Emma B
12-04-2009 om 22:46
Weer van school wisselen?
Hallo allemaal....
Ik zit behoorlijk in dubio. Een paar jaar geleden ontstond op de school van mijn kinderen een meningsverschil tussen de leerkrachten van de oudste en mij. Dit meningsverschil ging over wat je met een kind doet wat 'gaat blijven zitten'. Ik vond zoveel mogelijk blijven begeleiden zodat het toch nog zoveel mogelijk meepikt, de school vond dat er helemaal niet meer geinvesteerd moest worden, we zouden volgend schooljaar wel verder zien. Het meningsverschil was en bleef onoverkomelijk, dus de kinderen van school doen wisselen. Ex-man over me heen gehad, die alleen al nee zegt, omdat hij weet dat ik ja wil, maar toch, zei het met veel gedoe, de kinderen van school naar een nieuwe school waar het meer dan goed ging met de oudste (hij kon zowaar mee naar de volgende klas!).
Maar nu is de jongste aan de beurt om over te gaan naar groep 3, is veel verder dan de oudste destijds, maar er wordt gezegd da thij beter een jaar extra kan kleuteren. Het ligt niet aan zijn leren en sociaal-emotioneel is het ook maar een puntje (hij kan nog wel eens verdrietig worden als iemand lelijk doet, in plaats van voor zichzelf op te komen), maar omdat hij een scheidingskind is (en die zijn nu eenmaal kwetsbaar) is het beter dat hij blijft, voor alle zekerheid zeggen ze. Detail is dat mijn jongste dan bijna 8 is als hij voor het eerst naar groep 3 gaat. En dus bijna 14 als hij naar de brugklas gaat. "Ach, hoe ouder, hoe beter'< wordt er gezegd.
IK WIL HET NIET! Ik denk dat mijn kind tekort gedaan wordt, hij is al zo ver, met schrijven, rekenen etc. Maar wat doe ik eraan. Heb ik hier wat in te zeggen, wie heeft het laatste woord? Het liefst zou ik ze van school rukken en weer ergens anders plaatsen, maar dat kun je toch ook niet blijven doen. Ik wil gewoon wat te zeggen hebben over mijn kinderen, zonder dit soort maatregelen te moeten nemen. (Jaja, idd heb ik een probleem met grenzen aangeven, althans niet met het aangeven, maar er wordt toch steeds overheen gegaan, dus wie daar nog een tip voor heeft.....)
Emma
M Lavell
13-04-2009 om 10:26
Laatste woord
Emma:"Detail is dat mijn jongste dan bijna 8 is als hij voor het eerst naar groep"
Want? Hij is al eens blijven zitten?
Is je ex nog steeds tegen alles? Gaat hij ook tegenwerken als je van deze kwestie een zaak zou willen maken?
Het argument van de school vind ik op discriminatie lijken. Ik zou beginnen daarover eens een mening te vragen aan de Commissie Gelijke Behandeling. http://www.cgb.nl/ morgen even bellen.
Emma:"Heb ik hier wat in te zeggen, wie heeft het laatste woord?"
Ik ben van mening dat jij het laatste woord hebt. Maar daarvan is nog geen jurisprudentie beschikbaar. Wel ervaring. Kennelijk ziet de school beren op de weg voor dit kind van gescheiden ouders. Nu gaat alles nog goed, maar later...
Jij ziet risico's van blijven zitten. Nu valt dat nog mee, maar straks is hij bijna 14 als hij naar het vo gaat.
Het is volgens mij aan jou als ouder om in dit soort risicoafwegingen de finale keuze te maken omdat jij nu eenmaal de wettelijk vertegenwoordiger bent. Jan heeft op deze manier haar schoolhoofd benaderd en die heeft haar uiteindelijk gelijk gegeven op dat punt.
Dat kun je ook proberen.
Uiteindelijk kun je het ook voor de rechter brengen en onder normale omstandigheden zou ik menen dat je dat wint. Maar hoe zit dat met die ex? Een ex die er een hobby van maakt zijn ex tegen te zitten, kan roet in het eten gooien. Zowel bij de vraag doorstromen of niet, als bij van school verhuizen of niet.
Dat laatste woord rust op ouderlijk gezag en juist dat is meer en meer onderwerp van strijd tussen exen, tot in de meest idiote proporties.
Groet,
Miriam Lavell
Emma B
13-04-2009 om 12:12
Januari-kind
Mijn kind is van januari, dus dat zou betekenen dat hij in september naar de eerste gaat en begin januari 8 wordt.
Ik weet dat het allemaal niet reeel is en dat het nergens op slaat, maar hoe breng ik het ze aanhun verstand. Als ik zeg dat ik overweeg als ze dit door te zetten te bezien welke mogelijkehden er zijn op een andere school, krijg ik gewoon als antwoord dat ik moet zorgen voor stabiliteit en dat wisselen van school dat niet is......Er word gewoon begonnen bij het antwoord en de redenering die volgt, heb ik het idee. Het is mijn tweede, is verder dan de eerste was...ik wil helemaal niet opnieuw van school wisselen, ik wil dat hij doorgaat, maar moet blijkbaar kiezen uit twee kwaden. Is er geen wet waarmee ik dit af kan dwingen? Ga wel achter CGB aan.
Emma
M Lavell
13-04-2009 om 12:29
Recht
Emma:"Is er geen wet waarmee ik dit af kan dwingen? "
Nou nee. De rechter kan dat eigenlijk alleen maar. En voor de rechter kun je je op heel wat wet en recht beroepen, bijvoorbeeld op je ouderlijk gezag.
