Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Therese

Therese

05-10-2009 om 20:29

Wel of niet doorstromen van groep 0 naar groep 1

Dochter hier zit in de instroomgroep, groep 0. Ze is van half september, en (al zegt iedere ouder dat) slim en klaar om te leren. Ik had verwacht dat ze dit jaar nog door zou stromen naar groep 1 en dan volgend jaar groep 2 zou gaan doen (omdat de wettelijke grens op 1 oktober ligt en omdat het altijd zo ging hier op school). Echter... er kunnen maar 10 kindjes door OMDAT de groepen 1/2 VOL zitten. En dan gaan de oudsten, wat betekent dat mijn dochter dus een jaar verliest. Kan dat zomaar?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Archief

de grens is al niet eens 1 oktober, maar (als er al een grens is) 1 januari. Maar zoek eens in het archief op 'kleuterverlenging', dit is een van de favoriete onderwerpen op dit forum.

En nee, dit is niet de bedoeling.

Groeten,

Temet

Nasha 1st

Nasha 1st

05-10-2009 om 21:38

Nee

septemberkinderen horen gewoon door te stromen, net als oktober november en december kinderen. Dat is het probleem van school dat die groep te vol zit en dat blijft dan ook in stand met al die "zittenblijvers"....

Guinevere

Guinevere

05-10-2009 om 21:43

Euh

Euh, dit meisje hoort niet in groep 0 te zitten, maar in groep 1. Als ze je dochter geen onderwijs op niveau kunnen bieden, op basis van "volle klassen", lijkt me dat er iets wezenlijk mis is met deze school. Ik zou het niet accepteren.
Zoek inderdaad maar eens op "kleuterverlengen" in het archief en je zult steil achterover vallen.

Inge M

Inge M

05-10-2009 om 21:46

Ik vind het niet aanvaardbaar

dat een kind blijft zitten omdat de klassen te vol zitten.
Snel weghalen daar?!

Mamvantwee

Mamvantwee

06-10-2009 om 10:14

Maar in groep 0 'doen' ze toch groep 1?

Bij ons op school begint de instroomgroep 0 gewoon aan het lesprogramma van groep 1. Dus als je dochter in groep 0 in september begint, is ze aan het eind van het schooljaar klaar met groep 1 en gaat ze over naar groep 2.

Enige verschil met een gewone groep 1/2 is dat er in de instroomgroep tijdens het schooljaar nieuwe kinderen bij komen.

Overigens zit mijn dochter nu in groep 2, en komen ook daar kinderen bij (in groep 1) tijdens het jaar. Die kinderen stromen dus in in groep 1, doen eigenlijk een 0-jaar, en zullen volgend schooljaar opnieuw groep 1 doen.

Volgens mij betekent de groep 0 op jullie school niet per defenitie dat je dochter een jaar extra op school zit, of is jou dat verteld?

groet, Mamvantwee

Tango

Tango

06-10-2009 om 10:39

Vreemd

Als je dochter van september is zou ze gewoon meteen in groep 1 moeten komen, groep 0 doet ze dan helemaal niet. Er klopt dus weinig van wat ze op jullie school doen. Wist je dit al vantevoren? Zo niet, dan zou ik zeker een gesprek op school aangaan en lost het niets op dan een andere school zoeken.
Je kind zou nu onnodig een jaar extra moeten kleuteren, of de grens nu ligt op 1 oktober of op 1 januari. Want we weten dat heel veel scholen nog gewoon 1 oktober aanhouden.

Nasha 1st

Nasha 1st

06-10-2009 om 10:41

Groep 0

wordt vaak gezien als instroomgroep, de kinderen doen wel groep 1 dingen, maar de juffen stellen er niet veel eisen aan. Vaak laten ze ook het leerlingvolgsysteem er niet op los, tenzij ze "iets" vermoeden...Dat zou dus nu het geval kunnen zijn, dat ze je kind een heel jaar voor spek en bonen laten meedraaien en inderdaad, 3 jaar gaat kleuteren, waat daar de gevolgen van kunnen zijn is inderdaad in het archief terug te vinden.

Mamvantwee

Mamvantwee

06-10-2009 om 11:34

Groep 0 vanaf september

Ja, een groep 0 die vanaf januari ofzo start kan misschien niet de eindtermen van een groep 1 halen (hoewel er best kinderen zijn die dat wel redden, en daarom wordt er bij ons op school ook in die groep 0 getoetst).

Hier kreeg dochter in groep 0 wel het groep-1 programma, een rapport, waren er ook inloopavonden om met de juf te praten, etc. Maar omdat ze van maart is, was het niet reëel om te verwachten dat alle 'stof' van groep 1 er in 3 maanden doorheen gejaagd zou worden.

Maar als de groep 0 begint in september, moeten de kinderen toch gewoon hun eerste schooljaar kunnen doorlopen - groep 1 dus.

Ik zou het maar eens expliciet navragen op school.

groet, Mamvantwee

ayla

ayla

06-10-2009 om 11:41

Bij ons

starten alle kinderen na januari in groep 0 en voor januari stromen ze in in groep 1. De groep 0 vanaf januari gaat daarna door naar groep 1. Zij kleuteren dus een half jaar langer

Therese

Therese

07-10-2009 om 10:17

Hier groep 0

Hier is het de gewoonte dat (bijna) iedereen in groep 0 begint (wat uitzonderingen van augustus met oudere broesr/zusjes daargelaten). Ze stromen dan halverwege het jaar door naar groep 1/2 en draaien verder mee in groep 1. Kinderen die niet doorstromen (van november, februari, juni tot ??) die beginnen in het nieuwe schooljaar pas in groep 1. Volgens mij is de school dus sowieso al "langzaam" met laten doorstromen en zijn de kinderen in groep 3 dus vaker 6, bijna zeven, dan 5.

Het programma in de instroom is wel redelijk vergelijkbaar met 1/2 behalve inderdaad minder eisen en meer onrust vanwege het instromen (-; En (cito) toetsen, daar doen ze niet aan in de onderbouw...

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.