even anoniem....
08-02-2012 om 13:08
Werkhouding groep 3
Hm. Ben een beetje in mineur.
Zoonliefs eerste rapport is niet bijster goed. Hij scoort een cito D voor rekenen en een C voor lezen, heeft daar 3 onvoldoendes voor op rapport, ook voor schrijven.
Volgens de juf ligt dat voor een groot deel aan zijn werkhouding: hij is speels, snel afgeleid en niet zelfstandig genoeg. Ook vindt ze dat hij te weinig zelfvertrouwen heeft en uit zichzelf te weinig interesse heeft om dingen te leren.
HIj gaat extra begeleiding krijgen voor rekenen, en we krijgen werkjes mee voor thuis.
Maar die werkhouding. Ik vind zelf zoonlief thuis wel leergierig en geinteresseerd. Hij is gevoelig maar zeker niet onzeker. Het is een blij, vrolijk ventje met veel vriendjes en in mijn beleving ligt hij sociaal -emotioneel vaak voor op leeftijdsgenootjes. Het kan natuurlijk zijn dat hij cognitief achterblijft, maar dit algeheel lage nivo had ik niet verwacht.
Is die werkhouding ook niet gewoon een kwestie van rijping en wat ouder worden? We hebben het hier tenslotte over een kind van 6. Heeft iemand hier ervaring mee/tips voor?

+ Brunette +
08-02-2012 om 13:31
Ach, wat is cognitief achterblijven.
Een dom jongetje is het niet, anders had de juf wel iets anders gezegd. Waarschijnlijk voelt hij zelf aan dat hij nog wat speels is voor het serieuze werk vanaf groep drie. Dat maakt hem onzeker en daardoor keert hij zich af van de leerstof, schat ik zo. Juist sociale kinderen hebben denk ik moeite met stilzitten en zich concentreren op iets wat hij misschien een beetje saai vindt, het gaat er allemaal anders aan toe dan vroeger op de kleuterschool. Rijping en het proces van ouder worden kunnen een kind erg veranderen. Mijn slimme dochter gaat al tijden om met een jongetje van vier, inmiddels zes. Ik zie dat kind echt veranderen van een wat dommig jochie tot een normaal kind. En dat proces gaat natuurlijk steeds maar door.

M Lavell
08-02-2012 om 13:50
Korrel zout
Dat rapport van school, inclusief uitslag cito-scores, geven geen 'waarheid' weer. Er is geen temperatuur of gewicht gemeten, er is getoetst en beoordeeld op een manier die zich door heel veel factoren laat beinvloeden.
Bijvoorbeeld ook door de mening van de leerkracht over het kind.
Negeer het, vooralsnog.
En inderdaad, werkhouding is een wat suf beoordelingscriterium. Kleine kinderen hebben dat nog niet en bovendien blijft het lastig om kinderen (pubers zelfs) hetzelfde belang bij schoolwerk te laten voelen als dat wat leerkrachten voelen.
Wat je kunt doen: ga wel thuis oefenen. Doe dat vooral ook speels (dobbelstenen, kaarten, pimpampet, scrabble) en hou je vooral niet aan de niveaus. Doe wat hij leuk vindt.
P. is de databank van online spelletjes. Misschien vindt hij die ook leuk.
Onderweg zou je kunnen ontdekken dat je zoon niet begrijpt wat er van hem verwacht wordt. Dat kun je dan uitleggen.
Zelf weet je of je zoon zich verder ontwikkelt of blijft steken. Zolang hij zich ontwikkelt is er niks aan de hand, wat de juf ook zegt en wat zijn scores ook zijn.
Tenzij ze over zittenblijven beginnen. Dan moet je wel wat, maar zover is het nog niet.
Groet,
Miriam Lavell

