Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
vlinder10

vlinder10

18-12-2014 om 21:39

Welk niveau bij deze cito scores

Weten jullie een beetje welk niveau bij deze cito scores hoort doordat begrijpend lezen lager uit valt weet ik niet zo goed waar ik aan moet denken.

Groep 8 moet nog gemaakt worden.

groep 6

DMT b
spelling a
begrijpend lezen hoge c
rekenen a

groep 7

DMT a
spelling a
begrijpend lezen c
rekenen a


vlinder10

vlinder10

18-12-2014 om 21:40

aanvulling

Kind wilt graag leren en is gemotiveerd.

Lotje

Lotje

18-12-2014 om 22:18

samen doen van begrijpend lezen toetsen

Ik zou de kerstvakantie gebruiken om samen oude cito's te maken om uit te vogelen waarom ze zo scoort. Dus haar stap voor stap een opgave hardop maken zodat je er achter kan komen wat haar denkwijze is.
Misschien denkt ze wel veel te moeilijk of slaat ze stappen over.
Mijn ervaring is dat leerkrachten niet aan analyseren doen maar bij nette scores het wel best vinden.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

18-12-2014 om 22:23

is niet zomaar te zeggen

Is lastig te zeggen. Hangt ook allemaal sterk af welke afspraken in jouw regio zijn over hoe het advies moet worden onderbouwd. Er zijn nogal wat scholen die begrijpend lezen zeer belangrijk vinden en vooral naar die score kijken. Anderen kijken meer naar het totaalplaatje. Gezien de a-scores zou ik denken havo/vwo. Maar goed, die c's op begrijpend lezen maken het wat lastig te beoordelen. Je kind is zoveel meer dan deze scores.... Maar ook dat verschilt per school (wordt er gekeken naar wat het al heeft laten zien of naar wat ze denken dat erin zit).

Mijn zoon met nagenoeg dezelfde scores (die gemiddelde score op begroeiend lezen had hij zelfs nog op de M8-cito) zit nu op het gymnasium. Ik realiseer mij wel dat hij erg geluk heeft gehad dat er vooral naar hem zelf is gekeken en veel minder naar de cito's (hij had trouwens wel 547 op de eindcito)

Barvaux

Barvaux

18-12-2014 om 22:38

advies

Advies zou zijn bij dubbele adviezen havo/vwo en bij enkele adviezen havo. Spelling is nou niet echt veel van waarde en dmt al helemaal niet dus dan houd je een a en een c over. Mijn zoon deed het beter op begrijpend lezen met een a op rekenen en had ook havo. Toen ik veel ben gaan oefenen voor de cito en hij die ook beter maakte dan de entree wilde de leerkracht er nog een havo/vwo advies van maken en daarmee kon hij naar vwo als we dat hadden gewild.

Barvaux

Barvaux

18-12-2014 om 22:41

ijsvogeltje

Hoezo is er veel minder naar de cito's gekeken? Die 547 zegt toch genoeg? Of bedoel je dat hij het advies al kreeg voor die 547 (dat moet ook)?

ijsvogeltje

ijsvogeltje

18-12-2014 om 23:07

Barvaux

"Hoezo is er veel minder naar de cito's gekeken? Die 547 zegt toch genoeg? Of bedoel je dat hij het advies al kreeg voor die 547 (dat moet ook)?"

Ja, hij had het advies al voor de eindcito gekregen. Die afspraak hadden de scholen in de stad met elkaar gemaakt: het definitieve advies moest voor de eind-cito worden gegeven. Toch denk ik dat de basisschool stiekem wel opgelucht was dat hij een goede eindscore haalde (hij heeft echt op het juiste moment gepiekt).

