's ochtends zelf in. Daar kan hij de hele dag op door.
Verder mogen ze zelf in de klas extra water pakken om te drinken als ze daar behoefte aan hebben. Net zoals je naar de wc gaat, even een beker water drinken. Vooral in de warme zomer wel nodig vind ik.
Als ze bij ons in de winter met snowboots of regenlaarzen naar school gaan, heeft de school wel eens aangegeven dat ze dan in de klas op andere sloffen of schoenen moet lopen, het geeft best een bende die sneeuw. Wel raar dat dat dan bij normale schoenen niet hoeft, maar ja, ik denk er maar niet teveel over na. Vin het ook wel wat gezelligs hebben, op je pantoffels in de klas.
Reservekleding alleen idd voor de kleuters met ongelukjes.

Fiorucci
26-10-2011 om 11:53
Hier spelen ze op school rustig ruim een uur buiten met 30 graden in de felle zon, en sinds mijn zoon met knalroodverbrande oren thuiskwam, ben ik voorzichtig hiermee. Als de zonkracht hoog is, kun je in een half uur verbranden. Maar ik ben waarschijnlijk ook beinvloed door gevallen van huidkanker in mijn mans familie. Better safe than sorry.

Tinus_p
26-10-2011 om 15:24
Mind the gap
dc:
"De school (in Engeland) verwacht dat ik mijn zoon elke dag een waterfles meegeef, dat er laarzen en reservekleding is op school voor regenachtige dagen, en als er een beetje (!) zon is dan krijg ik een sms om mijn zoon in te smeren met zonnebrand voor "health and safety"."
Klinkt als typisch Brits, een neiging om voor van alles en nog wat te waarschuwen en veel bezorgder te zijn, al is het maar om verantwoording af te kunnen schuiven.

neteret mut
26-10-2011 om 17:08
Hier
gaan ze niet zo ver dat er op gewone schooldagen vanalles gevraagd word. Maar waterflesjes dus wel. Water is dan ook het enige soort drinken dat ze mee mogen nemen van thuis, zonder smaakje. De kinderen die overblijven moeten/ kunnen drinken ( melk/ thee/ sap/ soep) kopen of anders "kraantjeswater" drinken. Op speciale dagen als schoolreisje of sportdag worden er soms wel extra adviezen gegeven als extra kleding of zonnebrand.

Temet
27-10-2011 om 10:25
Indekken
DC, wat betreft die zonnebrand denk ik hetzelfde als Tinus: overbezorgdheid gecombineerd met een neiging zich in te dekken tegen verwijten. Als de kinderen nu verbranden kunnen de ouders in elk geval niet klagen.
En dit dan gecombineerd met het ernstige pigmentgebrek van de meeste blanke Britten natuurlijk
Groeten,
Temet

Shonagh
27-10-2011 om 12:07
Zonnebrandcreme
Ben eens mee geweest met schoolreisje en na het uitstappen uit de bus moesten alle kinderen dik worden geingesmeerd, (bij de meesten lag er een dikke laag creme factor 50 op hun gezicht), petten gingen op en zuchtte de juf inderdaad dat er nu geen ouder kon komen klagen. De zon hebben we helaas deze dag niet gezien ;o)

dc
27-10-2011 om 21:05
Denk het ook
Ik zal het eens vragen. Maar ik heb het gevoel dat veel britten echt panisch zijn voor de zon hier in engeland.
Wat ik dan wel heel frappant vind, want toen ik in Griekenland woonde, waren de britten juist degenen die de hele dag op het strand lagen te bakken, ook wanneer de grieken met een stukje meer pigment veilig binnen bleven!

Rosase
27-10-2011 om 21:45
Temet
Ja daar moest ik ook aan denken. Aan die bleke engelse huidjes. Die hebben dan toch ook een wat andere band met zonnebrandcreme dan wij denk ik.

Rosase
27-10-2011 om 21:47
Ja dat viel mij ook op. Zelden zulke rode mensen gezien als bakkende engelsen.
Maar dat zijn geen kinderen hè.

Temet
28-10-2011 om 10:11
Rosase
"Die hebben dan toch ook een wat andere band met zonnebrandcreme dan wij denk ik."
Nou, voor mij geldt dat niet. Ik ben Engels gepigmenteerd . Ik ga daar ook geruisloos op in de massa.
Een collega van mij kwam ooit terug van een Griekse vakantie op een plek waar ook veel Britten zaten. Daarna zei hij dat hij begreep waarom ik niet in de zon ging liggen bakken.
En bruin word je met zo'n huid toch nooit. Hooguit minder wit.
Groeten,
Temet

Vertigo
28-10-2011 om 17:28
Nouja
Het is iig wel goed bedacht
Hier ook een waterflesje wat daar al 2 weken staat te ehh schimmelen? Maar es meenemen naar huis.. Ik kreeg gewoon schoolmelk.. Maar dit is ook een ander land.
Verder zijn extra kleren handig als een kleuter weleens een ongelukje heeft, maar als dat zo is geef je dat toch wel mee als ouder.
En laarzen.. Krijgen ze sowieso aan bij nat weer, en er staan op school sloffen. Dat vind ik wel handig, is dat in NL ook?
Maarre.. Tikje overdreven wel, vooral de zonnebrand - in het UK is het toch niet zo extreem heet ? Hier in ZW vind ik het wel goed als zijn neus en wangen beschermd zijn maar voor dat ene kwartiertje buiten.. Ach.
verstuurd per ipod