wink
19-09-2011 om 16:40
Welk nivo moet je hebben aan het eind van de basisschool
Ik heb op dit forum diverse malen gelezen dat je om naar de middelbare school te kunnen niet het nivo van groep 8 hoeft te halen.
Maar kan iemand me vertellen welk nivo je wel minimaal moet hebben voor je naar de middelbare school gaat.
Wat moeten ze hebben voor bv VMBO basis of kader?

Wink
19-09-2011 om 18:27
Ik bedoel
Als je naar de middelbare school gaat hoef je niet alle stof van groep 8 te beheersen. Somige kinderen halen dit niet.
Ik vroeg me af hoeveel je achter mag lopen. Kan je bv Nasr de middelbare school als je nog met rekenen of taal van groep 6 bezig bent.
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

IngridT
19-09-2011 om 18:39
Er is leerplicht in nederland....
...tot minstens een jaar of 16. Dus IEDER kind gaat naar een middelbare school.
Ik weet van een goede vriend die praktijkschooldocent is dat daar in de 'brugklas' soms gerekend wordt op niveau groep 4/5/6. En dat kinderen daar het groep 8 eindniveau soms niet kunnen halen, ook niet na jaren.
Dus ja, je kunt naar een middelbare school.
Maar er is geen standaardrichtlijn dat je met 'groep 7 rekenniveau naar VMBOT mag, en met 'groep 8 niveau' naar de Havo of hoger. Daar heb je nou een schooladvies voor, en CITO's en zo.
Overigens zijn er meer dingen dan alleen rekentalent of hersens die bepalen op welk niveau je thuishoort qua VO.
Ingrid

M Lavell
19-09-2011 om 19:50
Ja, dat kan
Ja. Je kunt op elk niveau doorstromen. Er is voor individuele leerlingen geen minimumniveau dat ze moeten halen om naar het vo te mogen. Er is wel per vo type een ondergrens die scholen dan weer zelf toepassen (cito-score vaak). Leerlingen die een grote achterstand hebben op minstens 2 van de kernvakken lezen, schrijven en rekenen, die komen in aanmerking voor Leerwegondersteuning of praktijkonderwijs.
Sinds kort zijn er wel referentieniveaus vastgesteld. Zie
http://taalunieversum.org/onderwijs/spelling/downloads/referentiekader_taal_en_rekenen_referentieniveaus.pdf
Als leerlingen het eindniveau bo (1F) niet halen, betekent dat niet dat ze niet naar het vo mogen. Het betekent dat het onderwijs dat zij in het vo gaan volgen, dat onderwijs is dat wel aansluit bij het niveau dat ze wel hebben bereikt.
Groet,
Miriam Lavell

wink
19-09-2011 om 20:33
Miriam
Ik heb het niet helemaal goed opgeschreven.
Ik wil eigenlijk graag weten of je met een achterstand nog naar het VMBO kan of dat je dan ben aangewezen op de praktijkschool of speciaal onderwijs?
Korte uitleg. Mijn dochter zit nu in groep 7 en heeft grote problemen met spelling en rekenen. Ik hoop dat ze uiteindelijk aan het eind van groep 8 het niveau van groep 6 gehaald zal hebben.
Met begrijpend lezen gaat ze wel goed. En ook taal gaat goed zolang het geen spelling is.
En ik wil graag weten of het hiermee haalbaar is om naar het VMBO te gaan. En vooral of ze het daar zou redden.

M Lavell
19-09-2011 om 21:33
Alles kan
"Ik wil eigenlijk graag weten of je met een achterstand nog naar het VMBO kan of dat je dan ben aangewezen op de praktijkschool of speciaal onderwijs?"
De referentieniveaus zijn gemeten op basis van het schooladvies. Uit die meting blijkt dat de helft van de leerlingen op het adviesniveau vmbo b/k het fundamentele niveau taalvaardigheid niet haalt. Voor rekenen en begrijpend lezen haalt maar 45% van leerlingen net een vmbo b/k advies het fundamentele niveau.
Dus technisch gesproken: Ja, dat kan. Maar of het in de praktijk zo zal uitpakken, hangt toch af van wat de school ervan vindt. Omgekeerd blijkt namelijk ook dat 5% van de leerlingen die het streefniveau taalvaardigheid haalt (dat is dus boven eindniveau basisschool), toch een advies praktijkonderwijs krijgt. Om maar een voorbeeld te noemen.
Ik denk dat je er beter aan doet om je kind gewoon zo goed mogelijk te begeleiden in het verbeteren van de vaardigheden die ze al heeft. Dan zie je wel welk advies eruit rolt.
Groet,
Miriam Lavell

