Tihama
20-09-2010 om 08:58
Werkstukken, verslagen, presentaties....
er komt geen einde aan.
Zoon zit in 2 VWO. De theorie is een eitje voor hem, maar hij wordt gek van al het 'maakwerk'. Ik heb het dan niet over opgaven in het werkboek.
Dit weekend stond in het teken van 3 verslagen voor NaSk. Meneer had het 3 weken laten ophopen. Hij moest ook nog een brief voor Frans, een radioverslag voor Engels, een posterpresentatie voor geschiedenis, een leesverslag voor Duits en een verslag voor Biologie. Dit was trouwens vorig jaar ook al. Maar het lijkt erop dat er in de 2e nog een schepje bovenop gedaan wordt.
Ik zeg niet dat ik het onzin vind. Ik snap prima dat al deze dingen bijdragen aan een goede kennisontwikkeling. Als beta ken ik het belang van een goed verslag maken.
Maar vergis ik me nu of is het zo ontzettend veel meer dan dat wij ooit kregen?
Tihama
Kaaskopje
23-09-2010 om 14:14
Vmbo
Ik lees net dat Bastet het ook al opmerkte, maar inderdaad op het vmbo is het ook normaal om álles in de vorm van presentaties te gieten. Mijn dochter is daar een pietje precies in en maakte dat erg mooi, maar stak daar dus ook erg veel tijd in. Dit is echt heel anders dan hoe het vroeger toeging. Maar het wordt alleen maar erger is mijn ervaring nu. Op het beroepsonderwijs gaan ze helemaal ten onder aan allerlei opdrachten. Voor wie daar laconiek mee omgaat is dat misschien geen probleem. Een perfectionist heeft er zijn handen meer dan vol aan. Als op het VO dus al op die manier gewerkt wordt kun je het ook zien als nuttige voorbereiding op wat nog gaat komen. Je kunt er maar aan wennen...
Kaaskopje
23-09-2010 om 14:18
Temet
Ik denk dat het toch persoonlijk is waar een kind van houdt. Mijn oudste dochter houdt juist wel van waargebeurd, of mógelijk waargebeurde verhalen.
Kaaskopje
23-09-2010 om 14:20
Miriam
Die leerkrachten hebben soms geen idee wat ze verzinnen.===
Als landelijk wordt gesignaleerd dat leerlingen opdracht krijgen voor al dat werk is het misschien niet iets wat een leraar hoogst persoonlijk verzint?
M Lavell
23-09-2010 om 14:51
Welles
Kaaskopje:"Als landelijk wordt gesignaleerd dat leerlingen opdracht krijgen voor al dat werk is het misschien niet iets wat een leraar hoogst persoonlijk verzint?"
Hoe zou je het dan willen noemen? Massahysterie?
Hoe dan ook, de leerkrachten verzinnen altijd zelf de datum waarop de opdracht verstrekt wordt en de datum van inleveren.
Als ze de opdracht al niet zelf verzonnen hebben (maar gekocht bijvoorbeeld), dan is het wel handig om 'm even te lezen en een inschatting te maken over de nodige tijd.
Dan kan de inleverdatum wat realistischer geprikt worden.
Groet,
Miriam Lavell
Starry Night
23-09-2010 om 14:54
Bastet (kikker)
Sinds Max Velthuijs dood is komen er gloednieuwe Kikker-boeken op de markt, die wel zo'n flauw aftreksel zijn van de originelen dat de tranen ervan in je ogen springen. Ik weet het niet zeker, maar n.a.v. een documentaire die ik onlangs zag vermoed ik dat Velthuijs' ex hier achter zit. Die wilde namelijk klinkende munt halen uit Kikker en vond dat ze als ex recht had op de helft van Kikker. Ik begreep dat de rechter dat met haar eens was en ik vrees dat Kikker inderdaad in haar handen gevallen is.
Velthuijs leed hier geweldig onder. Zijn laatste boekje heet niet voor niets 'Kikker is bedroefd' en hij gaf aan dat dat zijn laatste Kikker zou worden. En toen ging hij dus dood en verschijnen al die afschuwelijke nieuwe boekjes. Die dus niets met Velthuijs te maken hebben.
Ter vergelijking de oude:
http://www.mijntweesprong.nl/Archief/2007-2008/Images/Kikker/Kikker%20is%20verliefd.jpg
En de nieuwe:
http://images2.frs.nl/c/aa/ed6/8717662557057.jpg
Bastet
23-09-2010 om 17:03
Starry (ot)
Oh bah,die kaft alleen al,ik wil niet weten wat er met de teksten is gebeurd...ik ga extra zuinig zijn op zijn originele werken.
