Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Binhaste

Binhaste

02-10-2013 om 08:14

Welke rugzak groot genoeg?

Mijn dochter is dit jaar gestart op het gymnasium, maar de tas die we hebben aangeschaft is niet groot genoeg om alle boeken in mee te nemen. Ik vond het best een grote tas, maar de stapel boeken die mee moet is nog veel groter... Mijn suggestie om dan twee tassen mee te nemen en 1 in het kluisje te leggen werd weggelachen. Dat is stom namelijk . Nu wil ik een Eastpack voor haar aanschaffen, maar ik twijfel over welke tas wel groot genoeg is. De Eastpak Padded pak'r bijvoorbeeld. Inhoud 24 liter. Zal die voldoen?
Ik hoor graag jullie ervaring.
Binhaste


wizzer

wizzer

02-10-2013 om 08:34

tja

Vanaf hier kunnen we natuurlijk niet zien hoe groot de stapel boeken is die je dochter mee moet nemen. Praktisch vind ik wel dat een nog groter rugzak zoveel inhoud heeft dat hij niet meer goed te dragen is door een twaalfjarige. Dus als deze rugzak niet groot genoeg zou blijken dan zou ik in gesprek met school gaan.

Dalarna

Dalarna

02-10-2013 om 08:39

hmm

Dat is de gewone standaard rugtas en we weten niet wat voor tas ze nu heeft. Ga eens met de volle tas passen in de winkel zou ik zeggen.

Ik neig dan wel naar een maatje groter als je nu al een probleem hebt. Verder kan je dochter wat meer gaan nadenken: wat kan in het kluisje blijven, welk huiswerk heeft ze al af, samen doen met 1 boek als dat mag met degene naast je?

Binhaste

Binhaste

02-10-2013 om 08:47

Nu geen rugtas

Ze heeft nu een schoudertas van Paul Frank. Op de korte dagen (4 uur) lukt dat wel, maar de lange dagen niet.
Ze gaat nu aan haar klasgenoten vragen welke rugtas ze gebruiken, dan moet het passen. Wat betreft boeken op school laten wordt denk ik te ingewikkeld. Ze is aardig chaotisch, dus geheid ligger er al snel boeken op een plek waar ze niet handig zijn.
In het mentorgesprek heb ik wel gezegd dat ik het niet meer van deze tijd vind, de stapen boeken die mee moet. Maar ja, dat veranderd voor nu niets.
In ieder geval bedankt voor de reacties.
Binhaste

Caro

Caro

02-10-2013 om 09:30

O' neill

Hier begon dochter in de brugklas ook met de standaard east pack. Die bleek veel te klein. We zijn overgestapt op een rugzak van o' neill. Ze zit nu in de 4e en heeft nog steeds een o' neill. Ook zoon in de 2e hebben we meteen zo'n rugzak gegeven. Ze zijn gewoon een stuk groter en iets breder. Volgend jaar gaat jongste en wat mij betreft doen we voor hem ook een o' Neill. Zijn fijne rugzakken!

Dalarna

Dalarna

02-10-2013 om 09:52

Caro

Kun je er een plaatje van vinden, welke maat of heeft Oneilll maar 1 maat?

Veel vakken

Dochter heeft een tas met veel vakken van Jansport.
http://tinyurl.com/neygbh6
Maar je vraagt je inderdaad af wanneer de meeste boeken nou eens digitaal gebruikt gaan worden.
Bij dochter was het ook een veel te zware tas. Eigenwijs wilde ze geen tas op wieltjes want daar heb je ook mooie typen van die je ook zonodig op je rug kan dragen.
Ik zie nog die jongen voor me op het schoolplein bij dochter in de brugklas. Ik zat daar op haar te wachten en het was net een slapstick. Die brugjongen probeerde zijn rugtas achterop de fiets te doen. Maar zijn snelbinders waren te slap of de tas te zwaar. Die tas bleef maar links of rechtsom omvallen voor hij erop kon springen. Uiteindelijk sprong hij er op maar viel toen met fiets en al om.
Zoon heeft ook veel last van zijn schouders gehad de eerste paar jaar. Wat een vreselijk gedoe zeg.

Marie

Marie

02-10-2013 om 10:48

24 liter is te klein

Hoi
Oudste doet VWO-4 en heeft een rugzak van 33 liter - voorloper van deze: http://www.eastpak.com/nl-nl/rugzakken/laptop-rugzakken/provider-mauve-your-ass.html
En daar past alles mooi in.
Jongste (VMBO) heeft zo'n Eastpak Padded pak'r 24 liter en daar past soms nog maar net alles in.
Voor jouw dochter adviseer ik een 33-liter rugzak.
succes

angel

angel

02-10-2013 om 11:16

Ook hier tassen van 33 liter.

