Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Vera*

Vera*

16-01-2012 om 12:28

Welke vo-school wordt het?

Zucht, het lijkt misschien een beetje vroeg maar het dilemma is aanwezig.
Dochter moet naar de brugklas. Er zijn twee scholen die in aanmerking komen. Op een school hebben man en ik een heel goed gesprek gehad en op de andere werd het uiteindelijk telefonisch toen ik de schoolpsycholoog eindelijk te pakken had (ze belde maar niet terug).
Laat ik de eerste maar school A noemen. Positief was dat gesprek en dat dochter het er wel ziet zitten. Negatief is is de (relatief) grote afstand en slecht bereikbaar met openbaar vervoer.
School B is relatief dichtbij en goed bereikbaar met de bus, dat is heel positief. Minder is mijn gevoel over de school, het gesprek met de schoolpsycholoog en het feit dat dochter de school minder vindt. Positief kan nog wel het technasium zijn.
In gesprekken met anderen blijkt wel dat school B ook wel doet dat ze zeggen en ook de schoolpsycholoog maar staat school A bekend om de goede zorg.
School A is ongeveer 40 minuten fietsen en school B een kwartier, dat scheelt nogal.
Het dilemma is dat dochter altijd wat moe is en nu de basisschool 'trekt' en ik niet weet hoe dat straks gaat als je OOK het 7e uur geacht wordt op te letten en thuis ook nog elke dag huiswerk moet maken. Vandaar dat qua afstand school B mij trekt. Maar, ze heeft ook extra zorg nodig en mijn gevoel is dat ze die beter krijgt op school A.
Dilemma dilemma dus.
Hebben jullie nog input om er nog op een ander manier naar te kijken?
Dochters gevoel moet natuurlijk goed zijn maar wij moeten met meer zaken rekening houden.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
T&T

T&T

16-01-2012 om 13:05

Reistijd

Focus je niet teveel op de reistijd. Ik heb zelf 35 minuten naar school gefietst, en dat laat ik mijn kinderen straks ook doen. (nou ja, misschien nog iets verder, ligt aan de schoolkeuze, ze zijn nu 9 en 10)
Mijn ervaring is dat je na dat stuk fietsen meestal lekker fris en uitgewaaid thuiskomt, ik heb het niet vaak als vermoeiend ervaren.
Een enkele keer met heel slecht weer, tegen de wind in natuurlijk wel maar goed, de bus vond ik veel erger! al die drukte, en dat geduw en gedoe in die schoolbussen, bah! nee, ik heb altijd graag gefietst.
Voor mijn dochter zijn we al aan het zoeken (rugzakkindje, dus we moeten op tijd beginnen) de scholen die ik zie zitten liggen 15, 17 of 60 km van huis... die laatste zal het wel niet worden dus het wordt hoe dan ook fietsen! gelukkig fietst ze ook graag.
Ga voor de school die het beste past! en niet voor degene die toevallig dichtbij ligt, echt, reizen went.
groetjes, Tess

Je dochter zit langer op school

..dan dat ze fietst.
Dus ik zou gaan voor school A.
Heb je er wel aan gedacht hoeveel bakken en bakken met energie het kost als je dochter zich niet geborgen voelt op school B? Dat is dan 6 uur afzien per dag, en twee keer een kwartiertje fietsen.

Foo

Foo

16-01-2012 om 16:47

Ouders

Ken je ouders die al een paar jaar kinderen op een van die scholen hebben zitten? Praten met hen kan ook nog wat extra informatie opleveren. Hoe zij tegen de school kijken en hoe het ECHT loopt. Ook op de site www.schoolvo.nl kun je vinden of ouders en leerlingen tevreden tegen de school aankijken.

Vera*

Vera*

16-01-2012 om 19:06

Tess

Bij iedereen roep ik júist dat een stuk fietsen naar school zo lekker is, dat merk je ook aan de oudste. Dochter zou het stuk ook prima kunnen fietsen, ze heeft een superconditie. Het 'probleem' is dat het niet alleen het fietsen is maar ook de hele dag opletten op school en dan, eenmaal thuis, ook nog huiswerk maken. Mijn zorg is dat dat iets te veel kan worden en ze te moe is om haar huiswerk fatsoenlijk te doen. School A begint eerder en ze zou dan om half zeven op moeten staan, dat terwijl ze door haar moeheid veel slaap/rust nodig heeft.

Vera*

Vera*

16-01-2012 om 19:09

Rodebeuk

Dochter zit inderdaad daar hele dagen en ZIJ moet zich er lekker voelen. Dat maakt het ook tot een dilemma. Een punt wat namelijk ook nog meespeelt is dat ze op school B in een dakpanklas zal komen en (naar ons idee) beter tot haar recht zal komen om te laten zien wat ze kan. Op school A komt ze niet in een dakpanklas en is een niveau hoger gewoon eigenlijk niet mogelijk.

Vera*

Vera*

16-01-2012 om 19:12

Foo

Gelukkig ken ik ouders waarvan er kinderen op beide scholen zitten. Door de verhalen over school B is mijn mening al aardig bijgesteld en die van school A bevestigd op de plus- en minpunten.

Celine

Celine

16-01-2012 om 22:53

Afstand en vriendinnen?

Vera, ik heb zelf altijd 40 minuten fietsen op school gezeten. Ik vond het wel ver en niet leuk (ben na een tijdje dan ook steeds vaker met de bus gegaan, duurde ook lang met overstappen). Maar heb verder een leuke schooltijd gehad, daar niet van.

Maar realiseer je dat dochter dan (misschien) ook meer kans heeft dat haar vriendinnen ook verder weg wonen. Ik kon bijv. nooit na school met vriendinnen mee naar huis (of de stad in), want die woonden nog meer uit de richting (ook verder weg van school), ik was al laat uit, moest een klere-eind fietsen, huiswerk maken. Zat er niet in. Echt gemist in mijn schooltijd. Gun ik mijn dochter zeker niet!

En moet ze alleen fietsen of kan ze met anderen? Ik moest alleen...

Oftewel, mede n.a.v. je laatste posting, als ze zelf niet tegen school B is en school B niet (veel) minder goed is dan A, zou ik ernstig school B overwegen in haar situatie (haar moeheid en mijn argumenten).

Succes ermee.

Ja dat kan maar ik merk

bij vriendinnen die hun kinderen ver op school hebben zitten( omdat dat onderwijs hier gewoon verder uit de buurt is) dat anderen daar vaak niet zo over denken en dat ze veel minder afspreken.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.