Minet
28-08-2009 om 09:04
Werkboeken
Hmmm, eerder schreef ik dat onze zoon de werkboeken gewoon als werkboek mag gebruiken, dus erin mag schrijven.
Gisteren kwam hij thuis uit school, helemaal boos, hij moest alles overschrijven in een schrift!!!! en mag niet in de werkboeken schrijven 'want school wil ze een paar jaar gebruiken'
Ergens diep in mij begon er iets te koken.........jarenlang moest ik werkboeken KOPEN, de mogelijkheid tot huren bestond niet eens bij van Dijk.
Nu school ze zelf aankoopt moet er ineens jaren mee gewerkt worden, en moeten de scholieren zich helemaal suf pennen/tikken. Zoonlief hier bedacht dat hij gewoon alles kopieert op mijn printer......zodat hij niet zoveel hoeft te schrijven.
De eerstekomende ouderavond op school ga ik hier zeker een opmerking over maken. School zit op deze manier voor een dubbeltje op de eerste rang, ik had daar jarenlang ook graag gezeten.
reina
28-08-2009 om 09:13
Minet
Dat is raar! Werkboeken heten niet voor niets zo. Lijkt me een gigantische klus om alles over te schrijven en zonde van de tijd! Zou ik nú over bellen, niet wachten tot de ouderavond.
Minet
28-08-2009 om 10:00
Gemaild
Ik heb er net maar eens een mail over geschreven naar de school. Heb ze voorgesteld om de kosten van het verplicht zelf! aan te schaffen Binas-boek weg te strepen tegen de door school gemaakte kosten van de werkboeken.(dan ben ik nog heel schappelijk dus)
Heb ook laten weten dat onze zoon de werkboeken als werkboeken zal gebruiken, en ze aan het eind van het schooljaar niet in zal leveren.
Ben benieuwd naar hun reaktie.
PS ik zag dat in juli ook een draadje over werkboeken heeft gelopen, ik heb er nota bene zelf in meegeschreven, maar ging er toen nog vanuit dat de werkboeken ook als zodanig gebruikt konden worden.
ijsvogeltje
28-08-2009 om 10:11
Minet
Staat het bij jullie dan niet beschreven welke boeken terug moeten? Hier is op de bestelbon duidelijk onderscheid tussen huurboeken en koopboeken (uiteraard gaat de rekening naar school, maar het is wel volstrekt duidelijk).
IngridT
28-08-2009 om 10:26
Hmmm.
Hier volgens mij ook. Zoon heeft een behoorlijke stapel werkboeken. Sommige daarvan hoefden niet gekaft, andere wel. Dat betekent vast dat de te kaften werkboeken meerdere jaren meemoeten. Hmhmhmh.
Daar ga ik eens even ove nadenken.
Het heeft inderdaad wel iets absurds dat ouders zich tot een paar jaar terug scheel betaalden aan al die vet coole werkboeken die door de diverse uitgevers bedacht waren. Maar nu school ze zelf moet betalen moeten ze ineens jaren mee.
Aan de andere kant....
Vroeger (sprak de bejaarde) hadden wij volgens mij alleen maar boeken en schriften op school. In de boeken stonden ook vragen en opdrachten, en de antwoorden daarvan schreven wij in een schrift.
Was dat vreselijk?
Dit is ons eerste VO jaar, dus ik kan niet vergelijken met vroeger, maar ergens vermoed ik dat de schoolboekenuitgevers zich jarenlang lekker hebben laten gaan met het ontwikkelen van allerlei megadure leuke methodes met allerlei tierelantijnen zoals werkboeken en CD's. En dat lukte zonder al te veel protest omdat al die boeken door een diffuse groep ouders gekocht werden.
Nu eea weer via de scholen loopt (toch??) heb ik een duister vermoeden dat er weer wat meer druk komt te liggen op de boekenprijzen.
Op zich niks mis mee, maar lullig is het natuurlijk wel voor zowel de ouders die zich jarenlang blauw hebben betaald aan werkboeken en nu zien hoe school het anders aanpakt nu ze zelf moeten betalen.
En misschien idd ook wel voor de kinderen die nu moeten werken met werkboeken waar ze niet in mogen schrijven.
