Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Moeder in tweestrijd

Moeder in tweestrijd

23-10-2008 om 21:23

Wel of geen nieuwe school?

Lastig dillema. We zijn in januari verhuisd, en dus de kinderen naar een nieuwe school. Kort door de bocht; de school valt erg tegen. Onrustig, geen duidelijk beleid omtrent bijvoorbeeld pesten... Veel te grote groepen, geen eenheid in het team, heel veel problemen met vanalles en nog wat.
Zoonlief (6 jaar) heeft erg veel last van 2 jongetjes die hem steeds pesten (al vanaf dat we hier wonen). 1 daarvan is moeilijk aan te spreken en houdt niet op.

We hebben vrienden met kinderen op een andere school, en hebben daar een veel beter gevoel bij. Echter, de school is een stuk verder weg en dus echt buiten onze buurt. Kinderen hebben het nu in de klas waarin ze zitten wel leuk, maar overzien uiteraard het grotere plaatje niet.

Wat is wijsheid. Weer een nieuwe school? Een school waarvan wij verwachten dat het beter is, en dus uiteindelijk voor de kinderen ook.

Ik ben het spoor even bijster....

Hoop op tips.

Groetjes

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Saartje

Saartje

23-10-2008 om 22:16

Structureel

Hoi Moeder in 2 strijd

Als je het idee hebt dat de problemen met de school structureel zijn zou ik van school veranderen. Wel jammer dat je niet schrijft hoe oud je andere zoon is. Hoe jonger hoe makkelijker.
Gaan alle kinderen van jullie wijk naar deze school of gaan er meer kinderen wat verder weg? en wat is verder weg?

Maar verdiep wel echt goed in de andere school. Vaak lijkt hert gras bij de buurman groener...

succes

Saar

Moeder in tweestrijd

Moeder in tweestrijd

23-10-2008 om 22:29

Reactie

Blijkbaar verkeerde rubriek... Had deze gekozen omdat het voornamelijk om mijn kinderen gaat, in de leeftijd van 4 tot 8 jaar.

Deze school leek ok. Het was niet onze eerste keuze, maar er was eigenlijk nergens plek. Dit ging nog net. Mij was verteld dat ze volgens de Dalton principes werkten, dit is niet het geval. De school die wij nu op het oog hebben, is een gecertificeerde Daltonschool en daar komen wij (voor januari) ook vandaan. Beviel uitstekend.

De school valt tegen omdat het een rommeltje is. Dat was in januari niet goed zichtbaar. Het team werkt elkaar aan alle kanten tegen en er is geen overzicht. Directeur interesseert zich helemaal nergens voor. De sfeer is niet ok.

We hebben 3 kinderen in de leeftijd van 4 tot en met 8 jaar. Jongens en meisjes.

Het voelt al een chaos op school en dat voel ik ook bij de kinderen.

Ik weet dat het gras altijd groener is bij de buren, en zou me ook zeker heel goed verdiepen in deze nieuwe school. De klassen zijn kleiner, de principes spreken me aan en er is een goede samenwerking onderling. Dat bevalt me.

Het is echter 20 minuten met de auto hiervandaan. Nu is de school letterlijk op 2 minuten lopen. De meeste kinderen hier uit de buurt gaan daar naar school in de buurt (er zijn er meerdere).

Een andere school betekent dus ook dat het met de vriendjes van hier minder wordt. Dat is een nadeel.

Ik vind het erg moeilijk omdat de school gewoon zo tegenvalt.....

15 km!?

20 minuten met de auto!? Geen haar op mijn hoofd die daar aan zou denken!
Dan ben je dus (mits de kinderen overblijven) zeker 1.5 uur per dag onderweg om ze naar school te brengen, en terug..... als ze tenminste alle drie dezelfde tijden hebben.....

Focus op de dingen die wel goed gaan bij deze school, orienteer je misschien op andere scholen in de buurt (die er wel zijn, maak ik op uit je bericht).

Ik vind het erg belangrijk dat kinderen een zekere mate van zelfstandigheid ontwikkelen, en alleen naar school gaan is daarvoor zeer geschikt. Als jij nu kiest voor deze school zal je ze dus nog zeker acht jaar lang iedere dag moeten brengen & halen.

Je mag wel heel wat boompjes planten om dat te compenseren....

Ik wens je veel wijsheid, en hoop dat je kinderen een prettige schooltijd hebben.

erykah

Moeder in tweestrijd

Moeder in tweestrijd

24-10-2008 om 09:11

Erykah

Dit is voor ons ook een groot minpunt. Zonder obstakels is het 12 minuten.
Het is te fietsen, maar met de auto zou ik om moeten.

Ik ga na het naar school brengen direct door naar mijn werk, en ze blijven over. Alleen op vrijdag niet, dus dan moet ik mijn oudste heen en weer brengen. Vind ik niet zo erg.

Het alleen naar school gaan is ook zeker een punt van aandacht.
Scholen in de omgeving zijn er wel maar allemaal met wachtlijsten. Er is nog een school zonder, maar die is nog erger dan waar we nu zitten.