Karin

Karin

19-12-2014 om 00:07

Nieuwsbegrip

Begrijpend lezen is goed te oefenen. Er is toch een soort 'trucje' die kan helpen het te doen op het niveau dat bij je past. Dat is iets met: hele tekst lezen. Vraag lezen. Zin (of alinea) voor de regel waar de vraag over gaat en de zin (of alinea) erna lezen. Dan alle antwoorden lezen en daaruit kiezen wat de beste is.
In groep 7 (2e helft) heeft mijn zoon met een groepje apart 'nieuwsbegrip' gedaan, met extra uitleg van de leerkracht. Hierna scoorde hij A op CITO, voorheen C.
Voorzover het onduidelijk is: ik zeg niet dat iedereen met een truc een A kan halen.

Angela67

Angela67

19-12-2014 om 08:42

karin

hoi Karin,
het is geen truuk hoor, dit is gewoon hoe je begrijpend leest. Dat sommigen dit heel makkelijk zonder instructie en onbewust doen en heel snel, maakt het nog niet tot een truuk. Het is een vaardigheid die je kunt leren. Of je dan daarna de tekst echt begrijpt, alle woorden kent, het na kunt vertellen etc. dat hangt dan nog weer af van intelligentie etc. maar de vaardigheid brengt mensen heel ver.
gr Angela

Karin

Apart dat jouw zoon Nieuwsbegrip met een apart groepje kreeg. Hier krijgt de hele klas het en is het gewoon een lesmethode. Wat kreeg de rest van de klas dan?

Overigens geloof ik ook zeker dat het te oefenen is. Zo kwam ik erachter dat zoon niet eens de moeite neemt om de hele tekst te lezen. Tja, daar begint het toch echt mee.

Barvaux

Barvaux

19-12-2014 om 09:40

Veel kinderen lezen de tekst niet goed omdat ze door alle cito en mp ervaringen denken dat ze zelf het goede antwoord moeten kiezen uit het rijtje Natuurlijk weten ze diep van binnen dat er ergens iets niet klopt maar toch komt dat wel eens naar boven.

Het helpt echt om het één op één te oefenen, dus samen zo'n tekst maken en er veel over praten. Je kind alleen laten oefenen heeft geen zin, dan maakt het dezelfde fouten en leert het niets. Mijn zoon haalde echt een hogere score met 7 wk oefenen voor de cito toen met toetstrainer.

oorzaak?

Ik zie een A voor rekenen en een C voor begrijpend lezen. Het VO vindt vooral deze twee belangrijk. Ik zie in de scores een slim kind alleen begrijpend lezen blijft achter. Wat is hier de oorzaak van? Wat zegt de school hierover?
Bij ons zou zo'n kind op de HAVO worden geplaatst. Bij een mindere werkhouding MAVO/HAVO.

Maar zoals ik zei wat is de oorzaak voor die C? Wat is de score voor woordenschat? Krijgt het kind meerdere talen aangeboden wellicht?

klopt.

Wat Barvaux zegt is trouwens helemaal correct. De Cito's zijn prima te oefenen. De vraag is of een kind het waar kan maken op een hoger niveau op het VO?

Barvaux

Barvaux

19-12-2014 om 10:14

poldep

Veel kinderen hebben op de basisschool door de klassikale setting niet alles meegekregen. Iets wat 1 op 1 snel goed kan komen en weinig te maken heeft met de prestaties op het vo. Mijns inziens heeft dat meer te maken met inzet thuis met huiswerkiets wat de basisschool niet kan voorspellen. Ook het wel of niet flink gaan puberen helpt mee.

Karin

Karin

26-12-2014 om 07:51

Geen trucje

Nou, dat is dan een verkeerd gekozen woord. Maar het lijkt mij dat wat ik bedoelde wel duidelijk was? Het kan helpen om de beste manier van aanpak aan te leren en dit consequent toe te passen. De hele klas gebruikte Nieuwsbegrip en ik weet niet of het groepje dezelfde opdrachten/lessen gebruikten of dat er een aparte serie van werd gebruikt. Misschien hebben ze de opdrachten gewoon in een kleiner groepje nog eens herhaald?