Maar dat zou ik toch nog eerst even gewoon proberen zonder rechter.
Zet zo waardevrij mogelijk op een rijtje welke risico's de leerkracht ziet van doorstromen. Gewoon opsommen. Zet vervolgens op een rijtje welke risico's jij ziet van blijven zitten. Stel vast (dat observatie) dat beide visies zinspelen op iets dat mogelijk in de toekomst gebeurt.
Vergelijk de situatie nu met die bij de dokter waar jij als ouder ook het laatste woord hebt. Jij maakt de keuzes, de dokter dringt niks op maar legt keuzes voor. Stel dat je meent dat dat ook hier opgaat. Het is jouw kind. Jij bent de wettelijk vertegenwoordiger en jij hebt het gezag.
Zeg dat jij alle risico's overziend die van blijven zitten ernstiger vindt dan die van doorstromen.
Maak ondertussen overal aantekeningen en verslagen van. Probeer de mening van de school/leerkracht ook op papier te krijgen. Stap naar de directie als je er met de leerkracht niet uitkomt. Je hoeft de leerkracht geen ongelijk te geven en de argumenten niet te bestrijden. Jij hebt je eigen argumenten, that's all.
Als het allemaal niet lukt, dan kun je nog naar de rechter. Nogmaals: ik meen dat je de zaak daar zult kunnen winnen. Je zou wel de eerste zijn in zo'n zaak.
Vraagje: gaat het hier om een openbare school of een bijzondere?
Groet,
Miriam Lavell
M Lavell
14-04-2009 om 09:58
Hoe ouder hoe beter
Pelle:"De gemiddelde kinderen zijn gewoon blijven zitten maar hebben dus niet meer hun slimme maandgenoten om het gemiddelde op te vijzelen."
Die gemiddelde kinderen zouden _zelf_ beter (boven gemiddeld) moeten scoren als de stelling 'hoe ouder hoe beter' waar zou zijn. Dat is niet zo. De stelling klopt niet.
Groet,
Miriam Lavell
M Lavell
14-04-2009 om 14:09
Dat kan wel
Pelle:"Ik zeg alleen dat je die stelling niet kunt aanvallen met het argument van de citotoetsuitslagen!"
Dat kan wel.
Wat je met de Cito uitslagen niet zonder meer kunt doen is de stelling 'hoe ouder hoe slechter' bewijzen. De uitslagen laten zonneklaar zien dat 'hoe ouder hoe beter' niet klopt.
Groet,
Miriam Lavell
Ilva
14-04-2009 om 22:36
Postbus 51
Misschien kan je iets wijzer worden als je even kijkt op www.postbus51.nl. En dan voor 'onderwijs' kiezen. Hier staan heel wat dingen beantwoord, bijvoorbeeld dat een kind maximaal 14 jaar moet zijn als het de basisschool verlaat. Er blijft bij jouw kindje dus erg weinig speling over voor het geval dat er iets gebeurd en dus een jaartje over moet doen. Ik vind het een vreemd geval. Er staan ook dingen over bezwaar maken. Maar je moet het zelf maar even bekijken. Volgens mij kan je ze ook altijd even bellen met vragen.
kaatje43
19-04-2009 om 10:10
Emma, ik zou het niet toelaten.
Jouw kind heeft al 2,5 jaar gekleuterd als hij nu naar groep 3 gaat. Lijkt mij wel genoeg. Als er verder geen andere reden voor is dan die jij al schrijft, zou ik er echt op staan dat hij naar groep 3 gaat en anders zou ik hem naar een andere school doen. Geen discussie over mogelijk. Blijven zitten kan altijd nog in de 5 jaar die volgen. Als dat dan nog nodig is tenminste....Gun hem de kans om te laten zien wat hij kan.
Ik weet nog heel goed dat ik ook zo'n gesprek had met een juf die ook dacht dat mijn oudste (ook van begin januari) het wel moeilijk zou krijgen in groep 3 omdat hij één of ander inzicht zou missen. Zij was duidelijk de enige die dat inzicht miste want hij ging daarna als een speer. Nog steeds en zit inmiddels in 2 Havo.
Nogmaals: Blijf achter je gevoel staan!!!
kaatje43
19-04-2009 om 10:14
Pelle
Pelle: "Kinderen die moeten blijven zitten zullen nooit hoogvliegers worden en die zullen dus altijd slecht scoren in de cito's."
Waar baseer je dat op? Ik ken veel kinderen die een keer zijn blijven zitten op de basisschool die nu Havo/Vwo doen. Soms is het nodig om bepaalde maatregelen te nemen en dan valt het kwartje wel. Wil niet zeggen dat je dom bent.
Emma B
19-04-2009 om 12:48
Gezegd dat het geen optie is
Ik heb op school nogmaals maar dan wat dwingender laten weten dat het geen optie is om nog een jaar te kleuteren. Was beladen met onderzoeken en wat scherpe opmerkingen op een papiertje, maar bleek allemaal niet nodig. Niet mijn manier van doen, maar wat een beetje chantage al niet kan doen zeg.....
kaatje43
20-04-2009 om 09:15
Vind ik ook!
3.5 jaar kleuteren vind ik ook te gek voor woorden.
De kinderen die ik ken, die zijn blijven zitten, waren in verschillende delen van het schooljaar jarig. Mei, juni, april en ook september. Ik wil allen maar zeggen dat er meerdere redenen zijn waarom het beter is om een kind te laten zitten en dat dan later heus wel weer goed kan komen. En dan bedoel ik dus niet in de kleuterbouw maar in de hogere bouwen.