Dorry1
07-05-2012 om 10:54
Wel of geen latijn en grieks
Zouden jullie je kind grieks en latijn laten doen? Hier krijgen ze de keuze, maar met een advies van de docenten of het wel of niet verstandig is. Helaas krijgt bijna niemand het advies, of je moet alleen maar 8-en of hoger scoren. Hier alleen maar voldoendes, maar nergens een 9. Heeft het je meer gebracht, grieks en latijn, of was een zinloze tijdsbesteding?
Dorry

Vertigo
07-05-2012 om 11:21
Wel doen
Ik heb er heel veel van geleerd, ook over zinsbouw en vervoegingen, woordbegrip voor zuideuropese talen, myth. En filosofische geschiedenis..
Maar vooral heb ik genoten van het vertalen en de docenten die van hun vak hielden. (niet gegarandeerd natuurlijk).
Trouwens wat een onzin van die 8+. Ik had zat lagere cijfers, vooral voor grieks, dat is best pittig.
Als je kind het ook wil: doen!

Dorry1
07-05-2012 om 12:38
Kind wil wel
Bedankt Vetigo. Kind wil wel, maar kreeg geen advies voor grieks en latijn (de docenten denken dat ze er een te zware dobber aan heeft). En manlief kan eigenlijk geen reden bedenken waarom ze het wel zou doen. Kind is wel een echt talig kind. Helaas was ze het afgelopen jaar vooral bezig om alleen maar voldoendes te halen voor alle vakken. En dat laatste is gelukt!

Vic
07-05-2012 om 12:53
Latijn
Op de school van mijn dochter wordt alleen Latijn gegeven. Dochter heeft een positief advies gekregen, ondanks een 6,2 voor haar proefwerk en een gemiddelde van rond de 7 voor de overige vakken. Ze heeft wel even getwijfeld of ze ervoor zou kiezen, het komt bovenop het normale vakkenpakket, maar uiteindelijk (na wat aansporingen van ons) toch besloten het te proberen.

Vertigo
07-05-2012 om 13:59
Talig
.. Als talen haar pluspunt zijn, kan Latijn leren een leuke opsteker zijn, denk ik! En voor mij hielp de zinsontleding enorm voor het begrip van de andere vreemde talen. Ik zou het zeker proberen.. Stoppen kan altijd nog.
En als ze er lol aan beleeft, stimuleert het alleen maar voor de rest vh schoolwerk.
Ok ik zal hier stoppen, ik ben duidelijk niet objectief, haha!

Annet
07-05-2012 om 14:10
Zeker doen als kind het wil
Of je kind zelf wil, lijkt me het belangrijkst.
Zelf heb ik een paar jaar latijn gehad. Ik vond het toen interessant om te leren en inderdaad behulpzaam bij het leren van andere talen. Maar je kunt ook prima zonder. Of je er iets extra's aan hebt om grieks en latijn te leren, zou ik niet meewegen.
Hoe vrijblijvend is het eigenlijk? Moet het jaar volgemaakt worden. Kun je blijven zitten bij onvoldoendes voor grieks en latijn? Kun je per jaar opnieuw kiezen of je deze vakken wil houden?
Welke vakken worden ingedikt als er Latijn en Grieks wordt gekozen? Op GYM van oudste krijgen ze minder uren les in de andere vreemde talen, wel met stof op zelfde niveau als VWO.
Zelf koos ik van 2e naar 3e om Latijn nog een jaar te houden. Belangrijkste argument was dat ik dan geen Aardrijkskunde zou krijgen.

