Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Welk advies

Als een kind altijd A of I scoort op alles vanaf groep3, nu in groep 7 bij de entree toets een b2 voor begrijpend lezen en verder alles a, welk advies is dan normaal?

Sanne

Sanne

11-06-2017 om 00:38

Zonder twijfel

VWO

Je kunt een keer thuis een oude laten maken, even kijken wat er fout gaat (vooral niet teveel gedoe van maken), soms is het slordigheid, soms toch iets in de vraagstelling.

MarSy

MarSy

11-06-2017 om 08:02 Topicstarter

Dankjewel

School, heeft namelijk havo/vwo gegeven en daar ben ik het niet mee eens! Ik ga nog in gesprek met school, maar wil graag wat ervaringen van anderen horen.

Dus als er nog meer mensen zijn die hun reactie willen geven, graag!

Groep 7

Is nog geen eindadvies, toch?

Tsjor

Dinke

Dinke

11-06-2017 om 09:55

Percentiel?

Welk percentiel had ze op de Entreetoets? Normaal zou I en een enkele keer een II een VWO-advies opleveren.

MarSy

MarSy

11-06-2017 om 10:05 Topicstarter

Reactie

Percentiel weet ik niet, zal ik navragen.

Het is voorlopig advies, maar ik vind het gewoo. Te laag, het kind maakt nooit huiswerk omdat ze alles al af heeft en 5 minuten doorlezen van topo noemt zij leren....

Zonnebloem

Zonnebloem

11-06-2017 om 17:22

Ken je kind

Heb je al aan de school gevraagd hoe ze bij hun advies komen? Wat past bij een kind hangt namelijk niet alleen van scores af.. er is een duidelijk verschil tussen een 'typische' havo of vwo leerling en misschien twijfelen ze eraan of ze op het vwo tot haar recht komt. In dat geval kan een combi-klas havo/vwo een goede start zijn. Als het lukt, kan ze daarna alsnog door met vwo.

Mijn persoonlijke ervaring is dat ouders toch wel aanvoelen wat bij hun kind past. Onze zoon had ook door de jaren heen gemiddeld A niveau's maar blunderde op de cito. Wij dachten aan onderpresteren; hij had meer stimulans nodig. Gelukkig vond de juf van groep 8 dat ook en heeft gesproken met de middelbare school. Zoon mocht toch naar het Technasium en zit ondertussen in de 5e, met prachtige cijfers.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

11-06-2017 om 19:24

Echt niet mee akkoord gaan

Je hebt waarschijnlijk weinig te eisen, ons lukte het ook niet, maar ik zou om een duidelijke onderbouwing van het advies vragen en aandringen op een vwo-advies. Zeker als altijd alles een I is geweest. Mijn kind kreeg een aangepast advies nav de eindcito, toen kon het ineens wel, maar toen bleek de school van eerste keuze al vol en school twee wilde haar pas plaatsen na contact met de basisschool.

Guera

Guera

11-06-2017 om 19:27

Ach

Het is geen eind advies. Heb je geen gesprek met onderbouwing gehad? Onze zoon is een typisch vwo kind. Kreeg in groep 7 ook havo/vwo. Wij hebben toen ook gezegd: tuurlijk.....maar dan straks vwo neem ik aan. Juf gaf zelf ook aan dat dat er wel in zat maar kind wel scherp wilde houden omdat zoon ook 3 x met zijn ogen knippert en het dan weet. Ze wilde echt van hem dat hij in groep 8 ging knallen. Heeft hij gedaan. Dik vwo advies en nu naar 3 gym. Dus vraag gewoon even na. Hier zijn ze echt voorzichtig in groep 7 met adviezen omdat als het dan toch lager is in groep 8 de ouders uit hun dak gaan.

MarSy

MarSy

11-06-2017 om 20:56 Topicstarter

wel gesprek gehad

Maar was met kind en ik was stom verbaasd over het advies. Ik heb dus wel wat vragen gesteld, maar de rede was: entreetoets B2 begrijpend lezen dus havo/vwo.

Omdat ik stom verbaasd was én omdat ik niet wilde zeggen dat ik het er totaal niet mee eens was met kind erbij, heb ik het zo gelaten. Ik ga nog wel een nieuwe gesprek aan zonder kind.

Op zich is de redenatie: nog even harder werken, prima, maar het advies is dus volledig gebaseerd op 1 toets en dat vind ik echt heel raar.