Ik heb in de korte tijd dat we op deze school zitten al veel meegemaakt, ook persoonlijk met mijn kinderen. Nare dingen. Ik wil niet te veel vertellen omdat ik bang ben voor herkenning en ik heb geen zin om me te verantwoorden naar mensen die ik ken, aangezien ik alleen nog maar nadenk hierover.

Ook ik vind de afstand naar de andere school een groot probleem, het feit dat ze niet zelfstandig naar school zouden kunnen ook.

Het zegt wel iets over hoe serieus de zaken ervoor staan dat ik het überhaupt overweeg.

Jujube

Jujube

24-10-2008 om 09:43

Moeilijk

Het belangrijkste is of je kinderen het naar hun zin hebben op school. Hebben ze vrienden en vriendinnen? Gaan ze met (enig) plezier naar school? Dat lijken me de belangrijkste overwegingen. Je moet je realiseren dat geen enkele school perfect is. Op iedere school zul je dingen tegen komen die je niet bevallen of die slecht geregeld zijn. Misschien kun je in de ouderraad of de MR om wat dingen ter sprake te brengen? Dus tenzij het onderwijs slecht is of je kinderen het niet leuk vinden op school zou ik niet wisselen naar een school die erg ver weg is. Schrijf ze in op een school in de buurt die jullie beter lijkt (met wachtlijst), dan kunnen ze eventueel overstappen als daar plek is. Je kunt natuurlijk ook 1 kind naar een andere school laten gaan, als de andere kinderen het prima blijven vinden op deze school. Wanneer je kind structureel gepest wordt op school en de school doet er niets aan dan zou ik wel onmiddellijk vertrekken naar een andere school.
Succes iig!
Groet,
Jujube

Afstand minst belangrijk

Even een ander geluid. Door verhuizing wonen wij inmiddels ook een eindje uit de buurt van school (25 min. fietsen).
Tuurlijk is het prettig als de school om de hoek zit maar ik vind het veel belangrijker dat kids naar een goede/leuke school gaan. Afspraken met vriendjes maken lukt echt wel, af en toe voel ik me heus een taxibedrijf maar dat hoor ik ook van ouders die om de hoek bij school wonen. Die hebben ook sport en speelafspraken. Als je je niet prettig voelt bij deze school dan zou ik switchen. Accepteer de afstand en wees flexibel. succes.

Guinevere

Guinevere

24-10-2008 om 11:29

School belangrijker dan afstand

Ik ben het eens met Mamamet, liever wat meer reizen dan op een school zitten die niet bevalt. Je moet er een jaar of 8 doorbrengen en om nou het nou al die tijd niet naar je zin te hebben? Deze school strookt duidelijk helemaal niet met jouw opvattingen waar een school aan moet voldoen, dus kies eieren voor je geld.
Wie weet gaan er trouwens wel meer kinderen uit jouw buurt naar die andere school, sommige scholen, vooral met een bepaald onderwijstype, hebben een regionale functie. Ik zou zeker een bezoek brengen aan die school ver weg, ga sfeer proeven en praat met de directeur.
Hoe lang is het trouwens fietsen naar die andere school?

jolanda w.

jolanda w.

24-10-2008 om 17:14

Halen/brengen

Onze zoon zit op een school in een andere wijk, 12 minuten fietsen ongeveer. Net zoveel als jij zou moeten fietsen met je kinderen begrijp ik. Mijn zoon fietst vanaf zijn zevende het grootste deel alleen terug naar huis, ik sta halverwege te wachten op een druk oversteekpunt, vanaf daar fietsen we gezamelijk naar huis. Werkt voor ons prima. Hij is nu 9 en fietst de laatste tijd ook steeds vaker alleen naar huis. Ik ga er van uit dat je je kinderen echt niet 8 jaar lang hoeft te brengen en halen. Samen kun je afspraken maken, evt de oudste een mobieltje meegegeven. Ook tussen de middag fietsen we weer naar huis, van de 1.5 uur pauze fietsen we dik 20 minuten, is altijd gezellig, tijdens het fietsen komen de verhalen wel los.
Kinderen hier uit de buurt zitten op een school dichtbij, heeft gelukkig geen invloed op spelen, ze zoeken elkaar steeds weer op.

Op de koop toe nemen..

Als ik geen goed gevoel had over de school zou ik de sprong wel wagen.Scheelt dat je in de richting van je werk moet. Met de kinderen kun je ook bespreken of ze een beetje vooruit willen denken met hun afspraakjes. Dat zal lang niet altijd gaan en spontaniteit is ook belangrijk maar alle beetjes schelen.Het voordeel is dat ze in elk geval lichaamsbeweging krijgen (mits op de fiets), het went snel genoeg.Ik zat vroeger ook op 10 min. fietsafstand ( iets dichterbij wel ja) ipv op de school om de hoek maar ik had evengoed vriendinnetjes in de buurt.