Bastet
Pippin
23-09-2010 om 19:38
O die kikker (ot)
Wat is dat erg zeg! Een soort verschattiging van Kikker. Hij ziet er gelijk dom uit. Het was juist zo'n intelligent, filosofisch en bedachtzaam figuurtje. Erg hoor!
Ik vond het ook al zo erg dat Disney Winnie de Pooh zo mishandeld heeft (ik vind het origineel zo mooi!). In die peutertv-serie van Winnie de Pooh is Janneman Robinson zelfs een meisje! Mijn kinderen kunnen het niet aanzien. Ik mompelde nog iets over transsexualiteit, maar daar trapten ze niet in.
Emmawee
23-09-2010 om 21:51
Heel erg (kikker)
Ik heb hier al eens een topic over willen starten. Blik kreeg vorig jaar zo'n nieuwe kikker voor zijn verjaardag. Ja, ik word daar dus echt verdrietig van en heb het boek een beetje verstopt. Weggooien is ook weer zo wat.
Winnie de Pooh is ook niet om aan te zien, net als de baby-bert en ernie. Maar Kikker vind ik het ergst.
Groeten, Maw.
Anneque
24-09-2010 om 10:45
Afschuwelijk (ot)
Het was me wel opgevallen dat die arme Kikker zo vreselijk verkracht was, ik wil ze pertinent niet in huis hebben, zelfs niet uit de bieb. Maar ik kende dit (trieste) verhaal erachter niet. Bah.
Nikus
01-10-2010 om 10:59
Tihama
Onze zoon leest voor zijn lijst "Winterijs" van Peter van gestel. Het is inderdaad bedroevend die boekenlijsten. Zelf heb ik een boek gelezen van Heleen van Vreeswijk. Overdosis. staat ook op de lijst. Met alle respect maar ik vond het een absoluut baggerboek! To much.
Inmiddels heeft zoon al 3 werkstukken waar hij aan moet werken. Verveling heerst hier in ieder geval niet!
Nikus
01-10-2010 om 11:01
Kikker
R.I.P
Gruwelijk, het was zo mooi!
het is toch best een prestatie om een dergelijk figuurtje zo onherkenbaar te simplificeren
mama
01-10-2010 om 18:52
Nikus
Jouw zoon zat toch op een school waar het huiswerk op school wordt gedaan?
Of vergis ik me nu. Ik hoop toch niet dat hij na de lange schooldagen ook thuis nog van alles moet doen> Dat is volgens mij niet de bedoeling van een huiswerk- vrije school
Paal
08-10-2010 om 21:31
"vertaald"
Heb net weer een hoofdstuk biologie zitten vertalen voor dochter. Heeft ze donderdag tentamen van. Vorig jaar ook een boek zitten te vertalen. Leraar legt beroerd uit en maakt toetsen zelf.
Heb er ooit 1 onder ogen gekregen, want ze krijgen ze niet terug. Kon zelfs met het boek de antwoorden niet vinden.
Blijkt dat ze over 2 hoofdstukken een tentamen heeft, maar het tweede hoofdstuk zijn ze niet aan toegekomen om te behandelen.
Heb nakijkboek van het werkboek gekocht bij de uitgever.
Sta zelf voor de klas, maar dit....
Denk erover om toch maar een mail naar de docent te sturen.
Leen13
10-10-2010 om 13:20
Zelf kiezen
Prettig aan de school van mijn kinderen is dat ze in de onderbouw zelf mogen kiezen wat ze lezen voor een boekverslag, kan ook vertaald werk zijn. Er is geen voorgeschreven lijst.
In het eerste hoofdstuk van Nederlands werd het boek 'prooi' behandeld. Een soort jeugdzorg verhaal. Het meisje in de hoofdrol wordt allerlei slechte gedachten en slecht gedrag toegedicht en een situatie met loverboys. Niet echt een 'heldin' waar mijn kind zich mee kan identificeren.
Mijn dochter leest dus Villa Fien, op haar twaalfde is ze nog wat kinderlijk - de juf noemde het zelfs een avi-boekje. Maar gelukkig mag ze dat als eerste boekverslag doen. Ook een 'jeugdzorg' verhaal maar dan meer in de trant van Pippi Langkous. En hier zijn de kinderen en een 'gewone' pleegmoeder met menselijk invoelbaar gedrag de hoofdrolspelers.
Zoon las als laatste overigens vertaald werk van Edgar Allan Poe.
Wel fijn als je door aan te sluiten bij hun niveau en belangstelling ook kan meedoen. Zou voor mijn kinderen erg lastig zijn als ze een gedwongen keuze uit niet passende boekjes zouden moeten maken, vooral als dit door de publieke opinie gesanctioneerde moralistische verhalen zijn. Dat eerste hoofdstuk Nederlands irriteerde me al omdat ik toch dochter help bij haar huiswerk.
