Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Karin5

Karin5

26-08-2011 om 10:39

Werkboekje mag niet mee naar huis. groep 4

Mijn zoon van 6 zit in groep 4. Vorig jaar was hij al 3 maanden bezig in boekje 4a. Nu is hij nog steeds in boekje 4a. Op zich geen probleem maar hij haakt zo op bepaalde sommen en is niet mondig genoeg om uitleg te vragen. Zegt ook dat de juf alleen tijd heeft voor de kinderen die nog niet zo ver zijn. Hij is hier teleurgesteld over en wil graag vooruit. Nu vertelde hij mij dat hij zijn boekje mee naar huis wil nemen zodat mamma het uit kan leggen als hij iets niet snapt. Maar het mag niet van school. Nu vraag ik mij af wat hier de reden van is? Mag dit ook niet op andere scholen???

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
ayla

ayla

26-08-2011 om 10:59

Denk het niet nee

scholen werken met bepaalde rekenmethoden, het gevaar is dat als jij het gaat uitleggen op de manier waarop jij rekent je zoon er op school niets meer van snapt. Ik zou even met de juf gaan praten of er niet een andere oplossing is.

De reden

In het algemeen vinden scholen het niet fijn als er met kinderen thuis geonderwijst wordt. Zeker niet als die kinderen al vooruit zijn. De veronderstelling is namelijk dat als je die kinderen het lesboek maar niet laat zien, of de som maar niet uitlegt, dat ze dan vanzelf stil zullen blijven staan in hun ontwikkeling en zodoende niet nog verder voor raken.
Het is een dom idee, maar ja.
Je hoeft je er trouwens niet om te laten weerhouden. Bij de Slegte (of misschien ook wel bij Bol.com) kun je tweedehands rekenboeken basisschool vinden. Er zijn vaak zelfs leerkrachtboeken beschikbaar.
Je kunt met je zoon zoeken naar de sommen waar hij het over heeft en die thuis doen.
Er is ook nog het basisschoolboek http://www.scalaleukerleren.nl/basisschoolboek.htm Ook daar moeten die sommen in staan.
Het is geen enkel probleem als jij je kind uitlegt hoe die sommen werken, zelfs niet als die uitleg een andere zou zijn als die de juf gebruikt.
Bij een andere leerkracht of op een andere school is de uitleg ook weer anders. Kortom het maakt niet uit.
Doe je zoon een plezier en zoek die sommen op. Dat kan trouwens ook op internet. Legio rekenpaginas beschikbaar. Pelle is de kampioen rekenlinks. Maar ik denk dat ze inmiddels allemaal wel in het archief van deze rubriek staan.
Groet,
Miriam Lavell

Guinevere

Guinevere

26-08-2011 om 14:10

Hier wel

Jawel, wij hebben het werkboek thuis. Van spelling dan weliswaar, maar bij ons mag het dus wel. Weliswaar bij wijze van uitzondering en met flinke leertechnische onderbouwing.

Fianna

Fianna

26-08-2011 om 15:09

Zoon heeft zo vaak werkboekjes mee naar huis gekregen, als hij zijn werk niet af had. Moest hij het thuis afmaken.
Ik vind het bizar dat de juf je zoon niet wil helpen met die sommen.

Tango

Tango

26-08-2011 om 16:59

Vind ik dus ook

Natuurlijk moet de juf jouw kind ook helpen en niet alleen de kinderen die achter lopen. Als hij al zo lang met dit werkboekje bezig is, gaat hij toch vanzelf ook achterlopen?
Ik zou dat dus met de juf bespreken en vragen wat je evt. thuis kan oefenen en welke aanpak ze er op school voor gebruiken om iets uit te rekenen, zodat je het niet anders doet dan school.

Toke

Toke

26-08-2011 om 16:59

Uitleg

Bij ons mogen boekjes idd niet mee als het gaat om thuis uitleggen wat een kind op school niet snapt. Daar is de leerkracht voor. Zou het kunnen dat je niet zo mondige zoon de juf niet echt duidelijk maakt dat hij het niet snapt? Ik zou in jouw plaats een gesprekje met de juf vragen, om duidelijk te kriijgen hoe zij er tegenaan kijkt. En dan ook vragen hoe zij de som aan de kinderen uitlegt, zodat je dat zelf kunt overnemen. Zo gaat dat bij ons op school: leerkracht legt ouder uit wat kind niet begrijpt en hoe je daar thuis aan kunt sleutelen, inclusief verwijzing naar website met oefeningen.
Wat ik niet zo goed begrijp is hoe er na amper twee weken groep 4 al zo'n probleem kan ontstaan. Was dat voor de vakantie dan niet ook een probleem en wat zei de leerkracht in groep 3 daar dan van?