M Lavell
19-09-2011 om 21:49
Dat heb ik verkeerd geschreven
Ik schreef "Omgekeerd blijkt namelijk ook dat 5% van de leerlingen die het streefniveau taalvaardigheid haalt (dat is dus boven eindniveau basisschool), toch een advies praktijkonderwijs krijgt. Om maar een voorbeeld te noemen. "
En dat is lariekoek.
5% van de leerlingen die een advies praktijkonderwijs krijgt, haalt het streefniveau taalvaardigheid. Dat is wel een niveau dat boven het eindniveau basisonderwijs ligt.
De toelichting: Deze leerlingen zijn of verkeerd beoordeeld door de school, of ze falen op rekenen en leesvaardigheid, of er is nog iets anders aan de hand.
Blijft dat alles kan en dat je voor het uiteindelijke advies afhankelijk bent van wat de basisschool ervan vindt. En dat is weer mede afhankelijk van de vo scholen uit de omgeving.
Adviezen en plaatsing in het vo zijn niet 1:1 te voorspellen.
En uiteindelijk doet dat er ook helemaal niet toe, zeker niet voor een leerling die achter is. Wat er toe doet is dat je dat kind zoveel mogelijk bijspijkert zodat het zo veel mogelijk leert.
Groet,
Miriam Lavell

Wink
19-09-2011 om 22:06
Bedankt
Natuurlijk zijn we ook hard aan het werk met haar. Ook op school heeft ze extra begeleiding.
Het kost haar gewoon allemaal wat meer moeite.
Maar verder zullen we dus gewoon moeten wachten tot ze volgend jaar haar schooladvies krijgt.
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

ishtar
20-09-2011 om 09:15
Voor een verwijzing naar praktijkonderwijs
moet je op minimaal 2 van de volgende onderdelen 2 jaar achterstand hebben:
inzichtelijk rekenen, begrijpend lezen, technisch lezen en spelling. Plus dat er een IQ-eis bij zit (tussen 60 en 80) Of er moet iets anders aan de hand zijn waardoor ouders en school vinden dat kind beter af is op praktijk. (het is dus niet zo dat school zomaar zonder jullie toestemming kan beslissen dat kind naar praktijk moet, er wordt om toestemming en onderbouwing gevraagd. In hoeverre dat ook 'echte toestemming' is weet ik niet, wij waren het er wel mee eens )
Maar waar ben je bang voor? Ook op praktijk kun je vakken op vmbo-niveau volgen. En doorstromen naar MBO1, soms zelfs naar MBO2, maar dat laatste is wel uitzonderlijk.

wink
20-09-2011 om 14:20
Reactie
Op de cito toetsen haalt ze meestal een D voor rekenen en een E voor spelling.
Voor begrijpend lezen heeft ze vreemd genoeg altijd een A gehaald.
Verder is ze nog nooit op dyslexie getest. Dit omdat ze goed kan lezen.
Wel zijn we er over bezig om haar op dysorthografie te laten testen omdat ze zo heel erg uit valt op spelling.
Overigens is haar IQ een paar jaar geldeden getest. Die was 86. Maar omdat ze ook ADD heeft twijfelen we of die wel helemaal klopt.
Als je naar haar rekenen en spelling kijkt lijkt het natuurlijk wel te kloppen.
Maar als je naar haar begrijpend lezen en haar woordenschat kijkt klopt het niet echt.

Guinevere
20-09-2011 om 16:40
Wie had nu laatst die link? vera*?
Iemand gaf hier onlangs een link naar een document waar duidelijk in stond met welk niveau je naar welk onderwijs kon. Vera geloof ik? Ik kan het niet meer terugvinden in het archief.

Vera*
20-09-2011 om 16:51
Deze link
Deze link gaf wat informatie:
http://www.obsdeweide.nl/Portals/183/docs/Plaatsingswijzer%20PO%20VO%20Leeuwarden%20def%20jan%20%202011.pdf
Vera

MoederVan3
20-09-2011 om 18:00
Vmbo met lwoo
Wink,
Op grond van wat je schrijft denk ik eerder aan VMBO met LWOO, dan aan praktijkonderwijs. Hoe doet ze het trouwens met de zaakvakken? Als ze die net als begrijpend lezen goed doet, heb je met een discrepantie te maken die naar mijn idee verklaard moet worden. Mijn jongste is vorig jaar geslaagd voor VMBO basis met LWOO en die was over heel de linie zwak. Op het ene onderdeel wel zwakker, zo is rekenen altijd zeer zwak (meestal D, soms lage C, soms E) geweest en begrijpend lezen iets minder zwak (C), spelling was ook afwisselend C en D. Zaakvakken was hij ook zwak in en op informatieverwerking van de eindcito was zijn percentiel beneden de 5.
Maar daarmee kon hij zonder problemen naar het VMBO met LWOO en dat is ook heel goed gegaan.
Als je dochter wel goed is in zaakvakken zou ik haar nog een keer laten testen. Misschien dat daardoor wat duidelijker wordt wat nu eigenlijk het probleem is.

wink
20-09-2011 om 20:59
Waarom bang
Ik weet niet waarom ik bang ben voor de praktijkschool.
Maar soms maak ik me gewoon zorgen als ik zie dat ze ondanks veel hulp achter blijft lopen.
Ook al is er wel vooruitgang.
Met de zaakvakken heeft ze niet echt problemen. Geschiedenis en Biologie gaan gewoon goed. Met Topo kost het haar wel wat meer tijd om alle plaatsnamen er in te stampen.
Engels vind ze erg moeilijk.
Op school hebben ze ooit gedacht dat ze een disharmonisch IQ heeft daar is ze uitgebreid opgetest maar dat heeft ze in elk geval niet.