Ik ga vanmiddag eens kijken in de boeken en schriften van mijn zoon. Of ie idd de wereld aan dingen moet 'overschrijven' of dat het gewoon niet meer uitmaakt dat dan je antwoorden op vragen in een schrift schrijft ipv in een boek...
Ingrid
Minet
28-08-2009 om 11:03
Ijsvogeltje
Hier kent de bestellijst 3 kolommen achter de genoemde boeken:
door school te betalen
zelf te betalen
niet bestellen
Verder lees ik nergens of een boek terug moet aan het eind van het jaar, nu blijkt dat alles ingeleverd dient te worden dat in kolom 1 staat aangevinkt.
Er wordt dus niet gesproken over huur- of koopboeken. Het is OF te betalen door de school, OF zelf te betalen waarbij alleen koop mogelijk is. Overal werd uitgegaan van de nieuwprijs, we kregen echter 1 boek tweedehands geleverd, waardoor er ook een terugbetaling werd gedaan.
Cindy
28-08-2009 om 13:20
Werkboeken
Tot twee jaar terug gebruikten wij als sectie een methode met de vragen in het boek. De antwoorden schreven de leerlingen zelf in hun schrift. Helaas werd die methode niet meer geleverd en zijn we "overgeleverd" aan een methode met werkboek. Het eerste jaar hebben we de leerlingen in het werkboek laten werken en nu hebben we gesteld dat ze daar weer een schrift voor moeten gebruiken. Dit omdat een werkboek dan langer meegaat, maar ook omdat ze in een schrift meer ruimte hebben om antwoorden te verbeteren en er de bijbehorende aantekeningen bij te zetten. Bij het leren merkten we dat het werkboek vaak vergeten werd!
Minet
28-08-2009 om 15:12
Riak en cindy
Ria, of ik dan de boeken wel had gehuurd heeft niets met mijn vraag te maken, de mogelijkheid was er gewoon niet. De uitgevers hebben flink kunnen verdienen aan het fenomeen werkboek (ik kreeg vroeger stencils en werkbladen van school), nu de grootverbruikers(scholen) de macht nemen hebben uitgevers het nakijken, want scholen bepalen gewoon dat een werkboek ineens geen werkboek meer is.
Cindy, als ik de werkboeken van mijn zoon bekijk is daar meer dan genoeg ruimte om dingen toe te lichten, of aantekeningen te maken tijdens de les. Jij zegt nu dat bij het leren de ingevulde werkboeken werden vergeten, ik kan me echter voorstellen dat je het werkboek juist niet erbij pakt omdat het niet ingevuld is. Je hebt dan ook nog een schrift nodig bij het leren, en dat maakt het allemaal niet overzichtelijker.
Maylise
28-08-2009 om 16:24
Hier ook
Hier op school is het ook de bedoeling dat de werkboeken meerdere jaren meegaan. Alleen voor biologie en scheikunde mag er wel in het werkboek worden geschreven. Verder moeten ze alles gewoon over schrijven in een schrift. Is niet eens zoveel meer werk want ze hoeven alleen de antwoorden op te schrijven en niet ook nog de opdracht.
Ik vind het ergens wel goed dat hier zuinig mee wordt omgesprongen maar ik vind het wel heel jammer en typerend dat dit blijkbaar alleen kan nu de school de boeken betaald. Toen de ouders de boel betaalden kon het allemaal niet luxe en duur genoeg, boeken op glanspapier met allemaal plaatje en weet ik veel wat. Dat was allemaal nodig. Nu de school betaalt blijkt het toch wel wat minder te kunnen. Shoppen van andermans geld is altijd een stuk makkelijker.
Maylise
j@ost
28-08-2009 om 17:22
Werkboeken (beetje ot)
Ik vind werkboeken altijd iets voor luie leraren. Met een beetje creativiteit kunnen ze zelf toch ook leuke opdrachten/proeven bedenken. Die kunnen ze even stencilen en klaar.....Kunnen ze het jaar erop gewoon weer gebruiken
Zelf heb ik nog geen kinderen op de middelbare school maar vroeger vond ik het aanschaffen van werkboeken al geldverspilling. Eind van het jaar waren er hooguit een paar blz beschreven. Dure blz waren dat.
reina
28-08-2009 om 17:40
J@ost
Ik vind werkboeken altijd iets waar uitgevers aan verdienen, vroeger stonden in het lesboek vragen en opdrachten, nu leveren ze er een werkboek bij, kassa!