Vonda
11-10-2010 om 21:15
Tihama -hoe is het afgelopen?
Hoe reageerde men op je vragen bij de ouderavond?
Ik ben benieuwd.
Groet,
Vonda
PS die 'verkrachting' van Kikker, daar zouden ze nou eens een realistisch boek over moeten schrijven ![]()
Maar serieus, ik vind het van hetzelfde (erbarmelijk lage) niveau als de Jan, Jans en de kinderen die overgenomen is door een studio. Bagger. Allemaal voor het geld.
Stenna
17-10-2010 om 13:45
Taligheid onderwijs
Op school van mij zoon regent het ook werkstukken e.d. Zoon is hier zo slecht in dat hij naar de havo moest ipv het VWO, hij schrijft gewoon niet vlot (en praat trouwens ook niet zo veel) terwijl hij een IQ (2x getest) van 140 heeft. Maar vooral een beta-IQ dus. Terwijl onze scholen tegenwoordig zo ongelofelijk talig gericht zijn dat een zuivere beta-aanleg nooit meer naar boven drijft, in elk geval niet in de onderbouw (laat staan de basisschool). Nog wel hoop dat het strakjes met het juiste profiel nog wel goed komt. Hoewel zelfs de beta-vakken tegenwoordig een enorme schrijfvaardigheid eisen, met ook werkstukken die er "leuk" uit moeten zien, etc.
Hier ging het zelfs zo ver dat de maatschappelijke stage alleen beoordeeld werd op schrijfvaardigheid (kwaliteit verslag en eindpresentatie) in plaats van op het functioneren op de stage plaats.
Tihama
17-10-2010 om 20:18
Vragen
Nou, Vonda, mijn vragen leidden tot een behoorlijk tumult. Ik begon met dat koelkastverslag. En dát was de trigger. Het bleek dat er heel veel frustratie bij heel veel ouders zat over deze ene docent. Het koelkastverslag was maar het topje van de ijsberg. Sommige ouders bleken al een hele berg ellende achter de rug gehad te hebben met al de extra's die deze ene docent eiste. En dat werd allemaal wat emotioneel.
Ik heb het toen ook nog over BINAS gehad. Dat bleek dus wel in het lokaal aanwezig, maar de mentoren konden niet aangeven of de docent dit duidelijk gemaakt zou hebben. Er waren daar trouwens ook meer ouders over gevallen, maar hun kinderen zaten er wat relaxter in.
De mentor, die zelf ook Duits gaf, heb ik nog even persoonlijk gevraagd hoe dat nu zat met die duitstalige serie. Ze zei dat ze de kinderen daar nog tips voor zou geven. Uiteindelijk heb ik Southpark in het duits gedownload. Grinnik: zoon kent nu in elk geval veel niet-PC termen in het Duits![]()
Door het tumult rondom die ene docent ben ik niet echt toegekomen aan de algemene vragen.
Zoon moet nu weer een boekverslag voor Nederlands (dat betekent dus 6 boeken per jaar). Maar hij vertelde nu dat ze ook zelf boeken mogen voorstellen. Hij gaat nu 2 opties voorstellen: De Kloof (Terlouw) en Torenhoog en Mijlenbreed (Dragt). Zoon zucht er overigens steeds minder onder.
Voor zijn Franse brief had hij een onvoldoende, want hij had structureel geen werkwoorden vervoegd. Dat vond hij onzin. Ik zei tegen hem:"Dus jij vinden onzin dat jij moeten vervoegen werkwoorden?". Hij schoot in de lach, want hij begreep meteen waarom ook de Fransen het wel waarderen. Zijn volgende toets was een goede voldoende.
Nu las ik toevallig gisteren een artikel in NRC over het lesniveau in NL. Het was een klaagzang over hoe weinig leerlingen in het VO in NL hoeven te doen. Ik herkende er niets in, maar ik snap nu waarom ik het niet herken.
Tihama
Tihama
18-10-2010 om 20:41
Boeken (starry)
Zoon heeft vandaag de docent Nederlands gevraagd naar de andere boeken. Naast Terlouw en Dragt had ik hem ook nog Beckman laten opschrijven.
Hij vertelde dat de juf enthousiast gereageerd had. Van deze schrijvers mocht zo ongeveer alles. Ze vertelde dat ze vooral een lijstje had gemaakt om te voorkomen dat kinderen alleen de DD lazen, maar dit soort boeken was precies wat ze bedoelde.
Terlouw leverde dus geen smalende reacties op.
Tihama