Anneque
08-02-2012 om 14:15
Hier
Mijn oudste zoon leek wel wat op jouw kind, denk ik. Met het predikaat "speels" werd hij wat zorgelijk doorgeschoven naar gr 3 (moest wel want hij is van mei maar ze hadden hem vast liever nog even gehouden). Hij heeft eerlijk gezegd een rotjaar gehad, in gr 3, en ik moest er wel wat mee thuis, want er werd subtiel "gedreigd" met zittenblijven, terwijl ik 100% zeker wist dat-ie dáár niet gemotiveerder van werd. Ik heb geprobeerd hem te "helpen" bij het lezen, dit werd echter zo'n strijd (en ik heb ALLE tips&tricks hier geprobeerd) dat ik dát maar opgegeven heb. Maar misschien lukt het bij jullie wel, op een luchtige manier dan vooral. Anders wordt het gauw beladen en je wil niet dat je kind de indruk krijgt dat er veel niet goed aan hem is en bijgespijkerd moet worden.
In gr 4 kreeg zoon een fantastische juf (daar hangt ook veel van af), die zei op een mooie lentedag gewoon: jongens, hup weg met die boekjes, we gaan erop uit, en dan ging ze rustig de hele middag vlinders en insecten zoeken in het dorp. Ze bekeek mijn zoon, zag dat-ie veel kon, heeft dat lezen (want hij had een flinke achterstand) ook rustig aangekeken met wat extra hier en daar, en zoon bloeide op. Inmiddels vindt hij school "superleuk", het aanbod is na gr 3 (wat toch vnl bestaat uit eindeloos letters en sommetjes herhalen) veel gevarieerder en sluit veel meer aan bij zijn interesses. Dus ja, de "werkhouding" zoals ze die graag zien, kan wel wat verbeteren, al blijft zoon een vierkantje dat ze hier op school in een rondje proberen te wringen.
"...uit zichzelf te weinig interesse heeft om dingen te leren", schrijf je over jouw zoon. Zelf ken je hem als leergierig en geïnteresseerd. Ik denk dat-ie uit zichzelf wat weinig interesse heeft om de hele dag in een bankje stil te zitten en voorgekookte lesjes te herkauwen. Daar zal hij aan moeten wennen; het heeft mijn zoon zeker een jaar gekost voordat-ie geaccepteerd had dat er echt geen lego en k'nex meer voor het grijpen lagen.
Eén tip: laat het hele AVI-systeem los. Dat zegt alleen iets over de snelheid waarmee een kind een tekst kan lezen, verder niets over wat-ie aankan qua tekstniveau/thematiek. Ik begon met samen lezen op zijn AVI-niveau, dat werd een dra-ma. Niet gek natuurlijk , want dat is beresaai. Laat hem lekker lezen wat-ie leuk vindt, de Donald Duck (junior bijv.), boeken over wat hem interesseert (dieren? Heelal? dino's? auto's? whatever).

kersenboom
08-02-2012 om 18:19
Brunette...
"Ik zie dat kind echt veranderen van een wat dommig jochie tot een normaal kind".
Je zult het vast niet zo bedoeld hebben, maar ik vind je uitspraak zo raar en vreemd overkomen; erg onvriendelijk en zelfingenomen ook. Zeker dat hij nog blij mag zijn dat hij met jou slimme dochter omgaat, want hij veranderd door haar langzamerhand toch nog in een normaal kind. Ben jij niet helemaal lekker ofzo!

even anoniem
08-02-2012 om 20:40
Moeilijk
Dank voor jullie reakties,
Ik vind het moeilijk om het met een korrel zout te nemen, vooral omdat de werkhouding volgens juf geen moment opnames is, maar wat ze al een tijdje signaleert. En omdat het zo buiten mijn zichtveld is. Ik ben er niet bij, kan hem er ook niet in stimuleren of begeleiden. Thuis ga ik uiteraard geen schooltje spelen en dan met hem oefenen op werkhouding.
Ik ben heel benieuwd of het extra werk effect gaat hebben. En ik ga inderdaad wat leuke internet spelletjes opsnorren en spelenderwijs oefenen...
Fijn Anneqe dat het met jouw zoontje zo veel beter gaat! Een fijne juf of meester kan inderdaad wonderen doen. En wellicht is het gewoon vooral een kwestie van tijd....

gruffalo
08-02-2012 om 21:25
Hmm
ik zit een beetje te twijfelen of ik zou reageren, reden waarom ik het wel doe is omdat de beschrijving van je zoontje, als je het over zijn werkhouding hebt, precies overeen komt/kwam met mijn dochter.
sociaal vaardig, vrolijk, gevoelig, enthousiast maar op school anders. Heel slechte werkhouding, snel afgeleid, niet serieus, veel te speels, veel kletsen en grapjes maken.
ik dacht in groep 3 dat het een kwestie van ouder worden is. maar ze zit nu in groep 4 / 7,5 jaar en het wordt niet beter, integendeel. juffen zijn dit jaar heel serieus en ergeren zich aan dochter. het heeft naar mijn idee niet met leeftijd te maken, ouder worden betekent niet automatisch een betere leerhouding.
een goede leerhouding moet naar mijn idee langzamerhand geleerd worden, en bij de ene gaat dat makkelijker dan bij het andere kind. afhankelijk van het kind en van interesses/uitdagingen wat je het kind geeft. 't is iets waar de juf met kind aan kan werken.