Li

Li

11-06-2017 om 22:03

Neem dit serieus

Het is geen eindadvies, maar ze zijn je wel aan het polsen om te zien of je dit pikt. Dus je moet wel duidelijk maken dat dit niet de bedoeling is.

'...maar ze zijn je wel aan het polsen om te zien of je dit pikt.? Waar maak je dat uit op? en is het zo dat ouders (!) die het niet pikken een hoger schooladvies krijgen dan ouders die het voorlopige advies accepteren als een voorlopig advies? Bepaalt dat het niveau waar het kind naartoe gaat?

Tsjor

trudy

trudy

11-06-2017 om 23:47

typisch

Ha, een beetje off topic, daar is ie weer, het typisch vwo-kind. Een tijdje geleden heb ik daar een draadje over gestart omdat ik deze omschrijving vaker tegenkwam en ik niet zo goed wist wat dat was. De conclusie was eigenlijk, beetje kort door de bocht, die bestaat niet echt.
En on topic, ik denk dat als je kind volgend jaar een a haalt voor begrijpend lezen het advies een vwo-advies wordt. Als het die b2 blijft zou het zomaar een h/v-advies kunnen blijven. Doet je kind het dan goed in de brugklas, dan stroomt het gewoon door naar vwo.

Mijntje

Mijntje

12-06-2017 om 06:02

6-7-8

Het gaat niet alleen om de entreetoets, maar om de cito's in groep 6-7 en 8 - en ook de werkhouding etc. Ik denk niet dat je er nu al over in paniek hoeft te raken. Ze adviseren meestal aan de lagere kant om volgend jaar geen boze o ouders te krijgen.

Li

Li

12-06-2017 om 08:45

Tsjor

Bij ons was dat zo en we zijn vast niet de enigen. Ik zeg niet dat je altijd krijgt wat je wilt, maar wij uiteindelijk wel.

Zon

Zon

12-06-2017 om 13:14

advies

Begrijpend lezen is wel het belangrijkste onderdeel en sommige regio's hebben afspraken waarin bepaald is dat dit een I/A moet zijn. Een B score is een Havo score. Zoek eens op plaatsingswijzer in jouw regio. De regel 'schooladvies is leidend' geldt dan wel, mits het aan de regels voldoet.

Havo/VWO vind ik eerlijk gezegd best passend, zeker als het een voorlopig advies is. Die zijn altijd aan de voorzichtige kant, juist om kinderen gemotiveerd te houden voor gr 8. Nu weet je dochter dat ze in groep 8 een tandje bij moet schakelen voor BL.

Tsjor

Zo gaat het vaak wel ja. Helaas. Want die kinderen waarvan de ouders "eisen" dat ze VWO advies krijgen en die dan een paar jaar op hun tenen moeten lopen om uiteindelijk, na veel huiswerkbegeleiding en bijles toch nog naar de Havo te gaan, daar zijn er in elke klas wel een paar, op de blanke scholen van de betere buurten. Kunnen ze eindelijk adem halen maar de ouders zijn dan boos omdat de school hun kind niet gesteund heeft.
Sini

Li

Li

13-06-2017 om 09:59

Nou Sinilind

Bij ons doen ze dat VWO op hun sloffen hoor. Op een na, maar daar is wat anders aan de hand, en ook daarmee gaat het nu goed.

Beetje simpel om het zo voor te stellen. Het is gewoon handig vanuit het kind om hoog in te zetten, want het is makkelijker om een niveau vast te houden dan om op te stromen. Maar het is handig vanuit de school om laag in te zetten, want dan kunnen ze opstromen tegenhouden om zo hun examenresultaten op te krikken zonder er moeite voor te hoeven doen. Botsende belangen dus, niet heel ingewikkeld.

