Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Welke oefenmethodes (rekenen) zijn een aanrader voor onze dochter van 8?

Onze dochter van 8 zit in groep 5.
Het gaat goed, alleen met rekenen heeft ze het lastig.
Nu heb ik me verdiept in Squla en Ambrasoft.
(Laatstgenoemde is 39,95 voor 1 jaar en lesstof van groep 1 t/m 8.)
Deze zijn niet goedkoop maar als het helpt.
Ook kan ik uiteraard ook alleen voor rekenen kiezen ipv het hele pakket.
Maar vindt het ook goed als ze andere vakken zoals taal kan oefenen.
Ook zijn er pakketten van Ambrasoft te koop van bijv. 2011 met een dvd ipv een code,
die zijn uiteraard veel goedkoper.
Voor spelling en woordenschat had ze een 10 vorige week, maar voor taal een 5.
(Haar eerste onvoldoende voor taal.)
Ik vroeg wat ze lastig vond en ze benoemde dat ze bijv. zelfstandige naamwoorden en
verwijswoorden enz. lastig vond en niet goed wist wanneer ze een komma moest zetten.
Ze is een jonge leerling van September en ik merk dat ze temperament heeft, maar ook erg
gevoelig is.
Ze lijkt een beetje overpikkeld en heeft sinds vorige week dat ze sneller emotioneel is.
Ze is dinsdag thuisgebleven, klaagde over hoofdpijn.
Nu kwam ze vrijdag met tranen in haar ogen naar me toe.
De juf was "boos" geworden want ik had mijn weektaak niet af, maar ik was toch ziek geweest.
Maar ze krijgt iedere week de weektaak op een A4tje mee naar huis en regelmatig staat er een aangekruist omdat ze dan rekenen niet af heeft.
Ook regelmatig een hoor.
Wil er best mee aan de slag maar weet niet goed welke methode of app goed kan helpen.
Ze beheerst de tafeltjes bijv.als ze onder elkaar staan, maar niet als ze door elkaar staan, met name de hogere tafeltjes dan.
Iemand tips waarmee ik met haar aan de slag kan?
Evt.ook met taal.
Want het tempo wordt hoger en uiteraard ook het rekenen wordt steeds moeilijker.

Pirata

Pirata

02-02-2019 om 21:57

nou nee

Ik zou het niet doen in haar geval. Zo te lezen heeft ze al last van de "druk". Ik denk niet dat je haar zwaarder moet gaan belasten.
Bespreek met de leraar wat het effect van die op haar is. Het werkt dus niet!!!
Verder zou ik het meer in de vrijetijdsbesteding zoeken. Doe lekker rekenspelletjes met haar. Regenwormen natuurlijk. En er komen vast nog meer tips voor spelletjes.
En vraag of ze nogmaals die uitleg kan krijgen over die verwijswoorden etc. Op school dus.
Zelf heb ik wel met een bijspijkerprogramma gewerkt (zie LOIkidzz draadje) maar mijn zoon is niet jouw dochter. Hij had geen last van de druk, maar van niet goed lezen van de opgaven.

Tamar

Tamar

03-02-2019 om 00:39

Basisboek rekenen

Van van de craats. Saai, maar als je de 9 rekenregels hebt leren toepassen kun je voorgoed prima rekenen.

Rekenen

Voor het automatiseren van de tafels kun je beter spelletjes spelen dan werkbladen maken.
Hier staan allemaal spellen die je zelf kunt printen / maken:
http://rekenspel.slo.nl/rekenspellen/perdrempel/drempel5/
http://rekenspel.slo.nl/rekenspellen/perdrempel/drempel4/

Als ze de tafels nog "uitrekent" door optellen, dan kan dat best veel impact hebben op de rest van het rekenen. Daardoor kan ze vergeten waar ze is "gebleven" in een som, en dan kan het net lijken alsof ze niet snapt hoe ze de som moet uitrekenen. Terwijl ze het misschien wel snapt, maar tijdens het uitrekenen van de tafels vergeet wat ze al gedaan heeft en wat ze nog moet doen.

Als je dochter - misschien door haar prikkelbaarheid - een deel van de uitleg of taakinstructie op school niet meegekregen heeft, dan moet je die uitleg zelf over doen.
Hier kun je video's vinden:
http://www.goedrekenonderwijs.nl/rekenhulp/
En dan direct na de video een paar werkbladen oefenen. Bij de Sommenfabriek kun je losse werkbladen vinden die aansluiten op de video's:
https://www.sommenfabriek.nl/leerwerkboek-werkbladen-helegetallen-groep3-4/
https://www.sommenfabriek.nl/leerwerkboek-werkbladen-helegetallen-groep5-8/
https://www.sommenfabriek.nl/leerwerkboek-werkbladen-breuken-groep5-6/

Het Basisboek rekenen zou ik niet doen. Dat is geschreven voor volwassenen. Als je dat als ouder met je kind gaat doen, dan ga je toch heel makkelijk veel te snel. En dan krijgt je kind daardoor de boodschap dat het dom is. Terwijl de werkelijkheid is dat je rekenen soms eerst moet automatiseren voordat je genoeg werkgeheugen beschikbaar krijgt om het te kunnen begrijpen.