Minet
28-08-2009 om 21:12
Verkopen
RiaK, als je het zover doortrekt, tot aan gebruikte werkboeken verkopen via internet, dan heb je gelijk. Dit is echter niet wat ik voor ogen heb met werkboeken, simpelweg omdat ze gemaakt worden om in te werken.
Tirza G.
28-08-2009 om 23:32
De website
gratisschoolboeken.nl
is heeeeeel duidelijk. Werkboeken horen gewoon bij de gratis te leveren materialen. Ik betaalde voorgaande jaren zo'n 250 eu voor de boeken, incl. werkboeken. Op die 316 die ze nu krijgen van de overheid maken ze dus winst.
Tirza
Minet
29-08-2009 om 09:30
Dankje!
Inderdaad een erg duidelijke site met heel veel informatie.
Echter, ik lees er ook dat een school mag bepalen dat werkboeken meerdere jaren gebruikt dienen te worden.
Maar.........ik lees er ook dat tabellenboeken, zoals Binas, in het door school te betalen pakket horen te zitten.
Ik heb nog geen reaktie van de school gekregen, wacht nog even af.
Tirza G.
29-08-2009 om 12:09
School bepaalt
Tuurlijk mag school dat bepalen. Maar dat neemt niet weg dat jij er over mag sputteren. Laat ze het maar eens uitleggen. Zoals ik al schreef, zoon gaat naar de 4e, betaalt al drie jaar lang ca. 250 eu voor de boeken en daar zitten de werkboeken bij. Die mag hij gewoon aan het eind van het jaar weggooien. Nou, kom maar op met die factuur dan. Volgens mij maakt school 70 eu winst. Laat maar eens zien wat school moet betalen. Ik kan me niet voorstellen dat ik al die jaren te weinig heb betaald
Tirza
Minet
29-08-2009 om 12:52
Geen idee
Pelle, ik heb (nog) geen idee wat de denkwijze van school is omtrent het Binas-boek. Ik wacht vol ongeduld op een reaktie van hen.
En Tirza, ik sputter inderdaad vrolijk door, ik vind het te krom om zomaar recht te breien.
Hoop volgende week toch ergens een reaktie te ontvangen op mijn mail.
Wordt vervolgd!
Massi Nissa
30-08-2009 om 08:52
Tina
"Alles kan ook online en met feedback". Tuurlijk. Moet je wel voor elk kind een laptop met wireless modem hebben. Of in elk lokaal dertig computers. Zo ver zijn veel scholen nog niet.
Er zijn trouwens nog steeds methodes met alle opdrachten in het handboek (Nieuw Nederlands bijvoorbeeld). Dit terzijde.
Over werkboeken: tja, ik snap de irritatie van Minet wel, maar of je de antwoorden nu in dat werkboek of in een schrift schrijft, maakt natuurlijk niet zoveel uit. Voor het thuis leren ZOU het handboek genoeg moeten zijn, dat is nu juist het idee met hand- en werkboeken.
Steeds meer methodes hebben trouwens een goede website met oefenmateriaal, toetsen etc. Heel fijn om thuis mee aan de slag te gaan.
Ik zou het liefst in een ELO lesgeven en zie dat binnen tien, vijftien jaar ook wel gebeuren. Het is nog even doorbijten met die boeken, straks nemen alle kids alleen nog een laptop mee naar school (of wat er dan ook is uitgevonden als opvolger). En hoezo school? Ik kan toch ook vanuit mijn eigen woonkamer digitaal lesgeven en werk corrigeren? Eindelijk goeie koffie op mijn werk!
Groetjes
Massi
Minet
30-08-2009 om 14:04
Tja
het zou fantastisch zijn als alle leerlingen over een laptop konden beschikken en het sjouwen/kopen van boeken verleden tijd zou zijn.
Helaas wordt dit nog maar mondjesmaat ingevoerd. Op de school van mijn zoon zijn dit jaar een paar brugklassen hiermee gestart.
Voorlopig is het dus gewoon nog werken in werkboeken 
Tirza G.