Lynn

Lynn

26-12-2014 om 10:43

Oefenen, oefenen, oefenen

Inderdaad dus: begrijpend lezen nu heel veel oefenen!
Als je kind slim is (gezien de andere a's zou dat zomaar kunnen), gaat er tot nu toe "iets" mis bij het begrijpend lezen waardoor het lager scoort dan het (vermoedelijk) kan.

Ontdek waar het aan ligt.
Is je kind snel en slordig?
Oefen dan, en kijk waar het de fout in gaat: bij vraagstelling, bij antwoorden lezen, niet rustig nadenken over alle antwoorden? Of inderdaad, zoals mijn zoon: denken dat je het antwoord sowieso wel weet, zonder uberhaupt de tekst te lezen, terwijl het in de tekst net anders is beschreven dan in werkelijkheid!

Het is inderdaad een vaardigheid die te leren is door oefening.

NB Zoon scoorde V in groep 7 (III in groep 6) en na veel oefenen in de kerstvakantie haalde hij een 1 voor begrijpend lezen! (ook zo’n snelle, slordige, maar slimme leerling). Oefening baart kunst.

Heb je oefentoetsen?
Thursday Next heeft ze volgens mij, dus doe haar evt. een oproepje!

Spelling is vaak minder belangrijk, studievaardigheden ook. Technisch lezen (DMT) is volgens mij helemaal onbelangrijk. Volgens mij tellen vaak rekenen en begrijpend lezen het zwaarst.

Mijntje

Mijntje

26-12-2014 om 11:17

klopt

wij zijn nu ook druk aan het oefenen. Mijn zoon is ontzettend slordig en verzint zelf de antwoorden zonder terug te kijken. Wij hopen het ook wat op te krikken. Fijn te lezen dat dit kan.

Lynn

Lynn

26-12-2014 om 14:49

Oefening baart kunst

Mijntje, natuurlijk kan je door Cito te oefenen beter worden daarmee.

Dat is toch met de meeste di gen zo? Als je iets vaker doet word je er over het algemeen beter in.

Dus al die "idioten" die zeggen dat je geen foto moet oefenen omdat je kind dan een hogere score baalt dan "eigenlijk" bij hem past, snappen er niet van.

Ons brein is juist zo gemaakt dat we kunnen leren en beter i, iets worden .... Door te oefenen!

Overigens zijn sommige kinderen ook laatbloeiers, zoals mijn zoon, die pas in groep 8 wat serieuzer worden. Betekent niet dat ze niet slim zijn, maar vaak nog niet heel precies en gestructureerd.

Egel

Egel

26-12-2014 om 16:45

Maar hoe dan?

Hoe doet iedereen dat dan? Zoon haalt nu vaak een II en soms een I. We hopen dat dat in januari bij de volgende Cito-ronde vooral I's kunnen worden.
Thuis heeft zoon veel inzicht in rekenen/wiskunde maar daar zaten toch de meeste II's. Geen idee waarom.
Ik vraag me af:
1. Waarom weten veel ouders precies wat het is bij hun kind waarom die score niet hoger was ('vooral slordigheid' of 'leest het niet eerst rustig van tevoren door' etc) en vooral:
2. HOE oefenen jullie dan? Ik wil deze vakantie graag oefenen met zoon, en daarna nog een beetje als hij en ik tijd kunnen vinden. Maar ik weet niet wat hij beter zou moeten kunnen en ook niet waar ik het best zou kunnen oefenen. Iemand nog tips?

Lynn

Lynn

26-12-2014 om 16:55

Egel

Volgens mij is het enige wat je kunt doen, om dingen (of het nou begrijpend lezen is of rekenen) SAMEN door te nemen.

Echt vanaf het begin af aan en kijken hoe je kind het aanpakt, welke stappen kind neemt, hoe snel het er doorheen gaat en zo.

En dan kijken waar het fout gaat.

