Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Even Esther

Even Esther

22-02-2019 om 13:24

Wetgeving schooladvies

Noem mij maar even Esther

Onze situatie is de volgende. Ons kind zit op dit moment overspannen thuis. Het zit in groep 8. Kind is helemaal klaar met school, school helaas niet met ons kind.
School is zo niet klaar, dat ze vinden dat hij een 9e jaar moet doen, omdat hij emotioneel zo jong is en niet toe aan het middelbaar.
Wij hebben contact gehad met middelbare school van keuze, die hem niet in willen schrijven omdat ze advies van basisschool overnemen.
Mag dit wettelijk?

Wij zijn ontzettend boos, omdat het voorlopig schooladvies havo-vwo was, ondanks dat meester kind echt een VWO-kind vond, maar het kwam er niet voldoende uit, met name werkhouding. Advies was dus HAVO-VWO. Nu is bij definitieve advies ineens 9e jaar uit de hoge hoed getoverd. Wij wilen zoon daar weg hebben. Wij vinden blijven zitten, want daar komt het gewoon op neer niet de juiste stap en zien meer in goede psychologische begeleiding.
Wat is onze wettelijke positie?

V@@s

V@@s

22-02-2019 om 13:42

ik denk dat het mag

Uit de wet op het primair onderwijs:

Leerlingen bij wie naar het oordeel van de directeur van de school de grondslag voor het volgen van aansluitend voortgezet onderwijs in voldoende mate is gelegd, verlaten aan het einde van het schooljaar de school, mits hierover met de ouders overeenstemming bestaat. In elk geval verlaten de leerlingen de school aan het einde van het schooljaar waarin zij de leeftijd van 14 jaar hebben bereikt.

Aan de andere kant kun je wel eisen dat school in elk geval hem mee laat doen aan de eindtoets:

In het achtste schooljaar legt de leerling in een volledige week tussen 15 april en 15 mei een centrale eindtoets af.

Wellicht kun je een middelbare school daarmee overtuigen.

het schooladvies moet gaan over VERVOLGonderwijs

De leerling zit nu in het achtste schooljaar. In het achtste schooljaar moet een eindtoets afgelegd worden (Art 9b), en volgens Art 42 moet een schooladvies verstrekt worden:

"Ten behoeve van iedere leerling in het achtste schooljaar stelt het bevoegd gezag voor 1 maart een schooladvies vast omtrent het volgen van aansluitend voortgezet onderwijs als bedoeld in de Wet op het voortgezet onderwijs of voortgezet speciaal onderwijs als bedoeld in de Wet op de expertisecentra. "

Een extra jaar basisschool is geen vervolgonderwijs als bedoeld in de bovengenoemde wetten, en het advies 'een extra jaar basisschool' is dus geen schooladvies.

Ik zou een briefje naar school sturen, dat het definitieve "schooladvies" geen schooladvies is in de zin van de wet, en dat je de school vriendelijk verzoekt om voor 1 maart alsnog een schriftelijk schooladvies over aansluitend voortgezet onderwijs te verstrekken zoals bedoeld in de wet. Als je op 1 maart nog steeds geen schooladvies in handen hebt, dan is het kort geding tijd (de inschrijvingsdata van de middelbare school tonen een spoedeisend belang aan). Maar daar moet je het met een advocaat over hebben. Ik denk niet dat geschillencommissies snel genoeg handelen voor zoiets, maar ik weet het niet.

Als je alsnog een schooladvies krijgt met een verkeerd niveau, dan kun je daar niet zo veel mee. Je beste hoop is dat ze openlijk toegeven een ontoelaatbare reden te hebben gebruikt, bijvoorbeeld discriminatie op grond van chronische ziekte. Maar je kunt ze niet dwingen om goede redenen te gebruiken bij het schooladvies. Bij heroverwegen hetzelfde. Je kunt ze misschien betrappen op helemaal niet heroverwegen (als ze hardop toegeven dat ze nooit heroverwegen, of als ze een beslissing nemen zonder jullie gehoord te hebben), maar als ze zeggen dat ze hebben heroverwogen en bij het oude advies blijven, dan heb je weer geen poot om op te staan.

Advies

Groep 9 is geen advies zoals Syboor zegt. Al snap ik wel dat ze denken dat de overspannenheid en zijn mentale welzijn hem hindert met het maken van een goede start op de middelbare school. Dus in die zin snap ik ook dat ze havo/vwo afgaven. Een advies is meer dan de citoscores.

Maar waarom kun je niet uit de voeten met dat combi-advies en op zoek naar een school met dakpanklassen? Hij is dan in ieder geval van de basisschool weg en heeft dan minstens een jaar om zich te herpakken en te laten zien wat hij in zijn mars heeft. Ik zou dat vwo-advies nu niet als prioriteit stellen met het risico dat de situatie verder verhard en je zoon dit schooljaar niet meer naar school gaat en je de leerplichtambtenaar in je nek krijgt. Met havo/vwo en een verklaring van de psycholoog met bijvoorbeeld een iq-test, handelingsadviezen etc. waarbij duidelijk gemaakt kan worden dat hij begeleiding krijgt en nu onder zijn niveau presteert, kun je in ieder geval op de vwo school gaan praten of ze wat voor je zoon kunnen doen. Overspannenheid is niet zomaar en ook niet zomaar over als hij op de school van keuze zit. Psychologische begeleiding lijkt mij hoe dan ook nodig. Ik zou daar, gezien de wachttijd en onderzoeken niet te lang mee wachten als dat een pad is die je wil bewandelen.

Even Esther

Even Esther

22-02-2019 om 16:46

Gelukt

Bedankt voor het reageren. School van keuze heeft gemengde brugklassen, maar ook een richting waar strikt VWO voor nodig is, helaas. Na contact met basisschool deed coördinator het voorkomen alsof zij hem niet wilden inschrijven. Na contact met de rector bleek dat ze dat helemaal niet mogen, want het advies, groep 9 en als ouders dat niet willen HAVO-VWO staat op het officiële formulier voor inschrijving middelbare school. Ofwel, er is een formulier, er is een inschrijfnummer, hij mag worden ingeschreven.

Ze mogen zich wel houden aan het HAVO-VWO deel. Dus dat is nu zoals het is. Wij gaan voorlopig werken aan de mentale gezondheid van kind. Mocht er uit de eindcito een VWO komen kunnen we altijd in overleg met psycholoog opnieuw naar de middelbare school. Maar dat zien we tegen die tijd wel.

Het belangrijkste is gelukt: kind is volgend jaar weg van de basisschool. Vanavond eten we wat speciaals om het te vieren.

Bo

Bo

22-02-2019 om 21:31

precies

Gefeliciteerd! Je kind kan in de Havo/VWO brugklas laten zien dat hij VWO niveau aan kan, als dat zijn/jullie wens is. Focus voor nu op zijn welbevinden en maak niet van alles een strijd.

Anoniem

Anoniem

24-02-2019 om 23:36

Sociaal aspect

Wat fijn dat het is opgelost!

Wat jij noemt over het sociale aspect vind ik wel vreemd. Dat hoor je nooit als bezwaar als een kind blijft zitten.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.