30-08-2009 om 17:59
Werkboeken
Nouououou Massi Nissa, ik vind je positief over werkboeken
In mijn ervaring (2 kinderen) worden de lesboeken dunner en de werkboeken dikker. Sterker nog, in werkboeken staan steeds vaker dingen die níet in het lesboek staan maar die je wél nodig hebt. Dingen uit werkboeken moeten ook gewoon mee-geleerd worden voor toetsen enzo.
Tirza
Massi Nissa
30-08-2009 om 19:39
Bij engels niet ![]()
Tirza, dat klopt ongetwijfeld, maar toevallig niet voor mijn methode. Wel krijgen de kinderen maar liefst vier werkboeken voor 1 schooljaar, hele dunnetjes. Het eerste jaar dat we deze methode gebruikten, bleek nadat werkboek 1 uit was, dat bij de helft van de klas werkboek 2, 3 en 4 inmiddels pikfoete waren. Nu liggen er dus elk jaar stapels werkboeken in mijn kast. Daarnaast raken leerlingen ook regelmatig hun digitale inlogcodes kwijt (terwijl ik die in de agenda laat noteren, maar ook die agenda, je raadt het al... ik heb nogal wat Ordening & Structuur-klantjes, begrijp je).
Wat mij betreft komen die laptops liever vandaag dan morgen, al voorzie ik ook daar weer de nodige obstakels, haha. Soms ben je bijna jaloers op Seneca (of was het Socrates?) die gewoon door de tuin wandelde, omringd door belangstellende jongelingen.
Groetjes
Massi
albana
31-08-2009 om 08:46
Digitale borden
Als de school digitale schoolborden aanschaft ben je ook van de werkboeken af. Hoe het dit jaar zit weet ik niet, maar in voorgaande jaren konden die met flinke kortingen (subsidie van ministerie) worden aangeschaft. De prijs was inclusief alle kortingen 2000 euro (!!!!!) voor 1 bord. Gezien de prijs voor werkboeken en dat máál al die leerlingen en dat máál al die jaren dat zo'n bord meegaat lijkt me dat erg goedkoop. Leraar download het digitale werkboek op het digitale bord en de kinderen schrijven de antwoorden in een schrift/blaadje als er geen lap-tops of p.c.'s genoeg zijn. Gemiddeld wordt uitgegaan van de prijs van 1 p.c./lap-top rond de 250 euro in schooltermen tenminste (als ze massaal worden aangeschaft krijg je korting). Dus voor de prijs van 8 p.c.'s of lap-tops krijg je 1 digitaal schoolbord. Kinderen kunnen matriaal uit het werkboek ook nog thuis doen (wie heeft er geen internetaansluiting thuis? Dat zijn er echt maar heel weinig en die kun je de mogelijkheid geven om na school de p.c. 's aldaar te gebruiken). Hier in de omgeving is écht geen school meer te vinden die geen digitale borden heeft en niet een groot gedeelte van het schoolwerk digitaal doet. Scheelt ook nog 's in de papierkosten en copiëerkosten.
Scholen die nu nog geen digitale borden hebben zijn niet echt wakker geweest de afgelopen jaren (en ik weet van eerdere lijntjes dat dat er behoorlijk wat zijn in het westen v.h. land heb ik begrepen?). Nu nog gewone werkboeken en dan ook nog willen dat ze gekaft worden omdat ze meerdere jaren moeten worden gebruikt....pppfff hoeveel jaar willen ze dan nog volhouden in hemelsnaam? Totdat papieren werkboeken ook verboden worden, zoals de lampen van 100 watt vandaag?
O,ja en inlogcodes en inlognamen vergeet je alleen als je ze amper nodig hebt. Een inlogcode die je dagelijks gebruikt heus niet hoor.
groeten albana
Massi Nissa
31-08-2009 om 21:07
Digibord
Ik wil dolgraag een digibord, albana, ik zie duizend voordelen, maar nu net dat voordeel wat jij beschrijft, zou hier niet opgaan. Onze leerlingen werken allemaal in hun eigen tempo. Het projecteren van bladzijden uit het werkboek zou betekenen dat je de hele les frontaal-klassikaal bezig moet zijn, iedereen doet hetzelfde lesje op hetzelfde moment. Zo werkt dat bij mij niet. Er zijn verschillende groepjes die allemaal een eigen niveau en werktempo hebben. Ik heb ook eenlingen in de klas die helemaal niet in een groepje kunnen of willen zitten, en die volledig hun eigen ding doen. Ik werk wel op een zorgschool, allicht is dat anders dan andere VO-scholen, maar ik neem toch aan dat er op veel meer scholen wordt gedifferentieerd binnen een klas/groep.
