Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Jolanda123

Jolanda123

14-01-2009 om 13:16

Wel rekenkaart in de les, niet bij toetsen leerlingvolgsysteem

Mijn zoon is dyslectisch en heeft grote moeite met automatiseren.
Hij is in het bezit van een dyslexie verklaring, en later ( ongv. 2 jaar) is er nog een apart onderzoek geweest naar zijn vermogen om te automatiseren.
Eindresultaat hiervan is, dat hij met rekenen op school een rekenkaart mag gebruiken.

En toen kwam hij vanmiddag thuis, en wat schetst mijn verbazing? Bij de toetsen die 2 x per jaar worden afgenomen ivm het leerlingvolgsysteem mag hij die rekenkaart NIET gebruiken, omdat dat hem een onterechte voorsprong geeft t.a.v de rest van de kinderen in de klas....

Nou... Ik denk dat jullie het al kunnen ruiken.. Vrijdag gaan we het gesprek aan met de IB-er.

Mijn standpunt is, dat die rekenkaart een hulpmiddel is, en dat dat hulpmiddel hem in staat stelt om hetzelfde te functioneren als een "normaal" kind.
Netzoals een bril ook een hulpmiddel is om goed te kunnen zien.

Weet iemand hoe het hier zit met rekenkaarten als zijnde hulpmiddelen? hoe zit dat met het leerlingvolgsysteem?
Op mijn opmerking dat het ook belangrijk was dat hij die toesten voor het leerlingvolgsysteem met hulpmiddelen aflegde, dit om een correcte weergave te krijgen van zijn kunnen, kreeg ik de opmerking dat "zij" er wel rekening mee hielden, en er een aantekening bij zetten.

Het geeft mij alleen wel het gevoel, dat een "slecht' kind geld oplevert via dat leerlingvolgsysteem...

En, ik heb ook het gevoel dat de gegevens van die toesten van het leerlingvolgsysteem gebruikt worden t.a.v de schoolkeuze test hierna. Zonder die hulpmiddelen geeft ook dat een vertekend beeld.

Goed, roept u maar...
Graag ammunitie ( lees argumenten om het gesprek aan te gaan,eventueel met verwijzingen waar ik kan zoeken.... )

JO

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Jolanda

Jolanda je hebt gelijk hoor, vind ik. Bij een dyslectisch kind moet je de rekenkaart / tafelkaart gewoon ook bij de toetsen kunnen gebruiken vind ik.
Wij lezen bijvoorbeeld ook de toetsen begrijpend lezen vóór aan dyslectische kinderen en aan zeer zwakke begrijpend lezers. Een enorme klus, alles voorlezen, inclusief antwoorden, vaak voor 1 kind, maar we doen het.
Nee een kind met zwakke resultaten in het leerlingvolgsysteem levert geen geld op, het haalt juist het gemiddelde niveau naar beneden (waarop de inspectie ons weer afrekent, waarom zijn jouw resultaten zo laag??). Toch doen we dat voorlezen niet daarom, maar omdat het anders een marteling is voor een dyslectisch kind of een zeer zwakke begrijpend lezer.
Op verzoek van ouders die zeer terecht een LWOO advies wilden hebben voor hun kind, hebben we een keer níet voorgelezen aan een dyslectisch kind, zodat die 1,5 jaar achterstand die nodig was voor LWOO, er ook echt uitkwam. Maar eigenlijk vond ik het erg rot voor dat kind.
Ik zal nog even zoeken naar verwijzingen / links.

Zoeken

Ik vind nu nog niks, maar ik blijf zoeken, ik zoek via http://dyslexie.startpagina.nl/
Hoop dat ergens staat dat een dyslectisch kind daar recht op heeft. Er staan ook links op die naar belangenverenigingen verwijzen, die waarschijnlijk wel weten hoe het zit.
Overigens heeft jouw kind ook recht op extra tijd (dat is in elk geval zo met zijn dyslexieverklaring) en (vind ik) een vergrote versie van de toets.

Waar heb je recht op

Van: http://www.steunpuntdyslexie.nl/sitemanager.asp?pid=1940#vraag5 :
"5. Op welke voorzieningen heeft mijn kind recht? Er zijn geen rechten beschreven voor leerlingen met dyslexie in het basisonderwijs. De school heeft het recht om zelf te beslissen over het toestaan van voorzieningen en hulpmiddelen."
Uitgebreide site trouwens. Maar je kent hem vast allang

Dyscalculie en cito

Jolanda, bereid je maar vast voor op nog meer ellende bij de entreetoets en de CITO!

Hier een kind met officiële verklaring van dyscalculie. Dit betreft het automatiseren bij op en aftellen, tafels etc. en het ruimtelijk inzicht. Bij redactiesommen e.d. is kind prima in staat om te begrijpen waar het om gaat, aan te geven welke berekening gemaakt moet worden, alleen kost het uitrekenen enorm veel tijd en worden er daarin veel fouten gemaakt. Met een rekenmachine gaat dezelfde opgave wel goed.

Kind zit nu in groep 8. Uiteraard hebben we ons verdiept in de richtlijnen van de CITO. Hier wordt geen rekening gehouden met dyscalculie. Tijdens de CITO-toets mag er geen tafelkaart en/of rekenmachine gebruikt worden. Verwacht resultaat; de rekenscore zal erg laag zijn en daarmee ook de totaalscore en dat vormt wel een belangrijk toelatingscriterium voor het vervolgonderwijs!

Waarbij het dus extra wrang is dat er op middelbare school wél een rekenmachine gehanteerd mag worden!

xxx

Karly

Raar is het toch! School kan natuurlijk zelf best beslissen dat er wél een tafelkaart of rekenmachine gebruikt mag worden. Als je school zover krijgt. Maar het zou zo fijn zijn als je daar gewoon recht op hebt, dan heb je al die disussies niet.... en straks een eerlijk advies!

Officiele richtlijnen cito

Geerke, was het maar zo. De officiële CITO-richtlijnen, waar de school zich aan dient te houden, zijn dat er bij geconstateerde dyscalculie wel extra tijd geboden kan worden (net als bij dyslexie), maar dat er nadrukkelijk geen hulpmiddelen gebruikt mogen worden, dus geen tafelkaarten, rekenmachine etc. Aangegeven wordt dat er b.v. bij hoofdrekenen ook geen kladpapiertje gebruikt mag worden, omdat dit de score zal beinvloeden. De toets zonder hulpmiddelen geldt als officieel resultaat!

Wel kan de school er voor kiezen om het kind daarna nog een keer de rekenopgaven te laten maken, maar dan met hulpmiddelen, om zo het verschil duidelijk te maken. Dit geldt echter niet als officiele score, dus de toegevoegde waarde is beperkt, vooral omdat er al sprake is van een officiële dyscalculieverklaring en dus een aantoonbaar geconstateerd probleem.

Karly

Nens

Nens

20-01-2009 om 21:02

Hier

mogen ze de rekenkaart dan ook niet gebruiken. De motivatie erachter is dat de cito dan niet betrouwbaar is en je niet weet waar ze officieel zouden scoren. Het zou een vertekend beeld geven. (toevallig gisteren over gehad met IB er ivm mijn kind)
groeten Nancy

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.