Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Prakje

Prakje

13-04-2009 om 08:20

Weet niet of dit de juiste rubriek is - zorgen om zoon

Zoon (5,5jr) zit in gr 2 en zit op school niet lekker in zijn vel.

Al vanaf de eerste schooldag heeft hij het moeilijk op school, hij wil geen werkjes doen, is opstandig, luistert slecht, houdt zich met moeite aan de gestelde regels.

School probeert van alles om hem te helpen. Hebben al 2x een orthopedagoog in de klas gehad voor een observatie, denken aan HB, bieden hem uitdagend materiaal etc etc.

Thuis kan hij ook best opstandig zijn, het is een pittig kind. Maar hij luistert wel. Moet bijv. zelf zijn tas inpakken en uitpakken voor school, kamer opruimen etc. Dat gaat prima, net als elk kind heeft hij er soms geen zin in, moet ook een keer kunnen.

Zijn opstandige gedrag beperkt zich tot school/overblijf en een enkele keer tot thuis.

Op school doet hij het liefst dus helemaal niets, tenzij de juf naast hem gaat zitten en hem stap-voor-stap begeleid bij het werken.

Hij gaat naar de kinderfysio waar hij als een dolle zit te knippen/kleuren/werken. Hier maakt hij de mooiste werkjes. Het is dus niet dat hij het niet kan, alleen in een klas vol kinderen (prikkels?!) lukt het hem niet om aan het werk te gaan.

Verder is hij een intelligent kind wat hoge scores haalt bij de cito-toetsen, dat wil zeggen degene die hij gemaakt heeft...(dat was de laatste keer 1, daarna wilde hij niet meer)

Ook is hij erg gevoelig voor veranderingen, daar wordt hij opstandig van. Alles waarvan hij niet zeker weet of het leuk wordt, dat wil hij in eerste instantie niet doen. Gaat dan mokken, en steekt zijn duim in zijn mond. Als we dan toch gaan (bijv. een film) is hij na afloop degene met het hoogste woord over hoe leuk alles was

Waar hij ook graag 'misbruik' van maakt is het wisselend toepassen van regels. Als hij een keer niet hoefde op te ruimen, dan heb je de volgende keer een uitdaging om hem aan het werk te krijgen.

Op school doen ze hun best, maar hebben ook te vaak hem maar laten gaan als hij iets niet wilde. Nu is het dus zover dat hij alleen nog maar doet wat hij leuk vind. Bijv, bouwen in de bouwhoek.

Alle andere zaken (opruimen, werken etc) daar is hij niet - meer - voor te porren.

Wie herkent dit? En vooral, wat heeft school/hebben jullie eraan gedaan?

Wij (school & ouders) vooral een kind dat niet lekker in zijn vel zit, en waar vooral veel meer inzit dan hij laat zien.

bedankt alvast voor de reakties!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Wat dingen

Uit je verhaal komt je zoon inderdaad over als een pittig en intelligent kind, maar ook een kind dat structuur en veiligheid nodig heeft. Als regels niet consequent worden toegepast dan steekt hij meteen al zijn energie in het discuseren over de regel. In plaats van dwarsheid zou dat heel goed een grote behoefte aan duidelijkheid kunnen zijn. Je schrijft dat je vermoedt dat hij last heeft van de drukte in de klas. Duidelijke regels zijn een manier om deze "chaos" te structureren. Door ze willekeurig toe te passen gaat hij zich onveilig voelen en komt hij niet meer tot werken. Wat doet hij in de bouwhoek? Speelt hij daar samen met anderen of sluit hij zich juist af voor de rest en creëert hij zijn eigen wereld?
Het zou best kunnen dat hij op een veel te laag niveau wordt aangesproken en zich daarom niet serieus genomen voelt of gaat twijfelen aan zichzelf. Hij is te jong om te snappen dat hij (misschien) slimmer is en zit zich af te vragen waarom de rest het niet gewoon ziet, gaat twijfelen aan zichzelf, wordt onzeker en voelt zich niet begrepen. Het zou best kunnen dat er iets dergelijks achter zijn weigering zit om mee te werken aan testen.
J.

T&T

T&T

13-04-2009 om 11:05

Overprikkeld...

Mijn zoontje ging ook niet graag naar school, en eenmaal op school kwam hij maar amper tot aktie; hij deed niks en stond maar wat om zich heen te staren, terwijl we hem thuis gewend zijn als een vrolijk actief manneke dat zich eigenlijk zelden verveelt.
Als hij met de juf in een klein groepje mocht werken ging het wel, maar dan had hij ook veel meer begeleiding. Dom is hij niet, wij dachten ook even aan een "misschien wel te slim kind". In de tussentijd is hij van school verhuisd, pogingen om de chaos te structureren lukten maar niet op zijn oude school, de chaos bleef te groot voor hem. Nu zit hij op een rustigere school (kleiner, kleinere klassen, veel structuur) en gaat het een stuk beter. Wel heeft de juf ook veel aandacht voor hem en moet hij geregeld wat extra aandacht krijgen om mee te kunnen doen. Hij is onderzocht, en we weten nu dat hij autistisch is, hij was op zijn oude school continu overprikkeld en kwam daardoor niet tot aktie; onderscheid maken tussen hoofd en bijzaak is voor hem heel moeilijk.
Ik weet dat mijn zoon geen gemiddeld kind is, en dat hij behoorlijk wat extra aandacht nodig heeft. Toch denk ik vaak dat er genoeg kinderen zijn die helemaal niet autistsch zijn, maar toch problemen hebben in de "chaos" die er op veel scholen is. Er wordt echt veel gevraagd van jonge kinderen, en een stukje meer rust en regelmaat is voor ieder kind fijn, niet alleen voor de auti's onder ons.
groetjes Tess

T&T

T&T

13-04-2009 om 11:07

Opruimen!

Oh ja, wonderbaarlijk ook, dat ze hem op de nieuwe school aan het opruimen krijgen! op een vast tijdstip van de dag, en hij heeft zijn eigen vaste taakje wat hij dan moet doen, maar dat doet hij wel! kost me thuis ook nogal eens moeite groetjes Tess

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.