Annet

Annet

02-10-2013 om 12:10

Zelfde als Marie

Hier een dochter in 5GYM die al sinds de brugklas deze rugzak gebruikt (voorloper ervan).

Puck

Puck

02-10-2013 om 12:15

Ook hier 33 liter

Ook hier de Eastpack van 33 liter en die zit soms stampvol.
Voordeel van Eastpack is dat er lang garantie op zit en dat ze hun garantie ook nakomen.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

02-10-2013 om 12:41

Hier nog groter

Oudste heeft een tas van 35 liter, heeft alleen op bijzondere dagen (korte dagen, lesuitval) zo weinig mee dat een andere, kleinere tas ook kan. Toen dit jaar tweede naar het vo ging moest er van ons een 35 liter komen, kind koos er een die zelfs nog wat meer inhoud heeft. Allebei een Eastpak trouwens.

Aagje

Elisa Gemani

Elisa Gemani

02-10-2013 om 13:27

Rugzak

Mijn zoon zit in 3 Gymnasium en heeft al sinds de brugklas een Kipling van 32 liter (oud model zonder laptopvak wat nog ooit van mij is geweest voor mijn studie). Aangezien hij regelmatig zoveel boeken moet meenemen dat de tas 9 of 10 kilo weegt bleek dit een juiste keuze te zijn geweest. De tas is oerdegelijk, praktisch en nog nooit stuk gegaan. Er zitten genoeg vakken in; de schouderbanden, onder- en achterkant zijn gepolsterd en bovendien kan de tas bovenop de bagagedrager van zijn fiets gezet worden dmv een speciaal rekje: Steco Monkey Mee http://www.fietsweb.nl/steco-monkey-mee-zwart/C10_H40_28333/?gclid=CK30itaE-LkCFbLHtAod1VkAFg

Op school doet hij de rugtas in zijn kluisje en haalt hij er alleen de boeken uit die hij nodig heeft voor de volgende les. Maar het is en blijft sjouwen hoor, arm kind.

Koolmees

Koolmees

02-10-2013 om 14:00

hangt erg van de school af

Deze discussie is hier al heel wat keren gevoerd.

Mijn conclusie is, dat het enorm van de school afhangt, de hoeveelheid boeken. Mijn kinderen hebben allemaal die padded R eastpack van 24 liter en ze kunnen makkelijk alles meenemen. Ze hebben echt ruimte over. Maar waarschijnlijk is hun school er eentje, waarbij er bij de keuze van het lesmateriaal rekening wordt gehouden met dit probleem.
Alleen de ak boeken, die zijn zwaar en dat zijn er twee + een groot werkboek. Voor de andere vakken is het een niet zo'n dik boek en soms een werkboek. De meeste vakken hebben twee werkboeken per jaar, zodat die werkboeken ook niet zo dik zijn.
Mijn kinderen nemen nooit multo-mappen of schriften mee. Ze werken in collegeblokken.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

02-10-2013 om 14:27

Ook o'neill

Die is net een maatje groter dan de standaard Eastpack, en daar past alles in. En bovendien is ie ook iets vriendelijker in prijs.

24 liter is aan de kleine kant denk ik.

Binhaste

Binhaste

02-10-2013 om 16:33

Ongeveer 33 liter inhoud dus

Dank jullie wel. Ik weet nu waar ik naar moet kijken. We gaan eens flink op zoek naar iets wat zowel aantrekkelijk is voor dochter als voor mijn portemonnee .
Groet, Binhaste

Dalarna

Dalarna

03-10-2013 om 07:52

wat ik nu zo maf vindt....

Ik volg dit soort draadjes al een jaar of 4 en het valt mij op dat als 'moeders' het eind groep 8 vragen dat dan alle reacties neigen naar eastpak 24 liter want je brugpieper moet er niet uit zien als brugpieper....

Nu is er opeens de consensus dat 24 liter te weinig is en je moet meer?

Heel vreemd....

Mijn zoon in de derde pakt elke dag zijn 24 liter Eastpak stampvol (met broodtrommel en een koekbakje en 2/3 wicky's, de ritsen staan helemaal strak! Met gym heeft hij een aparte tas. Rugzak gaat op de fiets op zijn rug overigens (7 km).

