Bintje
03-10-2008 om 12:11
Weer een rekenhuiswerkvraag (ingridt?)
En weer een vraag over het huiswerk (groep 8) van dochter: hoe bereken je de oppervlakte van een driehoek? Mij ligt iets bij van een 1/2*l*b als je er een vierkant/rechthoek van zou maken. Klopt dat?
*Sophie*
03-10-2008 om 12:40
Ik heet dan wel geen ingridt
maar hier kun je diverse formules vinden. Welke de juiste is ligt denk ik aan de soort driehoek...maar ik kan m'n knobbel even nergens vinden, dus ...
http://www.google.nl/search?hl=nl&q=de+oppervlakte+van+een+driehoek+is&meta=
Silone
03-10-2008 om 12:44
helemaal goed. En om te snappen dat het zo is, laat je groep-8-er een vierkant of rechthoekig vel papier van de linkerbovenhoek naar de rechterbenedenhoek doorknippen. Als je de verkregen driehoeken op elkaar legt, dan zijn ze precies even groot. Dus 2 x de oppervlakte van die driehoeken is de opp. van het hele vlak. Of zoals jij zegt, de opp van een driehoek= 1/2*l*b
IngridT
03-10-2008 om 13:05
*grijns*
Ik ben al niet meer nodig zie ik!
Ingrid
(mocht je nog iets willen weten over de inhoud van een kegel, of hoe om te gaan met een 4-dimensionaal ding...U roept maar!)
Bintje
03-10-2008 om 13:24
Dank!
Bedankt allemaal voor weer een rekentip. Hoef ik nog steeds niet door de mand te vallen bij dochter op rekengebied. "Mijn moeder weet heel veel."
Ingridt: "mocht je nog iets willen weten over de inhoud van een kegel, of hoe om te gaan met een 4-dimensionaal ding...U roept maar"
Tegen die tijd kom ik wel weer bij je langs. Er komt nog een hele middelbare school aan ))
margje van dijk
03-10-2008 om 13:53
Lol
IngridT: "mocht je nog iets willen weten over de inhoud van een kegel, of hoe om te gaan met een 4-dimensionaal ding...U roept maar!) "
Ik ben helemaal niet zo'n beta maar ik ben uiteindelijk wel op een redelijk beta-achtige leerstoelgroep belandt (nou ja, alles is relatief, hier in onze context zijn wij 'beta').
Ik moet dus regelmatig allerlei formules hanteren in het onderwijs waarvan ik zelf denk: Wat zou dat nou toch zijn. Maar ik ben beta genoeg om het met een beetje extra werk (lees: wikipedia) wel te kunnen snappen.
Ik had op een keer net weer genoeg geinvesteerd om de inhoud van een cilinder te weten.
Net die week ging de klas van mijn zoontje naar het waterzuiveringsbedrijf, waar ze grote ronde bassins hebben waarin het water in wordt opgeslagen tijdens het zuiveringsproces.
Na afloop mochten de kinderen vragen stellen. "Hoeveel water gaat er nou eigenlijk in zo'n bassin?", vroeg er een. Het viel even stil, de meneer (een bejaarde vrijwilliger) wist het niet of wist zo gauw niet hoe hij het moest zeggen. Dus ik riep plompverloren: "Dat is pi-maal-r-kwadraat-maal-h". "Dat is het", zei de bejaarde vrijwilliger opgelucht, en daarna gingen we weer verder.
Prompt kreeg ik een e-mail van de juf: of ik haar niet even voor kon rekenen hoeveel water er nou werkelijk in zat, want zij kwam er niet helemaal uit.
Dus dat heb ik gedaan en volgens mij zoon was mijn berekening de blitz van de middag (er ging wel 3 miljoen liter in).
En dat allemaal dankzij toevallig tijdig raadplegen van wikipedia
Trouwens, IngridT, een object in 4 dimensies, schuift dat langs de tijdbalk of zo?
Margje
Lies S.
03-10-2008 om 17:22
4e dimensie
Geweldige link (en film)
http://www.dimensions-math.org/Dim_NL.htm
IngridT
03-10-2008 om 19:45
Margje,
heb een paar weken terug het principe van 'dimensies' aan mijn jongens van 8 en 11 proberen uit te leggen. Dat een '2e dimensie-wezen' in een plat vlak leefde, en derhalve een drempel als een onneembare barriere zag (of liever gezegd ueberhaupt niet doorhad dat je er overheen zou kunnen, want 'overheen bestaat niet als je alleen in het platte vlak leeft) daar konden ze met een beetje fantasie wel inkomen. Maar dat een 4e dimensie-wezen zonder enig probleem hun dichte slaapkamer uit kon stappen...daar hebben ze nog wel even van wakker gelegen!
Heerlijk, zulke discussies,
Ingrid