Er zijn kinderen die vragen niet goed lezen, of niet alle antwoorden lezen en bij antwoord a al denken: dat kan wel kloppen. En dat dan kiezen. Te snel, niet zorgvuldig.

Bij begrijpend lezen merk je soms dat hun logica wel logisch is, maar niet dezelfde is als van cito, en daar heb je met citotoetsen dan weinig aan.

Maar in zijn algemeenheid dus eerst een of meer toetsen rustig samen doornemen en kijken wat er gebeurt. En vervolgens als je zelf ziet waar het mis gaar, daar kind op laten oefenen het anders te doen dan voorheen. Onze zoon schoot dus van een V naar een I, puur door een andere manier van werken.

Succes.

Egel

Egel

26-12-2014 om 17:31

Bedankt Lynn

Bedankt Lynn. Goede tips.
Behalve dat ik niet weet hoe ik aan de toetsen kom. Zeker niet in de kerstvakantie, maar ik betwijfel ook of ze die toetsen vanuit school meegeven.

Barvaux

Barvaux

26-12-2014 om 17:36

Egel

Je kunt het gewoon een pakket bestellen: http://www.toetstrainer.nl/

Egel

Egel

26-12-2014 om 18:38

Fijn!

Bedankt Barvaux. Ga ik doen.

Lynn

Lynn

26-12-2014 om 21:44

Thursday Next

Heeft ze volgens mij en stuurt ze graag (gratis) toe. Ik heb ze als het goed is ook ergens, maar ben zo druk de komende dagen dat ik er denk ik niet aan toe kom ernaar te zoeken en ze toe de sturen.

Maar je mag me een mail sturen aan [email protected] voor als ik er toch een gaatje voor kan vinden.

Friese plaatsingswijzer

In Friesland is een protocol voor het basisschooladvies gemaakt met als reden dat in Friesland onevenrdig veel kinderen agpfstroomden. De gedachte is dat dat kwam omdat basisscholen te hoog adviseerden.
Deze plaatstingswijzer wordt onmiddels landelijk regio's gekopieerd
De eisen per onderwijsniveau (meest bepalend zijn de resultaten op de domeinen begrijpend lezen en rekenen wiskunde).
Plaatsingswijzer VWO
De leerling heeft in groep 6 t/m 8 op de toetsen die deel uitmaken van het leerlingvolgsysteem over het geheel genomen resultaten behaald op I/A-niveau.
Plaatsingswijzer HAVO
De leerling heeft in groep 6 t/m 8 op de toetsen die deel uitmaken van het leerlingvolgsysteem over het geheel genomen resultaten behaald op II of A en B-niveau.
Plaatsingswijzer VMBO-TL/MAVO/VMBO-GL
De leerling heeft in groep 6 t/m 8 op de toetsen die deel uitmaken van het leerlingvolgsysteem over het geheel genomen resultaten behaald op III/C-niveau en heeft daarnaast ook B-scores.
Plaatsingswijzer VMBO-KL
De leerling heeft in groep 6 t/m 8 op de toetsen die deel uitmaken van het leerlingvolgsysteem over het geheel genomen resultaten behaald op lV-niveau/hoog D- en lager C-niveau.
Plaatsingswijzer VMBO-BL
De leerling heeft in groep 6 t/m 8 op de toetsen die deel uitmaken van het leerlingvolgsysteem over het geheel genomen resultaten behaald in schaal IV/V en voor begrijpend lezen D/E-scores.

Om de scores van #1 te kunnen vertalen naar een advies, moet duidelijk zijn of het om of hoge A en C scores gaat. Over het geheel genomen klinkt het als vmbo-t. Tenzij de basisschool kan verantwoorden waarom het toch havo zou moeten zijn.

Oneerlijk oefenen

Vooropgesteld: ik ben voor oefenen. Volgens mij is dat de essentie van naar school gaan: dat je er kunt oefenen en dat je daardoor beter wordt.
Maar in het onderwijs bestaat ook de idiote opvatting dat oefenen tot tovenaarskunsten leidt die niet'echt' zijn.