En mijn leerlingen vergeten wel meer dan alleen een inlogcode, het is soms al een klein mirakel als ze een pen bij zich hebben. Nogmaals, niet de meest doorsnee leerlingen in Nederland, dat wel
.
Mijn school is al een paar jaar bezig om zoveel mogelijk computers in de lokalen te krijgen. Gevolg: crashende server (soms hele dagen achtereen), electriciteitsnet dat plat gaat, glasvezelkabelgraafdingesen, leerlingen die de hardware mollen of virussen downloaden, kortom, er zit beweging in, maar het duurt nog wel even voor we zijn waar we willen zijn.
O ja, de websites van de meeste methodes zijn ook niet gratis. Leerlingen betalen zo tussen de 10 en 20 euro per methode per jaar voor toegang. Loopt aardig in de papieren.
Al met al gaan we zeker naar een ELO toe, maar ik zie nog wel wat beren op de weg.
Groetjes
Massi (gek op computers!)
Massi Nissa
31-08-2009 om 21:08
Uh, leerlingen?
"Leerlingen betalen" moet sinds dit jaar natuurlijk zijn: de school betaalt...
Groetjes
Massi (altijd up to date)
Minet
05-09-2009 om 09:52
Nog geen reaktie van school
Nog niets gehoord op mijn mail, dus ik ga de komende week maar eens contact opnemen per telefoon.
Groetjes, Minet
Tirza G.
05-09-2009 om 12:09
Plus sini ![]()
Vanaf de kant van de moeder: die werkboeken zijn rótkwaliteit. Onhandig formaat (steekt altijd ergens uit), slappe kaft (vouwt, krakt) en slecht geplakt. Tien keer flink doorbladeren en de bladzijden vallen er uit. Knappe school als je daar 3 jaar mee wilt doen. Al doe je er hartstikke rustig en netjes mee, alleen het schuiven al in de tas tijdens het lopen zorgt voor "frictie" op de rug, waardoor die vrij snel uit z'n verband ligt.
Tirza
Massi Nissa
05-09-2009 om 13:09
Sini, tirza
Tirza, het zijn inderdaad meestal een soort veredelende kladblokken, gemaakt van krantenpapier
.
Sini, ik ben zo benieuwd hoe het bevalt! En wat een geluk voor jouw leerlingen, een native speaker voor hun neus en volgens mij ook nog een hele aardige.
Groetjes
Massi
Sancy
05-09-2009 om 15:00
Minet (volslagen o.t.)
"ik ga de komende week maar eens contact opnemen per telefoon."
*proest*
Sterkte! (legt ibu klaar)
neteret mut
05-09-2009 om 16:57
Tirza, sini
Op de scholen van mijn kinderen ( belgie) worden er ook veel werkboeken gebruikt, veel. Geen last van dat ze snel uit elkaar vallen, komt ook omdat de leerlingen een dunne map (de helft of zelfs maar 1/3 van de gewone 2 rings) moeten hebben en dan thuis er een hoofdstuk uit moeten halen. Die moeten ze dan na ..tijd vervangen door het volgende hoofdstuk en de gebruikte thuis in een ordner stoppen. Met de leerboeken die extra op school zijn voor klas 1 en 2 is dit een maatregel om zware tassen te voorkomen.
Vera*
08-09-2009 om 17:09
Gelukkig
Mijn één dag oude brugpieper zou gaan vragen of ze in de werkboeken mochten schrijven, dat mocht gelukkig. Dit naar aanleiding van de verhalen hier dat de werkboeken een paar jaar mee moeten. Als het niet mocht had ik hem er ook in laten schrijven.
Mijn eventuele protesten zou ik niet kunnen staven met 'toen ik ze nog zelf betalen moest' maar ik zou er ook niet blij mee zijn (met het niet in de wb mogen schrijven dus).
Bastet
09-09-2009 om 18:31
Hier mag het ook
Ja,hier mogen ze gewoon schrijven in de werkboeken en knippen zelfs,gelukkig maar,want voor wiskunde zit er ook veel knip opdrachten in.
Bastet