Damajo

Moeder in tweestrijd

Moeder in tweestrijd

25-10-2008 om 17:38

Pelle

Ik heb nog niets gezegd over fietsen, dat waren anderen.
Ik heb ook geen idee hoe lang ik erover zou fietsen.

Vandaag ben ik er naartoe gereden, en deed er minder dan 10 minuten over, maar dat is op zaterdag zonder spits. Niet echt representatief.

Maar tussendoor zou het te fietsen moeten zijn, heb ik echter nog niet geprobeerd. Ben ik morgen van plan.

Ik wil een weloverwogen beslissing nemen, en de afstand speelt zeker een rol, maar ik vind sfeer, gevoel en dergelijke belangrijker.

Ik ga maandag bellen voor een afspraak.

Groetjes

brk

brk

26-10-2008 om 14:36

Kinderen

Ik zou toch ook echt naar je kinderen kijken: zij gaan nu met plezier naar school. Is dat niet het allerbelangrijkste? Ze zijn al een keer van school gewisseld, nu dan misschien weer en als extraatje iedere dag 20 minuten heen en 20 minuten terug in de auto. Heb je het al eens met hen besproken?

Is het waard hier

Wij brengen sinds augustus de kinderen dagelijks met de auto naar een andere school, een kwartier enkele reis en de kinderen blijven dus over omdat ze tussen de middag geen tijd meer hadden om te spelen als we heen-en-weer gingen rijden.

Toegegeven, het kost wat extra moeite met speelafspraakjes die altijd weer naar huis gebracht moeten worden (of onze kinderen weer opgehaald). Maar voor onze kinderen was het een groot verschil en ze hebben veel meer plezier in school hier. Mijn oudste wordt niet meer gepest, en beiden werken meer op hun niveau. Het is de afstand rijden en de extra moeite en kosten zéker waard hier.

Martine

Moeder in tweestrijd

Moeder in tweestrijd

27-10-2008 om 07:47

Bkr

Ik heb het inderdaad al met de kinderen besproken. De oudste 2 hebben het niet echt naar hun zin. Dat wist ik al voordat ik met ze sprak.
Met name mijn zoontje van 6 is echt niet gelukkig hoor. Hij wordt gepest door 2 hele vervelende jongetjes en daar wordt geen begeleiding gegeven. Hij heeft al verschillende keren (waarvan 1 keer heel erg) dingen meegemaakt waardoor hij het vertrouwen volledig is kwijtgeraakt.

Beide kinderen vinden dat er veel gepest wordt en dat de juffen weinig doen.

Ik ga vandaag bellen of er plek is, en dan een afspraak maken om te gaan kijken zonder kinderen.

Ik vind jullie input zeer waardevol en neem alles ook echt mee in mijn overwegingen.

Ook de reactie van bijvoorbeeld Martine sterkt mij in mijn beslissing.

Allen bedankt!

Groetjes

linda c

linda c

29-10-2008 om 19:40

Je gevoel..

Je gevoel liegt niet, daar ben ik van overtuigd. Chaos doet bij mij ook alle alarmbellen rinkelen. Sterker nog: we zijn onder meer vanwege chaos op school wél geswitched. De oude school was 5 min lopen, de nieuwe 10 min fietsen.
Maar... op de nieuwe school zitten kinderen die uit hele andere wijken komen (25 min fietsen). En dat is niet voor niets, hebben we ervaren. Het is er góed en dat was het niet op de andere school.

Tips zijn altijd kort door de bocht, maar ik zou idd ook kijken of er een andere geschikte school in de buurt is (en dan je realiseren dat je het weer niet zeker zult weten) en anders of je het kunt regelen dat ze toch naar de verre school gaan.

Er zijn meer ouders dan je denkt die lange afstanden afleggen met hun kroost.

Enniewee... ik vond altijd: goed is goed genoeg, en de buurtschool is de school waar ik mijn kind naartoe wil doen, maar na een maand proberen zal ik dat nooit meer zomaar roepen... Als je de keus hebt...

Nou vind ik de sfeer op school (het pedagogisch klimaat) wel héél belangrijk. Je hebt creatief-chaotisch en je hebt onveilig-chaotisch, een beetje anarchistisch. Dat laatste is naa rmijn mening iets om ernstig bij stil te staan. De wereld is al genoeg survival.

Moeder in tweestrijd

Moeder in tweestrijd

30-10-2008 om 10:02

Linda

Ik sluit me helemaal aan bij jouw woorden.

Ik heb morgen een gesprek op de nieuwe verre school.
Dit gaat de doorslag geven.

De school waar ze nu naartoe gaan heeft het onveilig-chaotische, en daar krijg ik zelf de kriebels van.
Mijn dochter van 4 durft niet van de ene kant van school (klein gebouw) naar haar lokaal te lopen omdat ze aan alle kanten omver gelopen wordt.
Er wordt gerend en geschreeuwd... brrrr

Het is maar een heel klein voorbeeldje.....

Groetjes

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.