Fransien

Fransien

04-02-2019 om 15:25

Het grote rekenboek

Bij mijn kinderen en bij mijn bijleskinderen gebruik ik heel graag deze methode:
https://scalaleukerleren.nl/rekenen/het-grote-rekenboek/het-grote-rekenboek-overzicht-en-oefenboek/
Het oefenboek is genoeg, het rekenboek zelf is leuk voor erbij maar niet nodig.
In dit boek wordt alle stof rustig behandeld en met gewone rijtjessommetjes geoefend. Het helpt echt enorm. Eerst zorgen dat je kind technisch goed kan rekenen en dan pas met verhaaltjessommen aan de gang.

Voor je thuis er ook nog aan gaat trekken, zou ik mij toch eerst verdiepen in het waarom. Wat kan ze wel, wat niet. Hoe erg is het. Ik zou hier een stevig gesprek over gaan voeren met de juf en neem vooral de andere ouder mee of vraag de ib'r er bij.

In alles wat je schrijft over haar lees ik frustratie, stress. Ook haar overige resultaten lijken nu onder druk te komen. Misschien presteert ze onder door de druk op het een, misschien wordt er te veel van haar verwacht wat ze niet aan kan op het ander. Ga dat uitzoeken.

De taakbrief moet een kind leren plannen en niet gebruikt worden om op af te rekenen. Dus ik zou een stuk van die druk toch weg willen hebben. En vragen of het een planningsprobleem is dat ze het niet afkrijgt of dat ze overvraagd wordt qua niveau/hoeveelheid. En wat school doet om haar rekenvaardigheden bij te krijgen.

Als je dan toch nog wat thuis wilt doen, hou het op spelletjes, puzzelen (ruimtelijk inzicht), puzzelboekjes etc. Samen koken/bakken of tafel dekken bijvoorbeeld kan ook. We eten soep en toetje, hoeveel lepels hebben we dan nodig. Dat soort spelenderwijs gereken.

ka2003

ka2003

09-02-2019 om 21:18 Topicstarter

Dank je wel!

Bedankt allemaal voor de reacties!
Hier kan ik zeker iets mee.
Heb zelf ook het idee soms dat het allemaal
teveel is voor haar.
(Last van druk.)
Ze is nog jong en klein (je zou niet zeggen dat ze
in groep 5 zit.)
Ze was maandag en dinsdag ziek.
Maar donderdag kwam ze weer uit school en keek heel bleek.
Tranen in haar ogen, ze was 1 opdracht vergeten
te maken, die had ze over het hoofd gezien.
Ik heb niks gegeten mama want ik voel me niet lekker.
Thuis ging ze op de bank liggen en ze was binnen
5 minuten in diepe slaap.
Ze had ook verhoging want dat had ik even gecheckt.
Jammer dat op het weektakenbriefje dan staat
Een beetje goed want ik had rekenen niet af (dochter geschreven.)
En daaronder je mist ook veel weektaaktijd (door de juf)
Tja ze is 3 van de 5 dagen niet geweest.
Ik bedoel dat geeft ook niet bepaald zelfvertrouwen
aan een kind.
Hoewel ik aan de andere kant als ouder wel weet
of ze het af heeft.
Maar dat had mijn dochter er al bij geschreven.
En idd de taakbrief meer iets voor het plannen en het moet niet gebruikt worden om op af te rekenen...

debbie

debbie

10-02-2019 om 14:06

fransien

Fransien, staat in het grote rekenboek ook alles stapsgewijs uitgelegd? Hier een zoon in groep 7 die moeite heeft met rekenen dus wei weet is het iets om met hem te doen.

Anneke

Anneke

11-02-2019 om 11:33

Dat had mijn zoon ook!

Mijn zoon kreeg het ook niet voor elkaar om inzicht in rekenen te krijgen. Hij had het zelfs al een beetje opgegeven. Ik heb toen een bijles leraar ingeschakeld. En niet zo maar één hoor! Op Apprentus kon ik gewoon zelf kiezen wat het beste past bij mijn kind. Want ik ken mijn kind toch echt beter dan zo'n formuliertje bij een huiswerk instituut. Daar vond ik Chris en Chris heeft op een hele ontspannen manier contact gezocht met mijn zoon. Gewoon thuis aan de keukentafel! Doordat er geen druk op lag, is het gelukt om hem weer aan het rekenen te krijgen! Op school was het gewoon lastig omdat hij snel werd afgeleid door de drukte in de klas en hij durfde niet te vragen (hij heeft een hele lieve juf, maar ja jongens kunnen nog wel eens schuw zijn in het vragen van hulp, want het is niet stoer). Nu krijgt hij gewoon één keer in de maand een lesje om te kijken of hij alles goed heeft begrepen op school! Ik heb weer een blij kind! Dus ik raad iedereen aan om Apprentus te proberen!

Fransien

Fransien

11-02-2019 om 12:10

Debbie

Ja, het is een heel prettig boek. Alles staat onderwerp bij onderwerp, duidelijke rijtjes om te oefenen, geen gedoe met plaatjes en prima om de hele basis door te nemen. Gewoon uitproberen. Neem wel het oefenboek, het begeleidende rekenboek is voor de meeste ouders zonde van het geld.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.