Tineke

Tineke

26-08-2011 om 20:03

Kleine tip

Als je het echte rekenboek van school wilt hebben: ga naar een Pabo, loop daar de bieb binnen en geniet: alle methodes staan daar keurig in de kasten. Plus een kopieerapparaat.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

27-08-2011 om 00:18

Waarom?

Waarom vind je het zo belangrijk dat dat boekje mee naar huis gaat? Ik lees uit jouw bericht dat je kind de uitleg soms niet begrijpt, en hij dat niet tegen de juf durft te zeggen. Volgens mij moet je met zoon daar dus aan gaan werken. Ga samen naar de juf en moedig hem aan dit zelf te vertellen. De juf zal echt van hem zelf moeten horen als hij uitleg niet begrijpt. Lastig voor hem, maar dat kan hij echt leren. Hij zal ook wel moeten, want er zal nog wel vaker iets gebeuren dat hij niet snapt. Hij zal dus mondig moeten worden.
Door nu een werkboekje mee naar huis te vragen (of zelfs eisen), laat je het werkelijke probleem (durft de juf niet om uitleg te vragen) liggen.

Nee

IJsvogeltje:"Ik lees uit jouw bericht dat je kind de uitleg soms niet begrijpt, en hij dat niet tegen de juf durft te zeggen. Volgens mij moet je met zoon daar dus aan gaan werken."
Ik geloof er niks van. Ik geloof dat je de tafels kunt leren door ze vaak te doen, maar je kunt niet 'mondigheid' trainen door zo vaak mogelijk je mond open te trekken. Dat kan zelfs tegen je werken (hou nou een keer je mond!).
Los daarvan: het probleem ligt hier niet bij het kind. Dit kind werkt vooruit. Juf is niet bereid hem uitleg te geven (hij moet het zelf uitzoeken) omdat hij vooruit is. Hij hoeft daar nog niet te zijn. Tegen de tijd dat de klas daar ook is, komt de uitleg van de juf.
Dat is de boodschap die hij krijgt. Van die boodschap leer je hooguit onmondig te worden. Daarover praten met de juf levert nog meer van dat op.
En ondertussen zou hij heel erg geholpen zijn met een antwoord op zijn vraag. Eigenlijk zou daarmee alles opgelost kunnen zijn. Misschien zelfs het inzicht in hoe hij een volgende keer iets moet vragen aan een juf die wil dat hij zijn mond houdt en zichzelf vermaakt.
Groet,
Miriam Lavell

Tineke

Tineke

27-08-2011 om 11:13

Ach ja

Volgens mij is dit een typisch geval van alleen maar klassikaal kunnen lesgeven, de bovenkant en onderkant zijn alleen maar lastig. Als een kind dan 'zeurt' om aandacht (al is dat maar gewoon om instructie vragen) dan is dat kind nog lastiger.
Het kind zeggen dat het gewoon om die uitleg moet vragen, is dus geen oplossing. Thuis samen naar die sommetjes kijken is wel een oplossing.
Met de juf erover praten is nauwelijks een oplossing, want ze heeft het al zo druk en ze moet al zoveel en ze heeft al rekening te houden met zoveel kinderen die van alles anders en apart moeten. Wees blij dat hij een eigen leerlijn heeft. En help, daar moet ook weer een heel HP voor geschreven worden. En dan moet het joch ook nog eens aparte instructie krijgen? Daar is geen tijd voor, hij wacht maar tot de rest zover is, net zo makkelijk. Anders hou je dat probleem ook continu. Zoiets.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

27-08-2011 om 11:36

Niet goed gelezen

Ik had te snel gelezen, en mij niet zo gerealiseerd dat het om een kind gaat dat voor loopt. Nee, het klopt, alleen extra uitleg vragen lost het niet op. Maar alleen de focus op het werkboek denk ik ook niet. Volgens mij doet Karin er goed aan door even met de leerkracht te gaan zitten. Dit is er aan de hand, hoe kunnen we het oplossen? Misschien is dat werkboek dan alsnog snel geregeld, of er komt er een andere oplossing uit (wat er is natuurlijk wel meer te verzinnen dan de instructie naar huis te verplaatsen).
Is hij de enige die voorloopt met dat vak? Mijn ervaring is inmiddels dat leerkrachten een stuk actiever zijn als er meer kinderen zijn voor die 'o zo speciale plus-aanpak'.