Klaasje
07-05-2012 om 14:36
Hard werken
Klassieke talen is hard werken: veel stampen, veel herhalen, veel vertalen. Vantevoren realiseren de meesten niet dat het echt hard werken is. Als je dochter gemotiveerd is, scheelt dat al heel erg. Maar toch kan het tegenvallen. Zoals bij mijn dochter.
Mijn dochter is zeer gemotiveerd aan de brugklas gymnasium begonnen. In de brugklas heeft ze fanatiek geleerd. In de 2e heeft ze aanzienlijk minder gedaan want de puberteit (en hormonen) begon(nen) zich in heftige mate aan te dienen. In de 3e (dit jaar) heeft ze besloten in de 4e niet verder te gaan met klassieken om een paar redenen: ze wil de tijd die ze kwijt is aan klassieken aan andere dingen (vrije tijd (lees: vriendje en muziek)) besteden, ze wil ipv latijn een ander vak in haar profielkeuze kiezen waar ze meer aan heeft in haar vervolgopleiding (klassieke taal gaat ten koste van een vak in de profielkeuze, dat wisten wij toen ze aan de brugklas begon, niet), ze wil weg uit het gymnasiumsfeertje en haar klasgenoten die ze steeds sufefr begint te vinden op een enkeling na, ze ziet de meerwaarde van nog eens 3 jaar latijn niet. Ze heeft de basis van latijn, ze doorziet grammatika en teksten (haalt daar nog steeds hoge cijfers voor itt het leerwerk bij de klassieken) en vindt het nu mooi geweest. Ze zit op een scholengemeenschap en kan gemakkelijk overstappen. Vanaf de 4e klas gaat er toch geclusterd worden, ze zit dan niet meer vast aan een vaste klas dus heel veel gevolgen heeft het niet voor haar.
Nu moet ze nog zien over te gaan. Op de klassieken kan ze gelukkig niet blijven zitten want in tegenstelling tot de bovenbouw telt proefvertalen nog niet erg mee.

Tihama
07-05-2012 om 15:35
Moeilijk
Ik heb gym gedaan, met eindexamen Latijn.Ja, ik heb er wat aan. Ik snap veel ' moeilijke' woorden in een keer, omdat veel is afgeleid van het Latijn. Ik 'voel' de betekenis al omdat ik het woord ergens vanuit mijn onderbewuste ken. Ik kan Italiaans en Spaans redelijk goed lezen (wel later wat bijgeleerd). Maar daarvoor heb ik dus jarenlang honderden uren Latijn gedaan. In de zesde was dat maar liefst 6 lesuren per week.
De grote vraag is of je niet al die voordelen kunt behalen door gericht die levende talen en die moeilijke woorden te leren. Het intrigerende is dat ik dus helemaal geen voorstander van het gymnasium ben, terwijl het mijn man elke keer opvalt hoe vaak ik Latijn gebruik.
Ik had achteraf liever Spaans gedaan. Dan had ik een bruikbare taal geleerd. Of Chinees: dan leer je tenminste echt wat nieuws. Als je talen interessant vindt, dan vind ik het leren van talen buiten europa veel interessanter. Ik had op het gym trouwens een klasgenoot die dat ook deed: die deed Zowel Chinees als russisch. Ik vind ook de argumenten rondom de cultuur onzin: Confucius is dan minstens zo interessant. Persoonlijk zou ik het niet meer doen.
Moet je eens voorstellen hoeveel tijd je overhoudt voor echt interessante zaken als je niet uren per week zit te blokken op de ablativus absolutus of de naamvallen van de derde declinatie.
Het absurde is trouwens dat ik dit soort details 30 jaar later nog in mijn parate kennis heb zitten.....
Tihama

Klaasje
07-05-2012 om 16:38
Tihama
mooi betoog. Dat is, geloof ik, wat mijn dochter ook bedoelt. De extra tijd wil ze niet aan klassieke talen besteden maar aan iets waar ze meer aan heeft (en aan een leven, zoals ze het zelf benoemt).
En ik heb ook Latijn examen gedaan en heb ook nog rare dingen in mijn parate kennis zitten: aci, plusquamperfectum, gerundium en gerundivum.

Fiorucci
07-05-2012 om 18:34
En hier...
Mijn dochter heeft besloten geen klassieke talen te gaan volgen. Het handige van haar school is dat ze hier later alsnog voor kan kiezen dmv een soort verdiepingsklas, waar je tot ver in de brugklas kunt instromen indien gewenst. Dus mocht het geheel haar meevallen en ze krijgt alsnog de behoefte, geen probleem.

Annet
07-05-2012 om 20:45
Je profielkeuze hoeft niet beperkt te worden
tenminste niet als je de betakant op wil.
Oudste houdt vanaf de 4e alleen grieks (en laat Latijn dus vallen). Grieks komt in plaats van een moderne taal dus vanaf de 5e heeft ze qua talen alleen nog Engels en Grieks.
Ze kiest een NT profiel met volop mogelijkheden in de keuzevakken.
Met de niet-techniek profielen heb je geloof ik meer talen. Dan kun je door Latijn of Grieks inderdaad een vak minder kiezen.
Op het gym van oudste (en bij de meeste gyms) zijn de techniekprofielen zeer ruim in de meerderheid.