Omdat hij met de kerst op de helft zit van zijn middelbare school maakt het mij ook niet meer uit, als de tas na de kerst stuk gaat kopen we wel een nieuwe

Jongste krijgt volgend jaar wel die laptoptas want die moet ook een laptop mee naar school.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

03-10-2013 om 14:08

Dalarna

Ik geloof niet dat de consensus echt veranderd is. Wellicht dat men meer beseft dat functionaliteit en comfort te prefereren zijn boven een hip uiterlijk en rug- en schouderklachten?
Op een gemiddelde schooldag heeft mijn zoon zes of zeven vakken en dus minstens 13 (werk)boeken mee te sjouwen. Plus agenda, schriften en een ringband, etui, waterfles en broodtrommeltje. Dat past echt niet in een tas van 24 liter en zelfs in zijn ruime tas past het dan nog nauwelijks. Hij sjouwt dan 9 á 10 kilo aan tas mee (valt niet mee als je zelf krap 33 kilo weegt). De gymtas gaat hier ook los mee.
Hij is nog steeds ook heel blij met zijn tasdrager; dat fietst veel comfortabeler en veiliger. Ik heb zelf chronische rug- en nekklachten en ik waak ervoor dat mijn kind last krijgt hiervan door het dragen van te zware tassen; wat mij betreft houdt hij het dan ook bij een rugtas en laat hij schoudertassen bijvoorbeeld ook nog lange tijd links liggen.

Koolmees

Koolmees

03-10-2013 om 14:23

zie je, dat is het verschil

De lesdagen zijn hier negen 'uren' (van drie kwartier). Als ze acht of negen uur op een dag les hebben, hebben ze altijd een of meerdere blokuren. Mentorles en decanaat(geen boeken) zitten ook altijd in de lange dag. En vaak ook techniek, of gym, of tekenen, of zo. Dus ze hoeven denk ik maximaal van zes vakken boeken mee te nemen. En dan hebben de meeste vakken geen werkboek. Alleen voor de talen, geschiedenis en ak hebben ze een werkboek. Dus ze komen nooit aan de 13 boeken. Meestal een stuk of zeven, acht.

Zoals ik al zei, het is enorm verschillend hoe de school hier mee omgaat. Zowel in de keuzes die gemaakt worden voor de lesmethodes, als in het roosteren.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

03-10-2013 om 14:36

Koolmees

Klopt Koolmees, dat maakt het verschil. Hier hebben ze voor bijna alle vakken werkboeken en voor sommige vakken moet zoon zelfs drie boeken meenemen. En er zijn hier ook geen blokuren. Vorig jaar wel en dat merkte je ook aan het kleinere aantal boeken dat meegenomen moest worden. Dus het hangt idd erg af van het rooster, het aantal vakken en de gebruikte lesmethodes.

Thursday Next

Thursday Next

03-10-2013 om 14:45

hier

een Eastpack van 24 liter voor een brugklas-dochter. Dat gaat goed, alles past er in. Ze heeft tot nu toe maximaal 5 leervakken op een dag. Voor de meeste vakken boek + werkboek. Gymspullen passen er niet bij, die neemt ze apart mee.

toevallig

mijn dochter is ook gestart op het gymnasium dit jaar en had ook een schoudertas van Paul Frank. Die blijkt na een paar weken het al te begeven, waar het hengsel aan de tas vast zit begint het los te laten. Het zware gewicht van de boeken zal wel de oorzaak zijn.

Wij zijn afgelopen weekend op zoek geweest naar een nieuwe tas en inderdaad uitgekomen op een Eastpak omdat we daarvan horen dat ie wel tegen zware belasting kan. Er waren twee eastpacks waar we tussen twijfelden. De gewone (ik geloof 25l inhoud?), die heel licht en eenvoudig is. Een groot vak en een voorvak, meer niet. Maar er was ook nog een grotere, met meer vakken en een heel stevig rugvlak. maar die tas vond ik al redelijk zwaar zonder dat er boeken in zaten. De eerstgenoemde tas was juist heel erg licht.

We zijn gegaan voor het eerste, lichte, model in variant 'serve cold' (met blikjes er op). Dochter heeft 'm nu een paar dagen mee en alles past er net in op de ergste dag (hier dinsdag). ze heeft elke dag 7 lesuren, gelukkig hier en daar wat blokuren. Maar ik verwacht dat ze over een paar maanden zo langzamerhand wat minder mee zal nemen - zo ging het bij ons toch ook?
Haar Paul Frank tas gebruikt ze nu voor de gymspullen.

Dalarna

Dalarna

03-10-2013 om 18:48

Elisa

"Wellicht dat men meer beseft dat functionaliteit en comfort te prefereren zijn boven een hip uiterlijk en rug- en schouderklachten?"