Die opvatting ligt overigens ook besloten in die Friese plaatsingswijzer. Als je ervan uit gaat dat een gewone leerling op school elk jaar vergelijkbare hapjes bijleert, dan kom je op het idee om aan een score reeks een vo advies te koppelen: allemaal I = vwo, soms II of III ertussen betekent dat er sprake is van een dysharmonisch profiel. Dat is een kwaal.

Kan TS met oefenen het vaardigheidsniveau van kind beinvloeden? Ja. Zeker doen dus, dat oefenen, tenminste als het je te doen is om je kind tot een zo hoog mogelijk vaardigheidsniveau te brengen. Zal dat het advies beinvloeden? Niet per se. Als de basisschool en of vo school vindt dat er sprake is van 'oneerlijk oefenen' dan niet. Men zal niet twijfelen aan het vaardigheidsniveau maar wel aan de capaciteit van de leerling om grotere hapjes bij te leren zonder oneerlijk geoefen.

Ondertussen is helemaal niet aannemelijk dat kinderen in gelijkmatige hapjes bijleren en lijkt mij het zg disharmonisch profiel eerder regel dan uitzondering.

Egel

Egel

27-12-2014 om 17:31

niet overtuigd van Toetstrainer

Nou, even op de website gekeken inmiddels en ik ben niet zo overtuigd van die Toetstrainer.
Het begint al met de leus bovenaan: "Heeft u kind last van dyslexie?"....ehm...U kind? Ik geloof dat ze er zelf last van hebben.

Vervolgens schrijven ze: "Met ingang van 2015 wordt de Cito-toets vervangen door de centrale eindtoets" en dat lichten ze hier toe:
http://www.toetstrainer.nl/centrale-eindtoets-basis-en-niveau.php
Maar.....'de Citotoets' wordt niet vervangen, die was helemaal niet verplicht. School van mijn kinderen had überhaupt geen eindtoets. En volgens mij klopt de rest ook al niet: 'de centrale eindtoets'? Ik begreep dat er keus is voor scholen.

Tot slot: voor 'de eindtoets' van groep 8 kan ik een oefenpakket groep 8 kopen. Als dat compleet moet zijn, kost dat 50 euro. Wel veel!

Egel

Egel

27-12-2014 om 17:36

Thursday next en Lynn

Lynn, ik heb je gemaild. Bedankt voor de (eventuele) moeite!

Thursday next, misschien zie jij dit ook en ben je nog steeds bereid te helpen met toetsen. Als dat zo is, hoe doen we dat dan? Ook alvast bedankt!

Barvaux

Barvaux

27-12-2014 om 17:40

Egel

Je moet gewoon kiezen tussen rekenen en taal. Taalpakket kost 15 euro: http://www.toetstrainer.nl/toon_onderdelen.php?id=1290&Wat_tonen=detail rekenen kost 15 euro http://www.toetstrainer.nl/toon_onderdelen.php?id=1291&Wat_tonen=detail

Ik heb mijn zoon in 7 wk geholpen met zoiets op de nintendo DS wat ik toen gewoon kon downloaden. Werkte prima. Voor studievaardigheden heb ik toetstrainer gebruikt en dat werkt zowel voor cito eindtoets als die van M8.

Ik zou me niet zo druk maken om die tekstjes.

Lynn

Lynn

27-12-2014 om 18:29

Egel - oefentoetsen

Het is nu onderweg naar je via WeTransfer, maar kan nog eventjes duren (veel/grote bestanden).

Succes ermee!

Egel

Egel

27-12-2014 om 18:39

hartelijk dank - en anderen:

Nogmaals hartelijk dank ook via deze weg, Lynn! Fantastisch. En zo snel!
Als anderen ook willen, maar ik een e-mailaccount aan en zal ik anderen weer tot hulp zijn.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.