Tihama
07-05-2012 om 21:12
Zonde
Inderdaad: je mist een vak omdat je dat inruilt voor Latijn of Grieks. Daarom heb ik destijds een extra vak gedaan, want ik wilde niet dat Latijn de plek innam van een vak waar ik echt wat aan had. Nu was volgens mij het kiezen van een extra vak vrij gebruikelijk op het gymnasium.
Het inruilen van een moderne taal voor een klassieke taal vind ik nogal zonde. Tenzij je classicus wilt worden, maar ja, dan kies je meestal niet voor een beta/NT-profiel.
Tihama

Annet
07-05-2012 om 21:40
Je heb sowieso een keuzevak (naast een eventueel extra vak)
Oudste kiest liever voor Kunst dan voor een tweede moderne taal (leuke combi met NT profiel!) Qua algemene ontwikkeling vind ik Kunst ook interessanter dan nog twee jaar Duits erbij. Voor haar wordt dat een extra vak, zodat ze het wel kan laten vallen als dat nodig is.
Haar keuzevak wordt biologie, mooi aansluitend op het profiel.
Ze vindt Grieks ook veel leuker dan Duits of Frans. En motivatie om iets te leren, lijkt me de belangrijkste reden om iets te kiezen.

Klaasje
07-05-2012 om 23:31
Geen nt
Hier geen beta, integendeel. Een gamma met geringe wiskundeaanleg. Ze wordt richting C en M geduwd ivm eventuele keuze voor wiskunde C. Dat kan bij haar school alleen in dat profiel. Dochter kiest liever economie/ maatschappijwetenschappen/ tekenen of een 3e moderne taal (ze vindt Duits nuttiger) ipv latijn. Ze denkt daar meer aan te hebben en wat ik al eerder zei, ze ziet de meerwaarde van nog eens 3 jaar Latijn in. De basis zit er al. Kun je zonde vinden dat ze het laat vallen maar ze besteed haar tijd liever aan andere dingen. Anderen maken andere keuzes.

Maylise
08-05-2012 om 12:39
Voordeel
Het grootste voordeel van de klassieke talen zet hem niet zozeer in praktische toepasbaarheid van de klassieke talen maar meer in het trainen van de geest en een brede ontwikkeling. Juist de klassieke talen zijn bij uitstek geschikt om je geheugen te trainen, leren logisch na te denken, verbanden te leren leggen en daarnaast een brede culturele achtergrond ontwikkelen.
Ik zou het zeer aanmoedigen, zowel voor alfa als beta liefhebbers.
Natuurlijk zou bijvoorbeeld Chinees een volwaardige vervanger kunnen zijn maar dan moet je ook maar net een school kunnen vinden die Chinese taal en cultuur aanbiedt. Persoonlijk ken ik die scholen niet. Van de scholen die ik ken is het gymnasium de meeste diepgaande en brede opleiding.
Praktisch nut vind ik persoonlijk niet enorm van belang. Voor mij is de middelbare school vooral een opleiding die de grond moet leggen voor het leren kritisch denken en het opbouwen een brede algemene ontwikkeling.

caropiet
08-05-2012 om 13:23
Mooi vak, veel lesuren
Ik heb zelf Gymnasium gedaan, maar eindexamen alleen Latijn. Ik vond het een fantastisch vak, puzzelen met vertalingen en achtergrondinformatie als filosofie en geschiedenis, ik zou het zo weer doen.
Mijn advies zou zijn: doen! Maar wel alleen als je het een leuk vak vindt, want er gaan veel les- en huiswerkuren in zitten. Latijn + Grieks kostte mij toen iig 8 lesuren per week.

Anne Carin
08-05-2012 om 14:30
Grieks/latijn
Zoon hier zit in 3e jaar VWO+. Hij kon vanaf de start van het 1e jaar kiezen voor met/zonder grieks en latijn en daarnaast als extra vak oa chinees. Zoon (geen talenknobbel) koos geen grieks en latijn (hij doet dus atheneum) maar heeft wel het 1e jaar chinees gedaan. In het 2e jaar weer laten vallen want het is best pittig! Kostte hem veel tijd. Hij doet nu extra science, ligt hem beter. Ik zelf heb geen enkele ervaring met grieks en latijn dus daar kan ik verder niks over zeggen.
Zoon heeft aan het atheneum al meer dan zijn handen vol dus achteraf zijn we blij dat we deze keuze gemaakt hebben.
Ik zou zelf vooral goed kijken naar of je kind het aan zal kunnen qua inzet, mogelijkheden en motivatie.