even anoniem
08-02-2012 om 21:34
Gruffalo
Ha Gruffalo,
de overeenkomsten zijn inderdaad treffend!
Je geeft aan dat het iets is wat juf met kind aan kan werken. Hebben ze dat ook met jouw dochter gedaan? Of heb jij daar ook op een bepaalde manier in gestimuleerd? En hoe doet ze het met lezen en rekenen? Scoort ze ook laag daarin door haar werkhouding?

gruffalo
08-02-2012 om 22:07
Even anoniem
dat is denk ik ook waarom ik twijfelde om te reageren. misschien toch even wat uitgebreider schrijven.
Mijn dochter kon voor ze naar de 1e groep ging, al redelijk lezen en rekenen. Ze had thuis met oudste schooltje gespeeld :-s daarna heeft ze lekker zitten spelen en flierefluiten op school. In groep 3 heeft ze echt niets hoeven doen: ze kon alles al wat er gedaan moest worden muv schrijven. juf heeft er niets mee gedaan want het was best een moeilijke klas dus had haar aandacht voor andere kinderen nodig. en dochter zat op zich prima in haar vel dus we hebben het maar zo gelaten. ja ze is speels volgens juf maar ach...
pas in groep 4 is het een probleem geworden nu ze twee oude, inflexibele dames als juf hebben. Die willen dat ze serieus werkt en goed luistert. Brave kinderen, die alles doen wat de juf zegt en op de oude manier leren: juf voor de klas en kinderen doen netjes mee. en dat gaat niet. Veel problemen want dochterlief werkt op haar eigen manier, en op de tijden dat ze het zelf wil en haalt desondanks goede cijfers. ze luistert vaak niet voldoende naar de uitleg (droomt weg), weet vervolgens niet hoe ze iets moet doen en zoekt haar eigen manieren om de sommen/opdrachten te maken.
En bij de citotoetsen haalt ze toch wonderwel goede scores, geen idee hoe/wat/waarom.
juffen proberen van alles maar op een verkeerde manier naar mijn idee: haar alleen zetten bij de tafel van de juf, terwijl de rest bij vriendjes en vriendinnetjes zit want 'ze moet eerst maar eens leren om niet zoveel te praten' en 'andere kinderen kunnen het niet hebben om zoveel afgeleid te worden'. het is triest, ik zie mijn dochter telkens minder spontaan en vrolijk worden en ik weet niet hoe er mee om te gaan. praten met de juffen hebben we al vaker gedaan, zonder resultaat. juffen zijn zeer ontevreden over haar werkhouding, en dat ze te eigenwijs is.
ze heeft zo nu en dan een andere juf en die geeft op een heel andere manier les. Positief benaderen, duidelijk maar wel kinderen hun eigen manier geven om te leren. dochter zie ik opbloeien als ze van haar les heeft. niet continu straffen, apart zetten, nablijven en mopperen, dat helpt niet bij mijn - toch wel gevoelige- dochter.
zelf stimuleren, ik zou niet echt weten hoe. thuis is niet te vergelijken met op school werken. de werkjes die ze thuis doet zijn dingen die ze leuk vindt, en die heeft ze zo af. Samen bijvoorbeeld een puzzel maken lukt ook prima, dan heeft ze perfecte werkhouding. ze kan best lang geconcentreerd blijven als ze het wil. Op school moet ze allemaal dingen doen die ze saai/niet leuk vindt, en er gebeurt van alles om haar heen waardoor ze afgeleid kan en wil worden.
moeilijk hoor!

+ Brunette +
09-02-2012 om 11:00
Kersenboom...
Zijn eigen moeder zag het ook, dat jochie was tot voor kort een stotterend sufferdje dat veel dingen niet snapte, dat heeft niets te maken met het al dan niet omgaan met mijn dochter. Misschien had ik er niet bij moeten zetten dat mijn dochter nogal bijdehand is, ik weet niet meer waarom ik dat er gisteravond bij had gezet, het had een reden, het was in ieder geval niet om op te scheppen. Misschien om duidelijk te maken dat ik er als een soort neutrale buitenstaander tegenaan keek. Ik wilde alleen aangeven dat een kind voor wie je je hart een beetje vasthoudt zomaar vanzelf slimmer kan worden, gewoon door te groeien.