willie

willie

13-06-2017 om 10:08

Haha

Zie Sinilind, ze verwoordt mooi heersende opvattingen binnen onderwijs.
Andere leerkrachten zullen juist met meer overtuiging een hoger advies durven geven als ouders zich betrokken tonen. Dat geeft nu eenmaal meer kans op succes binnen vo.
Hier was ik trouwens best blij met voorlopig h/v advies voor dochter. Het zorgde bij haar wel voor een impuls en ze heeft toen hard gewerkt voor een passend vwo advies. Harstikke verdiend dus. Ze werd vanaf dat moment zelf eigenaar van haar leerproces en daar plukken zij en wij nu nog de vruchten van in vwo2. Het gaat niet altijd helemaal vanzelf maar zij voelt zich verantwoordelijl en voelt regie en

ook h/v

Onze zoon kreeg ook een h/v advies. School was bekend met zijn hoogbegaafdheid en regelmatig zeer goede cito's. Maar ook soms juist een slechte cito ivm gebrek aan concentratie en makkelijke (lees luie) werkhouding. Het voorlopig advies was gedeeltelijk om kind te prikkelen harder te werken en gedeeltelijk om verwachtingen te temperen. Al is een kind zo slim, als er in het laatste jaar hier en daar een slechte toets tussen zit, zal de docent zich er niet volledig comfortabel bij voelen een vol vwo advies te geven.
Uiteindelijk heeft zoon wel een vwo-advies gekregen.

Een gesprek lijkt me prima, maar hou een open gesprek. Hou in je achterhoofd dat de docent en jij een gezamenlijk doel hebben, namelijk een passend schooladvies voor je kind. Je kan in het gesprek best aangeven dat je enige mate van terughoudendheid begrijpt bij een voorlopig advies, maar dat je er wel vanuit gaat dat alle cito's naar duur en gewicht zullen worden meegewogen, zeker aangezien er slechts 1 entreetoets tegenover stond met een mindere BL-score. Overigens doen ze vaak in groep 8 meer toetsen dan alleen de citos'. Bv een drempelonderzoek of nio. Dat kan je ook meteen navragen.

succes

Yura

Yura

13-06-2017 om 12:06

Wat is het probleem?

Woon je in Amsterdam of wil je kind naar een zelfstandig gymnasium? Anders maakt het niet zoveel uit. Op een scholengemeenschap bepaalt de middelbare school of je kind in de havo/vwo of de vwo brugklas geplaatst wordt. En dan spelen ook dingen mee als hoeveel kinderen zitten in elke klas. Stel dat ze er 40 hebben met havo/vwo-advies en 20 met vwo-advies. Dan moeten er dus nog 10 met dat havo/vwo-advies in de vwo klas geplaatst worden. Dan zullen ze toch naar de eindcito kijken en/of voorgaande cito's en de beste 10 van die 40 nemen.
Maar stel dat je kind dan alsnog in de havo/vwo brugklas moet komen, dan gaat het toch gewoon in de tweede naar het vwo, als je kind het kan moet dat geen probleem zijn. Mijn zoon ging naar havo/vwo en zit nu in 6 vwo (ok voor de tweede keer dat wel), mijn dochter ging naar de vwo-plus brugklas en zit nu ook in 6 vwo. Maar mijn dochter moest in de brugklas ook gewoon een 7 gemiddeld halen om naar atheneum te mogen en een 7,2 voor gymnasium, precies zoals mijn zoon. Ze hadden ook gewoon dezelfde boeken en toetsen. Beiden zaten ruim boven die 7,2, maar dochter koos gymnasium omdat de vriendinnen dat ook deden, zoon atheneum omdat de vrienden dat ook deden. Het lijkt erop dat ze die verdeling vooral maken, om te zorgen dat ze in de tweede niet weer bij allemaal nieuwe kinderen kwamen. Dochter van vrienden had dat op dezelfde school als mijn kinderen. Die zat in een havo-brugklas en haalde zo goeie cijfers, dat ze in de tweede naar het vwo mocht. Daar kende ze dus niemand, dan was het leuker geweest als ze in een havo-vwo brugklas had gezeten, dan was in theorie de helft van de klas mee gegaan.
Overigens wordt er na de herfstvakantie op de school van onze kinderen flink geschoven. Van mavo/havo-brugklas naar havo/vwo en vice versa gebeurt elk jaar wel bij zo'n 1 a 2 kinderen per klas. Dan heb je helemaal niks aan dat advies dus, want je moet het op de middelbare school toch laten zien.

MarSy

MarSy

15-06-2017 om 11:15 Topicstarter

Dank en reactie

Dank voor jullie reacties.

Om maar te beginnen met wat het 'probleem' is: ze wil graag naar een categoriaal Gymnasium, wij wonen niet in Amsterdam, maar wel elders in de randstad met lotingen en wachtlijsten voor scholen.

