Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
cito

cito

21-08-2012 om 21:47

Wel of niet oefenen voor de cito

Ik twijfel: heeft oefenen voor de eindcito zin? Of is het een kwestie van een truukje leren om zo een hogere score te krijgen? En als er dan een hogere score uitkomt, en daardoor wellicht een hoger advies, valt je kind dan in de brugklas niet door de mand? Ik weet het niet meer. Aan de ene kant wil ik mijn kind alle kansen geven die ik kan geven, maar aan de andere kant: ga ik nou niet vreselijk pushen? Wat is er mis met mijn kind? Niks toch? Of het nu vmbo, havo of vwo is, als hij z'n best doet, is het toch goed? Intelligentie kun je toch niet sturen? En als ik dan kies om te gaan oefenen, wat dan? De CD-roms van de toetstrainer? Bijlessen of een training bij een instituut? Extra opgaven vragen op school? Maar mijn grootste vraag is eigenlijk: is het verstandig om te gaan oefenen? Ik weet het niet meer!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
ijsvogeltje

ijsvogeltje

21-08-2012 om 21:59

Wat is oefenen?

Volgens mij zijn er twee dingen:
* de beheersing van het rekenen, begrijpend lezen, spelling etc. De mate waarin je die dingen beheerst hangen af van persoonlijke capaciteiten (intelligentie, concentratie), maar ook van het onderwijs. Goed onderwijs (of dat nu door school of door de ouders gebeurt) helpt een kind verder. Een kind wordt niet beter in deze dingen door alleen maar te 'oefenen'. Eindeloos sommetjes maken terwijl je het eigenlijk niet snapt, maakt je geen betere rekenaar. Teksten lezen terwijl je geen leesstrategieen beheerst, gaat niet voor hogere cijfers op begrijpend lezen zorgen. Als jouw inspanningen (of die van een bijlesleraar of wie dan ook maar) zich echter richten op het aanleren van die strategieën, of het inzicht geven in breuken, dan heeft het zin. Gewoon, omdat je kind daar wijzer van wordt. En dat vertaalt zich mogelijk door in de cito.
* daarnaast heb je de specifieke vraagstelling van cito-toetsen. Je hoort nogal eens dat kinderen goed scoren op de methodegebonden toetsen, en moeite hebben met de cito. Dat kan aan de vraagstelling liggen. Het lijkt mij zinnig om daar met je kind dan wat extra op te oefenen. Komen de cito-scores van de afgelopen jaren echter gewoon overeen met wat een kind verder laat zien, dan zou ik daar niet zo veel mee doen. In de klas wordt zelf ongetwijfeld ook geoefend.

bibi63

bibi63

21-08-2012 om 22:01

Cito

Cito is een toest die niet bedoeld is om te leren, dus dan moet je het ook niet doen. Wat heeft het voor nut om door het ellenlang oefenen van cito's je kind een hoger advies, proberen, te laten krijgen. Daar is het niet voor bedoeld. Je kunt hooguit hem een keer een cito toets laten zien, zodat hij weet wat voor soort vragen hij kan verwachten. Dat is wellicht prettig. Maar leren? Nee, dat is niet wat de bedoeling is.
Gr. Bibi

Bij ons

Bij ons gaan ze een oude eindcito maken op school als oefening. Later komt dan de echte eindtoets (die bij ons niet meetelt voor het advies maar dat terzijde).
Zou het zelf niet zinvol vinden om nog meer te oefenen, dan doen ze in feite al jaren op school.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.