Jujube
09-05-2012 om 13:10
En hier
Oudste dochter zit nu in 4 gym en vindt Latijn heel erg leuk. We waren vorige week in Italië en ze kon het Italiaans goed begrijpen. Verder krijg je niet alleen de taal, maar ook veel over de cultuur en geschiedenis, wat zij echt interessant vindt. Dochter is verder een echt bèta, maar met een grote liefde voor geschiedenis.
Jongste dochter (2 H/V) zit op een andere school en volgt nu chinees. Ook heel leuk en fantastisch om te horen wat ze al kan.
Groet,
Jujube

mamamic
09-05-2012 om 21:15
Latijn gehad
Ik heb Atheneum gedaan. Bij ons was de eis dat je een 7 gemiddeld moest staan voor de talen en dan werd je in de tweede klas automatisch ingedeeld in de latijnklas. Behalve als je ouders een briefje schreven dat ze dat niet wilden. Ook het derde jaar kreeg je dan latijn, tenzij je slechte cijfers haalde voor latijn en andere vakken, dan mocht je het laten vallen.
Ik haalde prima cijfers, altijd een 8 gehad. En ik merk dat ik veel woorden herken op vakantie in Frankrijk of Italie. In de vierde klas kon je latijn kiezen in je pakket en dat deden er slechts weinig. Ook ik ben afgehaakt. Als ik in de tweede klas opnieuw voor de keuze zou staan zou ik het zeker niet doen. Want ik vond het niet leuk. Inderdaad veel stampen. De vervoegingen ken ik nog steeds uit mijn hoofd. Wat was ik jaloers op mijn klasgenoten die in dezelfde uren lekker handvaardigheid en tekenen kregen. En ook nog eens twee uren per week minder les hadden. Mijn moeder peinsde er niet over een briefje te schrijven toen ik het na de tweede klas echt wel had gezien.
Ik heb er van geleerd vooral te kiezen wat ik leuk vind. Dus heb ik eindexamen gedaan in Muziek en niet in geschiedenis of Frans, hetgeen mijn moeder betreurde. Nooit spijt van gehad. Ook een ander 'exotisch vak' draagt bij aan je algemene ontwikkeling en in het pubertijdperk is het goed te ontdekken wat je leuk vindt, dankzij of juist desondanks de mening van anderen hierover. Ik zou zeggen: laat je kind vooral zelf kiezen. En informeer ook of je het vak na 1 jaar alsnog mag laten vallen, mocht het alsnog tegenvallen.

Mamvantwee
09-05-2012 om 22:22
Ik heb wel eindexamen latijn gedaan
Ik heb vwo met Latijn gedaan (atheneum dus). Vanaf de tweede klas was het een keuzevak bij ons op school en vanaf de vierde koos je Latijn als eindexamenvak. Ik ben er nog steeds blij mee dat ik dat gedaan heb: het is echt een verrijking voor mij gebleken. Kennis van een oude cultuur, het kunnen lezen van een antieke tekst en die ook kunnen interpreteren in de tijd en context, dat zij vaardigheden die ik nu ook nog gebruik. En inderdaad helpt het ook met leren analytisch te lezen, puzzelen op naamvallen en dat is ook bij moderne talen handig. Mijn docente Latijn riep altijd dat je vanzelf ook beter werd in wiskunde....
Maar je moet er natuurlijk wel voor gemotiveerd zijn. Dat geldt voor elk vak. Bij ons werd Latijn vanaf het tweede jaar aangeboden en ik heb dus in de overige vijf jaren de examenstof van zes jaren gekregen: in de vierde klas had ik 8 uur Latijn per week. Ik weet nog dat ik wel eens lange dagen had.
Groet, Mamvantwee