Ik heb een tweede gesprek gehad met IB waarin ik mijn verbazing heb uitgesproken en nogmaals naar de cijfers heb gekeken. Ik heb de papieren niet thuis, maar als ik die heb zal ik nog eens goed naar het percentiel kijken. IB'er zei dat als kind naar gymnasium wil, school wel een VWO advies geeft??

Ik vind het geen slecht advies naar kind toe: nog even eraan trekken met taal is altijd goed.

Maar ik vind de redenatie raar: 2 kleine onderdelen op het grote geheel slechter gemaakt dan normaal = lager advies. De rede die genoemd wordt van het slechter maken is: andere vraagstelling, heeft stof nog niet gehad, want zit niet in de methode en is erg jong (school heeft haar laten versnellen, was echt niet ons idee) Ze heeft in groep 6 ook een toets gehad waar dik VWO advies uitkwam.

Verder hebben wij het afgelopen jaar nooit bericht gehad dat ze harder moet werken aan taal, ze heeft behalve compact werken wiskunde ook een extra vreemde taal als zelfstudie, omdat ze zich anders verveeld op school, ze werkt dus veel op de gang. Dan heb ik het nog geen eens over de vele uren die ze tekenend en lezend (waaronder Engelse boeken) doorbrengt.

Ik weet dat het probleem vooral bij mij zit, maar dat komt vooral omdat de argumenten niet kloppen naar mijn idee, of zie ik dat verkeerd?

groet

willie

willie

15-06-2017 om 12:07

Nouja

Bl wordt wel belangrijk geacht.
Ik zou gewoon eens een cito met haar maken en kijken waar het 'mis' gaat. Misschien leest ze niet zorgvuldig of denkt ze te moeilijk.
Mooi toch, dat ze een vwo advies willen geven als ze naar gym wil? Ik zou ze daar volgend jaar zo nodig aan helpen herinneren...

Phryne Fisher

Phryne Fisher

15-06-2017 om 12:13

Zeker doen

Wat Willie zegt. Oefen eens een eindcito begrijpend lezen met haar en kijk waar het mis gaat. Dat was hier echt een eye opener. Dochter ging van V op haar volgtoetsen naar havo/vwo niveau op de eindcito. Achteraf bezien misschien wel jammer dat ik daarmee pas in groep 8 ben begonnen, maar jij hebt nog een jaar.

MarSy

MarSy

15-06-2017 om 12:54 Topicstarter

Oefenen

Ga ik sowieso doen, het is ook slordigheid bij kind, dus dat weet ik ook.

Had hier ook gekund

Hier ook een kind met al die extra's die jij beschrijft en altijd hele hoge scores. Alleen maar I en I+, zonder uitzondering. Plusklassen, eigen leerlijn en de hele rambam. In groep 7 ging rekenen ineens flink omlaag. Gelukkig is het niet mijn oudste en wist ik al hoe belangrijk die cito's zijn bij het schooladvies. 1 keer een II en je kunt het vwo-advies vergeten. Dus we hebben een eindcito rekenen doorgenomen en idd had hij het een en ander gemist. In drie keer een half uur bijgespijkerd en hij zat weer op de I+ en 99 op de entreetoets. Toen was het vwo-advies veilig gesteld. Maar hadden wij dit als ouders niet gezien, dan was het zeker weten lastig geworden met dat vwo-advies (en hij wilde naar tweetalig vwo en had dus ook echt een vwo-advies nodig).

School vond het tot mijn verbazing trouwens niet opzienbarend, dat de lijn op de grafiek ineens loodrecht naar beneden ging. Dit was de enige keer dat we ons ooit met scores bemoeid hebben in 11 jaar basisschool. Het ligt totaal niet in onze aard. Maar ik ben blij dat we het gedaan hebben.

willie

willie

15-06-2017 om 20:06

slordigheid

Hier ook slordigheid. Maar ik merk nu ook op vo dat slordigheid echt niet handig is en veel punten kan schelen bij veel vakken. Alleen al daarom dus blij dat dochter in groep 8 al heel erg haar best ging doen slordigheid in te tomen. Zij wilde ook naar gymnasium dus wilde ook vwo advies. Had ze dat advies in gr 7 al gekregen had ze het nu op vo misschien wel lastiger gehad. Hoewel het probleem an sich echt wel blijft heeft ze zich nu toch wel wat trucjes eigen gemaakt ermee om te gaan.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.