even anoniem
09-02-2012 om 19:49
Gruffalo
De omschrijving van jouw dochter \'ze moet eerst maar eens leren om niet zoveel te praten\' en \'andere kinderen kunnen het niet hebben om zoveel afgeleid te worden\'.
is exact wat wij hoorden afgelopen week van onze juf. Maar wel met dien verstande dat deze juf in groep 3 het gedrag wil corrigeren en zijn schoolresultaten er onder lijken te lijden.
Dat jouw school eerst je dochter een jaar heeft laten zwemmen (maar wel met mooie prestaties - heel knap) nu opeens met 2 strenge juffen met de knoet erover gaan lijkt wel wat cru en kort door de bocht, zeker ook omdat haar plezier in school eraf gaat.
Je dochter steeds minder spontaan en vrolijk zien worden lijkt me toch ook zeer doen en niet de bedoeling. Ik ben ook heel bang om op voorslag van de juf te veel mn zoon te gaan corrigeren, en hem alle lol in school die hij nu nog heeft te ontnemen door het heel zwaar te maken: je MOET opletten, je MOET naar de juf luisten, je MOET je werkjes afmaken, je MOET andere kinderen met rust laten....
Zo breng ik het niet, maar dat is wel de boodschap die eigenlijk vanuit school komt. Dit is het gewenste gedrag.
En dan ook nog bij voorkeur regelmatig (ieder avond?) extra oefenen met rekenen en samen lezen is ook heel belangrijk....
Jeeee. Naar school gaan anno 2012 is serious shit als je 6 bent.

Brasso
09-02-2012 om 20:18
Groep 3
Ik heb altijd het idee dat de ontwikkeling van kinderen van groep 1-4 zo grillig verloopt dat je er zo weinig van kan zeggen. Dochter in groep drie en vier ook matig, snel afgeleid, in groep 5 gaat het wel weer beter, qua cito's Verder weet ik nog niets. En ze leest keurig maar niet snel en dan val je uit bij alle leestoetsen, jammer maar helaas.
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

gruffalo
09-02-2012 om 21:08
Ach...
dat is toch niet te doen voor een jochie in groep 3? overdag de hele tijd tegen zijn gevoel in braaf zijn, opletten, goed concentreren. en dan thuis ook nog eens lezen en rekenen?
dat dochter goede cijfers haalt heeft het gevolg dat ze thuis volledig zichzelf kan zijn. niets meer met school te maken hebben, niet oefenen of werken maar doen wat ze zelf wil. dat heeft ze ook echt nodig, die rust, die basis. een 100% scheiding tussen school en thuis.
ik zou niet weten hoe ik het in jou geval zou moeten oppakken. de combinatie met thuis ook nog eens werken zou voor mijn dochter te veel zijn. en ze zou het helemaal vervelend vinden als ze van mij (degene die ze het meest vertrouwd) ook nog eens druk opgelegd krijgt om 'goed haar best te doen'. misschien kun je toch nog eens met de juf praten? kijken welke opties zij ziet met je zoon, anders dan thuis aan het werk gaan?
overigens, samen even lezen voor het slapengaan hoeft niet 'schools' te zijn. wij lezen om de beurt een bladzijde, uit gewoon een voorleesboek terwijl we samen in bed liggen. zo houdt ze daar plezier in, misschien is dat iets?

Vic
10-02-2012 om 09:39
Hmm
Over mijn dochter zeg ik vaak dat ik hoop dat ze in groep 7 en 8 wel een beetje uitgehuppeld is. Ze is nu (groep 3) ook nog zo jong, ongeconcentreerd en met allerlei dingen bezig behalve haar werkjes. Komt enthousiast vertellen dat ze heel veel gegumd heeft in haar rekenschriftje. Niet omdat ze de sommen niet kan maar omdat je dan van die leuke gumfrummeltjes krijgt. Haar cito had ze een beetje afgeraffeld want juf had gezegd dat ze na de toets met de blokken mocht spelen. Vooralsnog heb ik me er maar bij neergelegd dat de cito's geen beeld geven van haan kunnen. Gelukkig zien de juffen ook dat ze slimmer is dan dat, dus krijgt ze ondanks C's of D's wel pluswerk.

+ Brunette +
10-02-2012 om 14:26
Vic
Je werk afraffelen omdat je dan meer tijd hebt om iets leuks te doen, volgens mij moet je best slim zijn om op dat idee te komen. Je gumfrummeltjes doen me denken aan een meisje dat nooit fouten maakte en daarom expres dingen verkeerd schreef in haar schrift om ook eens van die interessante rode strepen in haar werkjes te krijgen.