Elisa Gemani
09-05-2012 om 22:51
Gymnasium
Ik heb ooit eindexamen Gymnasium gedaan dus met Latijn en Grieks. Ben er nog steeds blij mee, met name om de redenen die Maylise eerder heeft gegeven. Het is gewoon een verrijking van de algemene ontwikkeling en een mooie basis voor een heleboel vaardigheden en kennis.
Zoon (11, 1 Gym) is niet zo'n "talenkind" als ik was maar tot mijn grote vreugde heb ik mijn enthousiasme voor de klassieke talen, cultuur en geschiedenis toch op hem weten over te brengen en wil hij volgend jaar ook Grieks erbij gaan doen. Latijn vindt hij niet moeilijk; het is vooral stampen en hij vindt het vooral mooi om te zien hoeveel woorden je kan herleiden naar en van de overige moderne talen (hij heeft Engels, Duits, Spaans en Frans). Ze zijn nu ook alvast wat aan het "proeven" aan Grieks en dat vindt hij ook erg interessant. De mythologie is natuurlijk superspannend en hij kijkt al uit naar de schoolreisjes naar Rome en Athene
Hij moet er echt wel hard aan werken maar dat hoort erbij en dat is niet erg. We zien nu al het profijt dat hij met name van Latijn heeft bij de moderne talen.
Hij is overigens wel echt iemand van de cijfertjes, techniek en het rekenen; hij doet Natuurtalent plusprofiel en op het Gymnasium nemen de meeste leerlingen (zo'n 80%) in de bovenbouw een technisch profiel. En denk echt niet dat het allemaal kinderen zijn die achten en hoger halen; het gemiddelde cijfer is een 6,5. Ook voor het eindexamen.
Als jouw kind het wil, gewoon doen. Of hij het later ook nog leuk vindt of dat hij het toch niet trekt zie je dan wel weer. Je kan altijd nog naar het Atheneum. Niet geschoten is altijd mis, toch?

Elisa Gemani
09-05-2012 om 22:58
Aanvulling
De brugklassers Gymnasium mogen hier in de tweede klas een van de talen Frans of Duits laten vallen omdat er dan Grieks voor in de plaats komt. Nederlands, Engels en Spaans blijven in het lespakket en dus of Frans of Duits. Dan hebben ze nog alle gamma- en betavakken, drama, muziek en tekenen; een plusprofiel en dan nog later de mogelijkheid om Cambridge Engels te doen en/of Wiskunde D en/of Sport & Maatschappij, het is een vol en pittig programma. Zoon verveelt zich in ieder geval niet meer op school

Engeltje
10-05-2012 om 15:48
Ik vond het achteraf een beetje zonde van mijn tijd
In de hogere jaren 5 uur in de week Latijn (ik heb Grieks laten vallen, bètapakket met veel talen gekozen), maar geen tijd voor maatschappijles oid. Vind ik, in retrospect, heel vreemd. Juist gymnasiasten zijn geïnteresseerd in de wereld om hen heen. Onze leraar Latijn begreep dat, en dus hadden we op vrijdag regelmatig discussieuur. Over de politiek, godsdienst, het onderwijs, noem maar op. Heerlijke uurtjes waren dat! Daarnaast kregen we op het gym Klassieke Geschiedenis. Dat kreeg je op het atheneum niet. En dat had ik voor geen goud willen missen.
Zoon gaat komend schoojaar naar het gym. Toch maar wel. Het eerste jaar krijgt hij 3 uur Latijn per week en ik denk wel dat het een verrijking is/kan zijn. Maar ook als hij later besluit voor atheneum te gaan houdt hij Culturele Geschiedenis (is dus wat breder dan alleen de klassieken). En dat vind ik het belangrijkste vak, in ieder geval voor je algemene ontwikkeling heel goed.
Ik vind het moeilijk om je advies te geven, maar een eis van alleen maar 8 of hoger is natuurlijk vreemd. Als je voor alles een 6 staat slaag je ook.
Engeltje

Evanlyn
15-05-2012 om 10:50
Zelf wel gedaan,
maar ik zou het mijn kind alleen maar aanraden als ik de indruk had dat het zich anders rot zou vervelen. Ik heb er een heerlijke tijd gehad, want ik was een super-nerd en voor mij was het gymnasium één grote snoepwinkel. Maar mijn kinderen kiezen meer voor het (toegepast) kunstzinnige en dat heb ik gestimuleerd, want het past bij ze. Ik vind niet dat een gymnasiale opleiding iets heeft toegevoegd aan mijn toekomstperspectieven, maar ik verveelde me niet meer en dat was goud waard.