Toke

Toke

27-08-2011 om 13:54

Leren vragen

Als mijn ook niet zo mondige 6 jarige zoon zou thuiskomen met de mededeling dat hij het niet snapt en dat de juf het niet wil uitleggen, zou ik eerst met hem samen naar de juf gaan. Goh juf, Zoon wil jou iets vragen over het rekenen. Zoon vraagt; ik kijk hoe de juf antwoordt en beoordeel dan waar het probleem precies zit. Want in mijn geval zou ik niet meteen uitsluiten dat er sprake is van een communicatiestoornis tussen Zoon en juf. Voor mijn zesjarige zou het namelijk wel een flinke drempel zijn om te accpteren dat hij iets niet snapt, na anderhalf jaar niks vragen, alles snappen en voorop lopen. Mondigheid kun je misschien niet goed leren (al heb ik daar mijn twijfels bij) maar leren vragen zeker wel.
Als blijkt dat juf het echt niet wil uitleggen, is er volgens mij sprake van een heel ander probleem, dat je niet oplost met uitleg thuis.

ayla

ayla

28-08-2011 om 08:41

Routeboekjes

daarvoor zijn toch juist de routeboekjes,voor kinderen die voorlopen met rekenen. Kind toetst vooraf het blok, bij goed resultaat hoeven ze het blok niet te volgen en krijgen ze verdiepingswerk. Zelfs bij niet halen kn er nog heel wat gecompact worden. Trouwens, misschien moet je de leerkracht uitleggen dat je zoon wel vooruit werkt maar dat dat niet betekent dat hij helderziende is. Dus wat uitleg op zijn tijd is toch wel handig

Ambrasoft cd rom

Mijn dochter wilt ook graag uitdaging in haar schoolwerk. Ze zit nu net in groep 4 en vindt de tafels reuze interessant. Ik heb eind groep 2 de cd-rom van Ambrasoft gekocht. Deze wordt ook op haar school gebruikt en loopt van groep 1 t/m groep 8. Je kunt per kind het niveau aangeven voor taal en rekenen en dit ook instellen. Zo kun je goed bekijken wat makkelijk/ moeiteloos gaat en er desgewenst een niveautje bijdoen.

Begrijp me goed, ik gebruik het alleen ter ondersteuning, omdat dochter verder wilt. Het is een hulpmiddel en gaat spelerderwijs. Toevallig hebben we het vanmorgen weer gedaan met de tafeltjes en sommen tot 100, maar ze kan er ook een 1/2 jaar geen erg in hebben en dan laat ik het ook zo hoor.

Misschien een tip!

Dus misschien een tip voor je.

Alleen laten modderen

Poeh, slimme kinderen lekker alleen laten modderen. Moest ik in mijn tijd al op school, en ze zijn het nog steeds niet verleerd.

Zoals iemand anders hier al schrijft: slim zijn is iets anders als helderziend zijn. Ik zou dus even naar juf gaan en aangeven dat zoon zonder uitleg echt vastloopt. Daarnaast, eindtoets van blok in werkboekje laten doen en als hij het beheerst niet verder plagen met sommen die hij toch al kan. Want hoe komen ze toch op het idee op sommige scholen dat het leuk is om MEER sommen te maken die je toch al kunt?

Tineke

Tineke

01-09-2011 om 19:13

Karin5

Hoe is het nu? Nog iets aan de reacties gehad?

Karin5

Karin5

01-09-2011 om 21:49

We hebben.....

Sorry voor zo laat reageren. Was even met iets heel anders bezig. Ik heb zoon gevraagd of hij het aan de juf wil vragen. Erbij gezegd dat als hij het echt wil moet vragen. Zijn antwoord "maar ik wil het ook zo graag maar durf niet". Dus toen heb ik toch besloten dat ik het zou vragen. Het antwoord van de juf was. We zijn zo ver in het boekje en kinderen die voor lopen moeten daar op wachten. Mag hij anders 1 x per week meedoen met het groepje kinderen dat Reken tijgers doet? Maar dat wil iedereen wel het is alleen voor Hoogbegaafde kinderen. Aha dacht ik toen. Daar zou toch ieder kind ongemotiveerd van worden. Wil wel maar het mag niet. Ik heb toen zoon gevraagd of hij het misschien leuk vind om op een denksport te gaan... Ja dat leek hem wel wat. Dus nu gaat zoon op schaken frustratie opgelost. Bedankt voor het meedenken. We hebben er veel aan gehad.

Primavera

Primavera

08-09-2011 om 16:50

Pluswerk alleen voor hb?

Als de juf denkt dat pluswerk en met name Rekentijgers alleen voor kinderen met HB-etiket zijn, dan heeft ze ergens iets niet begrepen. Die methodes zijn juist uitgevonden om te zorgen dat een kind niet hoeft te wachten tot de rest van de klas zover is, zonder dat ze vooruit lopen op de leerstof van reguliere rekenmethoden. Op de site van Rekentijgers zelf hebben ze het alleen over A en B scorende leerlingen. Niet zo gek want het leertempo van de basisschool is voor toekomstige HAVO-leerlingen eigenlijk al te laag.
Maar goed misschien is het ook teveel gevraagd van iemand, die juist gekozen heeft om als beroep jaar in jaar uit bezig te zijn met sommen onder de honderd, dat een beetje vlotte leerling zich daarbij een breuk kan vervelen.
Groeten Primavera

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.