Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
MR lid

MR lid

09-02-2012 om 22:40

Welke punten inbrengen in mr vergadering

Ik ben (uit zes kandidaten!) gekozen in de MR. Ik heb overal wel een mening over, maar wat zijn nu handige dingen om in te brengen (naast standaarddingen als begroting, klassenindeling, schoolplan, etc).

Welke informatie mag ik opvragen? Ik wil graag de groepsCitoscores hebben om vinger aan pols te houden. Is dat een vreemd verzoek?

Ik heb een Schoolplan, hoe SMART is zo'n plan meestal (of eigenlijk: moet zo'n plan niet gewoon SMART geformuleerd zijn?).

Hoe houdt bij jullie op school de MR contact met achterban (ouders)? Of hoe zou je dat willen zien?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Eerst even pijlen

"Ik wil graag de groepsCitoscores hebben om vinger aan pols te houden. Is dat een vreemd verzoek? "
Nee. Als is het goed is, mag je ook gewoon de verantwoording voor de inspectie inzien. Daar staan dit soort dingen in.
"Ik heb een Schoolplan, hoe SMART is zo\'n plan meestal (of eigenlijk: moet zo\'n plan niet gewoon SMART geformuleerd zijn?). "
Dat is een beetje te hard van stapel. Een schoolplan is ook een soort ideoligsche bijbeltekst. Het schoolbestuur stelt dat op, de MR stemt er hooguit mee in. Er moet elke 5 jaar een nieuwe gemaakt worden.
Je kunt vragen wanneer de volgende versie aan de beurt is en hoe de school tegenover een SMART formulering staat. Dat zou ik niet zo vragen trouwens. Het is niet gezegd dat iedereen begrijpt wat je bedoelt.
"Hoe houdt bij jullie op school de MR contact met achterban (ouders)? Of hoe zou je dat willen zien? "
Ik weet alleen maar wat ik zou doen. Maar ik kan me voorstellen dat er geschreven en ongeschreven afspraken zijn over geheimen en vertrouwelijkheid. Donner is niet de enige die meent dat je 'het gepeupel' maar beter niet kunt laten zien hoe wetten (of bestuurlijke besluiten) tot stand komen.
Ik zou dat even pijlen.
Je kunt (binnen die afspraken) een MR blog maken op de schoolsite.
Groet,
Miriam Lavell

koentje

koentje

10-02-2012 om 18:19

Richt een

ouderadviesraad op. Begin met de mensen die zich verkiesbaar stelden voor de MR en vraag ze of ze dat dan willen doen.

Alles

In pricipe mag je álles inzien wat de school aan plannen/adviezen/geldzaken/formatie etc.etc. maar heeft. Maar je moet er meestal wel om vrágen...en dat is de clou. Moeilijke dingen waarbij de m.r. niet hoeft in te stemmen of die ze niet verplicht hoeven te laten in te zien, zullen niet zo snel komen. Daar moet je expliciet om vrágen.
Maak een jaarplan. Met alles wat zo jaarlijks langs komt, maak een 'actieplan' met punten waarvan je het idee hebt dat ouders dáár graag verandering in zouden zien. Maar loop niet te hard van stapel. Begin gewoon rustig, kijk eerst 's een paar m.r. vergaderingen mee...En bedenk het dan rustig...wat je wil.
M.r. is gewoon ook erg veel 'leeswerk' dat je thuis kan doen, en als je daarover (kritische) vragen hebt kan die je de volgende vergadering inbrengen. Dit kan ook met zaken waarbij je niet hoeft in te stemmen, maar die je worden aangeboden omdat je inzagerecht hebt. Als ze het dan belangrijk genoeg vinden zullen ze het veranderen. Mr bestaat voor de helft uit personeel en helft ouders. Personeel mag/moet soms over andere zaken stemmen of lezen dan de ouders. Je kan ook je mede m.r. leden die dan wél moeten instemmen (de leraren dus in dit geval) overtuigen in een besloten gedeelte van het standpunt van de ouders.Of andersom. Zorg voor discussieruimte met je mede m.r. leden zonder de directie erbij.
groeten albana

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.