Nou nee dat geloof ik niet zo, zeker gezien het feit dat ik al meerdere jaren die draadjes volg. Volgens mij heb ik voor de zomer nog gelezen dat je voor gek loopt met de grote maat Eastpak. In ieder geval was dat 2,5 jaar geleden zeker zo!

Ik ga mij niet bemoeien met hoe mijn zoon zijn rugtas draagt, hij gaat zeker niet met een monkeymee naar school. Hij is natuurlijk ook veel groter en sterker dan jouw zoon.

Annet

Annet

03-10-2013 om 19:42

reacties op een draadje zijn niet zomaar representatief

Ik lees ook al jaren mee (sinds oudste in groep 8 zat, zit nu in 5e).
Mijn conclusie was (en is nog steeds) dat het afhangt van het aantal vakken, wel/geen blokuren, wel/geen kluisje op school dat makkelijk bereikbaar is, schoolniveau, wel/geen laptop, en ga zo maar door.
Wij hebben met oudste gewacht tot na de eerste twee schoolweken. Toen zijn we een 33 liter rugzak gaan kopen.
Voor jongste hebben we gelijk zo'n maatje gekocht. Hij heeft minder boeken (andere school) maar neemt wel dagelijks een laptop mee. Hij heeft ook het kluisje vlakbij zijn lessen en laat geregeld boeken op school liggen. Bij oudste gebeurde dat nooit, kluisje ver weg, zonde van de tijd in de pauze.

Ik zal nooit zeggen dat een brugpieper voor gek loopt met een grote maat rugzak.
Een monkeymee is hier ook geen probleem. Wij hebben gekozen voor een goedkopere oplossing, een kratrekje van Halfords met een spin eraan.
Oudste gebruikt dit ding nog steeds met plezier.

Ik bemoei me wel met de rugzak, die mag niet op de rug tijdens het fietsen. Hoe hij ermee loopt, maakt me minder uit. Zo groot zijn die afstanden niet.

Rik

Rik

04-10-2013 om 11:08

boeken waarvan geen huiswerk in kluisje

Onze zoon heeft een eastpack, al zijn boeken zullen hier denk ik ook niet in gaan passen. Gelukkig heeft hij een kluisje waar hij ze boeken in laat waarvan hij geen huiswerk heeft. De boeken waarvan hij huiswerk heeft neemt ie weer mee terug.

ilonka

ilonka

04-10-2013 om 12:14

ook Janssport

ook mijn dochter had altijd problemen met d'r boeken mee te nemen.
Regelmatig heb ik haar vorige rugzakken moeten repareren.
Nu heeft ze ook een rugzak van JanSport (de Wasabi, weet niet hoeveel liter die is)
.
Het is in NL een minder bekend merk, maar ik heb op internet gezien dat het ook ontzettend lange garantie heeft (dan zijn ze allang van school af ) en veel goedkoper dan Eastpack.

Dochter is er helemaal happy mee

Kari1

Kari1

04-10-2013 om 12:21

Annet, spin of monkeymee

Een monkeymee is veiliger dan een spin, hier in huis zijn die krengen verboden. Lijkt handig maar kan flink fout gaan.
"Al jarenlang wordt door oogartsen gepleit voor een verbod op de verkoop van de 'spin' wegens de ernstige oogletsels die het gebruik van de 'spin met zich mee brengt."
http://nl.wikipedia.org/wiki/Snelbinder_(fiets)
Kari

Kari1

Kari1

04-10-2013 om 12:23

Kari1

Kari1

04-10-2013 om 12:25

Nou moe

het werkt wel als je de hele tekst (inclusief fiets) selecteert en kopieert en plakt, maar niet met doorlinken blijkbaar.
Kari

Elisa Gemani

Elisa Gemani

04-10-2013 om 13:10

Monkeymee

Zoon is nog steeds heel blij met zijn Monkeymee. Ook superhandig voor als hij zijn wedstrijdvoetbaltas mee moet nemen. Als je ook nog snelbinders op de standaard bagagedrager monteert kan je zowat alles veilig en makkelijk meenemen op de fiets. Sinds hij zo'n ding heeft (brugklas), zijn er steeds meer kinderen bij hem op school gesignaleerd met een Monkeymee

rugzag? te groot!

Hier werd na het eerste jaar de rugzak vervangen door een handtas.

Heb je een boek dat op school ligt toch nodig? Maak gebruik van je smartphone. Vriendin om een foto vragen en je hebt de pagina's op je scherm staan.

Werkt uitstekend!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.